PDA

View Full Version : Droge gitaartoets / scheurtjes [foto]



Crash
7 augustus 2010, 15:18
Ik heb onlangs een Fender Jaguar (Made in Japan 1994) 2e hands gekocht en nu zie ik dat er allemaal kleine scheurtjes/putjes in de toets zitten. Het is niet storend bij het spelen o.i.d. want hij speelt heerlijk. Nu dacht ik dit op te lossen door de toets goed in de lemon oil te zetten.

Zo gezegd zo gedaan. De toets ziet er nu beter uit dan eerst. Maar nog steeds die scheurtjes/putjes. Is dit het gevolg van lange uitdroging van de hals? Heeft de vorige eigenaar em gewoon niet goed onderhouden o.i.d. Zo ja, hoe ik voorkom ik dat de scheurtjes erger worden?

Ik heb hier nog een gitaar van haast 23 jaar oud hangen en die vertoont ook deze lichte scheurtjes in de hals. Maar dan stukken minder erg als de Jaguar. Is het gewoon een kwestie van regelmatig in de olie zetten?

Overigens, ik heb het idee dat de vorige eigenaar er haast nooit op heeft gespeeld. En waarschijnlijk dan ook nooit onderhouden. Hij heeft de gitaar 5 jaar in bezit gehad maar er is haast tot geen fretwear op de frets.

Foto (http://img580.imageshack.us/img580/7110/dsc02823c.jpg)


Vriendelijk bedankt.
Groeten.

guitarkid
7 augustus 2010, 15:33
Volgens mij is er niets aan de hand. Ik heb net even mijn '62 USRI bekeken en een oudere Telecaster en die hebben precies hetzelfde. Hoort blijkbaar bij een rosewood Fender-toets.
Onderhoud is wel van belang, maar je raakt die "scheurtjes" daarmee niet kwijt.
Kortom, don't worry en spelen met dat ding!

Gr. C.

nickofzo
7 augustus 2010, 15:36
zo ziet de toets van mijn les paul er ook uit.. en ja dat ding is niet uitgedroogd
edit: ziet er prima uit hoor;) geen zorgen
verder wel goed dat je hem in de olie gezet hebt.. geregeld doen (met snaren vervangen) anders krijg je echt scheurtjes:P

Chris Winsemius
7 augustus 2010, 15:39
Met die olie kun je die gaten niet opvullen. Als je dat al zou willen moet je vermoedelijk eerder aan epoxy/etc. denken......

Net voor de zkerheid even wat rw-toets gitaren hier bekeken: hoeveelheid en grootte v/d "gaatjes" verschilt per gitaar"; amper op m'n custom shop LP Goldtop uit 2002 en wat meer op 'n '86 Tele japan en op 'n Allparts Strat hals, rest v/d gitaren staat achter een stapel amps dus nu ff niet bekeken.

Erik70
7 augustus 2010, 15:43
Zoals mijn voorgangers al zeggen: helemaal niets mis mee. Mooi karateristiek stukje hout. Niets aan doen. Af en toe wat olie is prima.

Buzzel
7 augustus 2010, 16:24
maak je niet ongerust. Mijn gitaren hebben dat beide ook wel een beetje.

Crash
7 augustus 2010, 16:50
Aaah. Oke dan!
Mensen ik dank u vriendelijk. Ik ben weer wat wijzer geworden. :D

mesaman
7 augustus 2010, 23:18
dit is gewoon verschrikkelijk! die gitaar kan de vuurkorf in!



;) nee! niets aan de hand.speuln en hard goan!

j-op
7 augustus 2010, 23:38
Hee, is dat die Ocean Turquoise Jag die laatst voor een koopje wegging op Marktplaats? Gefeliciteerd, mooi ding!

:ok:

vulvasonic
7 augustus 2010, 23:43
Dit is kenmerkend voor het hout. Het nadeel is dat er vuil in kruipt en er lekker in blijft zitten, dus lastig schoon te maken. Ebben is veel dichter van structuur en daar heb je het probleem niet zo mee. Hetzelfde geldt voor esdoorn, al wordt esdoorn doorgaans sowieso gelakt.
Slechts enkele gitaarmerken lakken ook rosewood. Het bekendste voorbeeld daarvan is Rickenbacker.

Maar nogmaals, de toets op jouw gitaar ziet er normaal uit. :)

Braindead
7 augustus 2010, 23:52
Inderdaad, in het vervolg een ebben toets kopen die hebben dat niet en zien er IMO ook beter uit :) Dessalnietteplus kan je er wel alvast een likje olie op smeren om te voorkomen dat ie gaat uitdrogen.

mikeyaxeman
7 augustus 2010, 23:55
Yep same here op mijn LP en SG en snel effe de oude 70's Musicmaster van m'n vriendin bekeken en die heeft dat ook.
Trouwens blijft ook zo'n heerlijk basic gitaartje die Musicmaster, vanmiddag lekker op zitten rammelen over mijn Marshall.
Zit echt wel een lekkere blues sound in.

no 1 hops
8 augustus 2010, 08:25
alle voorgaande posters hebben gelijk, niks aan de hand.
één ding wil ik nog wel zeggen.
lemon oil.
doe eens wat citroen op een open wond, yes dat bijt, vreet, zuur.

ikzelf heb een gitaar onder handen gehad die in de lengte van de hals groeven had van het spelen

http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging3.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/beschadiging2.jpg

dit was de gitaar met de ergste vorm van slijtage, en het was niet de enige maar allen rosewood of wat daar voor doorgaan moest.

volgens mij komt dit door de combinatie van zout (zweet) zuur, van je vingers en als je zoals BB king een bepaalde vibrato geeft met de snaar je het door de eerdergenoemde stoffen zacht geworden / aangetaste hout in combinatie met de snaar als schaaf het hout weghaald.
slijten de frets (putjes) dan neemt de durk op het hout toe en gaat het nog sneller.

ik behandel alle rosewood nu standaard met rustins danish oil.
een olie met wax.
de olie dringt goed in en beschermt het hout, de wax hard uit en zorgt dat er niet van allerlei viezigheid aan blijft hangen wat wel bij de andere oliën gebeurd.

dit is dezelfde hals na reparatie en olie
http://img.photobucket.com/albums/v661/hopdybob/jarockrepair/geschuurdenlijnolie.jpg

Braindead
19 augustus 2010, 01:04
Hoe heb je die groeven weer dicht gekregen dan?