PDA

View Full Version : GETEST: Vox Nighttrain



tillens
7 augustus 2010, 00:20
Zo vanmiddag einde middag begin avond even naar de Feedback te Rotterdam geweest om de Vox Nightrain plus nighttrain cab te testen.
Op dit moment kost ie 479,- en het cabje mag weg voor 179,-. Ze hebben op dit moment twee cabs staan en een head.
Als eerste valt op, wow wat klein, en compact.. enfin, de boel laten aansluiten, onderwijl een fender strat am std in white finish erbij gepakt.
Gestart met de stand van 7 watt. Redelijk braaf, maar bij de thick stand kan je op eens van flink randje tot clean, tot aan voluit rawk gaan..
Bij de 15 watt stand komt het clean echt tot zijn recht, en wat ik zelf helemaal te gek vind , is het volume iets terug, de gain op de 10, en dan met je gitaarvolume dat hele, hele rauwe heldere geluid. De cab maakt het geheel goed af, plus daarnaast een volle weergave.. Overigens reageert de amp perfect op mijn spel. Ik kan niet heel goed spelen, maar ik moest wel werken op deze amp en speel veel met mijn volume op mijn gitaar, maar veel amps gaan dan klinken alsof er een dekentje over heen gaat. Daar heeft deze amp niet veel last van.

Erg tof, en ik vond dat ie een hoop bases dekte. Ik ben verkocht. Ik ben op zoek naar aanvulling van mijn huidige amps, maar deze komt er sowieso bij. Wellicht sneller dan ik zelf denk. .

macwilliams
7 augustus 2010, 10:31
Mag ik dan de eerste zijn die je alvast feliciteerd met je toekomstige aanwinst?

the sure thing
7 augustus 2010, 12:49
Mooie review! Hoe was de headroom op 15W? Met andere woorden: kan ie clean hard en krijg je eerder compressie of eerder vervorming?

Jasper.
7 augustus 2010, 13:02
Mag ik dan de eerste zijn die je alvast feliciteerd met je toekomstige aanwinst?

Dan ben ik de 2e :ok:

Ik was laatst trouwens bij music-produktiv. En daar stonden ze in de uitverkoop hoek. Weet de prijs niet meer precies. Dacht ergens rond de 350-380 ofzo? Maar op de site zijn ze nog wel steeds even duur. :dontgeti:

tillens
7 augustus 2010, 13:30
Mooie review! Hoe was de headroom op 15W? Met andere woorden: kan ie clean hard en krijg je eerder compressie of eerder vervorming?

Hij kan clean behoorlijk hard hoor, te hard clean voor thuis... eerder vervorming in mijn oren.. let wel dat ik speelde op een single coil gitaar, dus met hb's zal ie eerder over de top gaan.

marc_o
7 augustus 2010, 15:42
Tof Peter,

Bel maar wanneer je 'm hebt :-) Ben erg benieuwd, al vaak gezien, nooit gehoord.

guitarguru
9 september 2010, 16:58
Heb zojuist een nauwelijks gebruikt setje gekocht. Moet morgen al binnenkomen als UPS zijn best doet.. Ben zeer benieuwd. Gewoon blind gekocht, hooguit n.a.v. wat reviews zoals bovenstaande. :rockon:

macwilliams
9 september 2010, 17:32
Dus je ligt de komende 24 uur voor de brievenbus te wachten?




























:D

guitarguru
9 september 2010, 17:35
Sjit, UPS haalt hem vandaag niet meer op.......:mad: Zal dan wel maandag pas worden.....nou ja.....

tillens
12 september 2010, 11:50
Wat ik balen vind is a) dat ik nog steeds niet bezitter ben van dit fijne ampje, wat b) veroorzaakt wordt door het feit dat geen enkele zaak deze set op voorraad heeft. Alleen maar demo modellen. Bij de frietbak staat er eentje in de winkel, en rockpalace idem.. Waarom niet wat op voorraad.. ik wil gewoon graag een nieuw ampje, dat is toch voor te stellen. .. iemand nog een tip waar ze wel op voorraad zijn, of toch maar op goed geluk bestellen via de website van rockpalace ( waar je expliciet er bij moet zetten dat je een nieuwe wil, anders krijg je die uit de winkel werd me verteld door een medewerker aldaar.)

grtz

The Unforgiven
12 september 2010, 13:30
Wat ik balen vind is a) dat ik nog steeds niet bezitter ben van dit fijne ampje, wat b) veroorzaakt wordt door het feit dat geen enkele zaak deze set op voorraad heeft. Alleen maar demo modellen. Bij de frietbak staat er eentje in de winkel, en rockpalace idem.. Waarom niet wat op voorraad.. ik wil gewoon graag een nieuw ampje, dat is toch voor te stellen. .. iemand nog een tip waar ze wel op voorraad zijn, of toch maar op goed geluk bestellen via de website van rockpalace ( waar je expliciet er bij moet zetten dat je een nieuwe wil, anders krijg je die uit de winkel werd me verteld door een medewerker aldaar.)

grtz

Bel Rockpalace eens met de vraag of ze ze nog in het centraal magazijn hebben staan, je kan ze dan vragen om er eentje naar de winkel te laten brengen, dat duurt een dag of 5 maximaal, en dan heb je gewoon een nieuwe versterker.

guitarguru
14 september 2010, 15:07
Jaaa, daar is tie dan!! Eerste indrukken: behoorlijk overtuigende geluiden! Typische Vox sound op bright stand, soepel clean en lekkere crunch, en meer high gain gericht op thick mode, maar geef mij maar de bright side of live....
Reageert heerlijk op pedalen, en kan kneiterhard, al moet ik nog even zien hoe ie overeind blijft bij bandvolume. Ben behoorlijk in mijn nopjes dus.
Het bijpassende 1x12 open-back kastje met M25 Greenback klinkt ook niet verkeerd. Voldoende laagweergave en mooie open sound, zonder dozig te klinken. Gaaf setje!! :mmmm:


http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/VoxNighttrain001.jpg

guus-25
14 september 2010, 15:14
Ziet er inderdaad zeer compact uit.;)

JeroenSchaaf
14 september 2010, 16:31
Jaaa, daar is tie dan......verkeerd. Voldoende laagweergave en mooie open sound, zonder dozig te klinken. Gaaf setje!! :mmmm:


http://i149.photobucket.com/albums/s79/guitarguru_1960/VoxNighttrain001.jpg

Ik vond zelf de laag weergave wel goed, maar vond het setje bij elkaar ook vrij dozig klinken.

Ik denk dat die helemaal goed recht komt op een 2x12

Il_Falco
14 september 2010, 16:43
Kan die clean nu eigenlijk mee in een redelijk volumieuze band?

Nielsje
14 september 2010, 16:51
Kan die clean nu eigenlijk mee in een redelijk volumieuze band?

lekker subjectief... 'redelijk volumieuze band'..

Il_Falco
14 september 2010, 17:04
lekker subjectief... 'redelijk volumieuze band'..

Is toch maar eerlijk?

guitarguru
14 september 2010, 18:26
Kan die clean nu eigenlijk mee in een redelijk volumieuze band?

Ik ga het vrijdagavond meemaken... Neem ook mijn 2x12 mee met M20 Greenbacks.
Thuis kan ie echt retehard clean, dus dat geeft de burger moed. Toch kon mijn ex-CMW Plexi Jr. dat ook, maar kwam toch te kort in de band. Blijft toch een wat dubieuze wattage, zo'n 15-20 watt, voor cleane headroom...

the sure thing
14 september 2010, 19:40
Ik ga het vrijdagavond meemaken... Neem ook mijn 2x12 mee met M20 Greenbacks.
Thuis kan ie echt retehard clean, dus dat geeft de burger moed. Toch kon mijn ex-CMW Plexi Jr. dat ook, maar kwam toch te kort in de band. Blijft toch een wat dubieuze wattage, zo'n 15-20 watt, voor cleane headroom...Laat het ons weten!!!! Ben errug benieuwd. Helemaal omdat ik ook een 2x12 met G12M-20 erin heb. GAS!!!!!!!!!!!!!!!!

tillens
16 oktober 2010, 20:54
En na het testen komt dat toch dat moment dat je ervoor gaat..
Dus en route sur Zierikzee, waar de amp bij jacob's guitars for cheap charlie stond, en gewoon netjes uit de doos... nieuw dus... hele vriendelijke verkoper, best leuke spullen.. maar goed daar kwam ik niet voor ik kwam voor NT..
wat een tof ampje zeg.. kan je een hoop mee.. van ingetogen clean, tot aan vol rond blister clean... de drive sound is erg aanwezig, kortom je kunt er behoorlijk wat goede rocksounds uithalen.. morgen overdag verder kijken hoe die pedalen pakt en slikt...
en natuurlijk wat feauteaux...

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/diverse002.jpg

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/diverse006.jpg

http://i373.photobucket.com/albums/oo173/tillens/diverse004.jpg

guitarguru
16 oktober 2010, 21:02
Laat het ons weten!!!! Ben errug benieuwd. Helemaal omdat ik ook een 2x12 met G12M-20 erin heb. GAS!!!!!!!!!!!!!!!!

Heb nu 2 keer gerepeteerd met dit setje, en ja hij blijft, ook clean, goed overeind in onze classic rockband. Met de 2x12 met M20 Greenbacks is ie meesterlijk! De bijbehorende 1x12 klinkt wat dozig, maar ook niet verkeerd. Vind de Bright mode erg lekker, voor al die Vox clean/crunchy geluidjes. Pedaaltjes klinken allemaal super ook. Kortom: tof ampje :mmmm:

guitarguru
16 oktober 2010, 21:08
En na het testen komt dat toch dat moment dat je ervoor gaat..
Dus en route sur Zierikzee, waar de amp bij jacob's guitars for cheap charlie stond, en gewoon netjes uit de doos... nieuw dus... hele vriendelijke verkoper, best leuke spullen.. maar goed daar kwam ik niet voor ik kwam voor NT..
wat een tof ampje zeg.. kan je een hoop mee.. van ingetogen clean, tot aan vol rond blister clean... de drive sound is erg aanwezig, kortom je kunt er behoorlijk wat goede rocksounds uithalen.. morgen overdag verder kijken hoe die pedalen pakt en slikt...
en natuurlijk wat feauteaux...


Gefeliciteerd met dit mooie setje ;)

Dat rode dingetje op je kastje, is toch een plectrum of niet. Dit intrigeert mij nml., omdat exact op die plek bij mij (2e hands gekocht en thuisgestuurd gekregen), er een knopje zit gemonteerd, zo eentje als je op je gitaren hebt zitten om je band aan te bevestigen. Tot de dag van vandaag begrijp ik niet goed waar die voor dient.

Rooker
16 oktober 2010, 21:17
Joh, gefeliciteerd met je mooie Vox!! Nog nooit over gespeeld, maar als hij klinkt zoals hij er uitziet zit het dik in orde.

Ben zelf op zoek naar dergelijk klein ampje, misschien nog iets kleiner bij 5watt omdat 15watt nog veel te hard gaat in onze band. Ik heb de zoekfunctie geprobeert maar kan het niet vinden:makeup:, kan iemand helpen???

guitarguru
16 oktober 2010, 21:22
Joh, gefeliciteerd met je mooie Vox!! Nog nooit over gespeeld, maar als hij klinkt zoals hij er uitziet zit het dik in orde.

Ben zelf op zoek naar dergelijk klein ampje, misschien nog iets kleiner bij 5watt omdat 15watt nog veel te hard gaat in onze band. Ik heb de zoekfunctie geprobeert maar kan het niet vinden:makeup:, kan iemand helpen???

Er zit een Mastervolume op deze amp hoor.. plus, je kunt hem op half vermogen laten draaien.
15 watt te hard voor in een bandsituatie?? Met 5 watt kom je niet erg ver denk ik, zeker niet clean... Heb het voor de grap eens geprobeerd met een Epiphone Valve Jr. topje over een 1x12 kastje. Zwaar vervormend kwam ie net mee in de band. Wel kicken, maar klonk nergens naar.

tillens
16 oktober 2010, 21:25
Gefeliciteerd met dit mooie setje ;)

Dat rode dingetje op je kastje, is toch een plectrum of niet. Dit intrigeert mij nml., omdat exact op die plek bij mij (2e hands gekocht en thuisgestuurd gekregen), er een knopje zit gemonteerd, zo eentje als je op je gitaren hebt zitten om je band aan te bevestigen. Tot de dag van vandaag begrijp ik niet goed waar die voor dient.

Das een plectrum ja.. zag inderdaad op de foto een zilveren knop, geen idee, heb je de verkoper gemailed met die vraag..

guitarguru
16 oktober 2010, 21:27
Das een plectrum ja.. zag inderdaad op de foto een zilveren knop, geen idee, heb je de verkoper gemailed met die vraag..

Nee, die winkel verkocht hem weer voor een klant van hun.... Wel apart en 't blijft me bezighouden :dontgeti:

Ben zeer benieuwd naar jouw overige bevindingen t.a.v. deze amp. Ga je hem ook in een band gebruiken?

Rooker
16 oktober 2010, 21:46
Er zit een Mastervolume op deze amp hoor.. plus, je kunt hem op half vermogen laten draaien.
15 watt te hard voor in een bandsituatie?? Met 5 watt kom je niet erg ver denk ik, zeker niet clean... Heb het voor de grap eens geprobeerd met een Epiphone Valve Jr. topje over een 1x12 kastje. Zwaar vervormend kwam ie net mee in de band. Wel kicken, maar klonk nergens naar.

Nou, die epi zat ik wel aan te denken ja.... ook de prijs.
Er komt namelijk een microfoon voor en dan hoor ik me ampeen beetje, maar het meeste komt van de monitor voor me. Mijn Ac 30 op de 15 stand zeg maar staat heel zacht af gesteld en hier @#%$^%&%& baal ik altijd van, want dan is het geluid KUT! Ik dacht dus idd aan een valve junior of Blackstar die ik dan goed op zijn donder geef:blast::crazyhappy:

tillens
16 oktober 2010, 21:50
Nee, die winkel verkocht hem weer voor een klant van hun.... Wel apart en 't blijft me bezighouden :dontgeti:

Ben zeer benieuwd naar jouw overige bevindingen t.a.v. deze amp. Ga je hem ook in een band gebruiken?

Nope speel niet in een band momenteel.. plus als ik in een band zou spelen zou ik waarschijnlijk gewoon aantreden met mijn matchless amp.

guitarguru
16 oktober 2010, 22:17
Nope speel niet in een band momenteel.. plus als ik in een band zou spelen zou ik waarschijnlijk gewoon aantreden met mijn matchless amp.

Ja okay, zo'n Matchless is ook best redelijk inderdaad ;) , maar had jouw oordeel wel willen horen bij bandgebruik van de NT nml.
Ik gebruik hem nu zelf alleen voor thuis, met een galmpje ervoor. Gisteren nml. mijn Sovtek Mig-50 weer herontdekt. :rockon: Ook lekker tilbaar, maar meer ballen voor in de band..

edit: vind de NT dus een te gek ding, vooral voor thuis en opnames, maar net wat te weinig brute kracht/punch voor in een harde bandsituatie.

guitarguru
18 oktober 2010, 19:05
Wilde laatst een Beamblocker monteren in het Vox kastje, maar die speaker zit muurvast!! Zouden ze die vastplakken of zo?! Jammer.... :chicken:

jonn
24 oktober 2010, 15:12
Ik ben ook een gelukkige eigenaar van een van deze kleine Vox "toasters" en ja men kan wel met hem repeteren...en volgens mij ook optreden. Tijdens oefensessies speel ik altijd met de gain op 4 en de volume op 5 en de kleine beest klinkt sterk genoeg en geweldig! Door een 2x12 Marshall 1936 speakerkast met 2 75W celestion luidsprekers krijg ik precies de "crunchy" vox geluidjes die ik wilde.

hessepes
24 oktober 2010, 15:58
Ik weet wel zeker dat je met vox night train kunt repeteren + optreden. Al paar keer gedaan!

guitarguru
24 oktober 2010, 16:42
Tja, heb vrijdag met de Nighttrain gerepeteerd, zonder pedalen, dus helemaal puur. Had ik dat maar niet gedaan zeg.. Kreeg er geen lekkere afstelling uit. Vervorming op de Thick stand vind ik te korrelig. Op de Bright stand weer te schel en voelde gewoon niet lekker, niet warm ook.
Heb thuis weer mijn AC30CCH top tevoorschijn gehaald, en man wat een verschil zeg! Ook op het kleine 1x12 Vox kastje klinkt die zoveel warmer en voller, en is het hoog veel smoother. Wint het op alle vlakken van de Nighttrain helaas. Zal nu weer moeten gaan sjouwen met mijn AC30, want sound moet toch het belangrijkste criterium zijn.
Hij is dus inderdaad hard zat, maar klinkt mij niet lekker genoeg. Laag wattage ampjes klinken op hogere volumes gewoon te schreeuwerig. Ben er nu wel uit, en er ook klaar mee. :stop:

hessepes
24 oktober 2010, 17:50
Tja, heb vrijdag met de Nighttrain gerepeteerd, zonder pedalen, dus helemaal puur. Had ik dat maar niet gedaan zeg.. Kreeg er geen lekkere afstelling uit. Vervorming op de Thick stand vind ik te korrelig. Op de Bright stand weer te schel en voelde gewoon niet lekker, niet warm ook.


En ik vind zo ongeveer het tegenstelde. Als ik er thuis op speel dan gebruik vaak geen pedalen, ik krijg ik met een draai van de gain knob alle sounds die ik nodig heb.

Bij repetities/optreden speel ik altijd met pedalen en stel de nighttrain zo af dat ie net van de clean af (als je harder aanslaat, gaat ie zingen, dat standje zeg maar), en dan met pedaaltjes wat meer drive en nog meer drive. Ik heb 'm trouwens altijd op de bright stand.

guitarguru
24 oktober 2010, 18:09
En ik vind zo ongeveer het tegenstelde. Als ik er thuis op speel dan gebruik vaak geen pedalen, ik krijg ik met een draai van de gain knob alle sounds die ik nodig heb.

Bij repetities/optreden speel ik altijd met pedalen en stel de nighttrain zo af dat ie net van de clean af (als je harder aanslaat, gaat ie zingen, dat standje zeg maar), en dan met pedaaltjes wat meer drive en nog meer drive. Ik heb 'm trouwens altijd op de bright stand.

Oh maar thuis klinkt ie wel heel okay hoor. Ook de vervorming op de Thick stand is lekker, maar dan heel zachtjes op mijn zolderkamer. Maar hij kan niet op tegen het rijke geluid van mijn AC30 top.
Op hogere volumes, met de band, vind ik het geluid dus ernstig tekortkomen, zeker als ik mijn vervorming uit de amp zelf moet halen. Zoals jij speelt, met pedalen over een cleane amp, gaat het wel beter ja. Maar ik wilde het gewoon eens heel puristisch benaderen, met alleen een gitaar rechtstreeks in de NT. Nooit meer.

jonn
25 oktober 2010, 13:21
Vervorming op de Thick stand vind ik te korrelig. Op de Bright stand weer te schel en voelde gewoon niet lekker, niet warm ook.

Het hangt natuurlijk af van je smaak. Volgens mij klinkt ie op de "bright" stand warm en lekker. Met een goede 2x12 speakerkast klinkt ie heel beter dan de AC15C1 versie. Maar ik ben het mee eens dat de "thick" stand is bijna zinloos als je repeteren wil.



Laag wattage ampjes klinken op hogere volumes gewoon te schreeuwerig.

Binnen meeste laag wattage versterkers liggen goedkope, "crappy" buizen die natuurlijk op hogere volumes korrelig and modderig kan klinken. Volgens mij dat is het probleem. Binnen mijn heb ik een paar JJ EL84's geplaatst en het verschil in vergelijking met de goedkope chinese buizen is enorm. Warmer gain, meer "headroom"...

guitarguru
25 oktober 2010, 17:15
Het hangt natuurlijk af van je smaak. Volgens mij klinkt ie op de "bright" stand warm en lekker. Met een goede 2x12 speakerkast klinkt ie heel beter dan de AC15C1 versie. Maar ik ben het mee eens dat de "thick" stand is bijna zinloos als je repeteren wil.



Binnen meeste laag wattage versterkers liggen goedkope, "crappy" buizen die natuurlijk op hogere volumes korrelig and modderig kan klinken. Volgens mij dat is het probleem. Binnen mijn heb ik een paar JJ EL84's geplaatst en het verschil in vergelijking met de goedkope chinese buizen is enorm. Warmer gain, meer "headroom"...

I.t.t. veel andere gitaristen vind ik (veel) vervorming uit de amp zelf niet lekker klinken. Ik prefereer altijd mijn eigen pedalen daarvoor. Op die manier heb ik de Nighttrain wel gebruikt tijdens repetities, en dat klonk niet verkeerd. Zal vrijdag mijn Nighttrain en mijn AC30 head a/b'en (+ maar weer mijn pedalenkoffer). Ik ben wel zeer gewend aan de gain structuur van mijn pedalen natuurlijk, en aan een mooie reverb (T-Rex Roommate).

Die 'crappy' Sovtek buisjes had ik meteen al vervangen door JJ EL84's en TAD's.

jonn
25 oktober 2010, 17:30
die 'crappy' sovtek buisjes had ik meteen al vervangen door jj el84's en tad's.

+1000



i.t.t. Veel andere gitaristen vind ik (veel) vervorming uit de amp zelf niet lekker klinken. Ik prefereer altijd mijn eigen pedalen daarvoor. Op die manier heb ik de nighttrain wel gebruikt tijdens repetities, en dat klonk niet verkeerd.

+100000000000

the sure thing
25 oktober 2010, 21:06
... Ik moet zeggen dat ik mijn HOOK R40 (40W) ook eens HEEL hard heb gezet (voluit) met een powersoak ertussen, en ik vond de vervorming ook niet zo mooi meer klinken.

Daarentegen: laatst een optreden gezien met een 18W Marshall amp (zonder pedalen) en dat klonk weer subliem...