PDA

View Full Version : Palmer pdi-03 / palmer pga04



Baco
6 augustus 2010, 20:12
Iemand ervaring met deze speaker emulators/load boxen? Lijkt me handig voor silent recording en on stage, nee?

Is voor mij dus vooral voor hi-gain toepassing, mss dat dit er iets toe doet?

Alle info/raad welkom!

tommus42
6 augustus 2010, 21:01
Ik heb de pdi03 gehad. Klonk prima vond ik, alleen volgens mij heeft ie alleen een weerstand als belasting en geen inductieve. Is een Koch niet beter?

Baco
6 augustus 2010, 21:05
Met die Palmer PGA04 kan je nog wat "corrigeren" nr de front toe, lijkt me wel handig, niet?

En rackformaat is ook wel handig

Death2AllButMetal
7 augustus 2010, 17:32
Iemand ervaring met deze speaker emulators/load boxen? Lijkt me handig voor silent recording en on stage, nee?

Is voor mij dus vooral voor hi-gain toepassing, mss dat dit er iets toe doet?

Alle info/raad welkom!

Zie ook mijn posts in dit topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=136210).

Baco
7 augustus 2010, 17:41
Idd wel cool, maar die moet mee naar gigs en dan heb ik liever een 19" apparaat die ik gewoon in m'n rack heb zitten eigenlijk

joelvereycken
1 september 2010, 10:34
Okee,

Ik ben een beetje nieuw met dit soort dingen. Wat voegt zo'n apparaat toe aan je sound?

bedankt!

Baco
1 september 2010, 10:40
Dit zijn speaker-emulators, simuleren een cab dus. In het geval van de PGA04 kan je deze op je eindtrap aansluiten en rechtstreeks je signaal nr de PA/front sturen zonder dat je een cab moeten micen of zo (en aansluiten, zit een loadbox in). Ik heb deze vooral gekocht voor opname doeleinden thuis zodat ik in stilte van m'n Mesa/Randall kan genieten als de kids aan het slapen zijn :) Ik ga deze wsch ook live gaan gebruiken, maar moet daar nog wat mee experimenteren.

EDIT: info ivm loadbox aangepast, dank u HaroldA ;)

HaroldA
1 september 2010, 11:31
in het geval van de PDI-03 moet er uiteraard een load op je amp aangesloten worden

Laat die nou eens netjes in de PDI-03 aanwezig zijn! :ok:

Baco
1 september 2010, 11:39
Laat die nou eens netjes in de PDI-03 aanwezig zijn! :ok:

Juist, was aan het verwarren met de PGA-05. Sorry voor de verwarring

universe777
1 september 2010, 12:01
Idd. die 03 is echt tof voor thuis spelen zonder cab. Je kan er gewoon je headphone op aansluiten. Of zoals ik vroeger deed, de palmer naar je harddisc recorder of rand gear.. Ik heb hem ook geruime tijd tussen head en cab gebruikt live. Met die deep/flat en bright/mellow switches zijn er nog hele toffe combi's te maken.

Mr.Bluesbreaker
1 september 2010, 13:23
Heeft iemand ook ervaring met een losse pre / poweramp / goede spekaersimulatie in een livesituatie? Ik zit er stiekem aan te denken om een plug 'n play/bruiloft/geen-zin-in-gesleep-setje te maken op zo'n manier, maar dan moet het wel beter gaan klinken dan mijn Vox Tonelab die ik soms rechtstreeks inprik. Iemand soundclips?

Robbert v.d. Hanenberg
3 september 2010, 15:07
Heeft iemand ook ervaring met een losse pre / poweramp / goede spekaersimulatie in een livesituatie? Ik zit er stiekem aan te denken om een plug 'n play/bruiloft/geen-zin-in-gesleep-setje te maken op zo'n manier, maar dan moet het wel beter gaan klinken dan mijn Vox Tonelab die ik soms rechtstreeks inprik. Iemand soundclips?

Ik heb de PDI-03 'n maandje thuis gehad.
Heb op dit moment de Groove Tubes SEII (beter dan Palmer volgens sommigen) en de Koch Loadbox nog. Ik ben over alle 3 niet echt te spreken, naar mijn mening te 'onnatuurlijk' en niet transparant genoeg.
De Tonelab is voor mij nog steeds de beste optie wat betreft 'direct' gebeuren (ook live), maar goed, hangt er 'n beetje vanaf welke amp-cab combi je gebruikt en hoe je 't apparaat instelt denk ik (en je vingers natuurlijk), zeker live. Ik verkies het apparaat nog steeds boven 'n '19'' rack + cabs' wat ik voorheen jarenlang live heb gebruikt.
De Axe Fx is natuurlijk ook 'n goede optie of bijv. het gebruik van goede 'impulsen' (IR's) in combinatie met 'n goede preamp.

Mr.Bluesbreaker
5 september 2010, 21:11
Misschien is het op zich niet eens zo'n gek idee om inderdaad de Tonelab dan gewoon proberen nog wat beter te finetunen en dat eens vol te houden. Heb het idee dat het live direct geprikt nog wel wat beter kan als ik wat tijd neem om via de monitormixer nog wat EQ kleuring bij te stellen en het op je monitor wat lekkerder werkt. Gebruik trouwens bijna altijd "amp 2" qua instelling onder amp/line, rest maar eens aan de tand voelen.

(voor wat je dan in een on-the-fly rack reserveert kun je ook lekker decadent met je vriendin een weekje voor naar Rome ofzo, laat ik eens gek doen.)

DeBôdy
24 september 2010, 15:36
Ik heb hier en daar allerlei topics gelezen over de Palmer speaker simulators en zit nog steeds te twijfelen of ik de PDI-03 of juist de PGA-04 moet nemen. Ik wil hem live gaan gebruiken zodat ik m'n cabinet niet perse hoef te gebruiken en daarom helemaal stil kan zijn op het podium, omdat we met in-ears werken.
Ik heb gister de PDI-03 in de repetitieruimte getest en die klonk zeker wel OK. Gebruikte de setting DEEP + NORMAL op de PDI-03. De PGA-04 heb ik alleen zelf nog nooit gehoord. Nu lees ik dat de PGA-04 vrijwel gelijk is qua instel mogelijkheden als de PDI-03, alleen zit er nu een draaiknop op ipv een switch. Maar daarnaast las ik ook dat de PGA-04 niet zo tof klinkt als de originele PDI-03. Oftewel, dat de PDI-03 meer klinkt als een echt kabinet en de PGA-04 meer een 'transistor' sound heeft. Dus zoals het er nu uit ziet, wordt het waarschijnlijk de PDI-03, maar omdat de PGA-04 een nieuwere versie is ben ik ook wel benieuwd hoe die nou eigenlijk klinkt... Heeft een van jullie deze 2 wel eens naast elkaar getest en wat zijn jullie ervaringen?!

HaroldA
24 september 2010, 15:38
Ik ken alleen maar de PDI-03 (heb er 1 uit 1991), maar heb daarover wel gelezen dat de oude (voor de productiestop) het beste zijn.

De oudjes schijnen een patent te schenden en de nieuwe niet maar die klinken wat sterieler.

Again: van horen zeggen! :sssh:

DeBôdy
24 september 2010, 15:40
Ik ken alleen maar de PDI-03 (heb er 1 uit 1991), maar heb daarover wel gelezen dat de oude (voor de productiestop) het beste zijn.

De oudjes schijnen een patent te schenden en de nieuwe niet maar die klinken wat sterieler.

Again: van horen zeggen! :sssh:

Ik heb nu de oudste versie van de PDI-03 in m'n rack zitten om te testen en daar was ik wel over te spreken ja. Maar zit er een groot verschil tussen de oude en nieuwste versie?!

DeBôdy
25 september 2010, 00:06
Net toch nog een keer op youtube naar een test van de PGA-04 zitten luisteren en daarbij ben ik niet zo te spreken over de 'brown' en 'lite' functie als alles op '12 uur' staat, maar is deze vrij doffe sound (brown setting) zeer goed bij te draaien met de 'high' knop. Daarnaast vind ik de 'Full range' knop ook zeker een toevoeging, maar deze moet je alleen niet te hard insturen, omdat je sound dan met name op je cleane kanaal vrij distorted klinkt... en dat wil je natuurlijk niet. Oftewel... deze zal je er dus met mate bij moeten draaien voor meer 'brightness'...

Zoals ik al had gezegd had ik de PDI-03 gister getest en eigenlijk vond ik maar 1 setting OK, namelijk de DEEP + NORMAL setting. De rest vond ik eigenlijk niet zo tof. Dus eigenlijk koop ik dan zo'n PDI-03 om maar 1 setting te kunnen gebruiken. Als ik dan m'n sound zou willen veranderen, dan zou ik dat natuurlijk wel op m'n amp kunnen doen (wat eigenlijk precies hetzelfde is al je bijv iets meer 'hoog' erbij zou draaien op een PGA-04). Op de Amerikaanse fora zweert iedereen bij de PDI-03 t.o.v. de PGA-04 (vooral bij hi-gain). En laat ik nu net een hi-gain amp gebruiken, dus valt de keuze denk ik toch op een PDI-03. Ik lees dat de re-issue van de PDI-03 vrijwel gelijk is aan de oudere versie, maar ik las op dit forum dat de oudste versie iets beter is dan de nieuwe... Is dit verschil echt groot of is het nauwelijks hoorbaar?!

DeBôdy
25 september 2010, 20:28
Vandaag in de repetitieruimte de Palmer PDI-03 (die ik nog in m'n rack had zitten om te testen) vergeleken met een microfoon waar onze andere gitarist mee aan kwam zetten. Hij zei dat deze mic vergeleken met bijv een Sure SM57 een wereld van verschil was. Natuurlijk zit er verschil tussen een speaker simulator en een mic, maar als je deze mic ge-AB't hebt naast de PDI-03 of een SM57, dan gooi je beide gelijk het raam uit! Niet te geloven wat een verschil. De mic waar onze andere gitarist mee aan kwam zetten was de 'Heil PR30'. Voordat ik btw die mic geprobeerd had, had ik ook even getest wat het verschil was bij het gebruiken van de PDI-03 met of zonder het doorschakelen naar een kabinet via de 'speaker thru' uitgang. En dit is al een wereld van verschil. Nu is het natuurlijk ideaal als je in stilte je amp maximaal kan opendraaien zonder een kabinet te gebruiken, maar de PDI-03 komt veel beter tot z'n recht als je er toch wel een kabinet aanhangt. Je krijgt dan veel meer een sound van een echt kabinet. Maar los van dit vergelijk... de PDI-03 gaat het niet worden, maar er komt toch gewoon een mic voor m'n kabinet te hangen en wel de Heil PR30, want als je dat hoort dan schrik je je helemaal rot hoe gaaf die sound is... Ik zou zeggen... als je de mogelijkheid hebt om deze te testen, dan zou ik het gelijk doen, want dan weet ik zeker dat je binnen no-time ook zo'n mic hebt!
Hier een linkje: http://www.heilsound.com/pro/products/pr30/