PDA

View Full Version : Guitar pro 6



--=HANS=--
6 augustus 2010, 15:00
Ik heb tot nu toe naar volle tevredenheid met Guitar pro 5 gewerkt en nu zag ik dat er een nieuwe versie 6 is met allerlei toevoegingen en een enorme soundsbank. Zijn er misschien al mensen die ervaring hebben met de nieuwste versie? Is het het geld van een upgrade waard?
Ben benieuwd naar de eerste ervaringen :)

LesPas89
6 augustus 2010, 19:49
Ik ga hem de komende week uitgebreid testen. Ik wil namelijk geen mening over het programma hier plaatsen, nadat ik het pas 1 keer heb gebruikt.
Ik zal mijn bevindingen dan in dit topic plaatsen :)

Arvoitus
6 augustus 2010, 20:59
Ik heb de demo iets van 2/3 maanden al geprobeerd. Het klinkt veel echter dan guitar pro 5, je kan overdrives/eq's/versterkers/delays etc allemaal veranderen.

Voor mij is dat allemaal net iets te veel.

--=HANS=--
6 augustus 2010, 22:47
Ik ga hem de komende week uitgebreid testen. Ik wil namelijk geen mening over het programma hier plaatsen, nadat ik het pas 1 keer heb gebruikt.
Ik zal mijn bevindingen dan in dit topic plaatsen :)

OK super! Ik ben benieuwd.


Ik heb de demo iets van 2/3 maanden al geprobeerd. Het klinkt veel echter dan guitar pro 5, je kan overdrives/eq's/versterkers/delays etc allemaal veranderen.

Voor mij is dat allemaal net iets te veel.

Ik speel alleen akoestisch dus wat dat betreft heb ik er weinig aan ben ik bang, tenzij het geluid van de akoestische gitaren ook sterk verbeterd is. Die toendertijd nieuwe realistic sound engine heeft me nooit kunnen overtuigen.

Mi-J'Den
7 augustus 2010, 09:19
In tablatuur was ooit al een topic (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=134297) hierover. Daar heb ik wat bevindingen; verschillen en verbeteringen t.o.v. GP5 staan.

Ik heb beide op m'n laptop staan, maar gebruik eigenlijk alleen GP5. Ik vind het accent bij GP6 teveel op die realistic sound engine liggen, en daarvoor gebruik je het programma toch niet? Het is een tablatuur programma. Dan kun je beter zelf gaan opnemen en zo'n lin6 ding op de kop tikken of zo.

Uiteindelijk had ik geen zin om al mijn tabs qua playback instellingen helemaal opnieuw in te stellen (Ja ik speel ze wel af natuurlijk, maar ter controle en om aan te leren). Dus ben tot nu toe bij GP5 gebleven.

--=HANS=--
7 augustus 2010, 10:30
Hmmm, ben nu toch wel nieuwsgierig naar die verbeterde sound engine. Wacht de review van LesPas89 nog even af maar denk dat ik het toch ook maar ga proberen.

apekop
7 augustus 2010, 12:54
Voor de realistische sounds hoef je Guitar pro niet te hebben. Het blijven toch vrij staandaard midi geluiden of slechte simulaties. Maar dat is ook niet belangrijk omdat het om de tabulatuur gaat.

Bij GP5 mis ik een 12 snarige gitaar bij de akoestische gitaargeluiden. Kan je wel weer simuleren trouwens bij de track properties (ook handig voor open stemmingen).

Wat ik raar vind is dat dynamiek tekens (f en p etc.) niet in de daadwerkelijke partituur te zien zijn, of doe ik iets fout?

verder zou het handig zijn als je ook een gedeelte van een maat zou kunnen copieren en niet alleen maar de hele maat.
Misschien zijn deze verbeteringen in GP6 gedaan?

Arvoitus
10 augustus 2010, 19:27
Ik speel alleen akoestisch dus wat dat betreft heb ik er weinig aan ben ik bang, tenzij het geluid van de akoestische gitaren ook sterk verbeterd is. Die toendertijd nieuwe realistic sound engine heeft me nooit kunnen overtuigen.
http://www.youtube.com/watch?v=utmVGXI9GAg&feature=related

Zo klinkt een akoustische gitaar, maar je kan echt enorm veel instellen. Ook voor drum en bas.

apekop
10 augustus 2010, 20:47
klinkt wel al veel natuurlijk dan bij Guitar pro 5.
wat is niet kan vinden in Guitar pro 5 is hoe je de doorklink functie van de snaren kan instellen. Het is helemaal aan of helemaal uit, een tussenweg is er niet,...maar misschien zie ik iets over het hoofd.

Mi-J'Den
11 augustus 2010, 10:25
verder zou het handig zijn als je ook een gedeelte van een maat zou kunnen copieren en niet alleen maar de hele maat.
Misschien zijn deze verbeteringen in GP6 gedaan?

Als je niet de hele maat wilt kopiëren in GP5: dat kan. Je selecteert de noten die je wilt kopiëren en dan gewoon CTRL C, CTRL V. Pas als de noten over meerdere maten verdeeld zijn moet je de hele maat kopiëren.

apekop
11 augustus 2010, 10:33
ja dat klopt. Maar het kan inderdaad alleen maar binnen 1 maat.
Het belangrijkste gemis vind ik zoals gezegd dat je geen dynamiek tekens in je partituur kan krijgen. Dit vind ik erg raar. Of kan dat wel in GP5?

Mi-J'Den
11 augustus 2010, 10:42
volgens mij kan dit inderdaad niet in GP5.

DeathPixel
23 augustus 2010, 18:19
Ik heb Guitar Pro 6 en guitar pro 5 gehad! Ik vind het opzich wel een verbetering, de indeling van het programma is veel verbetert, het is veel overzichtelijker nu. Met al die presets, equalizers enz doe ik weinig, bij mijn tabs gaat het erom dat je weet dat wat je moet spelen en precies het geluid nabootsen lukt tog niet.

Ik vind het trouwens wel erg irritant dat je de standaard notatie (geen tablatuur) per track moet uitzetten. Maarja, zoveel werk is dat nouw ook weer niet!

Verder is er eigenlijk weinig veranderd vind ik...

metalman1989
3 september 2010, 11:24
Voor diegenen wie het geluid van de tab niet zo boeit(het is maar tablatuur:P) is er een goed en gratis alternatief.

Tuxguitar, gebruik ik zelf, is licht en neemt bijna niets in omdat alles nog via midi gaat. Het heeft de belangrijkste functies die guitar pro ook heeft en werkt naar mijn mening ook stabieler.

Plantje
28 september 2010, 09:48
Misschien een domme vraag hoor... Ik las op de site dat er ook een gitaar tuner in zit.

Houdt dit dan in, dat ik gewoon mijn gitaar in kan pluggen en kan spelen? Kan ik dan ook gebruik maken van versterkersimulaties en andere effecten? Ik snap dat het niet als een buizenbak of zelfs als mijn GT Pro zal klinken, maar het zou me wellicht HEEL veel sjouwwerk iedere week kunnen besparen!

Hiro
28 september 2010, 10:29
tja ik gebruik het alleen om af en toe moeilijke solos mee te oefenen maar verder hoe ik de nieuwe versie daarvoor niet aan te schaffen

artnaz
25 mei 2011, 19:27
Ik heb dit:
http://grab.by/adfn

Op de ene regel heeft hij 8 maten met heel veel noten, op de andere regel heeft hij maar 2 maten met weinig noten. Komt omdat ik een paar maten ervoor en/of erna heb verwijderd vermoed ik.

Maar iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen? Wil dit als PDF aan mijn leerlingen sturen, maar dit isnatuurlijk op deze manier niet te lezen.

TimS
25 mei 2011, 19:35
Ik heb dit:
-knip-

Op de ene regel heeft hij 8 maten met heel veel noten, op de andere regel heeft hij maar 2 maten met weinig noten. Komt omdat ik een paar maten ervoor en/of erna heb verwijderd vermoed ik.

Maar iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen? Wil dit als PDF aan mijn leerlingen sturen, maar dit isnatuurlijk op deze manier niet te lezen.
Je hebt in je werkbalk vrij onderaan een icoontje staan van een slotje en een icoontje van een regeleinde. Met het slotje kun je een break voorkomen, met het regeleinde knopje forceer je een regeleinde. Je moet dan in maat 18 ofzo gaan staan en op het regeleinde icoontje klikken.

artnaz
25 mei 2011, 23:10
Nice, hartstikke bedankt! :)

Had je bij GP5 niet, dit is wel handig! :)

Terminus
26 mei 2011, 18:10
Voor diegenen wie het geluid van de tab niet zo boeit(het is maar tablatuur:P) is er een goed en gratis alternatief.

Tuxguitar, gebruik ik zelf, is licht en neemt bijna niets in omdat alles nog via midi gaat. Het heeft de belangrijkste functies die guitar pro ook heeft en werkt naar mijn mening ook stabieler.

Nou het geluid is niet het enige probleem met Tuxguitar, het is ook traag, werkt onhandig, ondersteunt een deel van GP's functies niet en vereist meer moeite om werkend te krijgen (of hoef je nu niet meer die MIDI onzin te installeren?). Het is wel gratis en crasht minder vaak dan GP5, maar ja, noem een programma dat vaker crasht.

Eygen
26 mei 2011, 18:46
Als dit topic dan toch weer leeft: Ik wil een bas noot een hele maat (4/4 dus 4 seconden) laten duren, terwijl ik in de tussentijd 4 hoge noten speel.

Dat gaat alleen niet omdat ie dan de bas noot 4 seconden maakt en daarna pas de andere 3 noten speelt...

In een plaatje is het iets makkelijker uit te leggen.

http://i156.photobucket.com/albums/t26/eygen/Untitled.jpg?t=1306428340

De eerste maat, prima, maar de tweede maat kan volgens guitar pro niet omdat die 7 seconden duurt. Maar dat wil ik ook helemaal niet, stom ***programma! :seriousf:

Iemand een oplossing?

Liquid_Metal
26 mei 2011, 19:05
Makkelijkst is let ring of verbinden met de laatste noot (hotkey 'L' als je op de hoogte staat van de noot die je wilt verlengen).

Steeff
27 mei 2011, 14:49
Onderin de pagina zie je een rijtje knopjes met 1, 2, 3 en 4 staan. Wat ikzelf altijd doe is de 2 voor de basnoten gebruiken en de 1 voor melodie. Met het knopje naast de 4 kun je alle noten zwart maken (als je in 1 of 2 zit, is de andere 'track' grijs). Op de vorige pagina staat een screenshot: daar zie je de 1 geelgekleurd als track waarin je werkt, die kan je dus veranderen en dan kan je in dezelfde bar met andere lengtes werken.

Met verleningen (-L) werken is niet handig als je het notenschrift wilt lezen, dat wordt een zooitje.

Eygen
27 mei 2011, 16:17
Bedankt Steef! Op die manier lukt het prima :)

Ijselrobo 07
28 mei 2011, 08:24
heb GP6 nu ook.. de laatste versie.. eigenlijk vindt ik het niks.. GP5 is veel makkelijker... mijn vragen:
- hoe kan ik bij de drums de midi noten krijgen? want als ik bij GP5 "31" intoetste, kreeg ik de drumstokjes die tikken, hier moet ik maar een getal intoetsen op de notenbalk en hopen dat ik krijg wat ik wil.
- is er bij GP6 ook zo'n mengpaneel? want ik wil bij solo's de gitaar altijd wat harder zetten, maar ik heb die optie bij GP6 nog niet gevonden.

Eygen
28 mei 2011, 10:47
heb GP6 nu ook.. de laatste versie.. eigenlijk vindt ik het niks.. GP5 is veel makkelijker... mijn vragen:
- hoe kan ik bij de drums de midi noten krijgen? want als ik bij GP5 "31" intoetste, kreeg ik de drumstokjes die tikken, hier moet ik maar een getal intoetsen op de notenbalk en hopen dat ik krijg wat ik wil.
- is er bij GP6 ook zo'n mengpaneel? want ik wil bij solo's de gitaar altijd wat harder zetten, maar ik heb die optie bij GP6 nog niet gevonden.

Het mengpaneel staat onderaan, zie screenshot vorige pagina. Misschien heb je m in 'view' uitgezet?

Steeff
28 mei 2011, 14:34
heb GP6 nu ook.. de laatste versie.. eigenlijk vindt ik het niks.. GP5 is veel makkelijker... mijn vragen:
- hoe kan ik bij de drums de midi noten krijgen? want als ik bij GP5 "31" intoetste, kreeg ik de drumstokjes die tikken, hier moet ik maar een getal intoetsen op de notenbalk en hopen dat ik krijg wat ik wil.
Bij gitaar is het zo dat je op de notenbalk het cijfer van de snaar die je wilt hebben moet intoetsen. Voor een open G dus bijvoorbeeld 3, maar je kan ook 4 doen om op de 5e fret van de D-snaar een G te krijgen. Heb je daar wat aan? Weet je welk 'nummer' bij welke drum hoort, of kan je dat opzoeken? Denk dat het hetzelfde werkt..


Wat ik verder van het programma vind:
-RSE is wat mij betreft veel te uitgebreid: het programma is nu 2,05GB bij mij, en dat is nergens voor nodig. Oké, het is wel leuk als het geluid érgens op lijkt ipv bliepjes met een bepaalde frequentie, maar de makers van het programma storten zich veel te veel op dat geluid wat mijns inziens verre van het belangrijkste is, namelijk de werking van het programma en muziek maken / verwerken
-De mogelijkheden voor klassieke stukken (of elementen die je vnl in klassieke stukken tegenkomt en minder in 'moderne' muziek om het even op één hoop te gooien) zijn er meestal wel maar zijn soms wat lastig, zie bijvoorbeeld de noten met verschillende lengtes zoals Eygen postte, maar ook verwijzingen (ds etc) zijn soms moeilijk en muziektermen zitten er niet goed in. Hij onthoudt geen mollen of kruizen in één bar (als ik binnen één bar een Cis speel en later nogmaals, moet je ook de tweede weer handmatig verhogen). Het kan allemaal wel redelijk maar het is niet bepaald intuitief.
-Véél stabieler dan versie 5 (iig de Mac-versie, GP5 crashte bij mij al als ik het window wilde vergroten/verkleinen (!!), met geen mogelijkheid kreeg ik het normaal werkend, en ook de 'technische support' wist er geen raad mee). Dit is de voornaamste reden dat ik 'm heb gekocht.
-Opmaak van je blad is veel beter te regelen dan in 5, zeker een dikke plus!
-Heeft soms wat moeite met het juist afspelen van 'grace notes' (zo noemen ze het in GP, geen idee wat de Nederlandse term is): vaak valt er een korte stilte vóór zo'n noot
-Volumeverschillen (ppp - fff) kunnen veel subtieler, de verschillen zijn nu te groot (in één stuk zowel ergens ff als pp hebben klinkt voor geen meter als je het laat afspelen). Wil die tekens wel op blad hebben natuurlijk.

Om maar even wat punten te noemen. Wat me vooral opvalt is dat de makers zich duidelijk hebben gericht op pop/moderne/elektrische gitaar, en dat het programma zich minder goed leent voor klassieke gitaar.