PDA

View Full Version : PCB ontwerp pakket



nico verduin
6 augustus 2010, 13:54
Voor de liefhebbers.... GRATUITS!!!!

Heb het wel ge-installeerd. Nog niet bekeken. Eerste indruk... ziet er goed uit.

http://www.designspark.com/

Dirk_Hendrik
6 augustus 2010, 15:02
Thanks... aangezien ik al een tijdje moed aan het verzamelen ben om m'n oude vertrouwde Ultiboard naar het graf te dragen...

cluseau
6 augustus 2010, 19:39
Voor de liefhebbers.... GRATUITS!!!!


Als groot liefhebber van "gratuit" mijn dank.
Heb hem vanmiddag al ge-download.

http://home.casema.nl/jajop/cluseau/downloading.gif

Installeren/uitzoeken komt later wel.

Iemand al ervaringen ?

Frans.

don marco
6 augustus 2010, 23:30
Denk dat het voorlopig allemaal nog 'installeerervaringen' zijn Frans.. :ok:

cluseau
7 augustus 2010, 00:08
Denk dat het voorlopig allemaal nog 'installeerervaringen' zijn Frans.. :ok:

Dat zou kunnen Marco maar dat is iig al meer dan ik heb mogen zien. Tot nu toe heb ik alleen een setup.exe verder ben ik nog niet gekomen. Geen tijd he, bekende verhaal.

Frans.

Mi-J'Den
7 augustus 2010, 09:27
@ Dirk_Hendrik: ik ben benieuwd naar je bevindingen t.o.v. Ultiboard.

Ik gebruik momenteel Ultiboard 10 (samen met MultiSim) voor m'n opleiding, maar ben er nog steeds niet uit of ik het een prettig programma vind. Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal eigenlijk.

nico verduin
7 augustus 2010, 09:32
ff gauw een paar weerstandjes -> schema->PCB. Dat werkt prima. Tevens ff beide handleidingen door gescand. Je kan ook eigen bibliotheken maken waardoor je je eigen componenten kan opnemen als ze nog niet in de bib staan. Prima pakket... tot nu toe.
Haalt het niet bij DXP, maar dat is vanwege de 3D functionaliteit (zie bijgaande image) die daar in zit. Maar voor de rest ziet het er goed uit. Zeker voor ons gemiddeld gebruik.

http://www.verelec.com/tijdelijk/images/KL_pcb.jpg

Dirk_Hendrik
7 augustus 2010, 09:35
@ Dirk_Hendrik: ik ben benieuwd naar je bevindingen t.o.v. Ultiboard.

Ik gebruik momenteel Ultiboard 10 (samen met MultiSim) voor m'n opleiding, maar ben er nog steeds niet uit of ik het een prettig programma vind. Bij gebrek aan vergelijkingsmateriaal eigenlijk.

:makeup: Dan moet je niet bij mij zijn. Ik werk, zoals heel veel Nederlanders, al jarenlang met de stokoude 5.73. Min of meer de laatste versie voordat Multisim het hele Ultimate technology uit Naarden overnam. Met de integratie met de multisim produkten hebben ze een vreselijk mooi produkt de nek omgedraaid en zijn vele ultiboard gebruikers afgetaaid.

cluseau
7 augustus 2010, 09:38
Haalt het niet bij DXP, maar dat is vanwege de 3D functionaliteit (zie bijgaande image)

Dus met DXP wat ik ook niet ken kun je de schakeling ook echt zo in het zonnetje leggen. Is niet echt nodig idd, wel leuk. Bedankt voor de info. Misschien vanmiddag ff installeren.

Frans.

nico verduin
7 augustus 2010, 09:53
Dus met DXP wat ik ook niet ken kun je de schakeling ook echt zo in het zonnetje leggen. Is niet echt nodig idd, wel leuk. Bedankt voor de info. Misschien vanmiddag ff installeren.

Frans.Ik werk met de combinatie Altium DXP + Autodesk inventor. Als ik in DXP geen 3D component heb, kan ik hem maken in Inventor. Naar DXP exporteren en daarna de print compleet weer naar Inventor (via STEP files).

Dus:
Inventor (component) => DXP (3D print) => Inventor (gehele print). En daar kan ik dan de kast erom heen bouwen. Dan past ie altijd zoals die pedalen voeding tijdje terug..

Mi-J'Den
7 augustus 2010, 11:25
Met de integratie met de multisim produkten hebben ze een vreselijk mooi produkt de nek omgedraaid en zijn vele ultiboard gebruikers afgetaaid.

Aha, dat verklaart veel. De meeste mensen die ik ken die met Ultiboard 10 moeten werken zijn er niet echt blij mee. Het is dat we voor de opleiding MultiSim veel gebruiken en het makkelijk exporteert naar Ultiboard, maar voor mezelf wil ik eens verder kijken. /Offtopic

'k Ga toch ook zelf maar eens op DesignSpark kijken. Al klinkt DXP ook veelbelovend maar dat zal niet bepaald gratis zijn vermoed ik.

Thiez
7 augustus 2010, 12:19
Ik ga het ook zeker eens bekijken. Ik werk nu thuis ook met multisim en ultiboard om dezelfde reden als Mi-J'Den (niet een van de makkelijkste namen om te typen ;)). We gebruiken op school deze programma's. Ik ga ook zeker eens kijken naar Designspark, site ziet er veel belovend uit, hij is gedownload maar nog niet geinstalleerd.

Mi-J'Den
7 augustus 2010, 12:28
Mi-J'Den (niet een van de makkelijkste namen om te typen ;)).

nee, daarom heb ik de admin ook gemaild om 'm om te zetten naar Christe4nM :ok:. /OffTopic

cluseau
7 augustus 2010, 12:34
nee, daarom heb ik de admin ook gemaild om 'm om te zetten naar Christe4nM :ok:. /OffTopic
En dat is wel makkelijk ?

Frans.

Mi-J'Den
7 augustus 2010, 15:19
Haha, die discussie doen we niet hier OK? :makeup:

Over Designspark: ik heb 'm eens getest met een eenvoudig schema. Eerste indruk: ik vind het wat te primitief. Zo heb ik bijvoorbeeld nog niet kunnen vinden of het programma ook diagonale traces kan trekken. Tot nu toe alleen maar haakse hoeken en lijnen evenwijdig aan X en Y-as. Ook had ik een meer intuïtieve interface verwacht. Hebben anderen al ervaringen?

Ondanks dat Ultiboard z'n kuren heeft, kan die ook simpelweg meer. Ik doe het er maar mee. DXP is me wat te prijzig (understatement), al heb ik na het bekijken van een demo wel het kwijl van 'm bureau moeten vegen ;)

Christean.

nico verduin
7 augustus 2010, 16:43
Haha, die discussie doen we niet hier OK? :makeup:

Over Designspark: ik heb 'm eens getest met een eenvoudig schema. Eerste indruk: ik vind het wat te primitief. Zo heb ik bijvoorbeeld nog niet kunnen vinden of het programma ook diagonale traces kan trekken. Tot nu toe alleen maar haakse hoeken en lijnen evenwijdig aan X en Y-as. Ook had ik een meer intuïtieve interface verwacht. Hebben anderen al ervaringen?

In de samples zitten ook diagonale traces, dus zal wel kunnen. Heb verder weinig mee gedaan. Kwam het tegen en voor de gemiddelde bouwer lijkt mij een prima pakket.

Dirk_Hendrik
7 augustus 2010, 19:02
Aha, dat verklaart veel. De meeste mensen die ik ken die met Ultiboard 10 moeten werken zijn er niet echt blij mee.
:seriousf:
Tijdens mijn opleiding was het geklaag (versie 4.80 onder DOS) ook niet van de lucht hoor. Klaarblijkelijk is het concept Schema => netlist en componentenfile=> PCB ontwerp al te lastig. (Kan ik niet meteen beginnen met die print?) en wat het gegeven dat de autorouter voor simpele projectjes niet werkt al helemaal onoverkomelijk. Ik heb in de afgelopen 12 jaar in ultiboard gewoond en ken het van haver tot gort. Juist dat maakt de overstap naar iets anders, de learningcurve dus, zo vervelend. Je hebt geen zin om weer alles dat je al jaren blind doet, opnieuw te moeten gaan uitzoeken.

aad
8 augustus 2010, 14:35
:seriousf:
Tijdens mijn opleiding was het geklaag (versie 4.80 onder DOS) ook niet van de lucht hoor. Klaarblijkelijk is het concept Schema => netlist en componentenfile=> PCB ontwerp al te lastig. (Kan ik niet meteen beginnen met die print?) en wat het gegeven dat de autorouter voor simpele projectjes niet werkt al helemaal onoverkomelijk. Ik heb in de afgelopen 12 jaar in ultiboard gewoond en ken het van haver tot gort. Juist dat maakt de overstap naar iets anders, de learningcurve dus, zo vervelend. Je hebt geen zin om weer alles dat je al jaren blind doet, opnieuw te moeten gaan uitzoeken.

Hee Barend, wat is eigenlijk de reden dat je Ultiboard wilt opgeven? Het werkt toch wel redelijk? Althans in mijn ogen, als je zolang met Ultiboard werkt als bijvoorbeeld jij en ik ken je de beperkingen toch wel?
Ik heb dat pakketje DesignSpark inmiddels ook bekeken en net als jij gruw ik ervan om opnieuw te beginnen. Of druk ik me nu te sterk uit?

Voor mezelf vind ik dat ook niet meer nodig (ik doe niet zoveel meer zoals je weet) maar ik vraag me gewoon toch af wat jou beweegt.

Ik weet nog goed dat ik de overstap OrCad => Ultiboard maakte. Ik was zo gehecht aan de mooie grafische tekens van OrCad dat ik gruwde van de grove manier van Ultimate Schematic Capture (Uche, uche).
Toch heb ik daarover nagedacht destijds en de stap gemaakt. OrCad weggeflikkert en Cold Turkey naar Ultiboard gegaan. Veel gekloot gehad (zoals iedereen). Inderdaad DOS. 4.80, als ik me goed herinner. Mooi was het "Incremental Bus Routing" in UltiCap. Dat dat verdween in de Windows versie heb ik altijd als een gemis ervaren.

Toch mooie dingen gemaakt.

nico verduin
8 augustus 2010, 15:40
Nou ff een dagje wezen spelen met het pakket. Op zich werkt het prima. Nadeel is wel dat je elk component moet creeren de eerste keer als hij nog niet in de libraries bestaat.
Maar als je het eenmaal door hebt om een lib te creeren is het vrij eenvoudig te doen. Automatisch routen werkt goed. schuine lijnen ook (Miter functie).
Voor de meesten zal dit voldoende zijn. Zag tevens nog een pakket op hun site voor simulatie. Leuk ding.

Mi-J'Den
8 augustus 2010, 22:21
Ik kwam trouwens nog een ander gratis programma tegen: Eagle (http://www.cadsoft.de/index.htm)

Het uiterlijk van de site moet je maar negeren, het programma schijnt vrij goed te zijn. Een kennis van me heeft voor z'n opleiding Embedded Systems Engineering mooie printen ermee gemaakt. De freeware versie is zover ik begrepen heb gelimiteerd tot pcb's van 10x10 cm, maar functioneert verder net als de volledige versie.

nico verduin
8 augustus 2010, 22:26
Ik kwam trouwens nog een ander gratis programma tegen: Eagle (http://www.cadsoft.de/index.htm)

Kijk en dat vond ik nu weer k...t pakket :seriousf:

Thiez
9 augustus 2010, 11:08
Daar heb ik ook welleens mee gewerkt. Maar daar kreeg ik geen pcb schema uit. Ik zal waarschijnlijk iets verkeerd gedaan hebben maar bij mij werden de prints totaal niet compact. Ik kreeg er prints uit waarvan je dacht dat je ze zelf ook met de hand wel ff kan tekenen. Hij legde sporen niet mooi in en tussen elkaar. Maar goed, zoals ik al zeg lag dat misschien ergens aan een instelling.

iWishmaster
9 augustus 2010, 11:22
Ik kwam trouwens nog een ander gratis programma tegen: Eagle (http://www.cadsoft.de/index.htm)

Het uiterlijk van de site moet je maar negeren, het programma schijnt vrij goed te zijn. Een kennis van me heeft voor z'n opleiding Embedded Systems Engineering mooie printen ermee gemaakt. De freeware versie is zover ik begrepen heb gelimiteerd tot pcb's van 10x10 cm, maar functioneert verder net als de volledige versie.

Ik gebruik al een tijdje Eagle: prima programma om eenvoudige schema's en printjes te tekenen, maar bied helemaal geen mogelijkheid tot simuleren, autoroute etc.

Verder gebruik ik al een tijdje OrCAD icm met pspice: voor mij nog altijd het fijnste. Ik kon niet aan Ulti-sim wennen, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik het ook niet echt enthousiast geprobeerd heb ...

Dat nieuwe freeware programma ziet er wel uit alsof het de moeite is te proberen: de demo-versie van OrCAD is mij toch te beperkt.

hadv
9 augustus 2010, 14:56
Kijk en dat vond ik nu weer k...t pakket :seriousf:

+1 Ik heb het alleen maar omdat veel schema's op internet er mee zijn gemaakt.

Ik heb designspark al uitgeprobeerd. Ziet er best goed uit hoor, alleen sommige componenten hebben een ongelooflijk stomme layout in het 'circuit'-deel.
En dan ga je toch maar weer, zoals velen denk ik, terug naar waar je al jaren mee werkt.
In mijn geval ExpressPCB. Is gratis, maar heeft uiteraard ook een aantal irritante nadelen.

nico verduin
9 augustus 2010, 20:14
+1 Ik heb het alleen maar omdat veel schema's op internet er mee zijn gemaakt.

Ik heb designspark al uitgeprobeerd. Ziet er best goed uit hoor, alleen sommige componenten hebben een ongelooflijk stomme layout in het 'circuit'-deel.

Ik vermoed dat dat ook een beetje komt omdat de community zelf componenten kan aanleveren. En dan zie je inderdaad wel eens vreemde tekeningen. Echter je kan ze altijd weer veranderen in eigen modellen. Moet nog een zooi buizen tekenen :seriousf:

SRPP
18 augustus 2010, 16:36
Ik gebruikte eerst Circuitmaker, het leuke daaraan is dat je er ook mee kunt simuleren, maar er zijn maar erg weinig footprints beschikbaar, en dat programma is dood, volgens mij wordt dat niet meer ondersteund/ gemaakt/ geupdate.

Sinds kort gebruik ik Eagle, even wennen, maar toch wel een fijn programma, veel footprints voor allerlei componenten beschikbaar.

Dirk_Hendrik
19 augustus 2010, 09:57
, autoroute etc.


Noem mij een muziekgerelateerd ontwerp waar je een autorouter gaat gebruiken....

hadv
19 augustus 2010, 18:26
als je teveel hebt gezopen tijdens je gig en toch weer naar huis moet