PDA

View Full Version : Vraag over spanningen in preamp stage



Mi-J'Den
6 augustus 2010, 10:25
Momenteel ben ik het boek van the Valve Wizard aan het doorwerken en heb een vraag aan de technici onder ons.

Op pagina 20 van het eerste hoofdstuk gaat het om het berekenen van het vermogen dat de weerstanden aan moeten kunnen. (dat is hier (http://www.freewebs.com/valvewizard1/Common_Gain_Stage.pdf) ook als PDF te vinden)

Over de rooster-lek-weerstand zegt Blencowe dat normaal (niet DC gekoppeld) alleen de voltage rating telt. (laatste alinea op pag. 20) Vervolgens zegt hij:
"The maximum peak signal voltage in any part of the preamp could be as high as half the HT..."

Dat gaat me nogal kort door de bocht. Kan iemand me dat uitleggen?

Bedankt,
Christean

cluseau
6 augustus 2010, 10:32
Dat gaat me nogal kort door de bocht. Kan iemand me dat uitleggen?



Ik ken het boek niet maar de stelling klopt wel ongeveer. De toptop waarde van het signaal kan niet verder komen dan de grenzen van de voedingsspanning. Uitgezonderd bijzondere schakelingen zoals brugversterkers of inductive loads. Voor de top waarde geldt dan dat deze niet groter kan zijn dan de halve HT. Voor de berekening van het vermogen moeten we immers uitgaan van de top waarde/√2. Daar komt nog eens bij dat preamps helemaal niet maximaal uitgestuurd kunnen worden dus mag je die stelling als puur theoretisch aannemen.

Frans.

Mi-J'Den
6 augustus 2010, 10:55
OK bedankt, ik kan je goed volgen.

Maar stel je ziet het signaal als pure sinus met laagste "top" op 0 V en hoogste top op HT. Dan is het midden dus op 1/2 HT. Bijvoorbeeld bij de ingang van de 2e of 3 trap. (In de praktisch haal je de HT dus niet, maar even als voorbeeld)

1) Dan heb je toch een AC boven op een DC van 1/2 HT?
2) Dan heb je toch absoluut gezien soms de volle HT over de grid-leak staan?

Even voor de duidelijkheid: ik krijg m'n AC-theorie pas vanaf september aan het HBO. En qua buizenversterking ben ik een absolute beginneling.

cluseau
6 augustus 2010, 11:16
1) Dan heb je toch een AC boven op een DC van 1/2 HT?
2) Dan heb je toch absoluut gezien soms de volle HT over de grid-leak staan?

1 en 2 klopt tot op zekere hoogte

Wat je waarschijnlijk nog niet door hebt is dat er op het rooster alleen wisselspanning mag staan (in geval van een eenvoudige preamp he) en daarom zit er een DC ontkoppelende condensator tussen. Het AC zal voor de condensator dus varieeren (theoretisch) tussen massa en HT. Na de condensator varieerd die spanning tussen +˝HT en -˝HT.

Frans.

Mi-J'Den
6 augustus 2010, 11:26
'k Heb even verder gebladerd naar het hoofdstuk over koppeling. Het is me helemaal duidelijk nu. Bedankt!

Christean