PDA

View Full Version : stack, combo vraag.



YannickH
5 augustus 2010, 21:13
Ik heb een marshall jcm2000 dsl100 top met een 4x12" 1960 lead cab.
Nu dit is veel te "groot" voor op men kamer te spelen.
In de toekomst ga ik wel terug in een groep spelen maar dan is deze nog te zwaar om mee te spelen denk ik.
Vriend van mij speelt over een mesa boogie 5:50 express.
Die kan je schakelen op5 watt ofwel50watt.
Hij zei dat ik daar meer aan ga hebben en zeker voor thuis omdat je hem dan tenminste open kan draaien!
Ik kan men volume van men marshall net niet op 1 zetten want dan staat hij al loeihard:s
En zonder men mxr zakk wylde overdrive er niet voor klinkt hij heel plat.
Ik krijg alleen een goed geluid als ik hem op4-5zet zonder overdrive..
Nu dacht ik eerst, ik koop een 2x12" cab en dan kan ik hem al wat meer opendraaien maar nu heeft men vriend gezegt dat dat er niet veel mee te maken had en dat het aan men top lag.
nu zou ik graag jullie mening weten.
wat kan ik het beste doen?
-men stack verkopen en zo'n mesa boogie express 5:50 kopen
of werkt het wel met een 2x12" cab?

RoelSmoel
5 augustus 2010, 21:17
HT5je kopen:cheerup:

refused199
5 augustus 2010, 21:22
Een roelsmoeltje? Naah niet aan beginnen. Ik zou die dsl houden, daar kan zo'n HT echt niet tegen op met die gain ruis. Gewoon houden en eventueel overstappen naar een 2x12 als je dat makkelijk vind met transport dat scheelt wel wat. eventueel ook nog een attenuator erbij zodat je de jcm2000 lekker open kunt draaien!

YannickH
5 augustus 2010, 21:28
Een roelsmoeltje? Naah niet aan beginnen. Ik zou die dsl houden, daar kan zo'n HT echt niet tegen op met die gain ruis. Gewoon houden en eventueel overstappen naar een 2x12 als je dat makkelijk vind met transport dat scheelt wel wat. eventueel ook nog een attenuator erbij zodat je de jcm2000 lekker open kunt draaien!

maar het schijnt dat een 2x12 niet veel uitmaakt.
dan kan ik normaal nog maar men marshall klein beetje openzetten.
en bij die mesa kan ik hem voor thuis op5watt zetten dus dat zou wel makkelijk zijn.
en transport maakt me niet uit.
en wat is een attenuator?
en het gaat me er gewoon over dat ik pas een goed geluid uit die marshall krijg als ik hem half open heb staan en dat gaat namelijk niet want dan blaas ik men ramen uit men kamer(en het is nogtans dubbel glas:p)

Fragedallic
5 augustus 2010, 21:29
HT5je kopen:cheerup:

:seriousf::seriousf:

werk je op commissiebasis ofzo!

refused199
5 augustus 2010, 21:37
maar het schijnt dat een 2x12 niet veel uitmaakt.

en wat is een attenuator?
en het gaat me er gewoon over dat ik pas een goed geluid uit die marshall krijg als ik hem half open heb staan en dat gaat namelijk niet want dan blaas ik men ramen uit men kamer(en het is nogtans dubbel glas:p)

Daarvoor heb je dus een attenuator nodig, die zet je tussen je amp en cabinet en die zal dan het volume laten dalen. Hierdoor kun je hem dus opendraaien. deze worden ook vaak bij plexi's gebruikt.

YannickH
5 augustus 2010, 21:41
dus alleen een 2x12" cab doet niet veel?
en zo'n attenuator neemt dat ook niet dan een deel van je sound weg?
krijg je dan niet gewoon wat ik nu al heb? een doffe sound zonder overdrive.
of heb ik dan ineens wel een goede sound zoals ik wil zonder overdrive?

jim__
5 augustus 2010, 21:42
Zoiets als deze (http://www.degierguitars.com//webshop/product_info.php?cPath=42&products_id=155) dus. Je kan je buizenamp verder opendraaien, maar dempt vervolgens de output die daadwerkelijk naar de speaker gaat. En zie daar: eindbuizenoversturing met een regelbaar volume.

Toon verandert natuurlijk wel, maar zo kun je in ieder geval met je eigen setup spelen. Maar uit een ht5 krijg je ook niet hetzelfde geluid als uit je jcm 2000...

joost22
5 augustus 2010, 21:44
Is dat het zelfde als een powerbreak? dat lijkt mij namelijk ook de beste optie.
De mesa heeft namelijk ook nog eens een hele andere sound dan de marshall...

Powerbreak lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste optie.

YannickH
5 augustus 2010, 21:53
Is dat het zelfde als een powerbreak? dat lijkt mij namelijk ook de beste optie.
De mesa heeft namelijk ook nog eens een hele andere sound dan de marshall...

Powerbreak lijkt mij de makkelijkste en goedkoopste optie.

ik ben altijd fan geweest van de mesa sound maar die versterkers waren wat te duur vond ik en een jcm2000top +cab kon toen wel.
en zijn er verschillende van die powerbreakers?

Kamiess
5 augustus 2010, 22:05
Zoals de rest zegt > een 2x12 gaat je niet helpen.
Ik ben ook ooit terug gegaan van 4x12 naar 2x12,maar volume wordt niet veel minder.

Als hij inderdaad echt open moet dan een soort powerbreak ertussen inderdaad.

Maar is het echt zo dat deze modernere versterkers echt nog open moeten om goed te klinken?
Tuurlijk klinkt mijn laney op hoger volume wel beter,maar ik haal er in huis op standje 1 a 2 een goed geluid uit zonder de instellingen echt te moeten veranderen.
Oudere versterkers hebben dat wel > vandaar dat de meesten daar inderdaad een powerbreak tussen hebben of een ppmiv mod erop.
Onlangs ook op een vintage modern gespeeld en die vond ik op laag volume ook een goed geluid geven.
Maw>zit het soms ook niet een beetje tussen de oren dat harder mooier is?
En ik heb het dan dus echt over modernere versterkers.

YannickH
5 augustus 2010, 22:10
als ik zonder men overdrive op volume1 speel thuis met een gitaar met actieve pickups klinkt hij zelfs nog plat en dof dus dan kun je je wel voorstellen als ik erover speel met men fender he.
toen ik 2weken geleden men lampen heb laten vervangen had die man hem even getest waar ik bij was en toen stond hij op5 en ik viel bijna achterom van de sound!en dat zonder pedalen!hij klonk zo super! men top klonk beter bij hem dan bij mij met overdrive ervoor.
maar dat was dan ook omdat hij op volume5 stond.

Kamiess
5 augustus 2010, 22:57
Ok, ik zeg het ook niet dat het onmogelijk is.
DSL kan daar best gevoelig voor zijn.

Alleen heb ik zelfs mensen met line6(digitaal zonder buizen) dit horen roepen....
Nou dat ging er bij mij niet in, dus vandaar mijn reactie.

Maar wat is bij jou plat en dof > had die reperateur dan ook andere instellingen gebruikt?
Anders stel je hem misschien te dof af thuis.
Ik verwacht bij buizen en lage volumes termen als > minder dynamiek en punch in het geluid.Dat is bij mijn eigen ook wel hoorbaar,maar hij wordt zeker niet dof.
Maar ik speel ook met V30 speakers die vanzich zelf al aardig wat mid hebben.

Ik noem maar gewoon wat > wie weet is de oplossing simpeler/goedkoper dan je denkt.

allochthomas
6 augustus 2010, 00:21
je zult het altijd blijven houden met buizenversterkers. Mijn mark III is 80 watt en de sweetspot houd in dat ik de master op 4.5-5 moet zetten wat echt loei en loei hard is. Op mijn kamer neem ik er maar genoegen mee dat het gewoon wat minder klinkt(overdrive pedalen helpen flink). Een attenuator is een optie(ben het zelf ook aan het overwegen) maar je zult altijd het gedreun van de speakers missen. Ik heb toevallig over een 5:50 gespeeld en het is een hele goeie versterker die zich door de 5 watt switch erg goed laat temmen. Ik zou zeggen: probeer de mesa uitgebreid. Als het niks is dan heb je altijd je marshall nog, vind je hem te gek dan kan ik je hem van harte aanbevelen.

YannickH
6 augustus 2010, 01:18
ik ga die 5:50 zeker goed testen bij men vriend.
ik vind het nu niet super erg dat men marshall alleen goed klinkt met men overdrive ervoor, maar het was toch fijn geweest als hij zo klonk zonder men overdrive ervoor.
nu had ik graag een orange(zwarte!!!)2x12 cab gekocht met v30 en daar men marshall op.
nu dat doet niet veel aan het volume zeggen ze maar ik denk toch dat ik die mesa aan de kant ga laten staan(ik ga nog eens goed nadenken) en een orange cab ga kopen en daarna misschien zo'n attenudinges.
ik heb gewoon schrik dat ik megaveel spijt ga hebben als ik men jcm2000 wegdoe:(
het is en blijft een lekker beestje en zeker voor de muziek die ik speel.
bedankt voor deze informatie allemaal.

angl2k
6 augustus 2010, 10:45
bedenk wel dat een 5 watt versterker half zo luid is als een 50 watt versterker en dat er tussen een 50 watter en een 100 watter niet zo veel verschil in volume is

imo als je nu tevreden bent over je geluid met een OD pedaal dan zou ik niet snel zoeken naar een andere versterker.. dan doe je toch lekker je OD voor thuis en als ie echt luid kan (bij repetitie of optredens) dan zet je je OD toch uit?

Tankman
6 augustus 2010, 10:52
Ik had laatst een 2e hands Mesa 5:25 staan. Die vond ik er iel en lelijk klinken. Ik ben blij dat ik hem eindelijk eens verkocht heb, omdat ik het echt een barrel vind.

Ga op zoek naar de goedkopere oplossing en hou je stack lekker voor als je weer in een band gaat spelen. Een HT-5 is inderdaad een leuk alternatief.

YannickH
6 augustus 2010, 12:52
Ik had laatst een 2e hands Mesa 5:25 staan. Die vond ik er iel en lelijk klinken. Ik ben blij dat ik hem eindelijk eens verkocht heb, omdat ik het echt een barrel vind.

Ga op zoek naar de goedkopere oplossing en hou je stack lekker voor als je weer in een band gaat spelen. Een HT-5 is inderdaad een leuk alternatief.

ja maar een mesa5:25 heeft een engelse sound he en de 5:50 hebben de amerikaanse.

WillemdaGuide
6 augustus 2010, 13:14
Mij valt op dat en DSL net als eigenlijk de meeste Marshalls wel redelijk hard moet om echt tot leven te komen, Mijn DSL 50 zet ik toch minimaal op 4 voor een goeie sound.
Thuis wat lastig natuurlijk, maar zo'n attunator is toch een goeie oplossing.
Ik gebruik hiervoor een Marshall SE-100 http://www.amptone.com/marshallse100.htm
Oke, de klank veranderd ietsjes, maar ik vind best minimaal, sound wordt in ieder geval een stuk beter!!

YannickH
6 augustus 2010, 13:37
ik denk niet dat dat alleen bij marshall is hoor maar bij de meeste lampenbakken.
nu ik hou men top toch maar bij en ik ga eerst een orange cab kopen.
dan ga ik opzoek naar een goede attenuator.
hebben jullie een goed voorstel voor1 want ik ze hebben hier nu al2 verschillende gezegt.

Kamiess
6 augustus 2010, 13:47
Koch loadbox of een Weber Mass.

Die laatste heb ik van horen zeggen en de 1e heb ik zelf al geprobeerd en vond ik erg goed!

YannickH
6 augustus 2010, 13:51
Koch loadbox of een Weber Mass.

Die laatste heb ik van horen zeggen en de 1e heb ik zelf al geprobeerd en vond ik erg goed!

en waar kan ik die dan best bestellen?