PDA

View Full Version : gedachten over nieuw project



D3nnis
5 augustus 2010, 20:11
Aangezien ik op dit moment niet echt verder kan met mijn fretloze bas (stof maken in een schuur waar van alles geverfd moet worden, is niet zo heel handig!), ben ik maar alvast met 2 dingetjes virtueel bezig geweest:

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/gtr/JB-gitaar.jpg

Dit zal een gitaar worden voor een vriend van me, ik heb geprobeerd om hem op een jazzbas te laten lijken, want dat wilde ie graag. Dat valt nog niet mee, want gewoon verschalen ziet er niet uit, en hetzelfde laten als een jazzbas, ziet er niet uit, vanwege de kortere neck.
Body en hals wil ik gaan maken van mahonie; het moet toch vooral een rockgitaar worden (denk aan queens of the stone age). Ik zit nog te twijfelen of deze gitaar hol moet gaan worden (klanktechnisch gezien), maar dan moet ik met een topje gaan werken.
De hals: fender style kop (maar wel een grote kop, omdat de body ook vrij fors is), en ik twijfel nog of deze achterover moet gaan hellen. Ik heb zelf namelijk nogal een hekel aan die snaargeleiders, maar misschien is het onzin om een achteroverhellende kop te maken met een tune o matic zoals bij deze.
Nog geen idee of ik de hals zal gaan lijmen of schroeven. Ik heb nog nooit een hals gelijmd, maar als ik een halshoek moet maken op een platte body, dan lijkt lijmen (op de gibsonmanier met tenon) me erg lastig (bij dit model). De toets zal maple worden, omdat "de klant" dat wil. Hopen dat het geluid met een volledig mahonie body + hals toch niet te fel zal worden door de maple toets!
Elementen: humbucker bij de brug, en P90 bij de hals, en specifieker, met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Bare Knucle Pickups Nailbomb bij de brug, en een Mississipi Queen bij de hals.

In de tussentijd voor mezelf ook nog maar eens wat leuks aangeschaft:
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/gtr/NTB-hout.jpg

En ook al wat virtueel aan het kleien geweest:
http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/gtr/DS-NTB.jpg

Bij deze denk ik aan de volgende zaken:
- Schaller Hannes brug
- Bird's inlay in ebben toets
- Electronica als Les Paul, met jimmy page mod.
- Gewelfde bovenkant (als ik het aandurf...), ik twijfel nog over de randen...eens een binding proberen, of juist alle randen rond maken? Misschien is een binding met dit gevlamde spul wat over the top..

The sky is the limit, ik hoop dat ik er wat fatsoenlijks van kan maken!

Tips en suggesties zijn heel erg welkom!

barno
5 augustus 2010, 20:23
Als je geen snaargeleider wil, moet je de headstock enkele mm dieper verzinken dan bij een standaard strat, dus bochtje na de stringnut iets dieper. Ik zou 'm persoonlijk niet onder hoek zetten. wringt wat met het strat ontwerp, vindik.

Halshoek zal je wel nodig hebben als je TOM gebruikt, een 2° bij flattop, dikke 3 bij verhoogde carved top, maar neem deze waardes niet voor absoluut. halshoek op tekening of op echte model uitr(t)ekenen.

lijmen of schroeven maakt geen verschil, ook niet op flat top. bij lijmen maak je de hiel en de pocket best iets dieper.

Ik vind de headstock ivm body wel vrij groot.

succes

D3nnis
12 augustus 2010, 20:57
Als je geen snaargeleider wil, moet je de headstock enkele mm dieper verzinken dan bij een standaard strat, dus bochtje na de stringnut iets dieper. Ik zou 'm persoonlijk niet onder hoek zetten. wringt wat met het strat ontwerp, vindik.


Ja, daar zeg je wat. Ik snap wat je bedoelt. Het ziet er niet helemaal uit "zoals het hoort" maar misschien is het ook wel gewenning. Goede tip overigens, om de headstock gewoon wat "dieper" te zetten. Ik zat ook al te denken om gewoon van die stemsleutels te gebruiken waarvan de asjes steeds korter worden naar mate je verder naar de hoge e komt, maar ik vraag me af of je daarmee genoeg hoek maakt.



Halshoek zal je wel nodig hebben als je TOM gebruikt, een 2° bij flattop, dikke 3 bij verhoogde carved top, maar neem deze waardes niet voor absoluut. halshoek op tekening of op echte model uitr(t)ekenen.


Sowieso voor ik ergens aan begin, zorg ik dat ik op zijn minst de brug en stemsleutels heb, zodat ik goed kan bekijken hoe het zou moeten komen



lijmen of schroeven maakt geen verschil, ook niet op flat top. bij lijmen maak je de hiel en de pocket best iets dieper.

Ik vind de headstock ivm body wel vrij groot.

succes

Jij hebt al veel vaker geschroefde halzen uitgevoerd met een angle toch? Als je uitgaat van een esdoorn hals, en een gelakte body, dan zie je bij je halspocket dat je toets niet parallel loopt met de body, heb jij dat nooit als storend ervaren? Het is natuurlijk niet veel, maar toch vraag ik me af of het zou gaan irriteren. Bij bijvoorbeeld een SG lijkt dit verschijnsel niet aanwezig, omdat de body pas begint waar de toets stopt, zeg maar.

De headstock is misschien wel wat groot ja, maar toch, de body is ietswat groter dan van een strat, en de headstock is even groot als die van een large headstock strat.
Misschien toch maar een tussenmaatje ervan maken!

Bedankt voor de tips!

D3nnis
24 augustus 2010, 19:07
Nog eens verder aan het virtueel kleien geweest (omdat ik geen zin heb om te schuren aan de bas):

http://i917.photobucket.com/albums/ad20/MrBundy_2009/gtr/ntb-body.jpg

De bodyvorm voor de neckthrough gitaar heb ik dus een beetje aangepast, ooit zal ik ook een mooi eigen model hebben, net als Barno!

Zal nog wel feest worden om deze een gewelfde top te geven, geen idee hoe dat uit moet komen bij die bovenste "hoorn"...

Eigenlijk zou het bij dit model ook nog wel mooi staan om een reversed head te maken denk ik, maar ik ben bang dat dat te veel metal wordt.

Tussen de zijkanten en het middenstuk wil ik -denk ik- een contrasterende kleur hout stoppen, zoals bij deze:
http://guitarcollecting.co.uk/wp-content/uploads/2009/01/mockingbird.jpg

Ik twijfel of ik de middenbalk ook nog doormidden zal zagen om daar ook nog een strip van ca. 6mm contrasterend hout tussen te stoppen, of dat ik het middenstuk helemaal als 1 stuk hout laat.