PDA

View Full Version : jcm 800, welke buizen passen best?



m@rijn
5 augustus 2010, 18:03
zo, ik denk dat de tijd aangebroken is om mijn buizen eens te vervangen. Alleen zie ik door het bos de bomen niet meer. Zoveel keuze, zoveel verschillen, ik weet niet welke buizen voor welke sound passen en dergelijke.

op dit moment zitten er EL34 eindbuizen in. Qua voorversterking heb ik geen idee, wat zijn daar de beste opties?

de sound die ik zoek: de lekker britse distortion sound, zeg maar Led Zeppelin e.d. Geen metal in elk geval.

ik botste op deze set: http://www.tonefactory.nl/shop2/product_info.php?cPath=1_2_286_287&products_id=4017, is dit wat denken jullie?

en nog iets: wanneer dienen voorversterkerbuizen vervangen te worden?

groeten,
marijn

Chris Winsemius
5 augustus 2010, 18:06
Welk type JCM800 (je hebt minimaal 3 modellen in die serie).

Je kan met buizen de sound wat (anders) kleuren maar verwacht er niet te veel van in de zin tig keer meer gain of veel warmer/vetter/helderder/etc.

Geef ook even aan welke gitaren je gebruikt en welke speakers.

m@rijn
5 augustus 2010, 18:16
ok, hier wat meer info:

mijn gitaar: El Maya custom SG
mijn amp: JCM 800 2210
mijn cab: 4 celestion G12H-100 (jcm 800 cab)

big dooley
5 augustus 2010, 20:31
d'r staan een aantal onwaarheden in... een 12BZ7 in V1 geeft je juist minder headroom en dynamiek... wel meer oversturing...

KT77's heb ik en mijn mede-gitarist (die over een 2210 speelt) ook, en we zijn daar zeer over te spreken... wat meer laag en meer headroom... iets wat een 2210 wel kan gebruiken in mijn opinie...
een 2210 heeft 5 preampbuizen en naar gelang welk bouwjaar zijn er bepaalde combinatie's van preampbuizen, die een bepaald karakter kunnen geven aan de versterker
door die diode clipping die erin zit kan een 2210 wat aan de schelle kant klinken... verder is het normale kanaal vrij moeilijk clean te houden...

voor de latere versies van de 2210 ben ik een voorstander van de volgende combinatie:

V1: JJ ecc83s, JJ's klinken wat donkerder dan menig andere buis, wat de schelheid van een 2210 iets weghaalt
V2: JJ ecc832, dit is een buis die aan de ene kant een gewone 12ax7 is en aan de andere kant een 12au7... dit zorgt ervoor dat de preamp op het normale kanaal minder snel overstuurd...
V3: deze positie is voor het scheurkanaal... een 12ax7/ecc83 naar eigen keus... (mijn keus is ook weer JJ)
V4: ook hier een 12ax7/ecc83 naar eigen smaak
V5: ligt er een beetje aan... ik vind een 5751 wel lekker, anderen gaan een stapje verder terug met de 12at7.... een normale 12ax7 is ook een optie...

zoals ik al zei, het ligt eraan wanneer dat ding gebouwd is... ergens halverwege de productieloop, hebben ze wat aan het circuit veranderd

m@rijn
6 augustus 2010, 01:49
bedankt voor de reactie in elk geval! mijn amp is van '89, een van de laatste bouwjaren dus. Ik vind hem eigenlijk verre van schel klinken, maar dat komt mss ook mede door de gitaar die ik gebruik. Als ik er met mijn strat op speel dan kan hij idd wel schel klinken, met mijn SG heb ik daar zeker geen last van.

Ik kan de amp wel makkelijk clean houden, waarschijnlijk omdat ik met een 400W cab speel, het cleane kanaal is écht heel goed clean te houden en klinkt eigenlijk bijzonder goed. Ook de distortion vind ik heel mooi, lekkere rauwe britse distortion zonder dat het in de buurt van metal begint te komen.

ik zal zeker wat doen met je reactie, bedankt ervoor!

big dooley
6 augustus 2010, 02:24
bedankt voor de reactie in elk geval! mijn amp is van '89, een van de laatste bouwjaren dus. Ik vind hem eigenlijk verre van schel klinken, maar dat komt mss ook mede door de gitaar die ik gebruik. Als ik er met mijn strat op speel dan kan hij idd wel schel klinken, met mijn SG heb ik daar zeker geen last van.

Ik kan de amp wel makkelijk clean houden, waarschijnlijk omdat ik met een 400W cab speel, het cleane kanaal is écht heel goed clean te houden en klinkt eigenlijk bijzonder goed. Ook de distortion vind ik heel mooi, lekkere rauwe britse distortion zonder dat het in de buurt van metal begint te komen.

ik zal zeker wat doen met je reactie, bedankt ervoor!

hoeft niet aan de gitaar te liggen... mijn medegitarist gebruikt een les paul.. de speakers zou een oorzaak kunnen zijn... hij speelt op de gewone T75's
ook de instelling van de gain kan een duit in het zakje doen, ik begreep dat de diode's pas gaan clippen boven 7

dat het normale kanaal niet gauw overstuurd vind ik wel interessant... komt het kanaalvolume van die 2210 in onze ruimte boven 3, dan gaat ie al een randje krijgen...

maar goed, in dit geval hoef je wat preamp buizen betreft wat minder nauw te kijken en verschillende merken uitproberen... hiermee experimenteren kan erg leuk zijn...
voor wat eindbuizen betreft kan ik de KT77's aanbevelen, maar ook dit is eigenlijk persoonlijk... mijn maatje wilde wat meer laag hebben, wat de KT77 zeker levert... wil je bij EL34 blijven, dan is de winged C een goede keus... deze wordt ook aanbevolen door marshall zelf...
ook de JJ E34L (niet de EL34) wordt door velen als een lekkere buis gezien

m@rijn
6 augustus 2010, 11:42
ok dankje.
Ik heb mijn master op 2 en het cleane kanaalvolume op 5 en hij blijft mooi clean.

m@rijn
6 augustus 2010, 14:17
heb je er trouwens 4 KT77's in zitten?

big dooley
6 augustus 2010, 15:30
ja, hoezo?

guitarnijboer
6 augustus 2010, 15:47
ook de instelling van de gain kan een duit in het zakje doen, ik begreep dat de diode's pas gaan clippen boven 7



Vrijwel de volledige oversturing die je hoort op het scheurkanaal komt van de diodes. Dus vanaf het moment dat ie overstuurd zijn dit de diodes. Het is wel zo dat de flanken steeds stijler worden als je de gain verder open draait wat feller kan gaan klinken.

big dooley
6 augustus 2010, 16:44
Vrijwel de volledige oversturing die je hoort op het scheurkanaal komt van de diodes. Dus vanaf het moment dat ie overstuurd zijn dit de diodes. Het is wel zo dat de flanken steeds stijler worden als je de gain verder open draait wat feller kan gaan klinken.

ik mag toch aannemen, dat de buizen met 3 gainstages in de preamp ook een flinke duit in het zakje doen?
mits het kanaalvolume flink opengedraaid wordt... in tegenstelling tot bijvoorbeeld de JVM, zit het kanaalvolume tussen de eerste en tweede gainstage in... wat dus inhoud dat het een inputvolume is oftewel een gainpot... ben wel een jongens tegengekomen, die het kanaalvolume heel laag hadden staan en de gain op 10... en maar klagen dat ie zo slecht klonk... als je ze dan vertelt, dat ze hun kanaalvolume veel verder open moeten gooien, weten ze niet wat hun overkomt :D

m@rijn
2 september 2010, 20:55
ok, bedankt. Heb nog effe gewacht om ze te bestellen omdat ik op vakantie was en daarna een blues deluxe heb opgehaald met een kapotte buis die ik ook zal vervangen.

nu zit ik nog te tobben over de preamp buizen. Voor de eindbuizen ga ik voor de gewone EL34 JJ's.

preamp had ik het volgende in gedachten na wat opzoekwerk:
v1 12ax7 tung-sol OF de ECC83S JJ (wat zijn de voornaamte verschillen?)
V2 ecc832
v3 en v4: ecc83(12ax7a) -- waar staat deze buis precies voor? volgens TAD lijkt het me een goede keuze... http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?products_id=391{4}23
v5: voorlopig geen idee.

voor v3 en v4 en v5 weet ik het niet zeker. Op dit moment zijn dit 2 keer een 12ax7EH. Ik wil vooral een sound die niet modderig klinkt. En dat is/was hij op dit moment wel een beetje. Ik wil vooral een strakke bas zonder dat hij zompig wordt.
de stijl is zowat classical rock, led zeppelin stijl en derglijke. Geen metal. Voor v5, tja... iemand suggesties? Big dooley raadde de 5751 aan, maar daar ik geen ervaring heb met buizen en combinaties weet ik nog of ik het gewenste resultaat zal hebben. Wat is het verschil dan met een gewone 12ax7a(dus de ecc83?). DANK!

jerome
2 september 2010, 21:22
Ik heb zelf 2 JMP's 2203 van '79 en ik vind de Tung Sol (12ax7) preampbuizen de beste British rocksound geven, zelfs beter dan NOS Phillips buisjes.
Warm maar niet wollig, volle vette sound, maar toch transparant.
Ik heb ze in beide amps in de V1, V2 en V3 positie
De JJ's vond ik weinig bas geven en te dun klinken en de Electro Harmonix klonken mij te metal, te kil en te dichtgesmeerd.
Qua eindbuizen heb ik in allebei EL34 buizen, in de ene NOS Philips en in de andere Tung Sols
Ik heb ook JJ eindbuizen erin gehad; klonken ook goed.

m@rijn
2 september 2010, 21:30
heb ook veel goeds gehoord over die tung sols, maar anderen zeggen dan weer dat ze erg snel stuk gaan... In V1 schijnen ze goed te zijn, maar in de tone/cathode positie van een 2210 schijnen ze erg snel stuk te gaan (v2).

dan nog zoeken naar de v3 en v4. Kwil liever geen EH's.

en de combi v1 tung sol en v2 ecc832, goede optie?

Thiez
2 september 2010, 21:38
Ik heb in mijn blackmore een Tungsol op V1 voor de sound wat warmte te geven. V2 en V3 zijn JJ ECC803 voor een lekkere dikke sound en V4 (fasedraaier) zit een ECC81 Jan philips. Erg lekkere sound vind ik dit geven.
EH was ik helemaal geen fan van. Heel fel en zeker in engl gaf het weinig sfeer vond ik.
Wil opzich ook nog wel een keer TAD's proberen. Schijnen ook wel goed te zijn. Ga ik volgende keer ipv de JJ in het midden zetten denk ik.

Mr.Bluesbreaker
2 september 2010, 22:47
Tung Sol vind ik ook het lekkerste in mijn 800, maar ze gaan inderdaad snel stuk. Nu JJ's erin gedaan die iets donkerder zijn, maar mijn cab is ook vrij helder wat het geheel in balans houdt.

Edit: nuance: in mijn Hook Captain heb ik 6 Tung Sol's en 1 JJ (denk ik..uuh:D) en daar hebben ze het nu 150+ optredens in volgehouden. Blijkbaar in de ene amp kwetsbaarder dan de andere.

m@rijn
3 september 2010, 10:08
is het trouwens nodig om preamp buizen te laten matchen?

muziekschuur
3 september 2010, 10:14
Preamp buizen hoeven niet gematched te worden.

Aan de OP. Is jouw versterker nog origineel? Geen modificaties?

m@rijn
3 september 2010, 10:23
(OP = openingspost?)

ja, hij is nog volledig origineel. Hij is van '89, geen mods.

iWishmaster
3 september 2010, 10:41
jcm 800, welke buizen passen best?



Eindbuizen zou ik el34's nemen. Preamp buizen iets van 12a.7
Andere types passen misschien wel, maar dan moet je wat pinnetjes afknippen en harder duwen :D


Serieus:
Ik heb bij marshall-achtige goede ervaringen met JJ EL34L: geven een tikje meer en strakker laag als EL34's. Zeker het overwegen waard.

svdijk
4 september 2010, 14:07
Ik heb net een RCA 12BZ7 preamp buis geprobeert (V1) in m'n Silver Jubilee clone, en die klinkt echt fantastisch!!
Wat ze bij de Tonefactory stellen, klopt inderdaad!
Merkbaar meer punch en geluidsdruk, meer dynamiek, en iets meer gain.
Ook wordt de sound opener, je kunt de snaren afzonderlijk beter horen.
Ik had hier eerst een 12AX7 van Electro Harmonix in zitten op V1, die smeert het iets meer dicht, ondanks dat 'ie minder gain heeft.
Ik heb ook een JCM800 2210 (van 1987), daar heb ik ook meteen een 12BZ7 voor besteld.
Ik laat je weten wat dit voor resultaat geeft in de JCM800.
In die versterker zitten nu allemaal 12AX7A Electro Harmonix preampbuizen.
Deze preamp buizen vind ik in deze versterker het beste, ze hebben dat duidelijk mid-hoog wat een Marshall sound zo typisch maakt.
Deze preamp buizen werken op iedere plek goed, van V1 tot V5!
In de eindtrap vind ik de JJ E34L het beste klinken, NIET de JJ KT77.
De KT's hebben wel een tikje meer laag, maar m'n JCM800 heeft dat absoluut niet nodig, bovendien is het laag van de KT's te los voor m'n smaak.