PDA

View Full Version : Maple halzen



Mad mind
5 augustus 2010, 17:13
Ik heb een beetje rond gezocht maar heb niet meteen een topic gevonden.
Daarom vraag ik het hier maar eens.

Ik zie vaak verschillen bij Maple halzen. De ene is aan de donkere kant,
en de andere is weer zeer licht.
Hangt dit van de lak af? De kwaliteit van je gitaar (USA, MEX)? Vintage nekken?

Ik zou namelijk graag een gitaar kopen met een maple hals, maar liefst een donkere, daarom dat ik het eens hier vraag.
Als het een 'domme' vraag is, mijn excuses, maar ik zou het graag weten. :D

http://www.daveallenblues.com/images/guitars/strat.jpg http://www.hobby-hour.com/guitar/fender_stratocaster3.gif

Alvast bedankt!

Chris Winsemius
5 augustus 2010, 17:14
- lak
- kleur specifiek stuk esdoorn
(- vuil/zweet/as/bier/whiskey)

Mad mind
5 augustus 2010, 17:16
Het is dus niet bv. dat je bij de American Deluxe donkere maple halzen hebt, en bij de American Standard Lichte ofzo?

barno
5 augustus 2010, 17:21
maple is van nature erg blank. cellulose lak verkleurt met de jaren waardoor oude gitaren wat amber kleurige halzen krijgen. tegenwoordig worden veel maple halzen voorgekleurd in die tint. is dus eigenlijk soort relic .

Mad mind
5 augustus 2010, 18:10
Dus ik moet eigelijk gewoon geluk hebben dat ik een donkere hals tegenkomen.

Sinner1980
5 augustus 2010, 18:36
Nee, gewoon één kopen waarvan de hals gekleurd is.

-classic player strat
-jimmie vaughan strat
-roadworn
-american deluxe (sommige)
-american vintage

Om maar een paar voorbeelden te noemen.
Gewoon te lezen op de Fender website overigens:strat:

Braindead
5 augustus 2010, 19:29
Zelf als je een niewe ongelakte maple hals koopt die erg bleek ziet dan gaat hij die kleur nooit of te nimmer houden. Maple gaat altijd verkleuren. Met lak zal het wat extremer kunnen zijn maar veel maple halzen komen vrij pips de fabriek uit. Onder invloed van licht worden ze vanzelf donkerder. Ik zou me daar geen hoofd over breken.

Mad mind
5 augustus 2010, 19:37
Neen, het zou nu geen ramp zijn moest de hals wat lichter zijn.
Ik vroeg me dat gewoon af. Want ik heb al nieuwe gitaren zien hangen met zowel lichte als donkere maple. Daarom :D

@Sinner: Hoe zie ik dat dan op de site? Heeft dat een speciale benaming ofzo?

vulvasonic
5 augustus 2010, 19:40
Vaak aangeduid met 'tinted maple neck'.

Mad mind
5 augustus 2010, 23:13
Maar kan het bijvoorbeeld dat een bepaalde reeks, bv. American Standard zowel lichte als donkere halzen hebben. Of hebben die allemaal dezelfde hals?

Bram+
5 augustus 2010, 23:24
Maar kan het bijvoorbeeld dat een bepaalde reeks, bv. American Standard zowel lichte als donkere halzen hebben. Of hebben die allemaal dezelfde hals?

1. Hout is een natuurproduct. De uiteindelijke kleur kan afwijken.
2. Esdoorn is van zichzelf redelijk bleek. De hals op het linker plaatje in je eerste post heeft geen 'natuurlijke' kleur die je zou verwachten op een nieuwe gitaar, maar is 'kunstmatig' verouderd door middel van lak (zoals reeds uitgelegd).
3. Als Fender bij een serie besluit de halzen te 'stainen' (een lijst van die series is je reeds gegeven) kun je ervan uitgaan dat dat bij elk exemplaar is gebeurd (tenzij tussendoor de specificaties zijn gewijzigd natuurlijk). Alle exemplaren zullen dan een 'donkere' hals hebben. Andersom zullen bij ongestainde halzen waarschijnlijk nooit zulke donkere exemplaren nieuw verkocht worden.
4. Plaatjes op internet, speciaal die van producenten, geven niet de exacte kleur weer. Als je een bepaalde Strat wil met een hele specifieke kleur, kun je die beter persoonlijk gaan uitzoeken in een winkel, dan weet je altijd wat je krijgt.
5. De meeste/alle esdoorn halzen worden uiteindelijk donker.

Mad mind
5 augustus 2010, 23:32
Bedankt voor de duidelijke uitleg! Op zoek gaan naar die 'perfecte' strat dan maar! ;) En heel veel spelen, dan zal het wel sneller donkerder worden.:strat:

Orbis
6 augustus 2010, 10:15
Heeft de Gilmour signature niet ook een ontzettend gele hals? Dat is dus blijkbaar fabriek-af gebeurd, maar weet iemand of de hals van Gilmours eigen gitaar uit zichzelf zo geel is geworden, of dat daar echt wat hulp voor nodig was?

Johan91
6 augustus 2010, 14:06
Ik heb even op de site gekeken en het lijkt alsof de Gilmour wat hulp heeft gehad. Want als je naar de relic uitvoering kijkt, dan zit er zeer licht hout onder. Maar das mijn theorie :)

Orbis
6 augustus 2010, 19:30
Dat was me dan weer nooit opgevallen, volgens mij heb je helemaal gelijk!

Arjan12
6 augustus 2010, 19:44
Gilmour zelf heeft zijn hals verschillende malen vervangen. Tegenwoordig schijnt er een '57 vintage reissue hals uit 1983 op te zitten, en die halzen kwamen geel de fabriek uit.

pasqual
6 augustus 2010, 23:51
Heeft de Gilmour signature niet ook een ontzettend gele hals? Dat is dus blijkbaar fabriek-af gebeurd, maar weet iemand of de hals van Gilmours eigen gitaar uit zichzelf zo geel is geworden, of dat daar echt wat hulp voor nodig was?

ik heb deze gitaar zelf in elkaar geschroefd en de hals is een allparts hals die ontzettend blank was toen ik 'm kocht. met verdunde ecoline en een sponsje heb je 'm in no time op de juiste kleur;).

kijk maar: VOOR:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-4TNQ6H38.jpg

en NA:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-WKS63IH3.jpg

wel ff uitkijken dat je niet overdrijft!! ik heb er eerst ecoline ( verdunt ) op gesmeerd en daarna weer opgeschuurd en tussen de frets iets meer zodat het een "gebruikte" look krijgt.

groeten Pasqual.

Orbis
7 augustus 2010, 11:39
Wow, dat is een makkelijke manier om een gaaf resultaat te krijgen! Het is dat ik een ontzettend watje ben als het aankomt op gitaarmodificaties, maar als ik ooit nog eens een extra gitaar scoor, zal ik dit onthouden.

pasqual
7 augustus 2010, 23:26
Wow, dat is een makkelijke manier om een gaaf resultaat te krijgen! Het is dat ik een ontzettend watje ben als het aankomt op gitaarmodificaties, maar als ik ooit nog eens een extra gitaar scoor, zal ik dit onthouden.

is niet zo wereldschokkend moeilijk hoor. de kleuring trekt niet zo erg ver in het hout, dus hoe meer je weer opschuurt hoe blanker hij weer wordt. zo heb ik de voor de hand liggende "slijtage" plekken ook iets langer geschuurd dan de rest zodat je een gebruikt effect krijgt. maar begin gewoon voorzichtig en met een beetje geduld en dan kan er niet zoveel misgaan. en naderhand blanke lak erover. maar je kan natuurlijk ook gewoon 10 jaar wachten en dan heb je ook een mooi resultaat hoor...;)

groeten Pasqual.