PDA

View Full Version : wegwijs in gibson sg land



Marty
5 augustus 2010, 16:35
Ging laatst mee met een kennis om een gibson sg te kopen in muziekstore keulen, en een een paar zaken in nederland. Ik werd er een beetje tureluurs:???: van.
Hoeveel soorten gibson sg's zijn er eigenlijk? Ik zie prijsverschillen van ong. 600,- tot 2500,-http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon18.gif Je hebt de sg standard de sg special, sg reissue etc.
Wat zijn de verschillen? Waar moet je op letten? Ik weel wel :de gitaar moet je goed liggen en het geluid moet goed zijn etc., maar dan nog...

kenx
5 augustus 2010, 16:39
Ging laatst mee met een kennis om een gibson sg te kopen in muziekstore keulen, en een een paar zaken in nederland. Ik werd er een beetje tureluurs:???: van.
Hoeveel soorten gibson sg's zijn er eigenlijk? Ik zie prijsverschillen van ong. 600,- tot 2500,-http://www.gitaarnet.nl/forum/images/icons/icon18.gif Je hebt de sg standard de sg special, sg reissue etc.
Wat zijn de verschillen? Waar moet je op letten? Ik weel wel :de gitaar moet je goed liggen en het geluid moet goed zijn etc., maar dan nog...

Er zijn ongeloofelijk veel verschillen tussen de SG's, net zoals bij de les pauls, enz... Even googelen is de oplossing voor jou ;)

HaroldA
5 augustus 2010, 16:41
Er zijn ongeloofelijk veel verschillen tussen de SG's, net zoals bij de les pauls, enz... Even googelen is de oplossing voor jou ;)

Ja, maar die verschillen zijn voornamelijk op uiterlijk/finish. 9/10 keer zitten er dezelfde pickups in, tenzij het om P90's gaat.

Marty
5 augustus 2010, 16:50
Dat ik kan googelen weet ik ook wel, Dan hoef je op dit forum geen enkele vraag te stellen. Ik dacht hier zitten de kenners dus stel deze vraag

hadv
5 augustus 2010, 17:11
http://everythingsg.com/

kenx
5 augustus 2010, 18:23
Dat ik kan googelen weet ik ook wel, Dan hoef je op dit forum geen enkele vraag te stellen. Ik dacht hier zitten de kenners dus stel deze vraag

Ja ok, maar die vraag is misschien wel 100 keer opnieuw beantwoord... Zoek in het vervolg eerst even zelf, en als je het dan nog niet weet, stel dan een vraag...

Marty
5 augustus 2010, 19:00
Ja ok, maar die vraag is misschien wel 100 keer opnieuw beantwoord... Zoek in het vervolg eerst even zelf, en als je het dan nog niet weet, stel dan een vraag...

Ik heb gegoogled en wat krijg ik:
resultaten: 1 - 10 van circa 151000 voor gibson sg
Inderdaad: zoekt en ge zult vinden :makeup:

Maar even serieus. Ik kan me niet voorstellen dat die van 600 even goed is als die van 2500. Wat zijn jullie ervaringen met de goedkope sg's, met name op de iets langere termijn?

HUESSEN
5 augustus 2010, 19:01
http://everythingsg.com/index.php/reference/models/gibson-models.html

Marty
5 augustus 2010, 19:09
bedankt voor de link, zeer informatief!

HaroldA
5 augustus 2010, 19:43
Gibson heeft zelf ook een website: http://www2.gibson.com/Products/Electric-Guitars/SG.aspx

Eezz
6 augustus 2010, 12:49
Ik heb het overzicht ook niet precies maar globaal ziet het er van goedkoop naar duur zo uit:

-SG Special Faded; budget sg met dunne laklaag die daardoor ook iets anders (maar niet per se slechter!) klinkt.
-SG specials; sobere sg maar met de gewone laklaag
-SG Standard; de standaard SG
-SG '61 reissue

Daarboven kom je in de Gibson Custom reeks, zoals bijvoorbeeld de SG '61 reissue VOS (Vintage Original Specifications of zo) die ik zelf heb.

De enige klassieke SG die ik hier niet genoemd heb is de special met p90's zoals Pete Townsend hem gebruikte. Ik weet eigenlijk niet of er een sg wordt verkocht met p90's. Je had altijd de classic. Bestaat die nog?

Verder heb zie ook de robot SG en de SG special met blanke hals veel in winkels.

Marty
6 augustus 2010, 17:19
Bedankt voor jullie reacties.

vulvasonic
6 augustus 2010, 18:15
En jij bedankt voor je vraag, Mart. :D

Jeroen1975
6 augustus 2010, 18:24
Hehe, die Classic met P90's heb ik te koop staan ;)

Sg's zijn sowieso erg vet!! Heb ook nog een oudje uit 1971!!

vulvasonic
6 augustus 2010, 18:34
Hehe, die Classic met P90's heb ik te koop staan ;)

Sg's zijn sowieso erg vet!! Heb ook nog een oudje uit 1971!!

Zit je me gotgotgotverdomme nou te stangen? :sneaky:

Ik heb ooit op een stokoude SG junior (?) met 1 P90 bij de brug gespeeld. Een uiterst 'spirituele' ervaring. Sjeeses, wat een schitterend geluid! :cooler:

Jeroen1975
6 augustus 2010, 22:14
Hehe, die SG Classic is echt te gek, vooral die P90's.
Maar ik pak toch altijd mijn Gretsch of die oude 71er. Maar maak je niet gek, die oude is volledig gemodificeerd en niet echt meer origineel. Wel vette rocknroll gitaar.... ;)

vulvasonic
6 augustus 2010, 23:11
Hehe, die SG Classic is echt te gek, vooral die P90's.
Maar ik pak toch altijd mijn Gretsch of die oude 71er. Maar maak je niet gek, die oude is volledig gemodificeerd en niet echt meer origineel. Wel vette rocknroll gitaar.... ;)

Het is dat ik net mijn laatste centen aan een bounty heb uitgegeven, anders zou ik graag een bod op je Special doen. :D

soup
7 augustus 2010, 00:26
Ik vind die goedkope(re) gibsons maar niets trouwens, daarstraks nog zo'n les paul BFG vast gehad en je voelt het hout gewoon (liever dus een gelakte hals) en het komt goedkoop over en het is niet mooi en het ligt niet lekker in je hand.

Morio66
7 augustus 2010, 00:46
Ik vind die goedkope(re) gibsons maar niets trouwens, daarstraks nog zo'n les paul BFG vast gehad en je voelt het hout gewoon (liever dus een gelakte hals) en het komt goedkoop over en het is niet mooi en het ligt niet lekker in je hand.

Heb sinds vandaag een "goedkopere Gibson", had al een duurdere...
Tis een LP Studio faded WC.. en niks mis mee... voel het hout... en dat voelt goed!

Morio66
7 augustus 2010, 00:50
Hehe, die SG Classic is echt te gek, vooral die P90's.
Maar ik pak toch altijd mijn Gretsch of die oude 71er. Maar maak je niet gek, die oude is volledig gemodificeerd en niet echt meer origineel. Wel vette rocknroll gitaar.... ;)

Mooi ding man.... stond er tot gisteren ook eentje... maar die is al verkocht..

DaveItUp
7 augustus 2010, 10:57
Ien je voelt het hout gewoon.

Stel je voor zeg!?

soup
7 augustus 2010, 12:02
rofl


Nee serieus, je schuurt je huid er gewoon mee weg.

mesaman
7 augustus 2010, 23:22
je voorhuid zeker :sssh:


damn....ik zal ook eens een probleem opzoeken.....
ik vind dat je bij die de volumeknop te ver moet open draaien.....
te veel belletjes in het hoog en het laag is niet diep genoeg maar ronkt teveel.
oja...de koffer stinkt! en natuurlijk is de backplate niet mooi bekleed aan de binnen kant! wat een kut gitaar zeg.....

dikke knipoog!

Chocola
8 augustus 2010, 01:32
je voorhuid zeker :sssh:


damn....ik zal ook eens een probleem opzoeken.....
ik vind dat je bij die de volumeknop te ver moet open draaien.....
te veel belletjes in het hoog en het laag is niet diep genoeg maar ronkt teveel.
oja...de koffer stinkt! en natuurlijk is de backplate niet mooi bekleed aan de binnen kant! wat een kut gitaar zeg.....

dikke knipoog!


Je hebt teveel met Orph gepraat :D.

geert1976
8 augustus 2010, 01:40
Ik vind die goedkope(re) gibsons maar niets trouwens, daarstraks nog zo'n les paul BFG vast gehad en je voelt het hout gewoon (liever dus een gelakte hals) en het komt goedkoop over en het is niet mooi en het ligt niet lekker in je hand.

ohhhh

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/facepalm1.jpg

Jeroen1975
9 augustus 2010, 13:29
Mooi ding man.... stond er tot gisteren ook eentje... maar die is al verkocht..

Ah mooi, dan ben ik nu de enige!

Raar hoor, ik heb er maandenlang naar gezocht, uiteindelijk een uit USA geimporteerd en toen ik 'm wilde verkopen stonden er ineens 3 andere te koop! hehe...