PDA

View Full Version : Snel vraagje: Staalwol beschadigt hout?



Portel
5 augustus 2010, 16:22
Snel vraagje, aangezien ik echt niet overweg schijn te kunnen met de zoekfunctie.

Kun je staalwol gebruiken om de (ongelakte) toets van een elektrische gitaar schoon te maken?
Of beschadig je hierbij de frets of het hout of iets dergelijks?

B.v.d.

P-Five
5 augustus 2010, 16:37
Snel vraagje, aangezien ik echt niet overweg schijn te kunnen met de zoekfunctie.

Kun je staalwol gebruiken om de (ongelakte) toets van een elektrische gitaar schoon te maken?
Of beschadig je hierbij de frets of het hout of iets dergelijks?

B.v.d.

Een ongelakte toets maak ik altijd schoon met glassex en een oude tandenborstel. Doe dat in meerdere sessies waarbij je telkens het vuil met een keukenrol van de toets afveegt. Als laatste kun je ook wasbenzine gebruiken. Wasbenzine ontvet en bleekt een beetje. Je kunt de toets daarna gewoon weer opnieuw met een beetje teak olie of lemon olie opfrissen...

nickofzo
5 augustus 2010, 16:37
schijnt wel dat wasbenzine schimmels eraf te kan halen.
maar durf niet te zeggen wat de reactie van staalwol op een ongelakte toets is.

Orgasmocaster
5 augustus 2010, 16:54
staalwol (0000) is nooit een probleem voor mij geweest voor een rosewood toets.

Portel
5 augustus 2010, 16:55
Een ongelakte toets maak ik altijd schoon met glassex en een oude tandenborstel. Doe dat in meerdere sessies waarbij je telkens het vuil met een keukenrol van de toets afveegt. Als laatste kun je ook wasbenzine gebruiken. Wasbenzine ontvet en bleekt een beetje. Je kunt de toets daarna gewoon weer opnieuw met een beetje teak olie of lemon olie opfrissen...

Ja, maar...
..dat vráág ik niet.

Begrijp me niet verkeerd. Hoe jij het doet kan vast goed werken, maar ik ben niet zo van chemische stofjes op mijn gitaar.

Portel
5 augustus 2010, 16:56
staalwol (0000) is nooit een probleem voor mij geweest voor een rosewood toets.

Kijk. Dát bedoel ik.
Je maakt er geen 'groeven' mee in je fretboard?
Of je 'vijlt'/vlakt je frets er mee, waardoor je frets na 2 jaar 'weg' zijn?

smullie
5 augustus 2010, 17:00
Bij mijn akoestische werkte staalwol 0000 ook best goed...

Orgasmocaster
5 augustus 2010, 17:18
Kijk. Dát bedoel ik.
Je maakt er geen 'groeven' mee in je fretboard?
Of je 'vijlt'/vlakt je frets er mee, waardoor je frets na 2 jaar 'weg' zijn?

nee, geen groeven of krassen.. gewoon niet te hard drukken..
ik hou ook niet van chemische shite op mijn fretboard.. ik ben altijd bang dat het de lijm tussen de toets en nek losweekt..
als een toets echt heel ranzig is, dan ga ik er voorzichtig met wat naphta over (dat is volgens mij niet hetzelfde als was benzine en niet zo aggressief)

dan dus met 0000 steelwool over de toets en fretten, en uiteindelijk lichtjes met (echte) lemon oil.

Portel
5 augustus 2010, 17:27
nee, geen groeven of krassen.. gewoon niet te hard drukken..
ik hou ook niet van chemische shite op mijn fretboard.. ik ben altijd bang dat het de lijm tussen de toets en nek losweekt..
als een toets echt heel ranzig is, dan ga ik er voorzichtig met wat naphta over (dat is volgens mij niet hetzelfde als was benzine en niet zo aggressief)

dan dus met 0000 steelwool over de toets en fretten, en uiteindelijk lichtjes met (echte) lemon oil.

Bedoel je met 'echte Lemon Oil' letterlijk citroensap?

nickofzo
5 augustus 2010, 17:33
bij de gitaarhandel kan je die flesjes halen
deze gebruik ik
http://www.eaglemusicshop.com/images/MdProd/kyserlemoil.jpg

het is geen citroensap, het is olie met een citroen geurtje

Death2AllButMetal
5 augustus 2010, 18:00
Fret Doctor

http://www.beafifer.com/boredoctor.htm

Er staat ook uitleg over andere soorten olie, hoewel dat ook grotendeels marketing zal zijn.

Orgasmocaster
5 augustus 2010, 18:44
ik gebruik deze... over iets wat "speciaal" voor de gitaar markt is ge-market

http://www.deerso.com/images/products/Large/Formby-s-Lemon-Oil-Treatment788197.jpg

Orgasmocaster
5 augustus 2010, 18:46
bij de gitaarhandel kan je die flesjes halen
deze gebruik ik
http://www.eaglemusicshop.com/images/MdProd/kyserlemoil.jpg

het is geen citroensap, het is olie met een citroen geurtje

de knakker die dat maakt woont niet zo ver bij mij vandaan :)

HUESSEN
5 augustus 2010, 18:48
.
als een toets echt heel ranzig is, dan ga ik er voorzichtig met wat naphta over (dat is volgens mij niet hetzelfde als was benzine en niet zo aggressief)



Het is Zippo aansteker benzine.....

Portel
5 augustus 2010, 19:10
Ok. Staalwol is dus niet schadelijk ;)

Kan wat mij betreft een slotje op

no 1 hops
7 augustus 2010, 10:50
als je er nog steeds over inzit, er is zelfs een fijnere staalwol dan 0000
hier vind je 00000
http://poetsshop.nl/webshop/accessoires/staalwol/staalwol-00000-superfijn-200.html

Nobler
11 augustus 2010, 18:32
Ik gebruik al jaren fijne staalwol (0000) om de toets van mijn electrische gitaren schoon te maken, maar ik doe dat dan ook niet elke week, zo eens in de twee jaar om de siliconenkit achtige troep langs de frets en tussen de snaren schoon te maken. Ik ga natuurlijk zo min mogelijk over de frets zelf heen en ik maak zoveel mogelijk ronddraaiende bewegingen om krassen te voorkomen. Werkt wat mij betreft prima.