PDA

View Full Version : VAT/BTW nr. axe fx



vincedepooh
5 augustus 2010, 13:55
Hey,

Ik heb em dan eindelijk toch besteld, de axe fx! Over een week komt er een nieuwe lading binnen en kunnen ze gaan versturen.
Als afleveradres had ik mijn werkadres opgegeven waarop mij door Sussi werd gevraagd of ik ook een VAT nr voor haar had zodat ze geen VAT zou chargen. Kan ik het btw nr van het bedrijf waar ik werk geven? Wij zijn een meubelmakerij. Ik had al een keer aan mijn werkgever gevraagd of de axe op het bedrijf zou kunnen bestellen maar hij zij dat het boekhoudkundig niet kon.

JER00N
5 augustus 2010, 14:12
Euh lijkt me niet, tenzij je de belastingdienst wijs kan maken dat je die Axe FX gebruikt om de meubels mee in elkaar te timmeren :)

hole
5 augustus 2010, 14:14
Ik had al een keer aan mijn werkgever gevraagd of de axe op het bedrijf zou kunnen bestellen maar hij zij dat het boekhoudkundig niet kon.

Altijd fijn, zelf je vraag beantwoorden....


Anyway: welkom bij de club! ;)

HaroldA
5 augustus 2010, 14:52
Euh lijkt me niet, tenzij je de belastingdienst wijs kan maken dat je die Axe FX gebruikt om de meubels mee in elkaar te timmeren :)

En zelfs dan is het fraude! :stop:

rijsberman
5 augustus 2010, 15:06
Waar zit die leverancier?
Als het buiten de EU is kunnen ze het je altijd zonder BTW sturen, ook zonder BTW-nummer. Die brengt de douane dan voor je in rekening. Bij jou. Met eventuele importheffing erbij.
ls het binnen de EU is, moeten ze tegenwoordig gewoon die BTW in rekening brengen. Als je bestelling dan voor een bedrijf is, kan je die via je eigen belastingdienst terugvragen (een langdurig proces).

Jimi Hendrix
5 augustus 2010, 15:22
Waar zit die leverancier?
Als het buiten de EU is kunnen ze het je altijd zonder BTW sturen, ook zonder BTW-nummer. Die brengt de douane dan voor je in rekening. Bij jou. Met eventuele importheffing erbij.
ls het binnen de EU is, moeten ze tegenwoordig gewoon die BTW in rekening brengen. Als je bestelling dan voor een bedrijf is, kan je die via je eigen belastingdienst terugvragen (een langdurig proces).

volgens mij niet. Thomann levert althans gewoon zonder BTW aan mij (in het bezit van BTW-nummer) en van mijn belastingmannetje heb ik hier ook niets over gehoord. Tevens zegt deze link naar de site van de belastingdienst mij dat ook: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/ondernemers/ondernemers-93.html#P3892_132413
of had jij het over een particuliere levering (waarbij wel in het land van de verkoper btw moet worden voldaan)?

vincedepooh
5 augustus 2010, 17:12
Ja, ik had mijn eigen vraag eigenlijk al beantwoord maar ik snapte het nog niet helemaal. Bovenstaande link naar belastingdienst maakt het duidelijk. Bedankt.

rijsberman
5 augustus 2010, 23:04
volgens mij niet. Thomann levert althans gewoon zonder BTW aan mij (in het bezit van BTW-nummer) en van mijn belastingmannetje heb ik hier ook niets over gehoord. Tevens zegt deze link naar de site van de belastingdienst mij dat ook: http://www.belastingdienst.nl/variabel/buitenland/ondernemers/ondernemers-93.html#P3892_132413
of had jij het over een particuliere levering (waarbij wel in het land van de verkoper btw moet worden voldaan)?

Je hoort dus volgens die link wél BTW afdragen. Behalve als je al een koper hebt geregeld, die BTW gaat afdragen. En als je dat zelf bent, moet Thomann dus gewoon BTW rekenen. En dat doen ze ook:

Mocht u eindklant zijn en in het buitenland wonen, dan berekenen we in de meest landen van de EU het daar geldende BTW-bedrag, zoals de wet dat voorschrijft.

Wij weten dat niet elke handelaar de relevante BTW voor het land berekent, maar in elk geval willen we ons aan de wet houden en noch voor ons noch voor onze klanten later ergernis riskeren. Mocht u vaststellen dat op onze buitenlandse websites andere prijzen worden vermeld dan op de Duitse website, dan ligt dat aan het verschil in BTW.

Jimi Hendrix
6 augustus 2010, 06:32
Je hoort dus volgens die link wél BTW afdragen. Behalve als je al een koper hebt geregeld, die BTW gaat afdragen. En als je dat zelf bent, moet Thomann dus gewoon BTW rekenen. En dat doen ze ook:

Thomann rekent bij mij in elk geval géén (of 0% zie onder) BTW. En andere buitenlandse bedrijven waarmee ik incidenteel zaken doe doen dat ook niet.

zoals ik het begrijp:
Voor levering binnen EU tussen ondernemers geldt voor de leverende partij het 0% BTW-tarief in het vestigingsland.

De ontvangende partij (indien in het bezit van BTW-nummer), moet weliswaar op z'n aangifte laten zien dat hij uit een ander EU land heeft verworven, maar: (quote van de site van belastingdienst, zie bovenstaande link) "U kunt deze btw volgens de geldende regels op dezelfde aangifte weer als voorbelasting aftrekken."
In het geval van intracommunautaire verwerving kom je dan op 0 uit: je rekent de 19% over de artikelen die je hebt verworven binnen de EU en mag die vervolgens op dezelfde aangifte weer aftrekken.

Bij verwerving van een bedrijfsmiddel in NL, heb je daadwerkelijk de BTW betaald aan een andere ondernemer en krijg je die dus terug van de fiscus.

maar goed, geldt enkel voor zelfstandigen, in dit geval dus niet van belang.
En ik zal 't nog eens checken bij m'n mannetje ;-) gaat anders wel erg off topic zo.

LordRiffenstein
6 augustus 2010, 08:48
maar goed, geldt enkel voor zelfstandigen, in dit geval dus niet van belang.
En ik zal 't nog eens checken bij m'n mannetje ;-) gaat anders wel erg off topic zo.

Ja uitleg klopt perfect behalve dit laatste, deze regeling geldt voor elke BTW-plichtigen en niet enkel voor zelfstandigen. Als een bedrijf een product koopt van een ander bedrijf binnen de EEG, dan spreekt men over een intra-communautaire verrichting en daarop wordt geen BTW gerekend.

Jimi Hendrix
6 augustus 2010, 13:28
Ja uitleg klopt perfect behalve dit laatste, deze regeling geldt voor elke BTW-plichtigen en niet enkel voor zelfstandigen. Als een bedrijf een product koopt van een ander bedrijf binnen de EEG, dan spreekt men over een intra-communautaire verrichting en daarop wordt geen BTW gerekend.

uiteraard, dank voor de correctie