PDA

View Full Version : Euro plug met zekering...hoe werkt dat



hole
5 augustus 2010, 13:41
Deze jongen dus (http://www.binbin.net/photos/generic/fus/fused-euro-chassis-plug-fused-euro-ch-plg-.jpg)

Ik heb echt 0.0 electrotechnische kennis, dus waarschijnlijk is dit voor de die-hard electromensen hier een eitje...

Naast de "normale 3" pinnen op de achterkant heeft deze nog 3 extra pinnen.

Als ik inkomende stroom wil doorlussen naar een andere Eurobus, welke pinnen verbind ik dan door? Gewoon de bovenste 3?

(een normale eurobus gebruiken is geen optie, het ding is al helemaal gesoldeerd en doorgelusd naar die onderste pinnen. Ik heb 'm alleen maar ergens uitgebouwd en ergens anders weer ingebouwd. Ik wil dus alleen maar stroom aftappen tbv een output)

tommus42
5 augustus 2010, 14:39
Mooie chassisdelen, gewoon aansluiten zoals je denkt, kan haast niet mis gaan:soinnocent:

hole
5 augustus 2010, 14:43
, kan haast niet mis gaan:soinnocent:
Dan ken je mij niet...:)

Bovenste 3 dus..mooi

tommus42
5 augustus 2010, 14:56
Zijn die extra aansluitingen ook gezekerd?

hole
5 augustus 2010, 15:24
Bedoel je extra poweroutput die ik wil maken?

Nee is niet gezekerd, dat wordt een standaard Eurochassisdeel (apparaat waar het voor dient heeft interne zekering)

Zoiets :
http://www.licht-geluid.nl/shop/Afbeeldingen/Thumbnails/tn_NSEL-STA201.jpg

tommus42
5 augustus 2010, 15:38
Je kunt ook aftakken van de aansluiting zelf, is ie gezekerd bij de ingang.

hole
5 augustus 2010, 16:16
Reminder: Electrokennis 0,0 :makeup:

geen idee wat je hiermee bedoelt

tommus42
5 augustus 2010, 16:32
Dat 2e chassis deel wordt dan gevoed via de zekering van het eerste. Dan hoeft het apparaat dat je daar op aansluit niet apart gezekerd te zijn, kan handig zijn, hoewel de meeste apparaten wel inwendig zijn gezekerd.

hole
5 augustus 2010, 16:35
Gaat om een AxeFX. Ik mag toch hopen dat ze voor dat geld ook aan een zekering gedacht hebben ;)

Bedankt voor je hulp trouwens!!

edit: hmm waarschijnlijk toch geen interne zekering ...in de manual staat er niks over in. Aan de ander kant...als het nodig was geweest hadden ze hem er wel ingedaan.

Overigens, de bovenste pinnen op die bus met zekering zijn doorgelust naar die onderste (weet even niet precies hoe, want heb hem niet voor me (werk :S)). Zou je me uit kunnen/willen leggen hoe/waarom dat zo werkt?

tommus42
5 augustus 2010, 16:46
Tja, dat digitale spul gaat kapot of niet, ik weet niet of een zekering in de voeding dan helpt.
Ik denk dat die extra pinnen erop zitten om wat netter/eenvoudiger te kunnen solderen.

cluseau
5 augustus 2010, 17:07
Als ik inkomende stroom wil doorlussen naar een andere Eurobus, welke pinnen verbind ik dan door? Gewoon de bovenste 3?


Op de foto is niet goed te zien "wat" aan "wat" zit en ik ken dat chassisdeel niet. Als je een Ohmmeter hebt kun je toch de verbindingen meten. Doe dit dan met en zonder zekering. Je ziet dan wat er door de zekering beveiligd is. Ik zou zeggen dat de aansluitingen direct achter de ingangspinnen gewoon doorlopen. De pinnen aan de onderkant zal er waarschijnlijk één direct doorverbonden zijn en da andere via de zekering. Heb je een link naar een website of een onderdeel nummer dan zal ik eens zoeken voor je.

Frans.

hole
5 augustus 2010, 17:10
Ik heb hier geen foto, maar die maak ik vanavond en dan post ik hem

Had zelf al op het onderdeelnummer gegoogled, maar daar kwam niets uit.

nico verduin
5 augustus 2010, 18:01
Bedoel je extra poweroutput die ik wil maken?

Nee is niet gezekerd, dat wordt een standaard Eurochassisdeel (apparaat waar het voor dient heeft interne zekering)

Zoiets :
http://www.licht-geluid.nl/shop/Afbeeldingen/Thumbnails/tn_NSEL-STA201.jpg
Ik hoop toch niet dat je die gaat gebruiken als uitgang voor een ander apparaat..... Dan heb je de net spanning open en bloot te bereiken. Levensgevaarlijk. Gebruik dan wel een female socket.

Vwb. Dat andere ding? Ik ken ze alleen waarbij de fuse aan de achterkant is door bedraad. En die foto geeft dat ook aan. dus ben wel benieuwd Hoe dit eruit ziet van achteren.....

matto
5 augustus 2010, 22:20
+1 Ik denk dat als je niet in staat bent om zelf uit te meten welke draad van een netsnoer je waar op aan moet sluiten dat je dan beter even een electricien of een handige knutselaar kunt benaderen.

hole
5 augustus 2010, 22:58
Ik hoop toch niet dat je die gaat gebruiken als uitgang voor een ander apparaat..... Dan heb je de net spanning open en bloot te bereiken. Levensgevaarlijk. Gebruik dan wel een female socket.

Hoewel er eigenlijk altijd een stekker in zal zitten, is dat wel een hele hele goede tip! Thanks, ga ik doen.




+1 Ik denk dat als je niet in staat bent om zelf uit te meten welke draad van een netsnoer je waar op aan moet sluiten dat je dan beter even een electricien of een handige knutselaar kunt benaderen.
Naaaaa, dan leer ik er zelf niks van... ;)


Vwb. Dat andere ding? Ik ken ze alleen waarbij de fuse aan de achterkant is door bedraad. En die foto geeft dat ook aan. dus ben wel benieuwd Hoe dit eruit ziet van achteren.....
Nou, zo dus:
Opschrift: TSC ACR-315
Mijn vermoeden: Rechter zwarte draad is gewoon rechtstreeks doorgelinkt.
Linker draad wordt naar de middelste onderste doorgelust, vandaar gaat ie naar "rechts" op de foto en gaat er als rode draad uit.
Blauwe draad is of een "dummy" of het is aarde. Gaat naar een trafo toe, waarvan ik vermoed dat dit een getapte trafo is. Rood en zwart gaan zijn de buitenste twee draden, blauw de middelste (op de trafo). Ik gok op dummy (door omdraaien van de zekering (zie onder) zou de stroom dan door rood en blauw lopen....
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/STekker014.jpg

voorkant, met zekering eruit:
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/STekker013.jpg

en de zekeringshouder. Hij gaat er ondersteboven in, dus de twee metalen lipjes connecten met de linker en middelste pin in bovenstaande foto (als er 110V wordt gebruikt moet ie omgedraaid)
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/STekker012.jpg

nico verduin
5 augustus 2010, 23:27
Hoewel er eigenlijk altijd een stekker in zal zitten, is dat wel een hele hele goede tip! Thanks, ga ik doen.




Naaaaa, dan leer ik er zelf niks van... ;)


Nou, zo dus:
Opschrift: TSC ACR-315
Mijn vermoeden: Rechter zwarte draad is gewoon rechtstreeks doorgelinkt.
Linker draad wordt naar de middelste onderste doorgelust, vandaar gaat ie naar "rechts" op de foto en gaat er als rode draad uit.
Blauwe draad is of een "dummy" of het is aarde. Gaat naar een trafo toe, waarvan ik vermoed dat dit een getapte trafo is. Rood en zwart gaan zijn de buitenste twee draden, blauw de middelste (op de trafo). Ik gok op dummy (door omdraaien van de zekering (zie onder) zou de stroom dan door rood en blauw lopen....
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/STekker014.jpg

voorkant, met zekering eruit:
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/STekker013.jpg

en de zekeringshouder. Hij gaat er ondersteboven in, dus de twee metalen lipjes connecten met de linker en middelste pin in bovenstaande foto (als er 110V wordt gebruikt moet ie omgedraaid)
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/STekker012.jpg
Je geeft het antwoord zelf al. De blauw en de rode draad zijn voor 230V en 110V of omgekeerd. De middelste draad naar de zekering gaat naar een van de 230V aansluitingen.
Dus als je ongezekerd wil doorlussen, moet je gewoon de bovenste 3 nemen. De middelste is de aard aansluiting.
Maar gezien je kennis zou ik me serieus afvragen of je wel verstandig bezig bent. Als je zelf de veiligheid niet kan bedenken...... Ooit maakte ze een plaatje ... "suicide is painless...." maar als je dit verkeerd doet.... dan doet dat knap zeer

hole
5 augustus 2010, 23:40
Je geeft het antwoord zelf al. De blauw en de rode draad zijn voor 230V en 110V of omgekeerd. De middelste draad naar de zekering gaat naar een van de 230V aansluitingen.
Dus als je ongezekerd wil doorlussen, moet je gewoon de bovenste 3 nemen. De middelste is de aard aansluiting.
Maar gezien je kennis zou ik me serieus afvragen of je wel verstandig bezig bent. Als je zelf de veiligheid niet kan bedenken...... Ooit maakte ze een plaatje ... "suicide is painless...." maar als je dit verkeerd doet.... dan doet dat knap zeer

Je hebt op zich wel gelijk hoor. Ik heb géén verstand van electrotechniek, en ben ook als de dood voor electriciteit. Maar met dit (op zich redelijk eenvoudig wat ik wil) kom je met gezond verstand een heel eind, en voor de rest heb ik mijn Gitaarnet collega's.

Voor wat betreft je opmerking over veiligheid. Helemaal waar. Dat zijn van die praktische voor de hand liggende dingen die ik me gewoonweg niet realiseer...laten we zeggen dat ik niet voor niets een kantoorbaan heb, en niet iets met mijn handen doe. Ieder zijn kwaliteiten.

Datgene wat ik wil maken bevat geen ingewikkelde schakelingen of zo. Het is "gewoon" wat stroom doorlussen. Gaat allemaal in een plastic behuizing achter in mijn rackbag , waar ook de trafo uit mijn midifootcontroller in zal komen, die levert dan weer phantom power via midi kabel (aansluitingen ook in dat kastje)
(bedankt voor het idee Dutch!!). Alles wordt secuur geisoleerd met tape en krimpkous. Alleen dat met de male connector was een foute inschatting. Nogmaals bedankt voor je tip daarover Nico!

Ow.... en ik vind M.A.S.H. ook leuk ;)

MusicXtra
6 augustus 2010, 01:23
Inderdaad is een male chassis hier een absolute must, je zou ook kunnen overwegen om een Neutric Powercon te monteren.
Ik zou alleen nooit via de interne zekering van het apparaat doorlussen.
Die zekering heeft de waarde die bij het apparaat hoort, kun je elke dag het apparaat openschroeven en een nieuwe zekering plaatsen.

cluseau
6 augustus 2010, 07:24
Naaaaa, dan leer ik er zelf niks van... ;)


Pak gewoon de lange zwarte draad en houd het puntje van je tong beurteling tegen de blauwe en de rode. Door op deze manier de spanningsdraden te zoeken leer je heel snel. http://home.casema.nl/jajop/cluseau/electricshock.gif

Maar ff serieus, 110 gebruik je toch nooit dus maak je las niet op het korte draadje op het chassisdeel maar las gewoon op de 220 aansluiting bij de trafo. Is je uitgang gelijk meegezekerd. Voor het geval dat je de zekering per ongeluk een keer in de 110 stand monteerd heb je iig toch 220 op de doorgeluste uitgang.....even dan. (damn ik kan het gewoon niet he!)

Mijn uiteindelijke advies: doe dit ff met iemand samen die er iets meer kijk op heeft en dat is goed bedoeld ivm je eigen gezondheid (en die van anderen). Ik neem aan gezien je kennis niveau dat een fatsoenlijk geisoleerde aftakking ook niet goed gaat komen.

Ennehhhhh, ik ben er inmiddels achter dat een kantoorbaan beter betaald dan techniek.

Frans

nico verduin
6 augustus 2010, 08:18
Ennehhhhh, ik ben er inmiddels achter dat een kantoorbaan beter betaald dan techniek.

FransDaar kwam ik 35 jaar geleden al achter :seriousf::seriousf::seriousf:

matto
6 augustus 2010, 08:38
tja ... kantoorbaan...maar de humor ligt op straat.
Hole als je het niet vertrouwd neem dan contact op met iemand die er wat meer kijk op heeft.
Desnoods kom je maar bij langs ik wilt het wel gratis voor je fixen.

nico verduin
6 augustus 2010, 08:52
Desnoods kom je maar bij langs ik wilt het wel gratis voor je fixen.Twente <-> tilburg..... lekker naast de deur.

hole
6 augustus 2010, 09:50
maar de humor ligt op straat.

Ja, wij zijn ons er eentje... Herman Finkers...leuk!



Desnoods kom je maar bij langs ik wilt het wel gratis voor je fixen.
Bedankt voor het aanbod, maar zoals Nico al zegt, het is niet echt bij de deur.

Maar, het is al opgelost, tenminste het doorlussen van de power:
Op foto 1: de meest rechtse (zwarte) draad gaat niet door de zekering. Die kan ik dus zonder probleem bij het kroonsteentje aftappen. (Fijn: niet solderen!)

Dat doorlus draadje van " links boven" naar " midden onder" heb ik doormidden geknipt. Kroonsteen eraan. Helaas was het draadje net te kort om (netjes) weer aan elkaar te kunnen met het kroonsteentje, dus heb ik aan de linker pool een nieuwe draad gesoldeerd die wat langer is. Die gaat dan weer in het kroonsteentje, en van daaraf lus ik dan door.

cluseau
6 augustus 2010, 10:28
Helaas was het draadje net te kort om (netjes) weer aan elkaar te kunnen met het kroonsteentje
:D Had je gewaarschuwd !!! :D

Frans.

hole
6 augustus 2010, 11:25
:D Had je gewaarschuwd !!! :D

Frans.

Inderdaad...en ik weer niet luisteren...Typisch gevalletje van eerst doen en dan denken. Eigenwijze kantoorpikkies ook altijd :stop:

Desalniettemin ben ik tevreden over het eindresultaat. Zit allemaal stevig aan elkaar en het is netjes geïsoleerd.

Net ook de postbode aan de deur met mijn pakje van conrad, dus vanavond ga ik alles inbouwen. Ik had trouwens geen male maar een female chassisdeel besteld.....:S

..iets anders (wel gerelateerd). Ik knutsel zo af en toe wel eens wat in elkaar (zoals hierboven wel blijkt). Nu wil ik graag een dremel-achtig dingetje kopen omdat het handig is om te hebben. Ik koop geen origineel, daarvoor gebruik ik het te weinig. De meeste bouwmarkten hebben wel een Dremelkloon in het eigen merk. Is er veel kwaliteitsverschil tussen??

cluseau
6 augustus 2010, 11:29
Nu wil ik graag een dremel-achtig dingetje kopen omdat het handig is om te hebben. Ik koop geen origineel, daarvoor gebruik ik het te weinig. De meeste bouwmarkten hebben wel een Dremelkloon in het eigen merk. Is er veel kwaliteitsverschil tussen??
Persoonlijk ga ik voor merkspul, vroeger vaak genoeg spijt gehad van imitatie troep. Kocht laatst in een noodgeval ff een 1KW generator van goedkoop merk (nog niet genoeg geleerd), twee keer omgeruild voor een ander toen heeeeel erg boos geworden en geld terug gekregen.

Frans.

snaarplukker
6 augustus 2010, 12:18
..iets anders (wel gerelateerd). Ik knutsel zo af en toe wel eens wat in elkaar (zoals hierboven wel blijkt). Nu wil ik graag een dremel-achtig dingetje kopen omdat het handig is om te hebben. Ik koop geen origineel, daarvoor gebruik ik het te weinig. De meeste bouwmarkten hebben wel een Dremelkloon in het eigen merk. Is er veel kwaliteitsverschil tussen??
Ik heb een Dremel en een Dremelclone (Topcraft, ALDI) en merk geen verschil tussen beiden. Misschien verschijnt het kwaliteitsverschil als ik ze dagelijks gebruik, maar ook daar twijfel ik aan.;)

MusicXtra
6 augustus 2010, 13:03
Ja, wij zijn ons er eentje... Herman Finkers...leuk!


Bedankt voor het aanbod, maar zoals Nico al zegt, het is niet echt bij de deur.

Maar, het is al opgelost, tenminste het doorlussen van de power:
Op foto 1: de meest rechtse (zwarte) draad gaat niet door de zekering. Die kan ik dus zonder probleem bij het kroonsteentje aftappen. (Fijn: niet solderen!)

Dat doorlus draadje van " links boven" naar " midden onder" heb ik doormidden geknipt. Kroonsteen eraan. Helaas was het draadje net te kort om (netjes) weer aan elkaar te kunnen met het kroonsteentje, dus heb ik aan de linker pool een nieuwe draad gesoldeerd die wat langer is. Die gaat dan weer in het kroonsteentje, en van daaraf lus ik dan door.
Toevallig net een apparaat onder handen gehad waar ook het netsnoer met een kroonsteentje aangesloten zat.
Hier was een draadje afgebroken en op de print terecht gekomen met als gevolg dat drie apparaten die erop aangesloten zaten in rook zijn opgegaan.
De aardlekschakelaar heeft voorkomen dat de eigenaar geëlektrocuteerd is!
Kroonsteentjes zijn dus echt NIET geschikt voor wat jij ermee gedaan hebt die gebruik je alleen om thuis een lamp mee aan te sluiten.
Doorverbindingen worden netjes gesoldeerd met een krimpkousje er omheen en daarna vastgezet met kleine tie-wraps.

nico verduin
6 augustus 2010, 13:19
Ik heb een Dremel en een Dremelclone (Topcraft, ALDI) en merk geen verschil tussen beiden. Misschien verschijnt het kwaliteitsverschil als ik ze dagelijks gebruik, maar ook daar twijfel ik aan.;)Voor het af-en-toe gebruik idem dito. Heb nu een aldi (of was het de Blokker) dremel voor de waanzinnige prijs van 14 euri gekocht. inmiddels 4 jaar geleden. Gebruik hem zeer regelmatig met een slijpschijf en werkt prima.
De boven Frees machine was ook geen dure.... Rond Frees bit trouwens wel... Die kost meer dan de bovenfrees....Alsof je door boter snijd..:cheerup::cheerup:

hole
7 augustus 2010, 16:38
Updatetje.

Heb een Dremelkloon gekocht van het merk Ferm. Allerlei accesoires, incl flexibele as en een houder in een mooi koffertje voor nog geen 3 tientjes..bij de Kijkshop!! Gisteren alle bouwmarkten hier gehad (Gamma, Karwei, Hornbach, Praxis) en die hebben echt alleen maar de echte (Dremel)..anyway ikke happy.

Ben ook verder met mijn "europlug" projectje. Ik heb alle adviezen hier ter harte genomen. Hieronder het resultaat. Ik ben niet ontevreden en vind het er netjes uitzien...wel iets teveel draad gebruikt, maar gelukkig is de behuizing groot genoeg.

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/P1030974.jpg

In de twee gaten komen 2 DIN-5 chassisdelen (die zijn echt een HEL om te solderen....:(
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/P1030977.jpg

JohnLord
7 augustus 2010, 17:21
Misschien heb ik iets gemist maar ik stel de vraag toch maar. Waarom sluit je de AxeFX niet gewoon aan via een verdeeldoos of een haspeltje?

hole
7 augustus 2010, 17:29
Het gaat niet zozeer om de axe, maar om mijn Behringer FCB1010 midi-controller.

Door dit kastje (en wat kleine aanpassingen in de FCB zelf), kan ik nu de controller van power voorzien via een standaard 5-pins midi kabel. Dat scheelt weer een snoer.

En door de stroom ook door te lussen naar die output (en vandaar naar de Axe), heb ik achterin mijn rack maar 1 powerkabel nodig....

MusicXtra
7 augustus 2010, 20:37
Updatetje.

Heb een Dremelkloon gekocht van het merk Ferm. Allerlei accesoires, incl flexibele as en een houder in een mooi koffertje voor nog geen 3 tientjes..bij de Kijkshop!! Gisteren alle bouwmarkten hier gehad (Gamma, Karwei, Hornbach, Praxis) en die hebben echt alleen maar de echte (Dremel)..anyway ikke happy.

Ben ook verder met mijn "europlug" projectje. Ik heb alle adviezen hier ter harte genomen. Hieronder het resultaat. Ik ben niet ontevreden en vind het er netjes uitzien...wel iets teveel draad gebruikt, maar gelukkig is de behuizing groot genoeg.

http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/P1030974.jpg

In de twee gaten komen 2 DIN-5 chassisdelen (die zijn echt een HEL om te solderen....:(
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/P1030977.jpg

Zo ziet het er in elk geval uit alsof het veilig is.:)

hole
7 augustus 2010, 21:43
Zo ziet het er in elk geval uit alsof het veilig is.:)

Yep, bedankt voor je opmerking daarover!

Eindproduct:
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/P1030978.jpg
http://i246.photobucket.com/albums/gg120/Mark-NL/Stekker/P1030981.jpg

Dutch
7 augustus 2010, 22:51
Ziet er schoon uit!

Prima werk.
Loopt gesmeerder dan bij mij geloof ik...
;)

Mijn oplossing is wel iets kleiner geworden om dat ik gewoon draadjes doorgelust heb direct uit mijn kastje naar mijn Axe, ipv stekkers en losse draadjes. Maar dit is weer veiliger ivm kapotte draadjes. Maar daar gebeurt achterin mijn rackje niet veel mee, dus mijn oplossing voldoet voor mij.

matto
7 augustus 2010, 23:01
[quote

Kroonsteen eraan. Helaas was het draadje net te kort om (netjes) weer aan elkaar te kunnen met het kroonsteentje, dus heb ik aan de linker pool een nieuwe draad gesoldeerd die wat langer is. Die gaat dan weer in het kroonsteentje, en van daaraf lus ik dan door.[/quote]


<Kroonsteentje> in het Twents noemen we dat een knooisteentje.
Vrij vertaald een rommelsteentje.

Het kastje ziet er goed uit sucses er mee.