PDA

View Full Version : Help ! Gitaartheorie vragen



Theroses
5 augustus 2010, 11:42
Helloo
k ben dus al een tijdje bezig met gitaartheorie, maar k zoek nog antwoord op een paar vragen. K zal eerst even uitleggen wat k weet :P , en wat ik niet weet :???:

ik weet dat :

toonladders een groep noten zijn die goed bij elkaar klinken
Ik ken de pentatonische ladder op alle posities ( 5 verschillende )
de noten te benoemen op t fretbord.
gebeuren van hele en halve noten

Wat ik dus wil weten :

De pentatonische ladder die ik geleert heb :


5-8
5-8
5-7
5-7
5-7
5-8 etc.. Is de mineur of majeur, en hoe krijg ik deze mineur of majeur ?
en wat is het verband tussen deze toonladdders ( mineur- majeur pentatonisch )

Ja, ik heb al heel wat afgegoogled over gitaartheorie maar t wordt soms zo vaag uitgelegd misschien dat iemand een nederlandse guide heeft ?

Alvast bedankt voor t helpen eh ;)

Marc

LesPas89
5 augustus 2010, 12:24
Kijk even bij de lessen van Jeroen, daar vind je vast en zeker antwoord op je vragen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Ik heb daar ook veel van geleerd.

Maar om even kort antwoord op je vragen te geven. De variant die jij beschrijft is de A mineur pentatonische ladder. Volgens mij zo'n beetje altijd de eerste ladder die je leert. Het verschil met majeur pentatonisch zit hem in de intervallen. Mineur is 1, b3, 4, 5, b7. Bij de A mineur pent. dus A, C, D, E, G.
Majeur pentatonisch is 1, 2, 3, 5, 6. Dus A, B, Cis, E, Fis.
Maar nogmaals, als je het zelf gaat lezen in die lessen, dan leer je het beter.

Theroses
5 augustus 2010, 12:31
Kijk even bij de lessen van Jeroen, daar vind je vast en zeker antwoord op je vragen.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=80690

Ik heb daar ook veel van geleerd.

Maar om even kort antwoord op je vragen te geven. De variant die jij beschrijft is de A mineur pentatonische ladder. Volgens mij zo'n beetje altijd de eerste ladder die je leert. Het verschil met majeur pentatonisch zit hem in de intervallen. Mineur is 1, b3, 4, 5, b7. Bij de A mineur pent. dus A, C, D, E, G.
Majeur pentatonisch is 1, 2, 3, 5, 6. Dus A, B, Cis, E, Fis.
Maar nogmaals, als je het zelf gaat lezen in die lessen, dan leer je het beter.

ey bedankt man , dat met die intervallen snap ik wel ja maar dan kom ik bij die formules wat ik niet snap, ik weet dat een toonladder op een formule is gebasseerd zoals jij net al zei 1,b3.4.5.b7 maar waar staat die letter b dan voor (mol ? )

LesPas89
5 augustus 2010, 12:36
Die b staat voor klein, of verkleinde. In het Engels voor 'flat'.
Dus even heel kort door de bocht: als je een willekeurige A-ladder hebt, met bijvoorbeeld 1, 2, b3..., dan heb je dus A, B, C. Stel dat je 1, 2, 3 hebt, dan heb je A, B, C# (cis). Die # staat dan voor 'verhoogd'. Er zijn ongetwijfeld mensen hier die het je beter uit kunnen leggen, maar dit is de basis.

Het is belangrijk om constant het rijtje van de 12 noten die we in het Westen gebruiken te onthouden: A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, en G#. Vanuit dit rijtje moet je de formules toepassen.

Theroses
5 augustus 2010, 12:58
Die b staat voor klein, of verkleinde. In het Engels voor 'flat'.
Dus even heel kort door de bocht: als je een willekeurige A-ladder hebt, met bijvoorbeeld 1, 2, b3..., dan heb je dus A, B, C. Stel dat je 1, 2, 3 hebt, dan heb je A, B, C# (cis). Die # staat dan voor 'verhoogd'. Er zijn ongetwijfeld mensen hier die het je beter uit kunnen leggen, maar dit is de basis.

Het is belangrijk om constant het rijtje van de 12 noten die we in het Westen gebruiken te onthouden: A, A#, B, C, C#, D, D#, E, F, F#, G, en G#. Vanuit dit rijtje moet je de formules toepassen.


huh maar dan is het toch A =1 A#=2 B=3 zorgt er dus voor dat het kruis weggaat ? ik heb net gekeken bij de lessen maar t kwartje valt niet echt.

LesPas89
5 augustus 2010, 13:52
huh maar dan is het toch A =1 A#=2 B=3 zorgt er dus voor dat het kruis weggaat ? ik heb net gekeken bij de lessen maar t kwartje valt niet echt.
Nee. Van 1 naar 2 betekent een 'hele stap'; dus van A naar B. Van 1 naar bijvoorbeeld b2 betekent een 'halve stap'; dus van A naar A#. (dit gezien vanaf een A-ladder)

Ander voorbeeld, stel je hebt een willekeurige E-ladder, en je hebt de intervallen 1, 2.., dan wordt het dus E, F#. ( want E# bestaat niet echt, zie de het rijtje van 12)

Jasper.
5 augustus 2010, 14:37
Nee. Van 1 naar 2 betekent een 'hele stap'; dus van A naar B. Van 1 naar bijvoorbeeld b2 betekent een 'halve stap'; dus van A naar A#. (dit gezien vanaf een A-ladder)

Ander voorbeeld, stel je hebt een willekeurige E-ladder, en je hebt de intervallen 1, 2.., dan wordt het dus E, F#. ( want E# bestaat niet echt, zie de het rijtje van 12)

Edit: laat maar, volgens mij klopt het niet wat ik zeg.

Theroses
5 augustus 2010, 15:03
Nee. Van 1 naar 2 betekent een 'hele stap'; dus van A naar B. Van 1 naar bijvoorbeeld b2 betekent een 'halve stap'; dus van A naar A#. (dit gezien vanaf een A-ladder)

Ander voorbeeld, stel je hebt een willekeurige E-ladder, en je hebt de intervallen 1, 2.., dan wordt het dus E, F#. ( want E# bestaat niet echt, zie de het rijtje van 12)

ohh ik begin het te snappen , het zijn weer gewoon die intervallen die formules.
dus elke toonladder heeft een ander interval als ik het goed heb ?

en dus heb je : een een half een half
1 2 b3 4 b5

klopt dit ?

LesPas89
5 augustus 2010, 15:23
Ja, en dan toepassen op het rijtje met de 12 noten.

Verwacht niet van jezelf dat je dit even bij ieder intervalschema doet. Het is echt een kwestie van vaak doen.

Edit: ik zie nu dat je het over 1, 2, b3, 4, b5 hebt. Ik heb geen idee bij welke ladder die intervallen horen, haha. Iemand? Ik snap dat het om een voorbeeld gaat hoor. Je begint het in ieder geval te begrijpen ;)

Theroses
5 augustus 2010, 15:32
Ja, en dan toepassen op het rijtje met de 12 noten.

Verwacht niet van jezelf dat je dit even bij ieder intervalschema doet. Het is echt een kwestie van vaak doen.

Edit: ik zie nu dat je het over 1, 2, b3, 4, b5 hebt. Ik heb geen idee bij welke ladder die intervallen horen, haha. Iemand? Ik snap dat het om een voorbeeld gaat hoor. Je begint het in ieder geval te begrijpen ;)

ah thnx je hebt me echt al vooruit geholpen. dus als ik nu de formules weet van de mineur en majeur pentatonische toonladder bijvoorbeeld in f mineur dan pak ik gewoon grondtoon f ( op de e snaar ? ) en dan de formule van de mineur toonladder ( of staat dat hier niet mee in verband ? ) en dan zie ik vanzelf welke noten eruit komen, al die noten schrijf ik op , die zoek ik op het fretbord en daar haal ik dan 5 patronen uit. zoiets ?

nogmaals echt bedankt, k snap et al meer dan die maandenlang googlen :D

LesPas89
5 augustus 2010, 15:40
Jep. Dus F pentatonisch mineur is het volgende intervallenschema toepassen: 1, 2, b3, 5, b7. Maar dan vanaf de F.

Theroses
5 augustus 2010, 15:45
Jep. Dus F pentatonisch mineur is het volgende intervallenschema toepassen: 1, 2, b3, 5, b7. Maar dan vanaf de F.

yey dus ff alles op een rijtje, de intervallen van de mineurtoonladder is heel heel half heel half. je begint op een noot en die kun je mineur/majeur maken met behulp van een mineur/majeur toonladder,
zou je me wat intervallen kunnen geven , de simpele pentatonische dan.

thnx

LesPas89
5 augustus 2010, 16:05
Als je het nu begrijpt, moet je wel even de lessen van Jeroen doornemen. Die zijn heel goed bruikbaar.

Hier wat intervallen:
Majeur/Ionisch: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pentatonisch majeur: 1, 2, 3, 5, 6
Pentatonisch mineur: 1, 2, b3, 5, b7
Pentatonisch blues (1 extra 'bluenote' ten opzichte van de pentatonisch mineur): 1, b3, 4, b5, 5, b7
Dorisch: 1, 2, b3, 4, 5, 6, b7

Kun je wel even mee vooruit. Trouwens, nu niet denken dat ik een of andere theoriegek ben, want ik kopieer het rechtstreeks van http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php ;)

Theroses
5 augustus 2010, 16:37
Als je het nu begrijpt, moet je wel even de lessen van Jeroen doornemen. Die zijn heel goed bruikbaar.

Hier wat intervallen:
Majeur/Ionisch: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7
Pentatonisch majeur: 1, 2, 3, 5, 6
Pentatonisch mineur: 1, 2, b3, 5, b7
Pentatonisch blues (1 extra 'bluenote' ten opzichte van de pentatonisch mineur): 1, b3, 4, b5, 5, b7
Dorisch: 1, 2, b3, 4, 5, 6, b7

Kun je wel even mee vooruit. Trouwens, nu niet denken dat ik een of andere theoriegek ben, want ik kopieer het rechtstreeks van http://www.all-guitar-chords.com/guitar_scales.php ;)


dus de majeur toonladder van e bestaat uit e- f- f# -g- g#-a-a#-b-c-c#-d-d#
zoiets ? en dan heb ik al die noten 5x op mn fretbord.

fancy ^^

ow shit volgesmij heb k een fout gemaakt, is et niet juist dan e-f-g-a-b-c-d

als dit klopt ga ik es beginnen aan die andere theorie van deze site ja

LesPas89
5 augustus 2010, 16:59
Ik zou in het begin vooral met de verschillende pentatonische ladders gaan oefenen.

Met hele ladders (7 noten) wordt het toch iets ingewikkelder. Dan raad ik aan dit http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315 goed door te nemen (en de daarop volgende lessen). Want nogmaals, ik ben ook geen theorieheld. :soul:

Theroses
6 augustus 2010, 12:46
Ik zou in het begin vooral met de verschillende pentatonische ladders gaan oefenen.

Met hele ladders (7 noten) wordt het toch iets ingewikkelder. Dan raad ik aan dit http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=78315 goed door te nemen (en de daarop volgende lessen). Want nogmaals, ik ben ook geen theorieheld. :soul:

yesh k snap t helemaaal :D
super bedankt eh ;)

:hippie: