PDA

View Full Version : Het bruine geluid en de buisjes deel1



wanna1
2 mei 2003, 21:42
Veel mensen op dit forum hebben het doorgaans over het bruine geluid van bijv eddie v H., en het verkrijgen van zo'n geluid.
regel 1. In Dhr. v Halen zijn versterkers wordt ABSOLUUT NIET gemodt
regel 2. Voor het bruine geluid heb je NIET teveel gain nodig
regel 3. Het bruine geluid komt NOOIT uit een pedaal, ik zeg NOOIT
regel 4. Met een powersoaker kom je nog niet eens op de HELFT van het bruine geluid
Regel 5. Voor het bruine geluid heb je nodig: een goede buizen versterker (div. merken) een goede gitaar en het aller belangerijkste is een heel hoog volume luister maar naar De CD F.U.C.K. die zit vol bruin geluid en die is helemaal "vol gas" opgenomen; versterker in de speel ruimte en Dhr. v Halen zelf in de regie kamer.
Deze CD is gewoon met een 100 watt marshall op genomen (ik meende een MK II)
Ook een leuk voorbeeld is het 2e eigenlijk 1e nummer van de VHIII CD Je kunt horen dat deze versterker Voluit heeft gestaan.

Tot hier mijn verhaal over bruintje en de buisjes

Negative K3 fan
2 mei 2003, 22:19
Over dat powersoak gedeelte, can halen gebruikte zelf wel altijd een dummy load. Live tenminste...

V!N
2 mei 2003, 22:25
"regel 1. In Dhr. v Halen zijn versterkers wordt ABSOLUUT NIET gemodt"

Ik ben benieuwd wat meneer van Weelden van die theorie vindt ..

mathe
2 mei 2003, 22:32
Wanna1:
regel 1 is onzin

Lees:
http://vintageamps.com/PlexiPalaceUBBcgi/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=1;t=004165;p=1

Verder een prachtig verhaal hoor.
Welterusten...

Marc

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mathe op 2003-05-02 22:33 ]</font>

Negative K3 fan
2 mei 2003, 22:33
er zijn zoveel speculaties en zoveel geruchten over van halens gitaargeluid. En aangezien hij nu toch krom licht van allerlei alcohol gerelateerde ziektes moet hij toch maar eens tijd vrij zien te maken om zn eigen gear tot op de millimeter uit te lichten op zn eigen website. Ik denk dat hij daar heel veel mensen een plezier mee zou doen.

Ohzoso
2 mei 2003, 22:46
mijn SLP is niet gemod. Klinkt niet bruin maar wel geil!;)

Rectifier
3 mei 2003, 01:53
Die Plexi's die VanWeelden heeft bewerkt die waren toch gewoon helemaal op en moesten toch gereviseerd worden.
Dat heeft toch niets met modden te maken??

Dacht ik zo hoor, ik weet daar verder niets veel vanaf :grin:

Franc
3 mei 2003, 09:59
Wat hij in het begin altijd deed was zijn Marshall ineen variac stoppen en doe voedingsspanning omlaag brengen.
Zelf beweert hij altijd dat dat zijn brownsound veroorzaakte.

En hoe kun je zeggen dat zijn amps niet gemod waren als hij zelf met een Soldano in de behuizing van zijn 5150 speelde :wink: ?
How modded can you get it...

taylor
3 mei 2003, 10:02
idd er is volgens mij niks aan gemod(of weinig)

2 de brown sound is eigenlijk de eerste paar cd's.

ik heb zelf 1 bootleg uit 1976 daar had die ook al de zelfde(brown) sound,je hoort namelijk ook veel van die fabeltjes(net als met die mods) dat het aan de complexe manier van opnames(van gitaar)had te maken.

3 een amp met mod klinkt niet beter dan het origineel maar anders!

taylor
3 mei 2003, 10:05
soldano in 5150 kast aub hou op man.

sommige gasten willen alles geloven das het hele probleem.

Franc
3 mei 2003, 10:14
Het was maar een geintje van die Soldano. Las het ergens in een ander topic...

Ik geloof ook niet dat Ed eerst een amp laat maken door Peavey en hem dan vervolgens zo slecht vindt dat ie er een SOldano in zet.

Brat
3 mei 2003, 14:04
Toch jammer dat er zoveel broodje aap verhalen over meneer Van Halen bestaan. Wat het bruine geluid betreft, zou ik mij in ieder geval beperken tot de eerste zes platen want daarna wordt het toch wel iets anders, eigenlijk nog bruiner, of wat mij betreft te bruin. Als je de plaat niet kent luister dan aub eens naar Fair Warning. Dat is een toon waar je nog steeds stijl van achterover slaat. Wat mij betreft nooit overtroffen door wie dan ook. Maar je het blijft een gevoelskwestie.

Brat
3 mei 2003, 14:06
O ja, als je die plaat dan toch luistert, zet dan even het volume op 10, voor maximaal plezier! Kijken wie er dan nog van gaye partyrock spreekt, zoals iemand anders hier helaas deed.

mathe
3 mei 2003, 15:14
Ik ben misschien wat oud aan het worden, maar wat is precies "gaye partyrock" ?

Marc

Negative K3 fan
3 mei 2003, 15:43
van halen :smile:

Franc
3 mei 2003, 16:05
Dat die gasten er een party van maakten, ok.
Maar gaye??
Rock is het iig wel. De enige echte.

Ohzoso
3 mei 2003, 16:10
Op 2003-05-03 15:14, schreef mathe:
Ik ben misschien wat oud aan het worden, maar wat is precies "gaye partyrock" ?

Marc

Marc, das de oorzaak van het bruine geluid!! :wink:

Butcher
3 mei 2003, 19:16
Hahaha...Ohzoso...

Anyways, dat Soldano verhaal is waar, hoe verklaar je anders dat de 5150 MkII weer identiek is aan een Soldano?

Tweede plaats: Van Weelden heeft z'n tong in Eddies reet gestopt en tegelijkertijd weer wat leven in een versleten versterker heeft geblaast. En die Marshall heeft Eddie nog steeds niet gebruikt.

Derde plaats: "brown" in "brown sound" slaat niet op die "sound"...

taylor
3 mei 2003, 20:29
oh my god

waar haal je die shit vandaan man!

die marshall heeft die gebruikt op de cd balance!(1 of 2 nummers).

tjonge tjonge dit forum wordt echt niks zo met die gasten(smartasses) er tussen.