PDA

View Full Version : Stemmen



anoniem
4 juli 2001, 22:39
...ik heb een Kramer gitaar met floyd systeem...en ik meestal geen probleem met stemmen....onthou wel dat hoe meer je stemt hoe meer je blok waar de snaren vastzitten omhoogkomt...vb..
Als je hem helemaal stemt en hij was erg ontstemt...dan trekken ze allemaal het blok omhoog waardoor de eerste zuivere toon nu weer erg vals is geworden.....ik hoop dat het duidelijk is...hehe

taylor
5 juli 2001, 13:45
nee snap er niks van.

kun je wat duidelijker zijn.

je blok(floyd) moet als het goed is niet mee omhoog gaan als je stemt dat duid er op dat je andere dikte snaaren hebt gebruikt dan er op zat(dus van 09 naar 010 ofzo).

dus moet je hem opnieuw afstellen(of laten doen)

anoniem
11 juli 2001, 15:28
Ohw god, dit probleem weer (daarom heb ik dus NERGENS een Floyd Rose op liggen)

Ik weet even niet welke dikte snaren dat je speelt maar je kunt het volgende eens uitproberen. Overigens moet je dit alleen maar doen wanneer je je gitaar niet op stemming krijgt met de topnut OPEN.

Jouw probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat de snaren harder aan de tremolo trekken dan de veren van die tremolo. Aan de achterkant zou je dan het afdekplaatje even eraf moeten schroeven en de veren aantrekken (mocht dit niet voldoende zijn, kun je overwegen om er veren bij te zetten maar ik geloof dat een Floyd Rose max. drie veren aankan). Je moet ze zo ver aantrekken totdat je je gitaar met OPEN topnut op stemming krijgt gehouden (dus zonder dat die tremolo weer helemaal omhoog kruipt). Wanneer dat het geval is, kun je alles dichtschroeven, je topnut dicht draaien en vervolgens het geheel fijnstemmen.

Ikzelf heb al meerdere malen meegemaakt dat de veren van een Floyd Rose niet sterk genoeg zijn om de tremolo mooi in balans te laten "zweven", zeker bij dikkere snaren (ik speel .011 dus voor mij geen Floyd Rose). Misschien kun je ook nog ervoor kiezen om jouw veren te vervangen door zgn. Powerveren, die zijn ietsje strakker. Veel succes in ieder geval!!

Iron Duke
11 juli 2001, 19:32
kijk eens op de site van prs guitar, die legt uit hoe je ze kunt stem, in het algemeen is floyd rose erg goed.
http://www.prsguitars.com

anoniem
12 juli 2001, 16:44
Floyd Rose is dusdanig goed dat Paul Reed Smith ze dus NIET gebruikt

taylor
12 juli 2001, 21:07
ja anoniem jou verhaal slaat nergens op want je hoeft geen nieuwe veeren te hebben je draait gewoon die schroeven(in de achterkant van je gitaar die in het hout zitten)aan dan komt hij dus ook omlaag.(en je zou ook 1 extra veer er in kunnen zetten)

als je niks van floyd weet hou dan je mond dicht.

anoniem
12 juli 2001, 22:32
zeg taylor ligt het aan mij of ben je EEN ONGELOOFELIJK IRRITANT, AROGGANT MANNETJE??

taylor
13 juli 2001, 01:35
ja dat ben ik ook.kun je er niet teggen dat ik gelijk heb of meer kennis dan jou heb :smile:

anoniem
13 juli 2001, 12:38
Hey Gebakje Taylor,

Als je mijn verhaal nu eens GOED doorgelezen had, dan had je gelezen dat mijn tip om veren bij te zetten alleen geldt wanneer jouw voorstel, het aantrekken van de schroeven niet voldoende is..... BTW, ik denk dat ruim 15 jaar ervaring en twaalf gitaren verder wel voldoende informatie is om er toch wel een klein beetje verstand van te hebben

anoniem
13 juli 2001, 14:32
Op 2001-07-13 00:35, schreef taylor:
ja dat ben ik ook.kun je er niet teggen dat ik gelijk heb of meer kennis dan jou heb :smile:


dat heb je zeker want ik kan nog niet eens spelen en weet veel minder dan jou
het gaat erom dat je doet alsof ANDERE minder weten dan jou.Ik denk ook dat je het wel leuker kan brengen en je hoeft echt niet te zeggen dat iemand zn mond moet houden hoor
als er iemand znmond moet houden ben jij het denk ik.sorry hoor ik heb me er al een tijdje aan lopen ergeren

taylor
13 juli 2001, 23:58
[quote]
Op 2001-07-11 14:28, schreef anoniem:
Ohw god, dit probleem weer (daarom heb ik dus NERGENS een Floyd Rose op liggen)

aan de anoniem met 15 jaar ervaring

ja het zou wel maar je hoeft ook niet te doen als of een floyd systeem kut is zoals jij het doet over komen.

het is een goed systeem maar je moet het wel goed kunnen afstellen wat waarschijnlijk het probleem hier is.

anoniem
6 augustus 2001, 17:31
OK OK, dit ben ik wel met jou eens. Alleen ben ik persoonlijk van mening dat Floyd Rose systemen ook afbreuk doen aan je sustain en dat werkt dan weer nadelig op je "volle" geluid maar ja, smaken verschillen. Voor mij geen FR

taylor
6 augustus 2001, 21:44
Op 2001-08-06 16:31, schreef anoniem:
Alleen ben ik persoonlijk van mening dat Floyd Rose systemen ook afbreuk doen aan je sustain en dat werkt dan weer nadelig op je "volle" geluid maar ja, smaken verschillen. Voor mij geen FR


oh kun je mee dat is uit leggen hoe dat zit dan volgens jou?

anoniem
7 augustus 2001, 10:18
Ja hoor :smile:

Kijk bijvoorbeeld eens naar merken als Gibson of Paul Reed Smith (Die zoals eerder gezegd geen FR gebruiken), die gitaren klinken heel dik en zijn rijk aan sustain. Gitaren met FR, zoals Ibanez en Washburn bijv, klinken naar mijn idee een stukje ieler. Het is ook wel te verklaren. Ikzelf speel op een Ibanez 7-string met een vaste brug en String-Through-Body principe. De snaar gaat eerst door de body, vervolgens over een vaste brug en vandaar rechtstreeks naar de stemmechanieken die op een angled-headstock zijn bevestigd. De brug zit integenstelling tot FR systemen met ZES schroeven op de body gemonteerd hetgeen ervoor zorgt dat de trilling van je snaren perfect aan het hout wordt doorgegeven. De FR "hangt" aan twee schroeven aan je body, veel minder contact dus. Verder heb je bij FR systemen te maken met de zogenaamde top-nut. Deze breekt als het ware de trilling van de snaar bovenaan de hals. Normale systemen laten de snaar totaan het mechaniek trillen en zorgt dus ook weer voor meer klank.

Let op: je hoort mij niet zeggen dat FR systemen per definitie slecht zijn. Het enige wat ik hiermee wil duidelijk maken is dat er ook nadelen aan een FR systeem zitten die ik persoonlijk liever niet voor lief neem (heb al heel wat ellende met die dingen gezien, afstellen etc). That's where this forum is all about :smile:

MASTERHOMIE
7 augustus 2001, 10:29
kan iemand me eens uitleggen wat floyd rose nou eigenlijk precies is? :eek:
ik zie het nou al een tijdje aan en zie dat iedereen het een beetje shit zooi vind
:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: MASTERHOMIE op 2001-08-07 09:30 ]</font>

taylor
7 augustus 2001, 14:32
Op 2001-08-07 09:18, schreef anoniem:
Ja hoor :smile:

Kijk bijvoorbeeld eens naar merken als Gibson of Paul Reed Smith (Die zoals eerder gezegd geen FR gebruiken), die gitaren klinken heel dik en zijn rijk aan sustain. Gitaren met FR, zoals Ibanez en Washburn bijv, klinken naar mijn idee een stukje ieler. Het is ook wel te verklaren. Ikzelf speel op een Ibanez 7-string met een vaste brug en String-Through-Body principe. De snaar gaat eerst door de body, vervolgens over een vaste brug en vandaar rechtstreeks naar de stemmechanieken die op een angled-headstock zijn bevestigd. De brug zit integenstelling tot FR systemen met ZES schroeven op de body gemonteerd hetgeen ervoor zorgt dat de trilling van je snaren perfect aan het hout wordt doorgegeven. De FR "hangt" aan twee schroeven aan je body, veel minder contact dus. Verder heb je bij FR systemen te maken met de zogenaamde top-nut. Deze breekt als het ware de trilling van de snaar bovenaan de hals. Normale systemen laten de snaar totaan het mechaniek trillen en zorgt dus ook weer voor meer klank.



ik weet nie maar heb je wel eens gedacht aan de verschillende hout soorten??

bv tussen basswood en mahonie??

taylor
7 augustus 2001, 14:33
en masterhomie en floyd rose is standaard voor van halen (is voor hem ontworpen)

dus zo'n shit zooi vind je dat nie.

anoniem
7 augustus 2001, 16:02
Ook daar heb ik over nagedacht. Luister maar eens naar een Ibanez met Floyd Rose en eentje zonder FR. Ik heb voor die keuze gestaan en mijn oortjes vertelden mij dat zonder toch voller klinkt. Je kunt ook eens een paar reviews bij http://www.harmony-central.com gaan lezen, daar zul je over het algemeen ook horen dat er toch wel degelijk verschil in klank zit tussen dezelfde gitaar met of zonder FR

taylor
7 augustus 2001, 16:45
hmm mischien zit er wel wat in met wat je zegt.

ik zelf ook gitaren met fr,wilkinson,door de body met vaste brug.

volgens mij is het toch meer afhankelijk van de houtsoort(zowel body als hals,en de electronica).

maar over die ibanez kan best zijn.(nooit gehad dus)

sleep_to_saturate
7 augustus 2001, 17:06
Het klinkt wel logisch ja het sustain-verhaal, vindt het zelf ook geen lekker systeem.. Aan de topics hier op het forum te zien hebben veel mensen problemen met de FR. Ze zetten de FR ook heel vaak op de wat goedkopere gitaren die voor beginners aantrekkelijk zijn terwijl het toch een vrij ingewikkeld systeempje is. Eigenlijk zouden ze een informatiefoldertje bij de gitaren met floydrose moeten leveren met het hoe en wat van het systeem of het moet even duidelijk uitgelegd worden bij aankoop door de verkoper.

Stratopeek
7 augustus 2001, 21:50
Ja inderdaad FR is zo makkelijk nog niet. Ik had zelf een Ibanez JEM, hele tijd problemen met de brug. Had er geen zin meer aan en eb hem weggedaan. Men ouwe trouwe fender is gewoon makkelijk en goed, als je hem pakt doet ie het altijd!

MASTERHOMIE
7 augustus 2001, 22:01
Op 2001-08-07 13:33, schreef taylor:
en masterhomie en floyd rose is standaard voor van halen (is voor hem ontworpen)

dus zo'n shit zooi vind je dat nie.


Als het van eddie is dan is het goed :wink:
voor of door eddie maakt niet uit.

wiegersma
14 augustus 2001, 00:08
Het probleem met de floyd is heel simpel te verhelpen door een blokje hout binnen in de gitaar (bij de tremolo natuurlijk) vast te lijmen tussen het hout en het tremoloblok op zo'n manier dat de tremolo nog wel naar voren kan, maar niet naar achteren over kan hellen. Het voordeel hiervan is dat wanneer er een snaar breekt het hele systeem niet ontstemt door minder trekkracht van de snaren. Om ervoor te zorgen dat het blok niet naar voren helt, kan er nog een extra veer bij, maar drie is genoeg.
Ik heb dit bij mijn Ibanez gedaan en ik vind dit geweldig werken. Ik heb met verschillende gitaristen gespeeld die dit niet hadden en deze waren uren aan het stemmen. Een blokje dus.

anoniem
14 augustus 2001, 10:27
Om even terug te komen op "The Great" Edje van Halen. Ik heb eens op een Music Man Van Halen gespeeld en het eerste wat mij opviel is dat Eddie ervoor gekozen heeft de tremolo plat op zijn body te laten rusten, ipv hem te laten zweven. Dit heeft twee voordelen: Hij ontstemt niet bij een snaarbreuk EN de het bevordert resonantie en dus sustain. Naar mijn idee is dit een betere oplossing dan blokjes achter in je gitaar te lijmen. (blokjes lijmen is ooit een idee van Eric Clapton geweest, je kreeg het blokje zelfs bij zijn signature Fender Strat :smile:)

wiegersma
14 augustus 2001, 11:42
Hee, wat leuk, dat wist ik niet van Clapton en Fender. Maar wanneer de floyd van Edje op de body rust, kan hij dan nog wel gebruikt worden?

taylor
14 augustus 2001, 13:46
hij bedoelt dat die niet naar achter getrokken kan worden.

zoals bv ibanez die wel naar achter kan.

door dat er rond om de floyd is weg gefreesd.

ik vind dit systeem ook niks ,vind de floyd te gek maar dan wel zoals evh hem heeft(en zoals op veel eerdere gitaren werd gebruikt)

quinton
28 augustus 2001, 13:46
ik veronderstel dat de floyd dat is waaraan de tremelo hangt, niet?

taylor
28 augustus 2001, 16:11
nee de floyd is de tremelo syteem op zich

dat heet zo.

Rectifier
28 augustus 2001, 17:14
Floyd Rose is de uitvinder van het Vibratosysteem waarmee je nogal extreme down en upbends kunt maken zonder dat je gitaar vasl wordt.Ze hebt ze vast weleens op een gitaar gezien.Bij de brug zitten allemaal van die schroefjes waarmee je dan je gitaar moet stemmen en bij de topkam zit ook een mechanisme die de snaren vastklemt.Zodoende kan je niet meer stemmen met de traditionele stemmechanieken.Er zitten mijns inziens meer nadelen aan dan voordelen.Je moet de snaren per twee vastdraaien aan de topkam,je moet stemmen achter de brug met fijnstemmers etc. Er zit nogal veel ijzerwerk aan zo'n vibratosysteem.De één zweert erbij,de ander haat ze.Het doet inderdaad afbreuk aan de sound van je gitaar.De snaren krijgen minder kans om te resoneren in de body en door de hals.Maar ja,wie ben ik.Als je er wel mee kan werken....het publiek hoort toch geen verschil.

taylor
28 augustus 2001, 22:28
nou ik vind die theorie van snaaren door de body afbreuk aan je sustain verhaal zeer twijfel achtig.

dan kun je ook over gaan twisten als sommige zegen dat je elementen vast geschoefd(dus niet meer verstelbaar)op body moet zitten voor meer sustain/betere klank.

zoals evh dat heeft.

maarja

Casey
29 augustus 2001, 00:23
Als je blok omhoog komt als je stemt doe je het niet goed.
Je moet vanaf de Lage E stemmen dan EA dan EAD EADG enz.., dus na elke snaar weer terug naar het begin .
Dan heb je elke gitaar binnen 5 minuten gestemd.
Hou je deze manier niet aan dan komt je blok wel omhoog omdat je de snaren dan stapsgewijs heen en weer omhoog schroeft.
Als je dan daarna je trem veren aan gaat spannen om hem weer naar beneden te krijgen word het helemaal een puinhoop.
Als je hem op de goeie manier stemt en hem daarna fijn afregelt dan is hij haast niet meer te ontstemmen.
Dus effe alles terugdraaien en overnieuw beginnen , staat hij dan nog iets te hoog dan moet je de trem veren iets aanspannen want die zullen wel wat uitrekken als je hem steeds omhoog hebt gedraaid.
Het zou wel handig zijn als ze bij een gitaar met zwevende Floyd effe een stem gebruiks aanwijzing doen dan zijn al die klachten ook verleden tijd.

MissAlexa
29 augustus 2001, 09:09
Als je 5 minuten over stemmen doet, doe je het echt niet goed, is ongeveer 30 seconde a 1 minuut werk. je moet ze hoger stemmen dan nodig dan gaat de spanning eruit en dan nog 1 keer precies stemmen.

sleep_to_saturate
29 augustus 2001, 11:48
Ja das waar, je moet stemmen wel binnen een minuut kunnen doen. Stel je voor dat je op het podium 5 minuten nodig hebt om te stemmen.

Ik heb geen rijtje back-up gitaren voor als er snaren breken. Dus dan moet je jezelf wel aanleren snel te stemmen.
Miss Alexa: Heb je wel eens een snaar moeten bijstemmen midden in een nummer terwijl je optreed? Daar moet je je gitaar wel goed voor kennen, om in 1 slag de snaar weer op toon te brengen.

Casey
29 augustus 2001, 12:00
Hallo , we hebben het hier wel over het stemmen met een zwevende Floyd Rose als hij helemaal verkeerd staat.
Niet over het fijnafstemmen , dat lukt wel in 30 seconden of het stemmen van een gitaar met gewone trem.



<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Casey op 2001-08-29 11:03 ]</font>

sleep_to_saturate
29 augustus 2001, 12:14
Als er een snaar breekt bij een optreden kan je mij niet wijsmaken dat het over fijnstemmen gaat. Dan komt de tremolo gewoon omhoog, dan heb je niks aan de toplocks.

Noctiis
29 augustus 2001, 15:04
Floyd Rose... gegarandeerd stem-problemen :smile:
Ik ben blij dat ik geen Floydjes meer gebruik zeg, hehe...

Groeten,

Niels

Casey
29 augustus 2001, 15:19
Quote :
"Als er een snaar breekt bij een optreden kan je mij niet wijsmaken dat het over fijnstemmen gaat. Dan komt de tremolo gewoon omhoog, dan heb je niks aan de toplocks."

Da's voor jou dan toch geen probleem ,want jij stemt hem dan binnen de minuut !

sleep_to_saturate
29 augustus 2001, 16:16
Ja vaak wel, dat moet wel. Je kan moeilijk 5 minuten staan stemmen, dan wordt iedereen een beetje ongeduldig.
Vaak ontstemd die nieuwe snaar alsnog ergens in het midden van het nummer weer, dan kan je of de snaar ontwijken of effe snel tussen akkoorden door aandraaien.
ps. Ik gebruik geen floyd meer

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: sleep_to_saturate op 2001-08-29 15:19 ]</font>

MissAlexa
29 augustus 2001, 19:38
dat gebeurt me zelden, voor ieder optreden komen er nieuwe snaren op, met mijn speelstijl houden die het toch wel een avondje vol.

De keren dat ik midden in een nummer moest stemmen zet ik mn fx op bypass en stem ik via mn oorplugje. Komt echt zelden voor

taylor
30 augustus 2001, 20:09
als een snaar breekt floyd of niet dan heb je altijd en probleem.

of nie dan!

Rectifier
31 augustus 2001, 11:26
Miss Alexa,speel je zelf niet met je vingers maar met een kniptang als plectrum ofzo??
Je snaren houden het wel een avondje vol met je speelstijl???? Maar wel voor elke optreden een nieuw setje?? Mooie dure bussiness! En ik vind nieuwe snaren kloten klinken. Leg uit.......

sleep_to_saturate
31 augustus 2001, 21:58
Ik gooi er ook altijd nieuwe snaren op. Niet 10 minuten van te voren, maar in de ochtend ofzo. s'Middags effe inspelen en gitaar is speelklaar.
Ja als er een snaar breekt heb ie altijd een probleem ja.. met de floyd alleen iets groter probleem.

Noctiis
31 augustus 2001, 22:06
Ik speel altijd nogal 'rustig' gitaar (vergeleken met de meeste metalgitaristen), dus snaarbreken komt bij mij niet zo heel veel voor... gelukkig maar :smile:
Pas 1 x eentje geknapt in een cruciaal moment. Dat krijg je als je iron maiden covert he? hehe :smile:

Groeten, Niels

taylor
3 september 2001, 22:49
Op 2001-08-31 10:26, schreef Rectifier:
Miss Alexa,speel je zelf niet met je vingers maar met een kniptang als plectrum ofzo??
Je snaren houden het wel een avondje vol met je speelstijl???? Maar wel voor elke optreden een nieuw setje?? Mooie dure bussiness! En ik vind nieuwe snaren kloten klinken. Leg uit.......


en setje van per concert is vrij normaal voor pro's .

en nieuwe snaaren klinken te gek man,je moet ze natuurlijk wel en beetje inspelen om ze goed om stemming te houden.

waar hou jij dan van die zwarte oude snaaren ??

Rectifier
4 september 2001, 11:57
Ik hou absoluut niet van oude zwarte snaren, maar nieuwe snaren klinken mij te fel.Je stelt je amp. dan in op de nieuwe geluid en de volgende dag heb je weer een andere sound.
Na een dag flink spelen is dat nieuwe er gelukkig al af, dus vanaf dan zijn ze goed genoeg voor mij. En ik vervang ze om de 2 maand. Ik kan mij niet herinneren dat ik ooit een snaar heb gebroken. En ik speel toch vrij veel. Trouwens een Maple hals zweet veel meer dan een Rosewood.Dat scheelt ook.

taylor
4 september 2001, 13:21
fel vind ik te gek.mooier kan niet

ik gebruik altijd ghs string cleaner voor en na het speelen.

Rectifier
4 september 2001, 15:04
Tja,kwestie van smaak he. Bij een acoustische zouden de snaren altijd zo fel moeten klinken als dat ze net uit het pakje komen. Dat vind ik wel mooi,maar voor electrisch is het mij iets te schel.
G-String-cleaner??? Ik dacht dat je Ariel Ultra moest gebruiken om je G-strings te cleanen.
Hahaha,geintje.

taylor
4 september 2001, 22:33
ja dat spul is multi fuctioneel hehe :smile: