PDA

View Full Version : Master en Volume buizenbak voluit, en nog zacht?



Dommedik
5 augustus 2010, 09:56
Hoe kan dat? Bij mijn Fender hotrod Deluxe, heb ik ineens een heel raar iets. Ik moet nu t Volume helemaal vol uitdraaien, en die van de gitaar ook, voordat ik pas de gitaar goed kan horen door de amp.

Hoe kan dit, bij een 40 watt buizenamp moet je toch de Volume ongeveer op 2 a 3 hebben, en dat is dan al hard. Maar niet voluit. Wat kan er mis mee zijn?

6-string
5 augustus 2010, 10:40
Buizen stuk? Kabel stuk? Potmeter stuk? Input jack gitaar stuk?

Jasper.
5 augustus 2010, 10:41
Bas mid en treble dichtgedraaid?

hole
5 augustus 2010, 10:50
Ik zou effe terug gaan naar Huigens , want dit is natuurlijk niet goed . (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137942)

SRV2000
5 augustus 2010, 14:50
Ik zou effe terug gaan naar Huigens , want dit is natuurlijk niet goed . (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137942)

Ik ben blij dat deze topic is geopend, ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn london city bulldog head, ik heb zowel de kanaal volume als de master volume op de helft als ik met mijn band speel. En zo extreem hard spelen we niet. Het nadeel is dan al gauw dat mijn eindbuis begint te oversturen, dit is niet voor alle nummers weg gelegd

sjaak1990
6 augustus 2010, 01:27
Grote kans dat er een preamp buisje kapot is, heb dit vaker zo gehad. Kan ook geod wat anders zijn maar dat is het makkelijkst.

cluseau
6 augustus 2010, 08:31
Ik ben blij dat deze topic is geopend, ik heb namelijk het zelfde probleem met mijn london city bulldog head

Jongens, ik zeg het zo vaak "het kan vele oorzaken hebben". Van de soms meer dan 100 onderdelen waaruit een amp is opgebouwd kan misschien wel 90% zorgen voor een dergelijke klacht. Alleen in het geval van standaard fouten zou je de klacht kunnen oplossen als iemand zijn ervaring met je deeld. Maar aangezien jullie met apparatuur werken waar de meeste standaard (ontwerp) fouten inmiddels allang uit zijn is de fout vaak niet makkelijk voor de leek. Je kan zelf wel iets ondernemen door buisjes te vervangen om zodoende de eventueel defecte buis te vinden maar als het andere componenten betreft wordt het toch koffiedik kijken zonder meter ed.

Voorbeeld voor zacht geluid:

1 Preampbuisje (kun je zelf proberen)
2 Eindbuis kan maar vaak is dan ook een van volume onafhankelijke lichte 100 Hz brom en/of lichte vervorming te horen.
3 Sluiting in de eindtrafo (let ook op vervorming).
4 Sluiting in de speaker spreekspoel (is einde verhaal)
5 Gelijkrichtbuis vreselijk versleten (gaat niet in een dag)
6 Batterijen leeg! (van je gehoorapparaat)

In alle ander gevallen zijn wij meestal wel bereid ondersteuning te geven.


Frans.

Dommedik
6 augustus 2010, 10:51
Ik ben even aan het testen geweest. Heb het pedaal er t ussen uitgehaald en de gitaar gelijk in de amp geplugd. Nu doet hij het wel weer gewoon. Het probleem ligt dus bij het pedaal? Hoe kan dit ? wat kan t zijn?

cluseau
6 augustus 2010, 11:04
Ik ben even aan het testen geweest. Heb het pedaal er t ussen uitgehaald en de gitaar gelijk in de amp geplugd. Nu doet hij het wel weer gewoon. Het probleem ligt dus bij het pedaal? Hoe kan dit ? wat kan t zijn?


Als optie 6 maar dan voor je pedaal?

hole
6 augustus 2010, 12:48
Ik ben even aan het testen geweest. Heb het pedaal er t ussen uitgehaald en de gitaar gelijk in de amp geplugd. Nu doet hij het wel weer gewoon. Het probleem ligt dus bij het pedaal? Hoe kan dit ? wat kan t zijn?

Nou, dat valt dan weer mee. (Op wel handig om dit soort info even te vermelden in je start post)

Hopelijk had je je volume niet vol open trouwens toen je je gitaar rechtstreeks inplugde.

Overigens is er ook nog optie 7: gare kabel (je gebruikte er twee met je pedaal, dus 1 ervan kan keduuk zijn)

Jaaaaa, laat dit maar aan ons doorgewinterde klussers en soldeerders over ( ;) @ Cluseau)

cluseau
6 augustus 2010, 12:57
Overigens is er ook nog optie 7: gare kabel (je gebruikte er twee met je pedaal, dus 1 ervan kan keduuk zijn)


Yep, daar heb je gelijk in. Maar ik heb ff gauw de meest voor de hand liggende optie's genoemd he! Zeg maar de EHBO gevalletjes. Eigenlijk wil ik daar nog wel een optie aan toevoegen als dat jullie helpt.

8 Het send return chassisdeel. Komt veel voor bij weinig gebruik. Dit verschijnsel kun je testen door even met een patchkabeltje door te lussen. Overigens kunnen door dit probleem de meest gekke verschijnselen optreden zoals motorboaten, HF oscilleren, vervormen en je raad het al....zacht geluid.

Mischien handig om dit soort EHBO gevalletjes in een stickey te zetten.
Het kan je een onnodige trip naar de kliniek besparen.

Frans.

hole
6 augustus 2010, 13:07
Mischien handig om dit soort EHBO gevalletjes in een stickey te zetten.


Dat is wel een top idee. EHBA , eerste hulp bij Ampproblemen.
Lijstje met 'things to check' ingeval van storing om eenvoudige oorzaken uit te sluiten.

6-string
6 augustus 2010, 16:07
Ik ben even aan het testen geweest. Heb het pedaal er t ussen uitgehaald en de gitaar gelijk in de amp geplugd. Nu doet hij het wel weer gewoon. Het probleem ligt dus bij het pedaal? Hoe kan dit ? wat kan t zijn?

Heb je toevallig niet het volume van je pedaal zacht staan?

Dommedik
7 augustus 2010, 00:47
Nee... zo ver was ik ook nog! Volume op pedaal is niet laag! Maar met het pedaal aangesloten klingt hij zacht, en zonder pedaal klinkt hij gewoon normaal. En de kabel is niet kaduk. Heb het ook even getest. Batterij is ook niet leeg van het pedaal, ook al naar gekeken. Zal er wel eens mee naar huigens gaan want iki ben nog een beginner op het amp en buizen gebied.

Maar cluseau, kun je dat laatste iets beter uitleggen misschien?:makeup:

cluseau
7 augustus 2010, 09:30
....met het pedaal aangesloten klingt hij zacht, en zonder pedaal klinkt hij gewoon normaal......

Met alle plezier maar hier valt niets aan uit te leggen muv het volgende:

Ik neem aan dat je setup als volgt is:

Amp > send cable > pedaal > return cable > return amp.

Een van de componenten tussen send en return heeft een probleem.

Verwijder het pedaal en de return cable.

Plug de send cable tussen send / return om de send cable te testen.

Doe nu hetzelfde met de return cable.

Als je nu geen probleem hebt is het toch echt het pedaal.

Wil je dat gefixed hebben moet je hem naar een tech brengen / opsturen.

edit
shit, zie nu dat je dat al getest hebt sorry. Blijft toch je pedaal over?
/edit

Frans.

UnDefined
7 augustus 2010, 10:17
Misschien al aan de mogelijkheid gedacht dat je pedaal kaduuk is?
Mijn bandmate had/heeft hetzelfde probleem met zijn BOSS HM-3 en als hij andere patchkabeltjes gebruikt verandert er niets en als hij hem eruit laat is alles terug normaal (alles voor de amp btw).
http://www.amptone.com/images/bosshm3.jpg

Dommedik
26 augustus 2010, 22:37
Heb hem (in de garantieperiode) trug naar de winkel gebracht. Vandaag weer opgehaald. Bleek iets te zijn met de kabel van de luidspreker. Contactbreuk ofzo? Wat houd dat precies in? Ze hadden het er over dat het daardoor ook kwam dat hij met het pedaal ook wegviel. Hij doet het iig weer:)