PDA

View Full Version : barst/scheur in een nieuwe gitaar



Sint-Joris
5 augustus 2010, 09:46
Enkele maanden geleden kocht ik mij een nieuwe gitaar.
Zonder dat iemand ze liet vallen of indeukte, bemerk ik nu echter een scheur net naast de kam op de klankkast.
Heeft iemand een idee waaraan dit kan liggen?

http://roderidder.net/images/prive/gitaar1.jpg http://roderidder.net/images/prive/gitaar2.jpg

jazzie1
5 augustus 2010, 09:57
Erg balen! Als hij niet gevallen is of als er niemand tegen aan heeft gestoten kan het zijn dat hij door warmte gescheurd is misschien in de zon gestaan? Als dat niet het geval is zou ik met de gitaar terug gaan daar waar je hem hebt gekocht, kan ook 'n constructie fout zijn ( alhoewel het wel op een vreemde plaats is gebarsten)

Veel succes!

smullie
5 augustus 2010, 09:58
Tja, teruggaan he. Een gitaar mag niet barsten bij normaal gebruik... :makeup:

loose-fur
5 augustus 2010, 11:16
Aangezien de scheur niet meeloopt in de richting van de houtnerf -loopt er 'n beetje schuin/dwars over- lijkt het me eerder een barst in het lakwerk.

Portel
5 augustus 2010, 12:37
Denk dat het inderdaad door de warmte komt, wisselende luchtvochtigheid en dergelijke...

Maakt niet heel veel uit, maar van welk merk is de gitaar?
Ik bedoel... bij Richwood kunnen we het sneller begrijpen dan bij een Martin.

--=HANS=--
5 augustus 2010, 12:41
Loose-fur heeft het volgens mij goed gezien, lijkt een barst in de lak. Het is niet zozeer warmte of kou waar een gitaar slecht tegen maar grote verschillen in luchtvochtigheid.

Het is op de foto`s niet heel erg goed te zien maar het lijkt wel of er een holte op de foto onder de brug zit. Het erger worden van doe holte zou de oorzaak kunnen zijn van de barst. Ik zou er in ieder geval even mee terug gaan en er iemand met verstand van zaken naar laten kijken. Een goede Luthier kan je zo vertellen wat de waarschijnlijke oorzaak is en hoe/of het op te lossen is.

Sint-Joris
5 augustus 2010, 14:51
Als je ter hoogte van de barst wrijft, dan voel je idd dat de kast lichtjes bol staat.
Hoe kan zo'n holte ontstaan? Ze heeft steeds bij mij in huis gestaan, dus zowel teveel licht, vocht of temperatuur kan ik niet direct plaatsen...


Maakt niet heel veel uit, maar van welk merk is de gitaar?
Ik bedoel... bij Richwood kunnen we het sneller begrijpen dan bij een Martin.
Het is een AW15-LG van Ibanez
http://www.ibanez.co.jp/products/ag_page10.php?area_id=3&data_id=44&color=CL01&year=2010&cat_id=3&series_id=284
Bij het opzoeken van het model valt het me nu wel op dat de brug onderaan anders is dan op de foto van de site...

--=HANS=--
5 augustus 2010, 15:17
Het lijkt er op dat deze brug er later op gezet is, wellicht na een eerdere reparatie? Heb je de gitaar nieuw in de winkel gekocht?

Temperatuur is makkelijk waar te nemen want dat voelen we zelf goed maar een hoge of lage luchtvochtigheid en met name grote schommelingen daarin zijn minder makkelijk waar te nemen. Zet ergens in de buurt van waar je gitaar altijd staat/hangt een hygrometertje en je weet precies wat er gebeurd. De grootste verschillen treden meestal op in de winter als de cv veel brandt en de (vries)lucht buiten erg droog is.
Zo`n bolling/holte in je top kan verschillende oorzaken hebben maar dat is erg moeilijk te beoordelen van een fotootje.

Jedeel
5 augustus 2010, 21:06
Bij het opzoeken van het model valt het me nu wel op dat de brug onderaan anders is dan op de foto van de site...

Ook bovenaan! (Beide recht 'gezaagd')
Ziet er idd uit als een andere (reparatie?-)brug.

jazzie1
6 augustus 2010, 20:29
Inderdaad, een andere brug..maar als ik naar een eerdere versie van jou AW 15Lg kijk zie ik wel de brug die jij erop hebt zitten. Dus die link van jou verwijst naar een model 2010 met een andere brug. Vlgs mij heb je dan geen vervangende of een evt gerepareerde brug maar een originele. Uiteraard tot het tegendeel bewezen is..:soinnocent:.

Hoe dan ook het blijft vervelend en ik zou inderdaad zoals Hans al zei naar een Luthier gaan en het laten beoordelen, of ga terug naar de winkel waar je hem gekocht hebt met een beetje geluk is het een `constructie`foutje en helpen ze je met een oplossing..

Sint-Joris
19 september 2010, 12:55
Om de mensen te danken die zo vriendelijk waren om te luisteren naar mijn probleem post ik graag het vervolg van het verhaal:

Voordat ik het probleem hier postte, had ik uiteraard al een mail naar de winkel gestuurd, maar hierop kreeg ik niet onmiddellijk reactie; vandaar mijn post hier.
Mogelijks was hij enkele weken in verlof. Daarna was hij enkel op zaterdag open. Wegens stopzetting hield hij enkel op die dag nog promoties/uitverkoop.

Hoewel hij dus in zijn laatste verkoopsweken zat, heeft hij er bij zijn leverancier toch op aangedrongen om het probleem op te lossen en zo snel mogelijk een vervangexemplaar te sturen en zie: vorige week mocht ik een volledige nieuwe gitaar gaan ophalen.

De oude gitaar was toen nog niet door de vertegenwoordiger opgehaald. Toen ik gisteren nog in extremis een gitaarriem ging kopen, informeerde ik er uit nieuwsgierigheid naar. Het zou de allereerste keer zijn dat de de uitbater een dergelijke mankement meemaakte, maar de juiste oorzaak kon hij niet zeggen.

In elk geval ben ik hem zeer dankbaar!