PDA

View Full Version : Probleem met truss rod!!



davidof
5 augustus 2010, 01:36
Beste

Naar goede gewoonte probeer ik altijd zelf mijn gitaar af te stellen, dit is altijd gelukt bij mijn eerste gitaar (Epiphone g400). Dus dacht ik, waarom niet proberen met mijn Epiphone Prophecy EX.

Voor de halskromming af te stellen ging ik dus op zoek naar een inbus sleuteltje dat erin past, ik dacht er eentje gevonden te hebben. Ik moest een beetje meer kracht zetten dan ik gewoon was maar echt niet overdreven ofzo. (rekening houdende met max-1-kwartslag-per-keer)

Nu scheen ik er eens met een lamp in terwijl ik draaide & zag dat de inbus bout niet mee draaide. =O De 6 hoekjes zijn dus afgesleten volgens mij waardoor de inbus geen grip meer heeft. maw, onmogelijk om nu nog mijn hals af te stellen. Gelukkig staat mijn hals ongeveer goed(net iets teveel fretbuzz). Het lastige is dat ik niet weet of het mijn fout is of dat dit al was voor ik hem kocht.

Iemand enige oplossing? Wat kan ik best doen? Of gwn zo laten & geen andere dikte meer gebruiken.

guitarnijboer
5 augustus 2010, 09:51
Je hebt ook imbussleutels in inch maten die net ietsje groter zijn dan de maten in europa. Voor mijn oude Fender had ik die nodig omdat de imbussleutels hier net ietsje te klein waren. Misschien heb je hier wat aan.

snaarplukker
5 augustus 2010, 10:45
Als het eerst zwaar ging lijkt het me dat jij door gebruik van een iets te kleine inbussleutel de inbus hebt gemold. En wat bedoel je met ongeveer goed?
Als de holling goed is hoeft je enkel je actie iets te verhogen om de fretbuzz weg te halen.

davidof
5 augustus 2010, 11:17
Als het eerst zwaar ging lijkt het me dat jij door gebruik van een iets te kleine inbussleutel de inbus hebt gemold. En wat bedoel je met ongeveer goed?
Als de holling goed is hoeft je enkel je actie iets te verhogen om de fretbuzz weg te halen.

Welja mijn hals is net ietsje te recht, er is een holling maar echt héél klein. 'k Zal eens zoeken naar die inbussleutels in inch maten :)

snaarplukker
5 augustus 2010, 11:59
Als de holling bij de 7e fret 0,3mm is moet het goed zijn (met capo op 1e fret en bij laatste fret ingedrukt). Anders is een iests zwaarder setje snaren ook een oplossing.

D3nnis
5 augustus 2010, 12:13
Als je écht niet aan een inbussleutel kunt komen die goed aan de maat is, kun je -voor een keer- nog wel aardige resultaten behalen door een klein beetje teflontape om de inbussleutel te draaien, om zo de maat iets te vergroten; het verdient geen schoonheidsprijs, maar het werkt wel.

davidof
5 augustus 2010, 12:26
Als de holling bij de 7e fret 0,3mm is moet het goed zijn (met capo op 1e fret en bij laatste fret ingedrukt). Anders is een iests zwaarder setje snaren ook een oplossing.
0,3mm =o met het blote oog zie ik zelfs dat het bijna 1mm is, maar toch heb ik nog een beetje last van fretbuzz

hole
5 augustus 2010, 14:00
0,3mm =o met het blote oog zie ik zelfs dat het bijna 1mm is, maar toch heb ik nog een beetje last van fretbuzz

met snaar ingedrukt op 1ste en 12de fret?

davidof
5 augustus 2010, 21:26
met snaar ingedrukt op 1ste en 12de fret?

op de 24ste zei hij toch ? "(met capo op 1e fret en bij laatste fret ingedrukt)"

Theroses
5 augustus 2010, 23:07
ff naar de gamma. die pakken een apparaatje en slijpen t bij , waarschijnlijk heb je eerst een net te kleine imbus gehad en heeft dat de hoekjes beschadigd waardoor het een circel werdt en het niet meer werkt, het moet gewoon bijgeschaafd worden.
komt wel goed ik heb tzelfde gehad met een epiphone les paul 100 ;)


woeps iets te snel gereageert, die imbussleutels krijg je ook bij de gamma in zon
pakketje met 10 verschillende maten xD

succes

Grtz Marc

davidof
5 augustus 2010, 23:30
ff naar de gamma. die pakken een apparaatje en slijpen t bij , waarschijnlijk heb je eerst een net te kleine imbus gehad en heeft dat de hoekjes beschadigd waardoor het een circel werdt en het niet meer werkt, het moet gewoon bijgeschaafd worden.
komt wel goed ik heb tzelfde gehad met een epiphone les paul 100 ;)


woeps iets te snel gereageert, die imbussleutels krijg je ook bij de gamma in zon
pakketje met 10 verschillende maten xD

succes

Grtz Marc

Jamaar, het is toch onmogelijk om de inbus hoekjes te "bewerken"? Die bout zitten 2 cm diep in het hout aan mijn head ... onmogelijk om daar iets te verrichten zonder heel mijn neck uit elkaar te halen lijkt mij

Theroses
5 augustus 2010, 23:42
Jamaar, het is toch onmogelijk om de inbus hoekjes te "bewerken"? Die bout zitten 2 cm diep in het hout aan mijn head ... onmogelijk om daar iets te verrichten zonder heel mijn neck uit elkaar te halen lijkt mij

met zon mini schuurding, weet niet hoe t heet, je hebt niks te verliezen
loop er gewoon eens naar binnen, ze vinden wel een oplossing

succes ;)

barno
5 augustus 2010, 23:58
ff naar de gamma. die pakken een apparaatje en slijpen t bij , waarschijnlijk heb je eerst een net te kleine imbus gehad en heeft dat de hoekjes beschadigd waardoor het een circel werdt en het niet meer werkt, het moet gewoon bijgeschaafd worden.
komt wel goed ik heb tzelfde gehad met een epiphone les paul 100 ;)


woeps iets te snel gereageert, die imbussleutels krijg je ook bij de gamma in zon
pakketje met 10 verschillende maten xD

succes

Grtz Marc

de Gamma ?

no offence maar dit is naast een geweldig waardeloze toch ook wel een grappige tip :)

als de gitaar de moeite waard is, kan je 'm naar een luthier brengen. ik herinner me dat stijn kenens es een openhart-operatie heeft verricht op een fretboard om de rod terug bruikbaar te maken.

aaronstonebeat
6 augustus 2010, 00:26
Als je een te klein inbusje hebt gebruikt, zullen de rechte kanten wat beschadigd zijn, maar de hoekjes zelf niet. Goede kans dat een passend bitje nog wel voldoende grip heeft.
Ik heb uit een bouwmarkt een setje bitjes met zowat alle maten, ook van die rare dingen die je op harde schijven enzo tegenkomt. In ieder geval ook inbusbitjes met engelse maten. Voor een paar euro.

Nu moest ik laatst ook wat klussen aan een fender-hals waarvan die inbusmoer heel diep zit; ik had wel het passende bitje maar ik kon de bithouder er niet omheen krijgen. Toen heb ik in de achterkant van dat bitje een sleuf gedremeld zodat ik er een schroevendraaier in kon steken en was ik weer het mannetje.

davidof
6 augustus 2010, 00:56
Creatieve mensen hier :D nuja ik zal al eens kijken naar engelse maten ;) thx

gengar
6 augustus 2010, 19:56
Dit zijn de treads waar ik alleen met duidelijke woorden kan reageren, dus sorry hiervoor maar hiervan krijg ik het een beetje dun in de broek. Inch maten gebruiken voor een Fender, omdat die net iets beter passen of dan maar teflon gebruiken.
Alsjeblieft jongens, er past op een moer/ bout/ etc. exact 1 sleutel en dat is de sleutel die er op past. En als dit 5/32 is dan is het dat, niet een europese die ook ongeveer past, of een te grote die wat bijgeslepen is. Hoeveel trussrods ik al in mijn handen heb gehad, waar een goede dure gitaar gewoon verneukt is omdat iemand er met een sleutel aan gewerkt heeft die toch best wel goed pastte. . NIET DOEN. Gewoon afblijven, niet proberen en het juiste setje sleutels halen. Want als hij stuk is dat heb je best wel een probleem. Het is heel lastig om er bijvoorbeeld draad in te tappen dan omdat je er zo moeilijk bij kunt. daarom hebben ze er bij Stewmac een speciale tool voor gemaakt.

DUS. . er is niks zo duur als geld besparen door iets zelf te doen met verkeerd gereedschap. Op niemand persoonlijk gericht jongens, maar dit is een van die stenen waar de ezel al 15 jaar elke 3 dagen over valt.

davidof
6 augustus 2010, 23:08
Dit zijn de treads waar ik alleen met duidelijke woorden kan reageren, dus sorry hiervoor maar hiervan krijg ik het een beetje dun in de broek. Inch maten gebruiken voor een Fender, omdat die net iets beter passen of dan maar teflon gebruiken.
Alsjeblieft jongens, er past op een moer/ bout/ etc. exact 1 sleutel en dat is de sleutel die er op past. En als dit 5/32 is dan is het dat, niet een europese die ook ongeveer past, of een te grote die wat bijgeslepen is. Hoeveel trussrods ik al in mijn handen heb gehad, waar een goede dure gitaar gewoon verneukt is omdat iemand er met een sleutel aan gewerkt heeft die toch best wel goed pastte. . NIET DOEN. Gewoon afblijven, niet proberen en het juiste setje sleutels halen. Want als hij stuk is dat heb je best wel een probleem. Het is heel lastig om er bijvoorbeeld draad in te tappen dan omdat je er zo moeilijk bij kunt. daarom hebben ze er bij Stewmac een speciale tool voor gemaakt.

DUS. . er is niks zo duur als geld besparen door iets zelf te doen met verkeerd gereedschap. Op niemand persoonlijk gericht jongens, maar dit is een van die stenen waar de ezel al 15 jaar elke 3 dagen over valt.

Ik dacht dat ik het juiste gereedschap had .. een maatje groter paste er niet in, dus kon het niet anders.

aaronstonebeat
6 augustus 2010, 23:13
Het is inderdaad van belang, zeker bij dit soort dingen, dat het gereedschap exact past. 'Ongeveer' doet het in deze gevallen gewoon niet.

EDIT:

Overigens, @ Gengar:
Ezels stoten zich, en dan maar één keer aan dezelfde steen.

Verder ben ik het roerend met je eens :ok:
Dat bitje waar ik het toen mee redde was trouwens 3/16.

gengar
7 augustus 2010, 10:16
verrek ja. een ezel stoot zich maar een maal aan dezelfde steen he. . I stand corrected!