PDA

View Full Version : PC of Mac



ateng
5 augustus 2010, 01:06
Hallo,

Ben een tijdje bezig met recording enzo en heb al een aantal leuke opnames gemaakt. Alleen merk wel dat het niet zo soepel loopt allemaal en dat het laden traag is.
Ik wil graag een ander computer die beter en sneller is dus is mijn vraag wat ik beter kan halen, een gewone pc of een Mac.

fivelastwords
5 augustus 2010, 01:21
Maakt niet uit, zo simpel is het. Zoek uit welke software je wilt gebruiken en zorg dat het een beest van een computer wordt, dan kan je nog jaren vooruit (maar met een redelijke hoeveelheid RAM en leuke processors kom je een heel eind hoor).

Er is trouwens al een topic waar dit onderwerp wordt besproken hier in recording, probeer die eens op te zoeken, weet de titel even niet meer.

ateng
5 augustus 2010, 10:19
Ja probeerde ook al te zoeken maar weet niet waar ik moest zoeken. Als ik IMac bij zoeken intyp dan krijg niet dat gene wat ik zoek.

Maar maakt dus niks uit wat ik aanschaf? Want hoor van veel muziekanten dat ik voor een Mac moet gaan maar vind ze nogal prijzig vergeleken met een PC.

Highway49
5 augustus 2010, 11:58
Als je zelf geen voorkeur hebt zou ik, prijstechnisch gezien, voor een PC gaan. Stuk goedkoper inderdaad...

En dat is nogal een uitspraak voor een Mac liefhebber :)

MaximVMH
5 augustus 2010, 12:19
Anderzijds kan je er van uitgaan dat elke nieuwe Mac meer dan snel genoeg is voor opname-doeleinden.

Ga eens naar een Apple-Store, en kijk of het je bevalt. Dan weet je het direct ;)

fivelastwords
5 augustus 2010, 13:40
Elke oude ook. Heb (naast mn Mac Pro nu dan) nog steeds mn vier jaar oude MacBook Pro (2,0 GHz Dual-Core, 1Gig Ram) waar ik nog dikke producties op kan draaien. Marktplaats is dus ook een optie wellicht?

TimoSomers
5 augustus 2010, 13:52
Mac werkt zooooveel soepeler met recording shit dan een PC (weet ik uit ervaring).

Anders check je bijv. in zo'n mac store ff snel Logic, hebben ze meestal wel open staan.

fivelastwords
5 augustus 2010, 14:41
@Timo:

Ik heb ervaring met beide en er is geen verschil met wat soepeler werkt, mits je de PC gewoon schoon houdt en vooral voor recording gebruikt. Ik zelf gebruik ook Mac en Logic, kan het enkel aanraden, maar ga geen onzin verkopen aan de TS om hem over te halen een Mac te kopen. Met een snelle, degelijke PC met goed geconfigureerde hardware is hij net zo goed af.

Highway49
5 augustus 2010, 15:21
Naar een Apple store gaan en kijken of het bevalt...dan weet je zeker dat je met een PC thuis komt (er vanuit gaande dat de TS een PC gewend is).

Ik denk dat niemand binnen een paar minuten verkocht is. Ik weet nog dat ik voor het eerst een Mac aanraakte, ik werd gillend gek. Niet dat het kl*te werkt, het is gewoon anders......je zult dan moeten wennen.

peter_heijnen
5 augustus 2010, 18:17
Als je naar mac neigt maar het duur vind moet je mss even naar de macmini kijken. Je koopt daarmee voor een relatief lage prijs de kale computer zonder keyboard en monitor. Die hoef je ook niet nieuw te kopen want je kunt je oude pc monitor en keys simpel aan de mini hangen en het werkt meteen.

bert k
5 augustus 2010, 20:25
Een mac mini... Dan moet je ook echt met argumenten komen om vooral een mac te willen, want een mini is maar een heel sober computertje. Voor hetzelfde geld heb je een PC die alles doet wat je wilt.
Dat is ook mijn voornaamste bezwaar tegen Mac, dat het zo onbeschoft duur is, je betaalt je scheel voor het design.

ateng
5 augustus 2010, 20:30
Bedankt voor jullie reacties.
Ik ga denk ik toch voor de Mac die ik voor een redelijke prijs over kan nemen en het oogt natuurlijk ook wat zo'n IMac (vrouwtje ook tevreden :) )

Maar hoe werkt Cubase op Mac of kan ik beter met Logic gaan werken?

Arvoitus
6 augustus 2010, 03:32
Ik zou een pc kopen, en gebruik die pc dan ALLEEN voor recording (of zet er desnoods een dual-boot op).
Je bespaart daarmee een hoop geld, en met het geld wat je bespaart kun je andere dingen kopen die veel belangrijker zijn voor je opname's.

Vertel ons eerst eens wat een pc je nu hebt.

peter_heijnen
6 augustus 2010, 08:39
Een mac mini... Dan moet je ook echt met argumenten komen om vooral een mac te willen, want een mini is maar een heel sober computertje. Voor hetzelfde geld heb je een PC die alles doet wat je wilt.
Logic... ;)

Maar je hebt zeker gelijk mac is veel te duur, dus voor mij werd het een iets opgepimpte mini.

Highway49
6 augustus 2010, 10:04
Ik ben het deels eens dat Mac veel te duur is. Aan de andere kant zie ik een Mac meer als een investering dan een PC. Vooral op het gebied van levensduur. Ze behouden hun waarde veel meer.

En hou ook rekening met het prijsverschil tussen besturingssystemen. Snow Leopard koop je voor € 30,-. Daar kun je Windows niet voor aanschaffen...

fivelastwords
6 augustus 2010, 10:26
@Highway

Daar ben ik het dan wel weer mee eens. Die oude laptop van me werkt nog altijd goed na vele jaren zeer intensief gebruik. En als je op Marktplaats geluk hebt kan de prijs nog meevallen. Heb een Mac Pro quadcore 2,66 GHz met 5 Gig geheugen voor 1000 euro kunnen kopen. Beest van een computer dus en super stabiel.

Tony L
6 augustus 2010, 10:33
Ik zou voor Mac gaan, alleen al omdat het je computer leven een stuk leuker maakt. Nooit meer gezeik en frustratie als dingen niet werken zoals het zou moeten.

ateng
6 augustus 2010, 11:17
Heb via marktplaats een Imac gekocht en ga m zondag halen. Ik mag m voor €875 overkopen dus dat is toch netjes voor een Imac met 24" beeldscherm. Krijg m in doos compleet met draadloos toetsenbord en Apple Mighty Mouse met originele schijfjes.
Hij heeft me foto's gestuurd en ziet er zo goed als nieuw uit dus een goede deal toch.
Dit zijn de specificaties:

- Intel Core 2 Duo 2.8 GHz processor
- ATI Radeon HD2600 PRO videokaart met 256 MB geheugen
- 24 inch TFT scherm, 1920 x 120 0 pixels
- Apple Airport Extreme (Wifi b/g/n)
- Bluetooth 2.1 + EDR
- GigaBit Ethernet netwerkaansluiting
- 4 GB RAM
- 1 TB (1000 GB) SATA 7200 rpm hard disk
- Apple Superdrive: leest en brandt Dual Layer DVDs en CDs
- 1 Firewire 400 en 1 Firewire 800 poort
- 3 USB poorten
- Apple display connector voor aansluiting van extern beeldscherm

Denk dat dit wel snel en soepel werkt toch voor wat ik wil.

MaximVMH
6 augustus 2010, 11:23
Proficiat :)

Highway49
6 augustus 2010, 11:33
Goede keus

vincent136
6 augustus 2010, 12:55
Heel erg goede keuze! Nou Logic d'r op knallen en lekker opnemen.. werkt echt heerlijk.