PDA

View Full Version : Live opnemen



MAY
2 mei 2003, 22:08
Ik heb misschien een leuke tip voor de mensen die in een band zitten en is een keer een goede live opnamen willen maken.

Zorg dat je een grote minidisc hebt (heeft vast een naam maar dat weet ik niet) en sluit hem aan op de P.A. Dit werkt uiteraard alleen goed wanneer alles word uitversterkt. Zorg dan ook dat je de juiste kabeltjes bij je hebt.


Je krijgt dan het geluid zoals die door de Boxen te horen is, rechtstreeks door de P.A dus.

De kwaliteit is echt erg goed wanneer je gewoon een goed live geluid hebt. Je hebt kans dat ie misschien een keertje overslaat maar dat moet je dan maar op de koop toenemen.

Tip: Probeer het gewoon is echt een erg goede kwalitiet, en je kunt eens kritisch naar jezelf luisteren. Een demo kan zoveel opnieuw als je wilt, live is echt zoals je het op dat mo,ment speelt en is daarom erg nuttig een keer kritisch te beluisteren.

vincentvdlocht
11 juni 2003, 18:22
om een keer na te luisteren kan het handig zijn, maar dit werkt alleen echt goed als je, of een grote zaal hebt, of de gitaarversterkers niet te hard hebt staan.

Bijna in alle kleine zalen wordt er veel gebruik gemaakt van het podium geluid. Niet voor de kwaliteit maar meer omdat de drummer zo hard slaat en bijna alle gitaristen hun set te hard hebben staan.

Wat ook goed helpt, niet qua geluidskwaliteit, maar voor je podium-'gedrag'. is iemand met een camera een heel optreden opnemen. en dan ook een keer zonder geluid kijken, hoe interessant het dan is, dan valt vaak pas op wat voor zoutzakken er op het podium staan... believe me. been there, done that, and learned a lot !!!!

Bates15
11 juni 2003, 19:14
Ja, gewoon een stereo opname maken met 2 mics...... Paar knappe mics thv mengtafen en direct into je recorder. Hoor je ook nog eens wat de tech aan het doen is en of ie wel kan mixen!!!!!! Overigens werkt de MD manier ook wel maar je bent afhankelijk van hoe de band zich gedraagt, zoals al vermeld. Ik heb vaak last van de bassist die te hard staat.