PDA

View Full Version : Geluids isoleer idee voor de studio



Niels Verkaik
4 augustus 2010, 23:13
Hey allemaal,

ik ben samen met 2 vrienden een muziek studio aan het bouwen (daarover later meer( over een maand of wat zijn we geregistreerd bij de KVK :) )).
We hebben het houten frame nu voor een gedeelte staan en willen snel de platen er op schroeven. Om de de geluidsisolatie te bevorderen had ik een ideetje:
Bij het bevestigen van de plaat (hout voor de wanden, gips voor het plafond) willen we de platen niet direct op de platen schroeven, maar willen we een stuk vilt er tussen doen om de demping tegen te gaan.
De schroef steunt dan ook op een stuk vilt.
Op de manier kan er voorkomen worden dat trillingen zich via de plaat en schroeven zich door het geraamte kunnen bewegen.
http://img651.imageshack.us/img651/2858/ideeisolatiestudio.png

Wat vinden jullie van het idee? Moeite waard, of grote onzin?

Alvast bedankt!:)

guhlenn
5 augustus 2010, 09:55
Eerst lezen. Er zijn ongever 64.000 topics waarin Roman telkens uitlegt dat je het wiel niet hoeft uit te vinden.

showband
5 augustus 2010, 11:01
je hebt bij jouw diagram alsnog contactgeluid van de groene platen op de schroefzijkant.

Daar zul je dan ook wat aan moeten doen.

Han S
5 augustus 2010, 12:34
Wel eens gehoord van resilient channel (http://www.google.com/search?hl=en&source=hp&q=resilient+channel&aq=4s&aqi=g-s7&aql=&oq=resillian&gs_rfai=)?

En er is een sticky over isoleren bovenaan de pagina.

Roman
5 augustus 2010, 12:53
Hoi Niels,

Je gedachten gang is goed, de uitvoering minder. Maar daar kunnen wij je bij helpen!

Het belangrijkste bij het bouwen van een geluidsdichte kamer is "kennis". Weet wat je doet. Vooral hier geldt dat gissen echt missen is. Het is geen magie, maar enkel wetenschap. Gelukkig zijn er veel mensen jou voorgegaan. Er valt veel te leren ook op internet.

Ik kan niet heel veel zeggen over jouw oplossing(en) daar ik het hele plan niet ken (grote geheel). Planning is 90%, uitvoering 10%. Wat is je budget eigenlijk?

Dan nog even waarom jouw oplossing niet het "gewenste" resultaat zal leveren (wat is je gewenste resultaat eigenlijk?); Deze manier van constructies is alles behalve veilig. De plaat "hangt" te lummelen aan de schroeven welke nog steeds contact met elkaar maken. Er is dus nog steeds sprake van flankering. Iets dat je waarschijnlijk wilt tegen gaan.
Han heeft het al genoemd; RC. Voor een dergelijke oplossing is dat het perfecte materiaal. Auralex RC kun je in nederland krijgen, just google.

In dit forum is er regelmatig gesproken over geluidsisolatie, zoek eens. Check ook Koen's draadje, hij staat op de 1e pagina hier: "Schuur ombouwen tot studio". (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121655)

Maar, geef ons eerst eens wat meer info over je nieuwe ruimte(s). We zijn nieuwsgierig!

MaximVMH
5 augustus 2010, 13:03
Als je een studio bouwt, en je registreert bij de KVK, is het dan niet de moeite iemand met kennis van zaken in te schakelen?

Bon, het eerste wat me opvalt is dat ik nergens zie waar je muren zijn. Werk je met 2 muren, of met 1 muur? Wat doe je met de spouw? Wil je ineens rekening houden met een goede akoestiek?

Bon, dat gezegd zijnde ... Isolatie komt grof gezegd op 2 dingen neer: massa en spouw. Probeer zoveel mogelijk massa te gebruiken, want dat isoleert meer. En probeer een zo groot mogelijke spouw te gebruiken, want dan voorkom je contactgeluid. En zeker geen meerdere spouwen, want die werken akoestisch gezien dan als een versterker. En je spouw voor 80% opvullen voor minerale wol is ook een goede zaak.

(Vergeet niet dat je dit voor alle muren, plafond en vloer moet doen.)

Er zijn heel erg veel bijkomende regeltjes, ik kan die niet samenvatten in 5 zinnen, maar daar komt het grotendeels op neer. En dan moet je nog beginnen aan je akoestiek ;)

Niels Verkaik
5 augustus 2010, 18:26
Eerst lezen. Er zijn ongever 64.000 topics waarin Roman telkens uitlegt dat je het wiel niet hoeft uit te vinden.

Mijn excuses hoor, maar dit idee had ik nog niet langs zien komen, en ik was toch nieuwsgierig wat jullie er van zouden vinden...


je hebt bij jouw diagram alsnog contactgeluid van de groene platen op de schroefzijkant.

Daar zul je dan ook wat aan moeten doen.

Mmm je hebt gelijk, back to the drawing board


Wel eens gehoord van resilient channel (http://www.google.com/search?hl=en&source=hp&q=resilient+channel&aq=4s&aqi=g-s7&aql=&oq=resillian&gs_rfai=)?

En er is een sticky over isoleren bovenaan de pagina.

Ja, ik heb het 'isoleren' forum ook gelezen, heb het daar gevonden...
Ik heb me rot gegoogled, maar ik kom geen verkooppunten in Nederland tegen (wel van het merk, maar niet van het product)


Hoi Niels,

Je gedachten gang is goed, de uitvoering minder. Maar daar kunnen wij je bij helpen!

Het belangrijkste bij het bouwen van een geluidsdichte kamer is "kennis". Weet wat je doet. Vooral hier geldt dat gissen echt missen is. Het is geen magie, maar enkel wetenschap. Gelukkig zijn er veel mensen jou voorgegaan. Er valt veel te leren ook op internet.

Ik kan niet heel veel zeggen over jouw oplossing(en) daar ik het hele plan niet ken (grote geheel). Planning is 90%, uitvoering 10%. Wat is je budget eigenlijk?

Dan nog even waarom jouw oplossing niet het "gewenste" resultaat zal leveren (wat is je gewenste resultaat eigenlijk?); Deze manier van constructies is alles behalve veilig. De plaat "hangt" te lummelen aan de schroeven welke nog steeds contact met elkaar maken. Er is dus nog steeds sprake van flankering. Iets dat je waarschijnlijk wilt tegen gaan.
Han heeft het al genoemd; RC. Voor een dergelijke oplossing is dat het perfecte materiaapl. Auralex RC kun je in nederland krijgen, just google.

In dit forum is er regelmatig gesproken over geluidsisolatie, zoek eens. Check ook Koen's draadje, hij staat op de 1e pagina hier: "Schuur ombouwen tot studio". (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=121655)

Maar, geef ons eerst eens wat meer info over je nieuwe ruimte(s). We zijn nieuwsgierig!

Foto's komen er aan! Het is in een grote hal, waar een verdieping in is gebouwd. Hier gaan we 2 ruimtes maken, 1 recording/oefen ruimte, 1 controle kamer. Daarnaast zit al een bestaande ruimte wat een oefen ruimte wordt.

De verdieping is op houten balken gebouwd, met daarop houten platen. We hebben net een geraamte gebouwd voor de controle ruimte. Alles wordt geisoleerd met glaswol. Tussen de controle en recording ruimtes is zijn er 2 frames geplaatst, die elkaar amper raken, met daartussen 5 cm dikke schuimblokken.

Het budget is lastig te bepalen, we hebben een paar duizend euro beschikbaar, maar willen niet alles uitgeven, we moeten nog meer spullen kopen.

We willen ons nu focussen op isolatie, de reflectie in de ruimtes zelf komt later. (noppenschuim en zelfgemaakte bass traps).

Foto's plaats ik waarschijnlijk vanavond.

Freeqi
5 augustus 2010, 19:33
Mijn excuses hoor, maar dit idee had ik nog niet langs zien komen, en ik was toch nieuwsgierig wat jullie er van zouden vinden...



Mmm je hebt gelijk, back to the drawing board



Ja, ik heb het 'isoleren' forum ook gelezen, heb het daar gevonden...
Ik heb me rot gegoogled, maar ik kom geen verkooppunten in Nederland tegen (wel van het merk, maar niet van het product)



Foto's komen er aan! Het is in een grote hal, waar een verdieping in is gebouwd. Hier gaan we 2 ruimtes maken, 1 recording/oefen ruimte, 1 controle kamer. Daarnaast zit al een bestaande ruimte wat een oefen ruimte wordt.

De verdieping is op houten balken gebouwd, met daarop houten platen. We hebben net een geraamte gebouwd voor de controle ruimte. Alles wordt geisoleerd met glaswol. Tussen de controle en recording ruimtes is zijn er 2 frames geplaatst, die elkaar amper raken, met daartussen 5 cm dikke schuimblokken.

Het budget is lastig te bepalen, we hebben een paar duizend euro beschikbaar, maar willen niet alles uitgeven, we moeten nog meer spullen kopen.

We willen ons nu focussen op isolatie, de reflectie in de ruimtes zelf komt later. (noppenschuim en zelfgemaakte bass traps).

Foto's plaats ik waarschijnlijk vanavond.

"Alles wordt geisoleerd met glaswol" > 1000 x wrong. Lukt nooit ... geen massa genoeg, ook je frames en hout niet. Isoleren doe je met massa, absorberen met mousse/glaswol ed poreuze materialen. En niet op te lossen met een paar duizend euro ... lukt nooit. Lees aub wat fora ivm met isoleren tussen ruimtes. De paar duizend euro ga je nodig hebben cfr nagalmbeheersing ... Qua isolatie haal je op deze manier max 30db ... gewoon glaswol en schuimrubber platdrukken als isolator werkt niet. Wat ga je doen qua deuren en ramen trouwens. Dat alleen kost al meer dan paar duizend euro als je genoeg scheiding wil. op voorwaarde dat je shells al meer halen qua isolatie. Niet dus. Beetje naieve gedachte als je het mij vraagt ... Schakel een pro als merford.nl of zo in ... maar dan kom je er nooit met een paar duizend.

Roman
5 augustus 2010, 20:07
http://www.audio-pro.nl/ is een auralex dealer.

Niels Verkaik
5 augustus 2010, 21:27
"Alles wordt geisoleerd met glaswol" > 1000 x wrong. Lukt nooit ... geen massa genoeg, ook je frames en hout niet. Isoleren doe je met massa, absorberen met mousse/glaswol ed poreuze materialen. En niet op te lossen met een paar duizend euro ... lukt nooit. Lees aub wat fora ivm met isoleren tussen ruimtes. De paar duizend euro ga je nodig hebben cfr nagalmbeheersing ... Qua isolatie haal je op deze manier max 30db ... gewoon glaswol en schuimrubber platdrukken als isolator werkt niet. Wat ga je doen qua deuren en ramen trouwens. Dat alleen kost al meer dan paar duizend euro als je genoeg scheiding wil. op voorwaarde dat je shells al meer halen qua isolatie. Niet dus. Beetje naieve gedachte als je het mij vraagt ... Schakel een pro als merford.nl of zo in ... maar dan kom je er nooit met een paar duizend.

We hebben nu gewoon het geld nog niet om een complete professionele studio neer te zetten, daar willen we over een paar jaar naar toe.
Dus nu willen we het doen met de middelen die we hebben, en daarmee een acceptabel geheel creeëren...prioriteit 1: het woonhuis tegenover de weg mag niet gaan klagen.

Niels Verkaik
5 augustus 2010, 21:48
Tijd voor foto's :)
http://img210.imageshack.us/img210/1121/img5371klein.jpg
http://img59.imageshack.us/img59/1079/img5373klein.jpg
http://img826.imageshack.us/img826/5631/img5374klein.jpg
http://img829.imageshack.us/img829/1029/img5379klein.jpg
http://img408.imageshack.us/img408/7154/img5380klein.jpg
http://img412.imageshack.us/img412/9631/img5381klein.jpg
http://img831.imageshack.us/img831/5190/img5382klein.jpg

Niels Verkaik
5 augustus 2010, 21:54
Over het glas: het zijn 2 dubbelglas ruiten die schuin op elkaar verlijmd zijn (zie foto's

Wat denken jullie er van?
(en ja, ik weet dat het bij lange na niet perfect is)
Nog tips voor het construeren van het opname hok? Het hok waar je de isolatie ziet is de controle room, de lege ruimte ervoor moet het opname hok worden.

Han S
5 augustus 2010, 23:08
Niels, ik wil de pret niet bederven hoor, maar geluidsisolatie is een totaal ander verhaal als warmte isolatie. Ik zie piepschuim en laagjes glaswol. Ik raad je aan om je goed in te lezen, zoek naar de posts van Roman en ga naar andere forums waar je de experts kunt vinden als Rod Gervais en Eric Desart en nog wat van die kanonnen.

Geluidsisolatie is in principe eenvoudig, maar in de uitvoering behoorlijk gecompliceerd en niets is erger dan er als je klaar bent achter komen dat het niet goed werkt. Massa>veer>massa en ontkoppelen, een box in the box constructie en dat soort zaken.

Lees die draadjes met aandacht door en bekijk de vele foto's. Ik heb een opnamerruimte van 90m² waar je een metalband kunt opnemen zonder dat iemand er last van heeft. En het zou nog beter kunnen als ik toen had geweten wat ik nu weet, maar ik ben tevreden.

Los daarvan vraag ik me af wat iemand bezielt om een studio te beginnen, tenminste als dat commercieel bedoeld is. Ik ken supermooie studio's die geen werk hebben.

Niettemin heb ik bewondering voor je moed.

bert k
5 augustus 2010, 23:11
Zo'n raam met twee schuin geplaatste ruiten is wel een must have, net als eierdozen...:)

Han S
5 augustus 2010, 23:21
Het staat hier allemaal al verschillende keren te lezen. Als je het goed wilt doen moet je twee los van elkaar staande wanden maken met een gelaagd ruit in de ene wand en een gelaagd ruit van een andere dikte in de andere wand. Dubbel glas heb ik zelf ook omdat ik 70 ramen kado kreeg van een buurman die 'in het glas' zat. Maar eigenlijk stelt dat niet zoveel voor omdat die platen glas van gelijke dikte zijn en de resonanties lekker worden doorgegeven.

Roman
6 augustus 2010, 08:51
Niels,

Ik kan niets anders dan met Han en Bert eens zijn; hier gaan dingen niet goed.
Wij zijn de laatsten die je willen ontmoedigen; zoals Han al zei bewonder ik je moed. Hartstikke goed dat je een studio wilt beginnen, als zal het alleen maar voor de spanning zijn!

Maar, als je serieus wilt isoleren zou ik willen adviseren om per direct de bouw stop te zetten en je plannen (als die er al zijn) aan te gaan passen.

Je bent op deze manier een illusie aan het bouwen, zonde van het geld. Half werk is géén werk in dit geval.

showband
6 augustus 2010, 09:12
als je echt bassen wil tegenhouden is dit piepschuim veel te dun. Ik zou zeker twee lagen piepschuim nemen. Elke meter een gat met een A4tje erin om het diffuus te maken dan heb je pas echt isolatie. Wel met chocopasta verlijmen he! Dan klinkt het fijn.

Als je een grote budget hebt kun je de ruimte tussen de muren afvullen met herriestoppers. Dat moet gewoon wel werken want anders heten ze natuurlijk niet zo.
;-)










Als dat niet werkt kun je altijd nog gaan lezen hoe geluid zich voortplant door constructies. En hoe je dat kunt dempen.

Han S
6 augustus 2010, 09:57
http://img110.imageshack.us/img110/1271/walls2lu.gif

Ik zet deze hier nog maar even neer, het cijfer is de geluidsreductie, maar bedenk dat die zal gelden voor niet al te lage tonen.

Kijk naar het derde en vijfde plaatje, je ziet dat als er twee wanden worden verwijderd, dat je dan 17dB extra reductie hebt. Minder massa kan dus meer demping opleveren omdat die massa op de verkeerde plek zat. En kijk naar het derde en zesde plaatje, je ziet dat dezelfde materialen, maar op een andere manier geplaatst 23 dB extra reductie oplevert. Zoals ik zei is het principe eenvoudig, maar de uitvoering behoorlijk complex.

Highway49
6 augustus 2010, 10:14
We hebben nu gewoon het geld nog niet om een complete professionele studio neer te zetten

Het leuke is dat je met dezelfde hoeveelheid materiaal, maar een andere constructie een 10x beter resultaat kunt bereiken. Heeft dus niet altijd met geld te maken. Sterker nog, zoals Han aangaf, het verwijderen van materialen kan zelfs een beter resultaat opleveren :)

Toen ik onze oefenruimte (dus niet per se studio, wel beetje ander verhaal misschien....) ging bouwen, heb ik ook veel tips gekregen van voornamelijk Roman, Bert en Han. Soms kon het erg frustrerend zijn om erachter te komen dat je dingen verkeerd gedaan hebt, maar achteraf erg blij dat ik dit forum ingeschakeld heb.

Niels, waar kom je vandaan? Anders nodig ik je van harte uit om een keer bij mijn oefenruimte te komen kijken (staat in Woudrichem, in de buurt van Gorinchem). Dan kun je zien wat wij bereikt hebben met onze hoeveelheid materialen etc. Ik zeg niet ik het helemaal goed gedaan heb, maar het eindresultaat zijn we meer dan tevreden over! Als een complete band staat te spelen hoor je buiten vrijwel niks. En dan hadden wij nog de pech van een grote houten deur in de muur die we niet dicht konden metselen.

Niels Verkaik
6 augustus 2010, 10:23
Allemaal, bedankt voor de vele reacties alvast!

De studio staat in Woerden, vlak bij utrecht.

We zijn nog niet aan de bouw van het recording gedeelte gekomen, dus daar kunnen we het goed aanpakken. Het geraamte wat je ziet is voor de controle room.

Ik had dat plaatje met die constructies al gezien...maar we kunnen het piepschuim dus beter weg halen?

Ik heb al veel informatie gezocht, heb een boek van over home recording studio's liggen, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. De bouw is trouwens begonnen toen ik op vakantie was, vandaar de constructie die er nu staat.

Trouwens, er zitten dus al vrij dikke muren om ons heen, dus een doos in doos principe zou te bouwen moeten zijn, toch?

Hoe zou dat ik deze situatie gemaakt kunnen worden?

Han S
6 augustus 2010, 10:36
Piepschuim is van zichzelf vrij hard en heeft hoegenaamd geen massa. Het is als warmteisolatie uitstekend, geluid gaat er moeiteloos doorheen.

De bedoeling van de veer in de massa>veer>massa constructie is het omzetten van geluid in warmte. Dat klinkt ingewikkeld, maar een 'fluffy' materiaal als glas of steenwol bestaat uit miljarden zeer dunne haartjes welke het geluid zullen omzetten in warmte omdat ze bewegen als gevolg van de luchttrillingen.

Je kunt altijd een extra wand bouwen tussen de controlroom en de trackingroom, met een spouw er tussen en dan niet een van 5 centimeter.

showband
6 augustus 2010, 11:46
sowiso zet je het geheel volgens mij op een houten vloer die vrijhangt.

Als je nu nog kans hebt zaag dan een sleufgat tussen de plaatvloer van de twee helften van je studio!

Anders is het hopeloos om twee ruimtes te maken...

Niels Verkaik
6 augustus 2010, 12:58
sowiso zet je het geheel volgens mij op een houten vloer die vrijhangt.

Als je nu nog kans hebt zaag dan een sleufgat tussen de plaatvloer van de twee helften van je studio!

Anders is het hopeloos om twee ruimtes te maken...

Naar die sleuf gaan we zeker kijken, het ligt aan de plaatsing van de support balken of dat goed kan.


Is het verstandig om de wanden van het opnamen gedeelte een centimeter of 10 van de huidige muren af te bouwen?

Roman
6 augustus 2010, 13:13
Niels,

Wat zijn je eisen eigenlijk? Hoeveel DB "lekt" je ruimte nu, val je binnen de gestelde normen of niet? (heb je gemeten?)

MaximVMH
6 augustus 2010, 14:11
Is het verstandig om de wanden van het opnamen gedeelte een centimeter of 10 van de huidige muren af te bouwen?Dat hangt er van af. Zit er een spouw in de huidige muur, en wat zijn de wanden die je er bij wilt plaatsen?

Als er een spouw in de huidige muur zit, en de wanden die je bij wilt plaatsen hebben een vrij hoge massa, dan laat je soms beter geen afstand meer tussen.

Niels Verkaik
6 augustus 2010, 14:11
Alles is nog open,dus er valt nog niets te meten.
We hebben geen harde dB eis, maar er zijn 2 belangrijke punten:
-de overburen mogen niet gaan klagen als er een band oefend
-als we straks gaan opnemen moet het geluidsniveau zo ver gedaald zijn dat het geluid door de monitoren een stuk duidelijker is. Een erg vage eis idd, maar we gewoon zo weinig mogelijk volume is de controle kamer.

Roman
6 augustus 2010, 15:45
Alles is nog open,dus er valt nog niets te meten.Juist wel. Waarom bouw je een "geluidsdichte" ruimte? Heb je nu last van geluid dan? (als er geen probleem is, hoef je die ook niet op te lossen)


We hebben geen harde dB eis, maar er zijn 2 belangrijke punten:
-de overburen mogen niet gaan klagen als er een band oefend
En DAT, Niels, wil je juist eerst meten. Wat voor "overlast" zou je nu veroorzaken.

Het isoleren van de liveroom en controleroom is uiteraard een nieuwe situatie, dus dat wil je zo goed mogelijk. Daar zul je je op moeten inlezen, kunnen we niet in een na-middag even uitleggen.

Ontkoppeling is één, isoleren is twee. (de eerste is de veer, de tweede zijn de beide massa's in massa-veer-massa.)

2 frames gescheiden, aan elke kant één massa.

Een ruimte-in-ruimte is lastig en dat gaat je met de huidige constructie al niet meer lukken. vandaar de opmerking: stop met bouwen en pas je plan aan.

Neem een paar weken de tijd om je echt in te lezen en/of advies te vragen. Dat levert je geld op.
tip: http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/home-recording-studio/1001004002634249/index.html
(Rod Gervais: build it like the pros)

Eerst duidelijk in beeld brengen wat je nu hebt, dan waar je naar toe wilt en vervolgens het pad er naar toe invullen. Wat voor muren heb je nu bijvoorbeeld? wat voor materiaal is het gemaakt, hoe dik, spouw of niet?. Ramen, deuren etc? Wat heb je, en hoeveel DB gaat er naar buiten.


Goed, ik ga weekend vieren :)
Veel succes met je mooie project!

Han S
6 augustus 2010, 17:32
Ik heb de bouw gevolgd van de Legacy studio in Zwaagdijk Oost. Een enorm gebouw dat ligt op een hoek van een toegangsweg op een industrieterrein. Als daar lawaai naar buiten komt heeft niemand daar last van, maar daar rijden de hele dag vrachtwagens langs en dat geeft een hoop sublaag.

Ik denk dat de studio plus controlroom al tussen de 300 en 400 m² zijn en daar komt een gote relaxroom bij plus toiletten en andere ruimten.

Daar zijn vrachtwagens steenwol in gebruikt en als je daar nu binnen bent hoor je absoluut helemaal niets van de vrachtwagens die langsrijden. Om de hele studio heen is een soort gang van een meter breed en het is allemaal door een specialist berekend en geadviseerd.

De eigenaar heeft die studio laten bouwen omdat hij het leuk vindt, zijn geld verdient hij in zeer ruime mate met iets anders.

johantipker
6 augustus 2010, 21:58
Juist wel. Waarom bouw je een "geluidsdichte" ruimte? Heb je nu last van geluid dan? (als er geen probleem is, hoef je die ook niet op te lossen)

En DAT, Niels, wil je juist eerst meten. Wat voor "overlast" zou je nu veroorzaken.



Dit is de meest relevante vraag, als blijkt dat je in het geheel geen overlast veroorzaakt, kun je wellicht heel veel geld uitsparen.

Ik heb zelf een vrijstaande garage met minimaal 10 meter afstand tot verdere aanbelendende panden. De garage heeft geen geluidsisolatie. In de garage zit tevens mijn leslokatie en ik neem er mijn gitaarspel op.
Het is een beetje het gezonde verstand gebruiken: in de winter klooi ik wel eens met een harde gitaaramp. Zomers maak ik in de regel meer akoestische opnamen als iedereen meer z'n deuren heeft openstaan en buiten leeft...

Han S
6 augustus 2010, 22:36
Okay, maar je wilt met een studio ook buitengeluid buiten houden. Ben je net een te gekke vioolpartij aan het opnemen, komt er een Harley langs zonder dempers.

johantipker
6 augustus 2010, 23:41
Okay, maar je wilt met een studio ook buitengeluid buiten houden. Ben je net een te gekke vioolpartij aan het opnemen, komt er een Harley langs zonder dempers.


... maar dat scheurt wel...:D

Niels Verkaik
11 augustus 2010, 18:59
Hey mensen,
hier weer een korte update.
Het aangeraden boek bleek super nuttig, bedankt voor de tip!

We gaan nu verder met een kamer in kamer design, alle muren en plafonds losgekoppeld dus.

Ik heb alleen een vraag over de wandpanelen.
Het oorspronkelijke plan was om gipsplaten te plaatsen. We kunnen nu echter bij de groothandel wss voor evenveel euro per m2 dikke (>1cm) houten multiplex halen. Het gewicht is lastig in te schatten. Wat is slimmer om te plaatsen, aangezien gipsplaten overal worden gesuggereerd wordt, maar hout makkelijker te plaatsen is en steviger is?


Alvast bedankt

bert k
11 augustus 2010, 19:23
Gipsplaat, wedden?

Niels Verkaik
11 augustus 2010, 21:45
Gipsplaat, wedden?

Onderbouwing?
Of mis ik weer wat sarcasme?

bert k
11 augustus 2010, 23:00
Nee, niet sarcastisch. :) Het moet zeker gipsplaat zijn, dat is hier al vaker langsgekomen. Maar ik weet niet precies de onderbouwing meer. Ik zou zeggen, vraag het Roman, die weet het.

Han S
11 augustus 2010, 23:40
Gipsplaten hebben meer massa per dikte eenheid dan multiplex, maar hout brandt weer een stuk beter. :D

Ik zou voor gips gaan, sterk zat en meer massa. Er zijn ook wandplaten van 12.5 mm en als je er twee tegen elkaar schroeft heb je aardig wat massa.

Frits van Mourik
12 augustus 2010, 00:54
Er zijn ook wandplaten van 12.5 mm en als je er twee tegen elkaar schroeft heb je aardig wat massa.

Maar dan overnaads, en verlijmen (geen grap!)...

JTB
12 augustus 2010, 09:17
Maar dan overnaads, en verlijmen (geen grap!)...

dat is zeker heel belangrijk als je het dan toch goed wil doen.

Roman
12 augustus 2010, 15:05
zowel gisp als multiplex hebben zo gemiddeld dezelfde dichtheid; 700 kg/m3.
i.a.w. het heeft dus ongeveer de zelfde massa. Gips is dan wel weer goedkoper.

Je zou het, indien het minder kost, dus prima kunnen gebruiken.

Niels Verkaik
12 augustus 2010, 15:16
dank jullie wel voor de reacties.

het hout is goedkoper, dus we gaan daar voor. eventueel schroeven/lijmen we er later nog gips tegenaan, als dat ook goedkoop te krijgen is.

Niels Verkaik
1 september 2010, 10:35
Weer even een korte update.

De bouw is erg opgeschoten. Er zijn uiteindelijk overal dubbel wanden gekomen (dus losgekoppelde frames)en we hebben overal gips gemonteerd. Nogmaals bedankt voor de reacties hier!

We zijn vanaf vandaag ook officieel open, de KVK papieren zijn allemaal geregeld.
Er zijn al een paar bands die vast komen oefenen, en we hebben 3 recording opdrachten binnen, kleintjes, dat wel, maar het is een mooie start.

Foto´s komen snel.