PDA

View Full Version : Sweet spot jcm800



Keevinkos
4 augustus 2010, 22:20
heey allemaal,

een paar dagen geleden reden we terug van vakantie en reden lang Keulen. Drie keer raden:

MUSICSTORE!!:cheerup: altijd al een keer naartoe gewild:soinnocent:

Ik kom daar dus al kwijlend binnen, heb even rond gekeken, en vroeg toen verlegen of ik een jcm800 met overdrive mocht proberen. De aardige man sloot hem aan en gaf me een boss SD-1. Ik teringblij, en begin met de eerste setting: preamp volume op vol, en de master op kamerniveau, boostertje intrappen en voila: het mooiste wat ik ooit gehoord heb...

ik had vaak gehoord van mensen die de sweet spot probeerden te vinden op een marshall, en dat deden door de preamp volume lager te zetten, en daardoor de master hoger zetten. ik dit dus ook proberen: preamp op 0, en probeerde de master omhoog de draaien, echter: op volume 1 kreeg ik een gewoon clean geluid met hetzelfde volume als de eerste setting. Heb ik het verhaal over de sweetspot verkeerd begrepen of wat deed ik verkeerd?

Wie kan mij de sweet spot dus uitleggen?:soinnocent:

En zit er verschil in als je een pre PI mv hebt, en een post PI mv? (wat veranderd hier trouwens aan het geluid met die 2 verschillende mv's?)

the sure thing
4 augustus 2010, 22:31
De term "sweet spot" kent meerdere betekenissen.

De term werd ORIGINEEL gebruikt voor het afstellen van de Mesa Boogie MKIV series: waarin eindeloos gedraai en geschuif aan diverse EQ knoppen kon leiden tot een "ideale stand", waarop de versterker "precies goed" klonk. De stand van de divers regelaars werd de "sweet spot" genoemd.

Later is die term voor vanalles en nog wat gebruikt/misbruikt, zoals dat je ergens op het podium jezelf het beste kan horen enzo. Anyway: gain op een Marshall voluit EN dan ook nog een SD-1 (wat meer is dan een booster): dan krijg je bakken en bakken met gain, wat natuurlijk heerlijk soleert/supervet klinkt.

Terminus
5 augustus 2010, 09:25
Je hebt niet helemaal begrepen wat een sweet spot inhoudt, maar wel ervaren hoe hard een JCM800 gaat. Als mensen zeggen dat ze de master volume harder zetten en de preamp lager zetten is er meestal sprake van oversturing in de poweramp. Daarvoor moet je een JCM800 flink wat harder dan standje 1 zetten, maar zoals je wel merkte gaat dat lastig.

Keevinkos
5 augustus 2010, 10:16
inderdaad volume 1 ging eigenlijk al te hard in dat kamertje! haha

maar de preamp volume terugdraaien was dus om alleen eindbuizenscheur te krijgen, en geen preamp scheur.


Kan iemand mij nog wat vertellen over het verschil tussen de pre en post PI MV?:makeup:

iWishmaster
5 augustus 2010, 12:10
Kan iemand mij nog wat vertellen over het verschil tussen de pre en post PI MV?:makeup:

Eigenlijk iets waar je je als gitarist niet echt druk om hoeft te maken, maar toch even simpel (in het geval van Marshall, er zijn uitzonderingen):

Een versterker bestaat grofweg uit een aantal blokken:
Voorversterker met toonregeling met 'Volume-knop'
'Master-knop'
Fasedraaier (in het Engels: Phase Inverter)
Eindversterker

De voorversterker bepaalt veel van de klank en vooral de hoeveelheid gain (clean of crunch bijvoorbeeld). Dit is de 'volume' knop op Marshalls. De toonregeling spreekt voor zich: bass, middle, treble, deze bepaald ook veel van de klank en klankkleur en kan eigenlijk als 1 geheel met de voorversterker gezien worden. Daarna is in principe de klankkleuring 'klaar', dus komt hier de 'Master volume' die het signaal nog alleen harder maakt. De fasedraaier 'veranderd' het signaal van de voorversterker en maakt het geschikt voor de eindversterker, die het alleen maar keihard versterkt.

Echter blijkt de fasedraaier de klank te veranderen, afhankelijk van hoe hoog de 'Master' staat: over het algemeen zijn gitaristen het er unaniem over eens dat harder beter is. Daarom worden sommige versterkers uitgerust met een PPIMV, ofwel Post Phase Inverter Master Volume. Hierdoor kun je de verandering van klankkleur van de fasedraaier blijven gebruiken (ofwel de master hoog zetten), en na de fasedraaier met de extra knop, het volume regelen.

Keevinkos
5 augustus 2010, 12:26
ok maar welk verschil hoor je als je pre mv van een jcm800 vervangt door een post mv? wordt het geluid dikker, meer gain?

iWishmaster
5 augustus 2010, 13:18
Dat is lastig uit te leggen, dat moet je echt horen en dan nog scheelt het enorm hoe het precies gemaakt wordt: gewoon een PPIMV erin knallen zonder overige aanpassingen kan het geluid ook best slechter maken ... Goed uitgevoerd: je krijgt ietsje meer gain, iets meer 'grom' in het laag en een wat voller / ronder geluid in het algemeen. Echter wordt het geluid volgens velen ook iets doffer en minder fel.

Vaak zie je dat een versterker met een 'gewone' master volume aangepast wordt, zodat er een PPIMV bijkomt: dus niet in plaats van. Hierdoor kun je de versterker soms op een wat acceptabeler volume beter laten klinken. Ik zou dit absoluut niet als criterium of eis voor een versterker nemen: er zijn maar weinig versterkers niet uit de fabriek met een PPIMV komen (ik ken geen enkele Marshall die dit heeft).