PDA

View Full Version : fretbuzz na schoonmaken van gitaar



blademan
4 augustus 2010, 21:48
Hoi
heb ik gister mn gitaar schoongemaakt, te weten fretboard geolied en snaren vervangen, heb ik nu last van fretbuzz. Moet ik de hals iets bijstellen omdat alle snaren er een half uurtje af geweest zijn? Op de 12e fret lopen ze bijna allemaal wat aan, dus ik neem aan dat de hals wat holler moet, right? En draai ik de pen dan iets naar links of iets naar rechts?

Erik70
4 augustus 2010, 21:57
Heb je andere dikte snaren erop gezet? (zeker weten ??)
Zo nee, dan nog even niets doen. Nieuwe snaren kletteren altijd een a twee dagen een beetje (bij mij althans) dat gaat wel weer over....

Als er dezelfde soort snaren op zijn gezet en je hebt verder niet aan je hals zitten klooien, dan kan er niks aan de hand zijn na "even de snaren eraf".

Per ongeluk de hoogte van je brug veranderd ?? gebeurt nogal eens bij les paul achtige bruggen met die draaistelschroeven...

blademan
4 augustus 2010, 22:37
zelfde snaardikte en niks aan brug veranderd

pbkoning
4 augustus 2010, 22:40
Hier is info te vinden: http://www.shinyguitargear.nl/Renovatie/gitaar_afstellen.html

Maar... tenzij je weet wat je doet is dit een klusje wat je niet zelf moet doen. Dit om schade te voorkomen! Ik doe het dus zelf maar niet ;)

Groeten,
Paul

geert1976
4 augustus 2010, 22:44
Wacht even een dagje.

Je hebt alle snaren er tegelijk af gehad en de toets schoongemaakt.
Doordat de trusrod wel op spanning stond is de hals gewoon iets bol gaan staan.

Zorg dat die voordat je gaat slapen goed op stemming staat.
Gedurende de nacht trekken de snaren de hals weer iets ligt hol zoals het hoort.

Let maar op als je hem morgen weer stemt, staat die op alle snaren een halve of hele toon lager.

Morgenochtend weer stemmen en morgen is die weer zoals die was:ok:

blademan
5 augustus 2010, 00:12
thanks Geert. ik kijk het ff aan

Rob

geert1976
5 augustus 2010, 00:18
thanks Geert. ik kijk het ff aan

Rob

Doe dat hoor, ik heb dit meegemaakt met mijn Blade, die redelijk dunne hals gaf redelijk mee.

Dagje later heel klein beetje buzz (niet hoorbaar op de amp) over, maar dat kwam van de nieuwe snaren:ok:

geert1976
6 augustus 2010, 14:44
En?, geen buzz meer?:makeup:

hole
6 augustus 2010, 14:47
En draai ik de pen dan iets naar links of iets naar rechts?

"RIGHTY TIGHTY, LEFTY LOOSY"

Rechtsom = strakker = minder kromming
linksom = losser = meer kromming