PDA

View Full Version : Slide voor ZZ top solo's te spelen??? HULP



SoloGoof
4 augustus 2010, 15:58
Hey forumgenoten,

Weten jullie welke slide ik het beste gebruik voor solo's van ZZ top te spelen?
Misschien een glazen, plastic, ... ?
Welke vinger gebruik ik het beste?

Alvast bedankt :hippie:

bloodgulge2
4 augustus 2010, 19:09
Glas klinkt volgens de meesten het best op elektrische gitaar.
Gibbons heeft ook een porseleinen signature serie slides uit dacht ik.
En de sound zit in de vingers bla bla bla ...

Metalheart
4 augustus 2010, 20:28
heb n messing en glazen slide, de glazen versie is ideaal!

welke vinger is n kwestie van oefenen en ff proberen, ringvinger vond ik relaxt.

succes! ZZ top rock n roll...

Rinze
4 augustus 2010, 21:02
Van de week nog ZZ Top filmpjes op Youtube bekeken waarop Billy G een messing slide gebruikt die hij om de middelvinger heeft.

Eerlijk gezegd lijkt het me veel belangrijker dat je je het slide spelen goed eigen maakt en met het juiste gevoel speelt.

the sure thing
4 augustus 2010, 21:11
(...) Eerlijk gezegd lijkt het me veel belangrijker dat je je het slide spelen goed eigen maakt en met het juiste gevoel speelt. +1. Ik heb de solo van Anouk's "one word" ingestudeerd: lijkt een zeer makkelijke slide solo maar dan kom je erachter dat slide eerruug veel met timing en precisie heeft te maken.

Quasimodo
4 augustus 2010, 21:42
Ik heb een week geleden een glazen slide gekocht. Vlgs. de verkoper het beste en meest authentieke geluid.(?) Deze beweerde ook dat om de pink gebruikelijk was.(?)

Pffff, wat is dat moeilijk spelen zeg!!! Probeerde het bluesnummer Red Rooster mee te spelen. Nog héél véél oefenen dus!

SoloGoof
4 augustus 2010, 21:55
allemaal bedankt voor jullie tips!!!:blast:

driftkop
4 augustus 2010, 22:56
Ik heb het nog steeds niet goed onder de knie, en probeer het al jaaaaren. Veel geratel geen mooie sustain, en inderdaad de precisie is erg belangrijk. Maar ik blijf het proberen. Als ik 'Lipstick Sunset' kan spelen, is mijn leven compleet :ok:

Rinze
4 augustus 2010, 23:23
Ik heb een hele serie slides, messing vooral maar ook een stalen Jetslide, nog een paar andere slides die je "weg kan draaien" en ze klinken allemaal anders. Het materiaal, de massa van het ding, de pasvorm in combinatie met de dikte van je slidevinger maakt uit of het ding lekker speelt en klinkt. O ja: en de stemming.

Billy G speelt (van wat live gezien heb tenminste) meestal slide in de gewone standaard stemming (en doet dat frustrerend goed, het lijkt ook zo makkelijk als je het hem ziet doen).

Zelf vind ik messing lekker op elektrische gitaar, vetter dan glas. Die keramische slides heb ik nog niet geprobeerd, ben bang dat die dingen bij mij kapot zouden vallen.

Uitproberen, zou ik zeggen: is nog leuk ook. Ik ben trouwens begonnen met koperen en messing buizen en andere loodgieterbenodigdheden.

grayfink
4 augustus 2010, 23:28
Ik heb een week geleden een glazen slide gekocht. Vlgs. de verkoper het beste en meest authentieke geluid.(?) Deze beweerde ook dat om de pink gebruikelijk was.(?)

Pffff, wat is dat moeilijk spelen zeg!!! Probeerde het bluesnummer Red Rooster mee te spelen. Nog héél véél oefenen dus!

Google Sonny Landreth eens, geweldige slide gitarist.

Quasimodo
5 augustus 2010, 06:50
Thnx voor de tip.

barno
5 augustus 2010, 08:25
idd Sonny Landreth, Derek Trucks zijn twee wat jongere goden van de slidegitaar.
En als je snel ontmoedigd wil zijn: Bob Brozman :)

Allerlei slides gehad. tegenwoordig liefst glas: ook daar bestaat verschil (dikte). De winkelversies vind ik maar niks. Ik maak ze tegenwoordig zelf; gaat niks boven een goede (dikke en rechte) flessenhals.

Harry
6 augustus 2010, 09:59
Ik heb het nog steeds niet goed onder de knie, en probeer het al jaaaaren. Veel geratel geen mooie sustain, en inderdaad de precisie is erg belangrijk. Maar ik blijf het proberen. Als ik 'Lipstick Sunset' kan spelen, is mijn leven compleet :ok:

Lipstick sunset is ingespeeld door Ry Cooder dacht ik. Bepaald niet de eerste de beste!

driftkop
6 augustus 2010, 14:51
Lipstick sunset is ingespeeld door Ry Cooder dacht ik. Bepaald niet de eerste de beste!

Dat is juist ja, inderdaad. :)