PDA

View Full Version : Toe aan een nieuwe 12-snarige



apekop
4 augustus 2010, 15:38
Ik ben stillaan op zoek naar een nieuwe 12-snarige gitaar ter vervanging van mijn Seagull S12.

Prijsklasse: rond de 1000-1700 euro.
Liefst eentje met een ingebouwde pickup.
Ik speel het meeste fingerstyle, maar soms ook met plectrum.

Ik zat zelf te denken aan een Taylor 355, een Lakewood of een Guild.
Maar dan ga ik puur op de verhalen af die ik lees.

Ik zou eigenlijk gewoon eens een aantal gitaren naast elkaar moeten proberen, maar helaas hebben niet veel winkels een uitgebreid assortiment van 12-snarige gitaren.

Heeft iemand nog merken die ik over het hoofd zie of een bepaald type van bovenstaande of andere merken die ik zeker eens moet proberen?

Cue Zephyr
4 augustus 2010, 17:43
Taylor 655ce sitka/BLM. Beste combinatie voor zowel een jumbo als 12-snarig. Nieuw zit deze boven je prijs maar misschien kun je er voor minder een vinden.

Vergeet ook merken als Larrivee, Blueridge en Furch (wellicht wat minder bekend) niet, of misschien BSG.

apekop
5 augustus 2010, 18:52
Bedankt voor de tip. De Taylor 655 kende ik nog niet.
Iemand ervaring Lakewood 12-snarige gitaren?

--=HANS=--
5 augustus 2010, 19:43
Het is wat boven je budget maar er wordt een hele mooie Lowden 12 snarige aangeboden op Gitaarmarkt: http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=semigit&md=details&id=128707
Het wordt in de advertentie niet vermeld maar gezien het snoertje dat zichtbaar is in het klankgat zit er een element in.

Cue Zephyr
5 augustus 2010, 20:06
Wow, wat een prachtige Lowden!

apekop
5 augustus 2010, 20:29
Bedankt voor de tip.
Hij is inderdaad mooi. Ik heb helaas nog nooit op een Lowden gespeeld.
Wat is trouwens het voordeel van zo'n zadel in twee delen?

Maar 1700/1800 euro is toch wel mijn limiet.

Cue Zephyr
5 augustus 2010, 21:44
Het is een vorm van B-snaar compensatie, gebruikt Takamine ook. Bij Taylor e.a. ziet het er iets anders uit maar is voor hetzelfde doel.
Maar, als dat je limiet is, zou ik zeggen een Larrivee L-03-12 of een L-05-12.
Een J (Jumbo) zal ook nog mogelijk zijn.

vederlicht
5 augustus 2010, 21:55
Het is een vorm van B-snaar compensatie, gebruikt Takamine ook. Bij Taylor e.a. ziet het er iets anders uit maar is voor hetzelfde doel.
Maar, als dat je limiet is, zou ik zeggen een Larrivee L-03-12 of een L-05-12.
Een J (Jumbo) zal ook nog mogelijk zijn.

Hoi Cue,
Kan je wat meer uitleggen over die"B-snaar compensatie". ?
Vederlicht

--=HANS=--
5 augustus 2010, 23:23
Bedankt voor de tip.
Hij is inderdaad mooi. Ik heb helaas nog nooit op een Lowden gespeeld.
Wat is trouwens het voordeel van zo'n zadel in twee delen?

Maar 1700/1800 euro is toch wel mijn limiet.

Ik heb momenteel een F25c en ik heb een O32 gehad, ik kan het je aanraden! Ik heb zelden mooier gebouwde gitaren gezien dan Lowdens. Dat brugzadel in twee delen is idd voor de juiste intonatie, een hoop andere merken zetten het hele brugzadel wat schuiner en veilen bij de B snaar het beentje de andere kant op. Effect is precies het zelfde het één is dus niet beter dan het andere, ziet er alleen wat anders uit. Nadeel is misschien wel dat dat kleine stukje er wel eens uitvalt bij het snaren wisselen en dat ik het dan pas zie als ik de boel aan het aandraaien ben :seriousf: Wat ik wel echt als een voordeel zie is dat de snaren door de brug gaan en niet met pins worden vastgezet, werkt super handig en ik snap niet dat niet meer merken dit doen.

Cue Zephyr
5 augustus 2010, 23:43
Inderdaad, wat Hans zegt. Ik vermoed zelf dat het iets te maken heeft met het niet gewonden zijn van de B en E snaar. Maar ik begrijp het hele principe verder niet, alleen dat het voor de intonatie is.

Ander nadeel is dat je geen conventionele UST kunt inbouwen. Ik weet dan ook niet hoe Takamine pick-ups ingebouwd worden.

Ik heb niet lang geleden ooit een F32 geprobeerd en het geluid is echt heel erg mooi. 't Is wel wat 'anders' maar doet zeker niet onder of staat zelfs boven veel andere gitaren. Maar goed, personal preference.

Over de brug, er is een verschil in klank. Ik spreek niet uit ervaring maar ik heb gelezen dat pennen beter voor de klank zijn. Het lijkt wel iets van waarheid te bevatten, want ik zie nog altijd de meeste gitaren met brugpennen ipv de string-through bridge. Ik geef ook wel toe dat het veel praktischer is dan met de pennetjes.

--=HANS=--
5 augustus 2010, 23:56
Beter voor de klank lijkt me een nauwelijks hard te maken argument. Dat de klank anders zou kunnen zijn wil niet meteen zeggen dat die klank dan meteen inferieur is aan een andere klank. Mijn Lowdens en andere waar ik op gespeeld heb komen qua sustain ook helemaal niets te kort dus daar zit het ook niet in. George Lowden heeft een heel eigen opvatting over hoe een goede gitaar in elkaar moet zitten en daar hoort volgens hem ook deze brug bij. Dat de meeste andere merken het niet doen is wat mij betreft ook geen argument. Een brug met pennen is verreweg de veiligste oplossing. Als je een brug monteert waar de snaren volle bak aan trekken zonder dat ze samen met een pen door de top gaan moet je wel heel erg zeker van je zaak zijn dat de boel niet los schiet.

Jedeel
6 augustus 2010, 11:05
Ander nadeel is dat je geen conventionele UST kunt inbouwen. Ik weet dan ook niet hoe Takamine pick-ups ingebouwd worden.


Ik heb ook een 12-sn. Takamine.
En de UST bestaat idd uit 2 piezo's, die weer op het versterkertje samengevoegd worden.

Ik denk dat het 2e brugje behalve intonatie voor B-snaar, ook bedoeld is om de
paren B- en E-snaren iets uit stemming te zetten, zodat de 12-sn wat meer gaat "zingen". (Hoe noem je dat?) :)
Of klets ik nou uit mijn nek? :soinnocent:

--=HANS=--
6 augustus 2010, 11:22
Ik denk dat het 2e brugje behalve intonatie voor B-snaar, ook bedoeld is om de
paren B- en E-snaren iets uit stemming te zetten, zodat de 12-sn wat meer gaat "zingen". (Hoe noem je dat?) :)
Of klets ik nou uit mijn nek? :soinnocent:

Ik denk niet dat dat de reden is, op mijn gewone 6 snarige is het precies het zelfde en het lijkt me stug dat Lowden deze bruggen op alle gitaren zo maakt om op die enkele 12 snaar die hij bouwt dat effect te hebben ;)

apekop
6 augustus 2010, 11:40
Ik denk dat het 2e brugje behalve intonatie voor B-snaar, ook bedoeld is om de
paren B- en E-snaren iets uit stemming te zetten, zodat de 12-sn wat meer gaat "zingen". (Hoe noem je dat?) :)
Of klets ik nou uit mijn nek? :soinnocent:

Jij bedoeld denk ik het chorus-achtige effect dat je krijgt als je de 2 hoge E's of B's express onderling een heel klein beetje anders stemt?
Ik vind dat niet altijd mooi trouwens. Ik weet ook niet of dat altijd bewust gebeurd of dat het gewoon slecht gestemd is.

Heeft inderdaad niks met de brug te maken.

northernlake
6 augustus 2010, 11:51
Een thread over 12 strings zonder Guild te noemen?

Ik heb een USA JF-30-12 (sita over esdoorn) en dat ding is net een kerkorgel. Maar wel loeigroet en als fingerstyle instrument misschien wat onhandelbaar. Maar in de kleinere modellen maakte Guild ook mooie 12-strings. De Chinese GAD series ken ik niet.

Cue Zephyr
6 augustus 2010, 15:57
Rot eigenlijk, ik vergeet écht áltijd Guild te noemen. Zal wel komen omdat ik er persoonlijk nog nooit een bespeeld heb en er nooit interesse in heb gehad.

Jedeel
7 augustus 2010, 01:15
Ik denk niet dat dat de reden is, op mijn gewone 6 snarige is het precies het zelfde en het lijkt me stug dat Lowden deze bruggen op alle gitaren zo maakt om op die enkele 12 snaar die hij bouwt dat effect te hebben ;)

Heb jij dan op je 6-sn een brug uit 2 delen?
Bij mijn 6-sn is wel ter hoogte v.d. b-snaar de brug anders afgevijld, maar hij bestaat wel uit 1 deel.
Wat ik bedoel is dat je beide e-snaren (maar ook de b-snaren)
t.o.v. elkaar toch altijd iets uit stemming moeten staan, doodeenvoudig omdat de lengte verschilt.
(Ook al is het een fractie van een mm.)

apekop
7 augustus 2010, 02:24
maar dan kun je de snaren toch evengoed precies gelijk stemmen? ik snap niet wat je bedoeld.
En ze hoeven niet persee uit stemming te staan, tenzij je dat chorus effect mooi vind (zie ook mijn post hoerboven)

--=HANS=--
7 augustus 2010, 10:21
Heb jij dan op je 6-sn een brug uit 2 delen?
Bij mijn 6-sn is wel ter hoogte v.d. b-snaar de brug anders afgevijld, maar hij bestaat wel uit 1 deel.
Wat ik bedoel is dat je beide e-snaren (maar ook de b-snaren)
t.o.v. elkaar toch altijd iets uit stemming moeten staan, doodeenvoudig omdat de lengte verschilt.
(Ook al is het een fractie van een mm.)

Ja, Lowden bouwt alle gitaren met zo`n zelfde brug met gedeelde kammetjes en snaren die alleen door de brug gaan en niet met pins door de top:

http://i66.photobucket.com/albums/h271/tokkel/bruglowden005.jpg

Zoals ik eerder al meldde is de aanpak wat anders maar het resultaat is precies het zelfde, het een is dus niet beter dan het andere. De intonatie is goed of slecht daar zit niet veel tussen.

Ik heb overigens de brug van mijn OOO-28 van Martin nog eens goed bekeken en die is niet alleen bij de b snaar de andere kant op geveild maar ook bij de lage e. Er zit een soort slinger in de bovenkant, de lage en hoge e liggen in lijn en de a d g snaren liggen in lijn en de b ligt alleen. Als je dit patroon vergelijkt met de twee beentjes van de lowden komt dat overeen.

Git Aar
7 augustus 2010, 16:03
Wat ik wel echt als een voordeel zie is dat de snaren door de brug gaan en niet met pins worden vastgezet, werkt super handig en ik snap niet dat niet meer merken dit doen.

LAG !!! jaja.. :ok:



ps. zoek nog een gebruikte Lag 4s400D met element... voor onderweg

Cue Zephyr
7 augustus 2010, 17:33
En dan zijn er nog de wave comp. saddles van Taylor. :D

apekop
8 augustus 2010, 10:47
Rot eigenlijk, ik vergeet écht áltijd Guild te noemen. Zal wel komen omdat ik er persoonlijk nog nooit een bespeeld heb en er nooit interesse in heb gehad.

weer even on topic:

welke Guild 12-snarige zou ik eens moeten proberen in mijn prijsklasse (1500-1800)?

en iemand ervaringen met Cole Clarke (12-snarige) gitaren?

Cue Zephyr
8 augustus 2010, 14:41
Beetje onder de prijs... Guild JF-30-12 misschien? Dat was het eerste wat in me opkwam.
Of de G212
Beetje bóven de prijs...
Of de F412

Geen ervaring met Cole Clark, weet alleen dat geluid versterkt erg goed klinkt met dat facebrace systeem.

apekop
10 augustus 2010, 10:38
even wat anders,

wat zijn goede pickup systemen voor een 12-snarige?

Ik heb al wat met klankgatelementen gestoeid maar kreeg er geen gebalanceerd geluid mee, steeds was er 1 snaar(paar) harder dan anderen, erg irritant.

Het lijkt toch iets moeilijker om een goed systeem te vinden voor 12 snarige dan voor een 6 snarige. Daarom kijk ik het liefst voor een gitaar waar al iets goeds is ingebouwd.
Wat zijn jullie ervaringen?

bloodgulge2
10 augustus 2010, 12:17
Ik heb (maar) een 12 snarige van Ibanez en dat element valt goed mee. Is gewoon een questie van een eq erbij te hebben

Cue Zephyr
10 augustus 2010, 13:59
K&K Trinity voor 12-snarige..?
Just a hunch.

apekop
12 augustus 2010, 17:20
Weet iemand nog goede winkels waar ze leuke 12-snarige gitaren zouden kunnen hebben in A'dam en omstreken,
ik ben er nu een paar dagen, het zou mooi zijn als ik hier wat kon uitproberen.

apekop
22 augustus 2010, 10:04
even een update van de 12 snarige zoektocht, ik zoek er dus eentje van 1000-2000 euro met een goed pickupsysteem ingebouwd, liefst met cutaway:

Ik heb er inmiddels al behoorlijk wat geprobeerd, maar nog niks defintief beslist.
Tuurlijk is dit mijn mening en iemand anders kan het anders ervaren. het is niet mijn bedoeling om iets af te kraken.

Een paar Taylors: mooie gitaren, maar ik was niet zo onder de indruk van de pickup systemen (zowel de Fishman Prefix als het ES systeem niet)

Cole Clarke FL1A: veel volume en mooie klank, vooral ook versterkt. Jammer vind ik de goedkoop aandoende matte finish. Deze gitaar had onversterkt echt heel veel bas/laag . Ik twijfel of het niet te veel wordt voor fingerstyle.

Twee Lakewoods (D-14-CP en M-32-CP): Ik vond de M-32-CP erg goed, toch een stuk beter dan de D-14, maar de prijs is dan ook een stuk hoger. Het geluid had wel iets van de Taylors en het Lakewood pickup systeem klonk ook behoorlijk goed. Helaas is deze gitaar wat over mijn budget.

Ik had ook nog een Maton 6-snarige geprobeerd en was daar erg van onder de indruk, de gitaar klonk super en het pickup systeem ook.

Ik wil nu nog een Cole Clarke FL2A proberen en een Maton 12 snarige en dan maak ik mijn keus. Waarschijnlijk wordt het een van deze twee of toch de FL1A.

fandango
22 augustus 2010, 20:26
Op marktplaats staat een lakewood m32
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-akoestisch/360026320-stijlvolle-lakewood-m32-12-snarige-gitaar.html?return=eJwtjNEKgzAMRf9F0Edt5%2FChUob7k 9J2WFpNMBHHxv59ke3pnnNviDPavJNRIxk9KFNRdJufx5kZTdd lwLi2i9syY3GOqV1L9ztpccbbs1jdBLIMdT%2Fpur%2BHJCBZW PKVUJAegf4rnq0SWGSY1n2JW%2FKi%2BRAtLscDIIgDnW8uDeJ uVYNA7CFEOyh9rcbPF1PuOPM%3D&df=1&fta=eNotzUGOwjAMBdC7eNF1wtDp8K1eYa5QBRyYiJREOKUViL uTVrOz%2Fe1nhw4vxQ9ousfh4aIS13YPWmJvG9G%2BJFiWAI4F z5BZz6J1kgsMjxm3afT3cOLrjOiufk5JOGnArsl56k2Tk5ZTEt 9%2FG7tf7Upnd%2FHEoSqKL1CQ7antQLY9H6U9%2BsW2XXswYr ag7pSUnegQ%2Fe1S%2FtZbU4MDaHTLsHJVkM3bgdxM%2FPtfPo gdDF7v9weQ8kmk&fta_ind=2&fs=1

Verder vind je op ebayduitsland nog genoeg goede 12 snarige gitaren voor een niet al te dure prijs
http://instrumente.shop.ebay.de/Akustische-Gitarren-/46638/i.html?Instrument=Akustische%2520Gitarre&_trkparms=65%253A2%257C66%253A2%257C39%253A1&_nkw=12&_dmpt=Gitarren&_sop=3&_trksid=p3286.c0.m14

apekop
22 augustus 2010, 20:41
weet ik, ik heb al ooit gemaild met de verkoper.
maar ik zoek een gitaar met een goede pickup ingebouwd en eventueel cutaway, alhoewel dat laatste geen must is.

het is ook een behoorlijk eind van mij vandaan, dus even uitproberen is er niet bij.

apekop
1 oktober 2010, 08:24
Mijn zoektocht naar een nieuwe 12-snarige is voorlopig ten einde. Ik heb op Ebay een Taylor LKSM-12 gekocht voor een redelijke prijs. Het is een beetje een gok.

Nu nog op zoek naar een geschikte pickup voor dit baasje.
Iemand nog goede suggesties of tips? Iets waarbij er niet te veel geboord hoeft te worden.

--=HANS=--
1 oktober 2010, 08:36
Alvast gefeliciteerd dan maar! Wanneer krijg je hem? Wel even een fotootje posten als hij er is hè :)

Harald
1 oktober 2010, 09:02
Ik heb in mijn Bozo een AER 15+ systeem zitten. Piezo met microfoon. Volume en balansregeling zitten in het klankgat. Boren is dan beperkt tot een gaatje voor de draad van de piezo, en het gat van de staartpin wat uitboren voor de plug. Bedenk wel dat je met de taylor ws. ook een gesplitst zadel hebt? dan heb je weer twee piezostripjes nodig. Weet niet of AER dat standaard ook levert.

Zit trouwens voor mijn harpgitaar aan een miniflex systeem te denken. Aan de andere kant blijkt Stephen Bennet dat heel simpel bij een K&K plakelementje te houden voor zijn harpgitaar.

apekop
1 oktober 2010, 09:25
Bedankt voor de tip. Ik kon dat systeem nog niet, maar is zeker een optie voor mij.

Van wat ik kan zien op de foto's is de zadel gewoon uit 1 stuk net zoals andere Taylors. Niet zoals bij een Lowden dat er echt twee stukken zijn. Of bedoel je dat niet?

Ik zat zelf ook te denken aan een K&K Pure 12 string, deze dus:
http://www.kksound.com/pure12string.html

Ik weet niet of iemand hier ervaring mee heeft?
Ik ben alleen een beetje bang voor de feedback gevoeligheid. maar misschien dat het met een klankgatdemper wel meevalt?

Als ik de gitaar binnen heb zal ik wat foto's posten, hij moet nog opgestuurd worden.

apekop
16 oktober 2010, 17:13
Ik zou nog even wat foto's posten van mijn Taylor LKSM-12. Ik heb hem pas een paar dagen, maar ben tot nu toe zeer tevreden. Hij klinkt minder iel en met minder hoog dan andere Taylor 12-snarigen die ik heb geprobeerd, dus daar ben ik blij om. Hij ziet nog als nieuw uit, geen enkel krasje of iets anders.
Ik denk dat ik de actie nog iets lager laat leggen, hij speelt al niet slecht maar kan net nog iets lager, zeker met die ultra heavy Leo Kottke set.

Het enige dat nog beter kan is de intonatie van de (lage octaaf) lage E snaar. Ik stem deze meestal in Bes. Deze snaar is erg dik met minder spanning en daarom is de intonatie niet geweldig. Hetzelfde probleem had ik ook toen ik zo'n dikke snaar op mijn andere 12-snarige gitaar had. Ik weet niet of je hem dan een beetje moet invijlen bij de topkam of juist bij de brug? Ik ben dan wel bang voor meer buzz.

Ik wil er ook een pickup op laten leggen en ben aan het twijfelen tussen de AER 15+ die Harald heeft aanbevolen of een LR Baggs Anthem. Ik heb beide nog niet in het echt gehoord, en dat zal ook wel niet gebeuren, dus dat wordt een gok. Iemand ervaring met beide pickups?

http://i42.photobucket.com/albums/e306/barendtromp/S5002239.jpg

http://i42.photobucket.com/albums/e306/barendtromp/S5002252.jpg

apekop
24 oktober 2010, 09:45
volgens mij ben ik de enige die dit topic nog leest :)

Toch nog maar even een update dan: ik ga voor de AER 15 plus in de LKSM en laat die inbouwen bij Luthiers in Den Bosch.
En ik laat dan gelijk even de intonatie van de E snaar checken. Ik denk dat het een combinatie is van de dikke snaar en de lage stemming. Al zou je verwachten dat het juist bij de LKSM goed zou moeten zijn, aangezien hij geadverteerd wordt als zijnde speciaal voor lage stemmingen.

LaurentB
24 oktober 2010, 11:26
Zo, da's een mooie, gefeliciteerd!

Maar de lage snaar naar Bb stemmen? Wat typisch...

apekop
24 oktober 2010, 12:07
Is niet zo ongewoon hoor. De meeste twaalf snarige gitaristen stemmen hun gitaar lager. Leo Kottke stemde zijn lage E ook tot Bb bij veel nummers met open stemmingen. Sommige stemmen hem zelfs tot A, zoals bijvoorbeeld Gert de Meijer deed.

Ik speel op deze gitaar nu een standaard stemming maar dan helemaal naar C, dus twee hele tonen lager. Mijn andere gitaar hou ik dan meestal in open C majeur stemming. Die gitaar heeft gewoon een 010 set, dus kan niet zo laag.
Eeen twaalfsnarige in standaard pitch stemming vind ik nu niet meer mooi, sinds ik die lage stemmingen gewend ben.

LaurentB
24 oktober 2010, 12:13
Maar welke stemming heeft de gitaar dan als geheel?

apekop
24 oktober 2010, 22:40
bij mij op mijn LKSM dus: standaard stemming, alles twee hele tonen lager, dus in C

of open C majeur stemming, maar dan alles een hele toon lager

apekop
27 november 2010, 00:16
nog even een update:
Ik heb de gitaar vandaag opgehaald bij Luthiers in Den Bosch. Chris heeft mijn LKSM-12 gitaar prima afgesteld. De aktie is nu lekker laag en het intonatie probleem is opgelost. Ook heb ik er een AER 15+ pickup in laten bouwen. Net even snel thuis getest maar klinkt prima. De lage E snaar (in mijn geval naar C gestemd) heeft echt veel laag met de pickup.
Super winkel en goede en snelle service, daar ga ik vaker terug.

Cue Zephyr
27 november 2010, 00:26
Fijn om te horen, ik ben er inmiddels tweemaal geweest. Ik wilde oorspronkelijk mijn magnetische pick-up laten herzien maar heb dit uiteindelijk even samen met mijn pa gefixt (ik kan niet solderen).
Nu zit ik te twijfelen of ik mijn Taylor bij Chris in Den Bosch of bij Frans in Geldrop laat afstellen (heb ook last van niet helemaal juiste aktie en intonatie).