PDA

View Full Version : Instellingen Cubase Copy Pasten?



Highway49
4 augustus 2010, 15:25
Beste experts,

mijn band is van plan binnenkort een (paar) dag(en) uit te trekken om weer eens een stuk of 3 nummertjes in te spelen. Wij hebben onze eigen oefenruimte gebouwd met daarnaast een hokkie waar een PC, Tascam US-1641 interface etc. staat. Genoeg mics om een geinige opname te maken, maar daar gaat het in dit geval niet om.

Onze ruimte is niet heel groot dus ivm. overspraak kiezen we ervoor alles apart op te nemen.

Ik heb zelf het idee dat, vooral qua tijd, de meest efficiënte manier van werken is om eerst van alle 3 de nummers alle drums op te nemen. In principe er vanuit gaande om elk nummer in een apart Cubase bestand te proppen.

Nu vroeg ik me af, als ik bijv. wat EQ/Gate/Reverb werk ga verrichten op losse drumsporen, of ik deze instellingen simpelweg kan kopiëren/plakken tussen de verschillende Cubase bestanden? Het lijkt me namelijk (correct me if I'm wrong...) normaal dat binnen 1 demo CDtje de drums in elk nummer hetzelfde klinken, toch?

Bedankt!

fivelastwords
4 augustus 2010, 15:34
Ja kan inderdaad een project aanmaken en opslaan als template. Wat ik echter aanraad is alles gewoon in één project op te nemen en dan later dat project onder drie namen opslaan. Je start de mix in het basis project en slaat dat als de mix naar voldoening afgerond is op onder de naam van die gemixte song. Vervolgens sla je dat project op onder de naam van song twee en maak je je mixaanpassingen. Zelfde verhaal voor track drie.

Als je in drie losse projecten je mix start heb je er uiteindelijk meer werk aan om je drumsound weer na te bouwen.

Mocht je met een clicktrack willen opnemen kun je gewoon de timeline aanpassen voor liedje 2 en 3, mocht je je daar nog zorgen over maken.

Roman
4 augustus 2010, 16:17
Ik gebruik Nuendo welke functioneel bijna gelijk is aan Cubase.
Daarin kun je kanalen exporteren en importeren. Die functie gebruiken ;)

Highway49
5 augustus 2010, 11:01
Allebei goede tips, dank jullie wel.

Roman, kanalen exporteren...bedoel je dan puur de kanalen + instellingen neem ik aan? Zonder de tracks zelf? Dat zou ook ideaal zijn inderdaad!

Dit gaat toch vooral op voor de drums? Gitaarsound zal per nummer namelijk waarschijnlijk eerder verschillen dan drumsound.

Aan de andere kant is voor 1 demo dezelfde overdrive sound, en dezelfde clean sound in elk nummer ook niet heel verkeerd. Licht ook aan de muziek vd band uiteraard...

Roman
5 augustus 2010, 12:56
Allebei goede tips, dank jullie wel.

Roman, kanalen exporteren...bedoel je dan puur de kanalen + instellingen neem ik aan? Zonder de tracks zelf? Dat zou ook ideaal zijn inderdaad!..Ja, alleen de mixer instellingen. De in/export functie vindt je ook daar ;)

STW
6 augustus 2010, 21:33
je settings kopieren en plakken kan ook gewoon
rechtsonder op het venstertje van je kanaal kan je je settings kopieren. vervolgens open je je nieuwe sessie en daar kan je de boel weer plakken in je kanalenvenster.
maar wellicht zijn de andere genoemde mogelijkheden makkelijker

Roman
7 augustus 2010, 13:47
je settings kopieren en plakken kan ook gewoon
rechtsonder op het venstertje van je kanaal kan je je settings kopieren. vervolgens open je je nieuwe sessie en daar kan je de boel weer plakken in je kanalenvenster.
maar wellicht zijn de andere genoemde mogelijkheden makkelijkerDat gaat per kanaal, beetje onzinnig veel werk. Gewoon exporteren en importeren die hap. Zorg wel, en dit is belangrijk, dat er de zelfde aantal en gelijksoortige tracks in het targetproject zijn. Anders kloptie nie meer, eh.

rjong999
10 augustus 2010, 14:13
Ik gebruik exact dezelfde setup in ozne oefenruimte. Wat ik doe is 1 goede mix maken van een nummer met alle channel instelling zodat het lekker klinkt. Vervolgens delete ik alle tracks van dat project, verwijder de unused tracks uit de pool en save dit project als een template. Die template gebruik ik om alle wav-files uit de audio directory van een bepaalde take in te copieren, dan heb ik gelijk alle settings in 1 keer goed. Daarna kun je de boel finetunen.

Ik neem trouwens alles in 1 keer op. De overspraak is niet echt een probleem behalve op de zang-mic's, maar die nemen we, als het nodig is, nog een keer apart op. Ik vind de energie die je uit een live-opname haalt toch veel fijner dan als je alles track voor track apart opneemt.