PDA

View Full Version : HNGD - Sound Projects X-Act monitors



paulusdeBKB
4 augustus 2010, 15:47
Ik heb de afgelopen jaren al een aantal keer hoog opgegeven over de kwaliteiten van de Sound Projects X-Act monitor. Dit ontwerp, dat al zo'n 15 jaar vrijwel ongewijzigd is, levert in mijn oren de mooiste geluidskwaliteit op in een compact kastje, in combinatie met een zeer respectabele luidheid.

Het werd daarom tijd 'to put my money where my mouth is': gisteren heb ik 3 X-Act monitors opgehaald. Zij gaan de backbone vormen van een kleine maar hoogwaardige zangset.

dit is 'em:
http://www.prosound.co.kr/Product/34122e2689c528.gif

Inderdaad, de paarse variant. In het echt is 'ie trouwens wat stemmiger paars, op mijn beeldscherm komt bovenstaand plaatje wel erg heftig binnen.

Ik ga de zangset afmaken met een compacte mengtafel (wrs. Mackie Onyx of VLZ3 16-kanaals), een setje microfoons en statieven, een externe effectprocessor en een compressor / limiter.

Eigenlijk treed ik te weinig op om deze aanschaf te rechtvaardigen. Ik heb daarom besloten om het setje ook ter verhuur aan te bieden voor kleine optredens in en rond Amsterdam.

Ik realiseer me dat dit bericht vrij commercieel overkomt maar wilde het toch even met jullie delen. Mods, als het niet door de beugel kan, mag je deze post ook weer verwijderen.

skanky
4 augustus 2010, 16:18
Die X-Actjes zijn echt te gek! Ik werk er zeer regelmatig mee als monitors en de muzikanten worden er altijd zeer blij van. Je hoeft er ook weinig aan te EQ'en, het enige wat ik er altijd aan doe is rond de 500Hz cutten om het 'dozige' er uit te halen en een beetje rond de 2,5Khz eruit om het scherpe randje eraf te halen. Ik zou er als je ze als PA-gebruikt wel een sub-kast bij nemen, echt laag zit er namelijk niet in.
En wat een groot voordeel is is dat je er in elke hand een kan tillen zonder je rug te slopen.
Goeie aankoop!

bert k
4 augustus 2010, 16:21
Mooi! Ik ken ze niet, maar de verhalen klinken goed. Maar waarom heb je er 3 gekocht? Wat is dan je plan?

paulusdeBKB
4 augustus 2010, 17:08
Ik heb het gekocht met 3 scenario's in gedachten:
- Optredens in kroegjes / op bruiloften met een kleine bezetting.
- De wat grotere tuinfeestjes met een neefje als DJ. Zeg maar net een maatje te groot voor een uit de kluiten gewassen hifi set.
- Een dedicated monitorset voor bandjes die zelf al een zangset hebben maar geen geld hebben om te investeren in goede monitors.

Het doel van de aanschaf is om kleine dingen echt goed te kunnen doen. 3 stuks want 2x zaal + 1 monitor (vandaar alleen geschikt voor kleine bezettingen) of 3x monitor (prima geschikt voor de meeste bandjes. Alleen als drumfill is zo'n X-Act minder geschikt omdat ze weinig oomph hebben. Het is per slot van rekening maar een klein kastje met een 10" driver).

De laatste 2 scenario's zie ik vooral als verhuurdingen. De laagweergave is inderdaad beperkt, misschien dat ik er in de nabije toekomst een subje bij koop. Aan de andere kant: de set is echt bedoeld voor kleine optredens met goede geluidskwaliteit. Als het echt hard moet, dan is er gewoon een andere set nodig.

Luca P
25 maart 2013, 23:32
Nu, 10 jaar later na aanschaf, gebruiken we hem nog steeds.
Top dingen!

peter_heijnen
26 maart 2013, 10:24
Ook toevallig, ik zat gisteren te kijken naar 'de slag om nederland' en daarin was een kroeg optreden van een friese zanger versterkt door een duo x-acts. Ik moest meteen aan paulusdbkb denken, was dat jouw setje paulus?

paulusdeBKB
27 maart 2013, 14:00
Nee hoor, er zijn er nog een paar verkocht naar het schijnt :)

Bates15
27 maart 2013, 15:21
ideaal voor blazers :-) Wij hebben er ook een stapel van in de verhuur. Paars en zwarte versies.

peter_heijnen
28 maart 2013, 09:47
Nee hoor, er zijn er nog een paar verkocht naar het schijnt :)
Ja, maar om ze dan in een bruin kroegje te zien vind ik dan toch minder voor de hand liggend.

paulusdeBKB
29 maart 2013, 11:46
Mee eens, bruin en paars combineren heel lelijk vind ik.

Mr.Bluesbreaker
1 april 2013, 16:41
Mooi, goede aankoop! Heb heel lang 1 of 2 van deze voor me gehad als monitor. Vooral op kleinere podia vond ik ze erg goed, in de openlucht komen ze uiteraard wat tekort en is iets stevigers welkom. Ook als sidefills deden ze het meer dan prima.