PDA

View Full Version : Pickups Epiphone Les Paul vervangen?



LesPaul1612
4 augustus 2010, 11:32
Hey,

Ik heb een Epi Les Paul standard. over de pickups ben ik niet zo te spreken(en velen zijn met mij:)). Het is lang niet slecht, maar ik wil het zelf liever anders hebben. Nou zat ik er aan te denken om er Seymour Duncan Alnico 2 Pro's erin te prikken, maar wordt de gitaar daar ook echt beter van? Het geluid van de gitaar word ook voor een groot deel bepaald door het hout, en ik wil wel echt een verbetering. Och, wijze (door tetten geobsedeerde) forummaten, beschikt één van jullie over het verlossende antwoord op deze prangende vraag?

macwilliams
4 augustus 2010, 11:34
Ik heb het steeds gedaan en bij elke wissel is de gitaar er op vooruit gegaan

lindstrom
4 augustus 2010, 11:36
Hey,

Ik heb een Epi Les Paul standard. over de pickups ben ik niet zo te spreken(en velen zijn met mij:)). Het is lang niet slecht, maar ik wil het zelf liever anders hebben. Nou zat ik er aan te denken om er Seymour Duncan Alnico 2 Pro's erin te prikken, maar wordt de gitaar daar ook echt beter van? Het geluid van de gitaar word ook voor een groot deel bepaald door het hout, en ik wil wel echt een verbetering. Och, wijze (door tetten geobsedeerde) forummaten, beschikt één van jullie over het verlossende antwoord op deze prangende vraag?

Antwoord, nee de gitaar wordt er niet beter van maar zal wel beter gaan klinken..

De pickups zijn een absolute verbetering op het origineel maar de gitaar zelf blijft hetzelfde stuk hout. als je daar tevrede mee bent kwa onversterkte klank en bespeelbaarheid dan is een setje SD APH2's een goede keuze!

Het verschil zal erg groot zijn in geluidskwaliteit.

succes!

LesPaul1612
4 augustus 2010, 11:45
oké, onversterkt vind ik hem wel lekker kinken jah, maar de brugpup van mijn LP klinkt scheller dan de brugpup van de Tele van mijn neef:hippie:

op scheur zet ik mijn gitaar dan ook meestal op de middenstand en dan boost ik de treble wel wat op mijn OS2

Ik ga er nog eens even heel goed over nadenken:)

lindstrom
4 augustus 2010, 11:49
oké, onversterkt vind ik hem wel lekker kinken jah, maar de brugpup van mijn LP klinkt scheller dan de brugpup van de Tele van mijn neef:hippie:

als dat zo is zou ik maar gauw andere pups aanschaffen.


Ik ga er nog eens even heel goed over nadenken:)

genoeg gedacht! doe maar gauw "echte" pickups in je gitaar.

AgileGhost
4 augustus 2010, 12:22
Ik heb ook een Epi LP standard met een Alnico II, alleen in de halspositie. Voor de brugpositie zou ik hem iets te soft vinden, daar heb ik een JB. Maar die is dan naar mijn smaak weer iets te schel. Misschien een SH-5?

LesPas89
4 augustus 2010, 12:23
Ik heb dezelfde pickups in m'n LP laten zetten. En echt, ik had de gitaar toen pas krap een maand. Die stock pickups zijn inderdaad te schel. De pickups die je er nu in wil gaan zetten, zijn juist erg warm. Heel erg warm zelfs, vergis je daar niet in. Maar gezien je handtekening ben je een fan van Guns 'n Roses, dus dat geluid kun je dan wél prima benaderen. Ik heb nooit spijt gehad van die keuze in ieder geval.

RoelSmoel
4 augustus 2010, 12:26
Slash fan zeker:)

LesPaul1612
4 augustus 2010, 14:22
Ik heb dezelfde pickups in m'n LP laten zetten. En echt, ik had de gitaar toen pas krap een maand. Die stock pickups zijn inderdaad te schel. De pickups die je er nu in wil gaan zetten, zijn juist erg warm. Heel erg warm zelfs, vergis je daar niet in. Maar gezien je handtekening ben je een fan van Guns 'n Roses, dus dat geluid kun je dan wél prima benaderen. Ik heb nooit spijt gehad van die keuze in ieder geval.

Is de brugpup nog wel een beetje gedefinieerd? Ik vind de stockpups eigenlijk ook niet mega gedefinieerd, maar dat is op te lossen met de gain knop:punk:

lindstrom
4 augustus 2010, 16:39
Ik heb ook een Epi LP standard met een Alnico II, alleen in de halspositie. Voor de brugpositie zou ik hem iets te soft vinden, daar heb ik een JB. Maar die is dan naar mijn smaak weer iets te schel. Misschien een SH-5?

Valt echt reuze mee hoor, ben de set eens in mijn gibson les paul gehad, erg lekker soundje en zeker niet te soft.

Helaas speel ik veel in lage stemmingen dus is deze set niet echt bruikbaar, maar voor Gewone stemmingen en die vintage rocksound zijn ze echt enorm goed!

Orpheo
4 augustus 2010, 17:52
de jb is niet schel; je techniek is dan gewoon verkeerd :soinnocent: niet lollig bedoeld hoor, maar er zit echt wel een kern van waarheid in...

lindstrom
4 augustus 2010, 18:25
de jb is niet schel; je techniek is dan gewoon verkeerd :soinnocent: niet lollig bedoeld hoor, maar er zit echt wel een kern van waarheid in...

Dude, de JB is wel degelijk schel, scheller dan de APH2 en scheller dan de SH5.
Heeft niks met techniek te maken maar met karakter van het pickupje..

Voor de TS. meet je brug even op, het kan zijn dat je een F-spaced pickup nodig gaat hebben voor een correcte spacing.

LesPaul1612
4 augustus 2010, 18:47
de jb is niet schel; je techniek is dan gewoon verkeerd :soinnocent: niet lollig bedoeld hoor, maar er zit echt wel een kern van waarheid in...

ergens heb je wel gelijk, maar de pickup moet geschikt zijn voor je speelstijl, je moet je speelstijl niet aanpassen aan de pickup.

0.0

Heh>?? Brug opmeten? waar is dat goed voor en hoe moet je dat eigenlijk doen als ik vragen mag;)

Orpheo
4 augustus 2010, 20:20
ergens heb je wel gelijk, maar de pickup moet geschikt zijn voor je speelstijl, je moet je speelstijl niet aanpassen aan de pickup.

0.0

Heh>?? Brug opmeten? waar is dat goed voor en hoe moet je dat eigenlijk doen als ik vragen mag;)
lindstrom bedoeld: hoever de hoge en lage E uit elkaar staan. als dat 52 millimeter is, of ommenabij, moet je een f spaced hebben, is het 50 millimeter, of ommenabij, heb je een normale nodig. hij denkt dat alle epi's f spaced nodig hebben (imho kolder, maar ok).

@ lindstrom: de jb is feller dan de custom of de a2pro, akkoord. maar schél? neuh. luister eens naar warren demartini... zijn sound is echt niet schel, no way. de JB is gewoon heel kritisch. is je spel niet strak genoeg, dan gaat 't gewoon schel en smerig klinken. het kan zeker je ding niet zijn, maar om 'm af te schrijven als 'schel', gaat me te ver. immers, sinds wanneer is een overwound 44 awg spoel en alnico5 schel? kijk naar de tonezone... (zelfde spul, andere vorm van bobbin).

FruscianteFan
4 augustus 2010, 21:40
Het komt bijna over of je je persoonlijk aangevallen voelt.

lindstrom
4 augustus 2010, 21:59
lindstrom bedoeld: hoever de hoge en lage E uit elkaar staan. als dat 52 millimeter is, of ommenabij, moet je een f spaced hebben, is het 50 millimeter, of ommenabij, heb je een normale nodig. hij denkt dat alle epi's f spaced nodig hebben (imho kolder, maar ok).


Ik heb nooit geroepen dat ALLE epiphones zo zijn, echter kom ik het 9 van de tien keer tegen.



kijk naar de tonezone... (zelfde spul, andere vorm van bobbin).

Maar die heeft veel meer laag..


Het komt bijna over of je je persoonlijk aangevallen voelt.

Is dat nieuw?

superken_nl
4 augustus 2010, 23:25
hij denkt dat alle epi's f spaced nodig hebben (imho kolder, maar ok).


ik heb hier ook 2 epiphones liggen die ook allebei F-spaced nodig hebben. Wel erg toevallig.......:soinnocent:

Ik herinner me een ander topic waar lindstrom al eerder fotos poste van zijn epi en gibson, die ook allebei een F-spaced nodig hadden. Het werd daarna akelig stil vanuit de oppositie.

Zelfs als er hard bewijs geleverd wordt blijf je het onzin vinden.
Het is niet erg om af en toe je ongelijk toe te geven orpheo...... ;)

Soesje
5 augustus 2010, 08:21
Ik ben een beetje de "el-cheapo" weg gegaan en GFS pickups in me Epi LP Standard geplaatst, geluid is nu aanzienlijk fijner in me oren dan met de stock pickups. Voor de neck pickup is een verbetering, de stock vond ik nogal modderig.