PDA

View Full Version : Roger Mayer over Jimi Hendrix (alle eer voor Ron Houben)



AoDf
4 augustus 2010, 10:05
Naar aanleiding van het inmiddels oude gesloten topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=118366 hier toch nog de antwoorden van Roger Mayer op enkele vragen van gitaarnetters over Jimi Hendrix. Alle eer hiervoor gaat naar Ron Houben. Hij post niet zo vaak en in een totaal ander topic http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=137469 vroeg ik hem of hij al de antwoorden op de vragen had. Aangezien hij de antwoorden ook in dat andere topic gezet had dacht ik dat het handiger was om ze hier te posten, aangezien dit meer gelezen wordt.

Hoi AoDf,

Ik heb de vragen over dit inmiddels gesloten topic gesorteerd en voorgelegd en heb de volgende antwoorden gekregen. Ik hoop dat iemand er nog iets aan heeft. Roger was niet zo toegeeflijk als ik dacht dat hij zou zijn. Veel dingen verteld hij "in confidance" dat hoeft niet iedereen te weten. Het is mooi te zien dat hij Jimi als een vriend zag en vice versa. Sommige dingen hou je dan voor je. Ik heb de vraag in het Engels laten staan en het antwoord in het Nederlands meegeschreven. Ik heb nagelaten een @ met de naam van de vragensteller in te voegen. Ik heb, zoals gezegd, de vragen gesorteerd.

Groeten,
Ron


Questions to Roger Mayer concerning Jimi Hendrix.


What was the chain of Jimi’s effects. Especially in the studio?
Het was altijd song per song gekeken wat nodig was. De wah eerst, fuzz daarna, vibe daarna en vervolgens een versterker die ongelofelijk hard staat.
Verder werd er vaak parallel gewerkt. Het gitaarsignaal werd gesplitst en de effecten werden dan parallel ingevoegd. Je krijgt een totaal andere sound als je twee effecten parallel inzet en niet in serie. In het laatste geval zou je een “gefuzzed” sound nogmaal “fuzzen”. Dat is niet altijd wat je wilt. Vaak was die parallele aanpak beter, krijgt je een opener sound mee. Roger heeft deze techniek nu trouwens in een pedaal verpakt.

Were there buffers in this chain? Where and why?
Buffers als dat nodig was. Vaak was er in de studio een set-up waar losse onderdelen op de grond lagen. Er bestonden toen nog geen kant-en-klare effectkastjes. Jimi werkte vaak heel associatief, “waar gaat de song over” of, ” er moet meer oranje in de sound” , “meer wolken in de sound”. Roger kon dat vertalen in een aanpassing van een effectcircuit of het ontwerpen van een nieuw circuit. Op die manier kreeg je echt nieuwe sounds (denk eraan dit waren de jaren ’60, er bestond nog niets. De standaard gitaarsound was clean). Een fuzz wil altijd een hoogohmig signaal hebben, dan reageert die veel beter op de manier waarop gespeeld wordt, verschillende volumes, aanslag etc. Probeer een Octavia bijvoorbeeld altijd met een gitaarsignaal, nooit met een buffered signaal.

Did Jimi want to switch from Germanium to Silicon Fuzz and is there one way in which he would turn them up? Full on, halfway etc?
De eerste serie FuzzFace hadden Germanium transistors, tamelijk vroeg veranderden die al in Silicon. Die waren goedkoper. Ze waren ook stabiler, minder radio-interferentie en de silicon transistors hadden meer gain. Jimi had daar geen interesse in. Wij denken dat de mensen in die tijd interesse in de techniek hadden, was niet zo. Het moest werken, er bestonden nog geen internet-fora waar iedereen iets zeggen kan en er met technische begrippen gegooid wordt. Toen had je een gitaar en een versterker en wat erin zat interesseerde bijna niemand. Er werd muziek gecreëerd, dat was opwindend genoeg.
Er was geen standaard instelling van de pedalen. Wat erg belangrijk was, en is, is het volumeniveau waarmee een effect aangestuurd wordt. Jimi draaide voortdurend aan volume en toon regleaars om de gewenste sound te krijgen, in de studio in ieder geval. Live werd vaak alles op 10 gezet. Ja, ook de versterkers, echt alles op 10.

Jimi’s singing. Was he insecure as the myth goes. Did he want to take singing lessons?
Had it been Jimi’s plan to sing al along, did he want a trio, or would he rather have founded a bigger band?
Roger: “Koop een boek over Jimi’s leven”

Were there plans to take a sabbatical year, to kick the drugs?
Roger: “Koop een boek over Jimi’s leven”. Roger praat daar liever niet over. Jimi was een goede vriend, het is erg genoeg dat er altijd daarover gesproken wordt.

How critical was Jimi himself about his sound, or was it mainly you or the record producers that made his sound? Did you discuss every new development, or was it the case that you made a pedal and Jimi would just use it?
Jimi was heel kritisch op zijn sound. De platenmensen wilden, en willen nog steeds, dat de plaat snel klaar was/is. Minder huurkosten van de studio.
Jimi wilde het echter perfect hebben, Roger hielp hem de sounds te krijgen die hij voor zich zag. Vaak werden tracks opnieuw ingespeeld omdat hij niet tevredenw as. Hij heeft de Electric Lady Studio niet voor niks opgericht. Hij was graag in de studio. Maar vooral in de begintijd werd met optreden meer geld verdiend. Dat was een noodzaak.
Ze wilden vooral vooruit, nieuwe dingen, nieuwe sounds maken. Nu is het vooral een achteruit kijken wat er gebeurd. Roger is daar niet zo happy mee. Roger wil, net als Jimi vooruit.

Jimi was an innovator, how would his set-up be like if he still lived to today?
Dat kan je niet zeggen, luister naar zijn laatste echte plaat en je hoort dat hij zich verder aan het ontwikkelen was. Hij zou in ieder geval niet hetzelfde klinken, dat past niet in zijn beeld van innovatie. Hij zou niet klinken als SRV, JohnnyLang en hoe ze allemaal heten. Er zou een heel andere situatie zijn. Als al deze gitaristen de verdere ontwikkeling van Jimi hadden kunnen volgen, zouden die ook allemaal anders klinken.

What is true about the stories that Jim wanted to head into the jazz direction? Did he ever play with Miles Davis?
Dat weet Roger niet. Hij was niet altijd bij Jimi. Er was wel een wederzijdse admiratie.

If you hear live recordings, often the sound is very bad. Is that to be blamed on the times with bad equipment? Or was it Jimi’s Haze? Often he was out of tune.
Er bestonden nog geen fatsoenlijke monitors, het volume op het podium was behoorlijk hoog, de geluidsinstallaties waren op zijn best middelmatig, en niet gericht op Jimi, maar op de lokale blaaskapel. De techniker achter de “mengtafel” wist vaak ook niet wat hij deed. De tijden waren echt heel anders! Ook in de grote zalen was er nog geen fatsoenlijke installatie te vinden. De Beatles zijn opgehouden live te spelen omdat ze zichzelf niet konden horen…
Valse gitaren: Er bestonden nog geen stemapparaten voor op het podium, bovendien waren de backstage en podium omstandigheden zo dat geen gitaar gestemd bleef.

Veel van deze postuum uitgebrachte platen zouden nooit de kritiek van Jimi zelf hebben kunnen doorstaan. Het proces van platen maken houdt in dat je veel materiaal niet gebruikt, en alleen dat uitgeeft wat het daglicht kan verdragen.

Jimi used these curly cables, did they have any influence on his sound?
“Onzin” als je denkt dat een curly kabel kan helpen, geef het dan maar op. Iedereen wilde een betere sound toen, geen slechtere. Je wilde vooruit.

Burning the guitar etc.
Jimi, de manager en Roger Mayer waren na aan het denken over hoe ze goed in de pers konden komen. Pete Townsend sloeg gitaren kapot, de Stones neukten alles wat los en vast zat, de Beatles waren de Beatles, daarmee kwamen zij in de national kranten. Roger was erbij toen ze hiermee op de proppen kwamen. “Hoe komen we in de national Pers? Ik steek de gitaar in de hens!” Vijf minuten voor het optreden is de stage manager weggestuurd om lighter fluid te gaan kopen. De lucifers had hij al.
Het was echt alleen om in de pers te kunnen komen. In de States was hij nog niet de legende die hij daarna werd. Hij had dus de hulp van o.a. een brandende gitaar nodig.

Tuning the pedals into the key of the song.
Daar geeft Roger geen informatie over, dat is “proprietary information”.

Isle of Wight concert: Jimi played the Britsh Anthem. He asked some one backstage to hum it to him. Didn’t he know the anthem at all, was this unrehearsed?
Roger was daar niet bij, maar Jimi was een fantastisch muzikant die geen bladmuziek nodig had voor zo iets als het Britse volkslied.

Jan Buurman
4 augustus 2010, 10:24
Leuk!!
Ook maar eens op zoek naar een mooi boek over zijn leven. Tips iemand?


:hippie:


.

smullie
4 augustus 2010, 10:34
Ik was net hetzelfde aan het denken...

soup
4 augustus 2010, 12:40
http://www.amazon.com/Jimi-Hendrix-Electric-Harry-Shapiro/dp/0312130627

Jan Buurman
4 augustus 2010, 14:01
Boeken over Hendrix zoeken kan ik ook wel ;) Het gaat er mij meer om welke van al die Hendrix boeken het beste/leukste/interessantste zijn.... :gitarist:

soup
4 augustus 2010, 15:02
Die dus... :ok::soinnocent:


In de link toont hij toch ''
Jimi Hendrix: Electric Gypsy'' .

Jan Buurman
4 augustus 2010, 15:33
Excuses!!! :makeup: Ik had al verder gescrolled en zag een heleboel Hendrix boeken op een rij..
Thanx voor de tip.

mikeyaxeman
4 augustus 2010, 15:51
Maar "Hendrix setting the record straight" kan ik ook aanbevelen.
Die staat er ook bij in de link.
Ik heb "Hendrix het complete verhaal" de nederlandse vertaling hiervan gelezen, erg informatief boek verteld door de mensen die dicht bij Jimi stonden.

Ron Houben
4 augustus 2010, 21:13
Er schijnt een tentoonstelling te komen in London, vlak bij waar Jimi gewoond heeft. De krant, ik geloof the Observer, had Roger geïnterviewd over zijn tijd met Jimi. En ze willen ook een paar -oude- pedalen van Roger tentoonstellen. Als ik tijd en plaats weet, laat ik jullie meer weten. Maar eerst.....vakantie! Tot 23 augustus!

muziekschuur
5 augustus 2010, 13:51
Ik heb met veel belangstelling en interesse de vragen en antwoorden gelezen. Het was me een waar genoegen.

Het is super dat de hedentendaagse fora zoveel geweldige informatie leveren.
Met dank aan de heer Mayer en Houben.

Ik zou nog een ding leuk vinden in dit draadje. Een foto van Jimi en dhr Mayer. Dat zou toch wel het toefje zijn.

Thanks.

fuchs
5 augustus 2010, 14:26
Ik zou nog een ding leuk vinden in dit draadje. Een foto van Jimi en dhr Mayer. Dat zou toch wel het toefje zijn.
Thanks.

Alstublieft :ok::

http://www.roger-mayer.co.uk/pictures/experience2.jpg

Sinner
5 augustus 2010, 23:06
Cool om te lezen! Thanx voor deze thread

Xnimez
7 augustus 2010, 11:44
Isle of Wight concert: Jimi played the Britsh Anthem. He asked some one backstage to hum it to him. Didn’t he know the anthem at all, was this unrehearsed?
Roger was daar niet bij, maar Jimi was een fantastisch muzikant die geen bladmuziek nodig had voor zo iets als het Britse volkslied.

Dat blijf ik toch echt wel geniaal vinden :ok:

Ron Houben
27 augustus 2010, 21:15
Hoi,

In the Observer stond een artikel waarin vermeld wordt dat het appartement van Jimi Hendrix in London bezocht kan worden.

Er zijn voor dit artikel allerlei mensen geïnterviewd, ook Roger Mayer. Halverwege staat Roger's bijdrage. Erg interessant stukje over digitaal versus analoog.

http://www.guardian.co.uk/music/2010/aug/08/jimi-hendrix-40th-anniversary-death

Veel leesplezier!

soup
27 augustus 2010, 21:27
Toen ik dit de 1ste keer las had ik hier een gemengd gevoel over en dat heb ik nog altijd. Ik snap best dat hij niet over alles wilt praten en antwoorden zoals ''buy a book about his life'' vind ik weer zo cliché/typisch.

Hij heeft het geluk en de eer gehad om met Jimi te mogen samenwerken dan is het logisch dat er miljoenen fans/buitenstaanders zijn die regelmatig dezelfde vragen stellen en dat je dit beu wordt tja...

Ik kan me best voorstellen dat het vervelend is maar dan nog.

Dirk_Hendrik
27 augustus 2010, 23:28
Er zijn voor dit artikel allerlei mensen geïnterviewd, ook Roger Mayer. Halverwege staat Roger's bijdrage. Erg interessant stukje over digitaal versus analoog.

Met een summier respect voor Jimi, maar niet voor Mayer, ga ik de knuppel in dit hoenderhok douwen.

Elektronica, digitaal en analoog, is een zichzelf continue ontwikkelend vakgebied waar nieuwe inzichten leiden tot nieuwe vindingen. Er is geen vakgebied dat zich in de afgelopen 50 jaar zo hard ontwikkelt heeft en waar het voor de beoefenaars dus zaak is continue bij te blijven;

Mayer, evenals z'n generatiegenoot Cornish, komen beide uit de post-wo2 school en hebben in die tijd een nette elektronicaopleiding genoten. Da;'s dus jaren '50 werk.

Als je daarna kritisch naar de ontwerpen van zowel Mayer als Cornish gaat bekijken je jammergenoeg onderkennen dat er sinds de jaren 70 amper tot geen ontwikkeling inzit en de mannen in de techniek van die tijd zijn blijven hangen. Waar Cornish zich enigzins door heeft ontwikkelt (nog steeds hangend op een jaren 70 level van techniek) met z'n racksystemen is het enige wat we van Mayer zien variaties op z'n fuzz ontwerpen welke nog steeds dezelfde nukken hebben waar we bij wah's en fuzzfaces als een gek voor lopen te true bypassen omdat die pedalen "anders zo klote op elkaar reageren". Samengevat is de enige reden dat je de naam van Mayer tegenkomt het resultaat van de gelukkige jaren 60 Hendix en Page link. Zonder die 2 was er nooit een Mayer, laat staan een Mayer de "sound consultant" geweest. Gelukkige samenloop van omstandigheden, 50 jaar geleden... Neem any andere tak van techniek (TV's, Auto's etc) van 50 jaar geleden en vraag je af of je een ontwerper uit die tijd anno 2010 nog serieus neemt en het antwoord is nee.

Waarmee Mayer in combinatie met uitspaken over digitaal echt niet serieus te nemen is. De man heeft geen idee waarover ie praat maar omdat hij Mayer is... geloven volksstammen dat het wel zo zal zijn.

Dat zijn mijn 2 centjes. Mogen ook naar meneer Mayor toe. Of mss gewoon de simpele vraag of hij z'n vaktechnische kennis "up to date" beschouwt of zelf ook toe kan geven dat hij een fosiel is :soinnocent:

TDZH
28 augustus 2010, 00:05
Maaaruh, voordat we allemaal een boek kopen, kan iemand hier ons ook gewoon vertellen hoe Jimi dacht over zingen?

Niet dat zo'n boek niet reuze interresant zou zijn hoor : )

tommus42
28 augustus 2010, 00:26
mmmm, vaag heerschap lijkt me. Niks mis toch met vakmensen zie zich bij hun leest houden. Maar ik ken die gasten niet, ook geen behoefte aan.

Jimi dacht trouwens dat hij slecht zong, was toch niet altijd het geval.

Chris Winsemius
28 augustus 2010, 19:53
Maaaruh, voordat we allemaal een boek kopen, kan iemand hier ons ook gewoon vertellen hoe Jimi dacht over zingen?

Niet dat zo'n boek niet reuze interresant zou zijn hoor : )

Wat ik heb gelezen:
was ie behoorlijk onzeker over.

Ander voorbeeld:
Jimi Hendrix was nogal fan van de (britse) groep Traffic (met oa. Steve Winwood en Dave Mason) maar durfde hun niet te vragen 'n keer te jammen/etc. Andersom durfde die heren dat ook niet aan Hendrix te vragen. - missend stukje - Gelukkig hebben ze wel op de LP Electric Ladyland van Hendrix meegespeeld.

Eigenlijk wel maf: door bijna ieder levend wezen beschouwd worden als God op gitaar maar dan nog onzeker zijn over je kunsten....

:gitarist:

TDZH
28 augustus 2010, 21:41
Wat ik heb gelezen:
was ie behoorlijk onzeker over.

Ander voorbeeld:
Jimi Hendrix was nogal fan van de (britse) groep Traffic (met oa. Steve Winwood en Dave Mason) maar durfde hun niet te vragen 'n keer te jammen/etc. Andersom durfde die heren dat ook niet aan Hendrix te vragen. - missend stukje - Gelukkig hebben ze wel op de LP Electric Ladyland van Hendrix meegespeeld.

Eigenlijk wel maf: door bijna ieder levend wezen beschouwd worden als God op gitaar maar dan nog onzeker zijn over je kunsten....

:gitarist:

Ja, en om je charistma en stage performance