PDA

View Full Version : kampvuurgitaar voor gevorderden



EvertC
3 augustus 2010, 22:12
:noob:

Zoals de meeste gitaristen kan ik wel wat akkoorden strummen en een beetje blues tokkelen, maar hoe begin je aan muziek als die van Nick Drake, Andy Mckee, Michael Hedges, Tommy Emmanuel,... kortom het betere tokkelwerk?

Zijn klassieke gitaarlessen noodzakelijk of is er een andere/betere manier?

-=JEROEN=-
4 augustus 2010, 02:17
Leren luisteren!

Heeeeeeeeeeeeeeeel veel muzikanten leren gitaarspelen met tabs, die veelal verkeerd of incompleet zijn, en dan vinden ze het raar dat het nergens naar klinkt. Ok sommige zitten vrolijk verkeerd te spelen en voelen zich helemaal top. Voor ieder wat wils, iedere gek z'n eigen gebrek, uiteraard.

Maar wil je de mannen die jij noemde na leren spelen, dan ontkom je er bijna niet aan om te gaan leren luisteren wat ze nou eigenlijk spelen. Een beetje theorie kennis kan ook geen kwaad. Je hoort dan niet alleen wat ze spelen maar snapt ook hoe het in elkaar zit en dan wordt het helemaal een stuk makkelijker.

Technisch is het natuurlijk een heel ander verhaal. Je noemt een aantal meesterlijke gitaristen op en tja, tenzij je zelf ook meesterlijk bent, denk ik niet dat je het ze nadoet. En waarom zou je, als je kampvuur liedjes wil spelen. Dan zou ik het bij de composities houden die je al kent, alleen ga je die wat leren opleuken. Een simpel liedje met D, G en C kan je heel leuk laten klinken als je weet waar je mee bezig bent.

Dus ik zou les nemen bij iemand die je de theorie in praktijk kan laten zien, en horen!

gibson-strato
4 augustus 2010, 08:49
Ik denk dat gitaarlessen nemen geen verkeerd idee is. Je moet toch een soort van basis in je vingers hebben. Daarnaast kun je boeken kopen van tommy emmanuel (of andere) waar zijn composities in noten en tabulatuur staan.
Pumping Nylon is ook een goed boek om je de basics bij te leren..

terrasbeest
4 augustus 2010, 09:32
Hoe je daaraan begint : het is ' voor' je er aan begint....
Heb je voldoende talent, tijd, volharding ...enz.

Harald hier op het forum zal je er wel meer kunnen over vertellen, als hij het topic opmerkt tenminste.

Ik denk niet dat je je welke stijl dan ook zal / kan eigen maken gewoon omdat je dat mooi vind, het is iets waar je inrolt.