PDA

View Full Version : Opwarmen van een buizenamp



el loco
2 mei 2003, 20:20
Sinds een week ben ik in het bezit van een mesa-lampenbak. Vet geluid, supervet zelfs, maar het viel mij de afgelopen week tijdens het optreden op dat na een nummer of drie het geluid steeds beter werd. Ik ben ervan op de hoogte dat die dingen een beetje moeten opwarmen, maar hoe lang eigenlijk. Kan je hem op stanby zetten om hem op te warmen (kan dat ook zonder de speaker aan te sluiten, bijvoorbeeld in de kleedkamer een half uurtje aanzetten en dan opgewarmd de stage op?) Of moet zo`n ding gewoon even een kwartiertje bespeeld worden om warm te worden.
Alvast bedankt voor de info!

V!N
2 mei 2003, 20:55
Ha Loco,

Welkom in de wondere wereld van buizen. Hier begint het allemaal met experimenteren van andere merken en typen buizen en kan het er zelfs toe lopen dat je je eigen buizenbeest in elkaar sleutelt :wink:

Maar voorlopig heb je genoeg aan je puike stack en pedalen. Mijn complimenten hier nog voor, wat voor gitaar prik je hier in ?

Enfin, je hebt gelijk over het opwarmen. Hoe lang dat is, verschilt per amp en per eigenaar. 5 minuten is wel het minimum, ik doe meestal 10 bij Marshalls en sommigen zweren weer bij een kwartier.
Dit opwarmen gaat prima met de amp op standby.

Je amp eerst opwarmen in de kleedkamer en dan op het podium zetten? Geen puik plan. De buizen zijn als ze warm zijn erg gevoelig voor beschadiging. Als je je amp dan al ergens tegenaan stoot of iets te hard op je cab zet, kunnen een of meerdere buizen al microfonisch worden. En geloof me, dat wil je niet !

Kunnen we nog soundclips verwachten ? :grin:

groets,

V!N


zo, de Pulmeester heeft gesproken

el loco
2 mei 2003, 21:22
Thanx voor de tip, dus gewoon 5 tot 15 minuten op stanby zetten. Dat moet wel lukken.
Deze bak wordt aangestuurd door een Ibanez 540s, met een Dimarzio Tone Zone bij de brug. Het scheurt flink moet ik zeggen. Soundclips van deze setup heb ik nog niet, wel andere. check http://www.bornloco.nl

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: el loco op 2003-05-02 21:23 ]</font>

mathe
2 mei 2003, 21:25
Buizenversterkers moet je 30 seconden tot 1 minuut lang opwarmen (alleen aanschakelen en op standby laten staan). Hierna is hij klaar voor gebruik. Langer voorverwarmen is zinloos.
Pas als de voedingsspanning op de buizen wordt gezet (als je hem van de standby stand afhaald) worden ze pas echt warm en zal een deel van de circuits ook warm worden. In bepaalde delen van het circuit zal er elektrische energie worden omgezet in warmte. Dit gebeurt bijvoorbeeld in de voeding.
Die oplopende warmt binnenin het versterkerchassis resulteert in het ietswat verlopen van sommige componentenwaarden wat weer je geluid kan beinvloeden. Niet alle versterkers hebben hier last van en bij sommige kan het zijn dat ze wat minder gaan klinken.
Vervoer van warme buizen is inderdaad af te raden. De warme metalen binnenin een buis zijn meer kwetsbaar dan wanneer ze koud zijn. Het kan inderdaad leiden tot microfonisch gedrag of defekt raken van een buis. Altijd netjes laten afkoelen dus.

Marc

el loco
2 mei 2003, 21:32
Aha, dus het opwarmen gebeurd eigenlijk in twee stappen. Mijn versterker gaat dus duidelijk beter klinken als hij warm wordt (iig naar mijn smaak) Dus ik moet hem ongeveer een minuut op stanby zetten en daarna helemaal aan. Wederom bedankt!

V!N
2 mei 2003, 22:32
Toen ik mijn eerste buizenamp kocht, is mij het uitgelgd als op standby zetten. Heb ik het dan al die tijd helemaal verkeerd gedaan ? :S

Marc, hoe zou je het van stanby-af opwarmen adviseren, niets inpluggen ? master op 0 ? en hoeveel tijd gaat hier ongeveen inzitten.

Mooi scheurset heb je Loco ! Ik ga morgen eens wat van de site beluisteren.

groets en alvast welterusten,

V!N


zo, de Pulmeester gaat het op een zuipen zetten

Soulflyhigh
2 mei 2003, 22:45
FF pfftopic

alhoewel ik niet van nu-metal hou vind ik je optreden wel goed el loco. Ttouwens je had wel erg shiny ibanez. Hoe is het trouwens nog afgelopen want tijdens DAC ging er nog een Marshall versterker om was die van jullie? Ach ja die fuck rappers moeten ook helemaal niet met dure apparatuur op een podium gaan staan.

Groetjes Soulflyhigh :smile:

el loco
2 mei 2003, 22:55
Tof dat je het leuk vond. Dat van die rappers ben ik met je eens, daar kan ik je nog wel een verhaal over vertellen, maar ik zal niemand op z`n (dronken) pik gaan trappen. Gelukkig was die marshall niet van mij, die lag al `veilig` in de auto. Blij dat het gestopt was met regenen :smile:

Swan
2 mei 2003, 23:13
je houd niet van numetal en je hebt soulfly in je naam?

skabouter
3 mei 2003, 16:45
Dat is GEEN nu-metal.

nu Metal is: POD enzovoort.

Phyrexian
4 mei 2003, 10:48
Op 2003-05-03 16:45, schreef skabouter:
Dat is GEEN nu-metal.

nu Metal is: POD enzovoort.


it's all the same to me... :grin:

Phyrexian
4 mei 2003, 10:49
Op 2003-05-02 21:25, schreef mathe:
Buizenversterkers moet je 30 seconden tot 1 minuut lang opwarmen (alleen aanschakelen en op standby laten staan). Hierna is hij klaar voor gebruik. Langer voorverwarmen is zinloos.

Yup, dit is idd zo, allez zo is mij altijd verteld en ik veronderstel dat die info juist is! :smile: