PDA

View Full Version : Een nieuwe kwakkelzomer, een nieuw geluid



Yoshida
3 augustus 2010, 13:00
Voor wie de bouw van mijn fastcat Terror Tweety gevolgd hebben, de gitaar is een groot succes. Hij voelt en speelt precies zoals ik voor ogen had (taille precies op de goede plek, zwaartepunt, halslengte etc). Het was voor mij een uitdaging om wat nieuwe dingen te proberen.
Dit succes wil ik vieren met een nieuw project (doh), projectnaam fastcat Tomboy.

http://i1003.photobucket.com/albums/af159/clogboy/geetarz/th_guitar.gif (http://s1003.photobucket.com/albums/af159/clogboy/geetarz/?action=view&current=guitar.gif)

Wat je hier ziet (klik voor Photobucket link) is een archtop met een hollow body. Onder de brug zit een block voor de posts en sustain. In de hals lopen langs de trussrod sleuf twee hardhouten stroken (ebben? esdoorn?) vanaf het blok door de body en gevingerlast met de headstock. Dit voor maximum sustain terwijl je toch zijdelings met de hals kan spelen (chorus). Voor het overige van de hals en de body wil ik relatief goedkoop en zacht hout gebruiken, elzen oid, en voor de top een wat hardere houtsoort. Zit te twijfelen tussen blank afwerken en surfgreen met creme binding.

Status... ben nu nog even hardop aan het nadenken, maar reken erop dat ik regelmatig bij de AF aan het snuffelen ben in de komende paar weken.

Waarom op deze manier: omdat ik voor 90% van het werk voldoende heb aan een decoupeerzaag, een schuurmachine en een beitel.

Brengt me bij een probleem waar ik misschien wat tips voor nodig heb, hoe moeilijk is het om bijv. ebben of esdoorn in een maat te krijgen of te maken van ca 7mm x 20cm x 70cm?

no 1 hops
3 augustus 2010, 13:08
leuk idee.
ik weet nog dat mijn kleine 'vagabond' project van grenen beddenplank en eiken parket top helemaal niet verkeerd klonk.

de bekende pinecasters van tdpri hebben toch ook wel een bepaald faam.
dus ben heel benieuwt waar en met wat je uitkomt

Yoshida
3 augustus 2010, 13:20
Bedankt, ik kijk er erg naar uit om eraan te beginnen.