PDA

View Full Version : een beginner gitaar



Joey Centiago
3 augustus 2010, 01:25
Hallo,

Ik ben al een paar jaar toetsenist en dat vind ik echt supergaaf. Maar...

Vorige week ging ik bij een vriend op bezoek en hij heeft een gitaar.
Dus hij vroeg mij of ik kon spelen, nee zeg ik, maar hij wilde met het wil leren.

Na 3 akoordjes gespeeld te hebben was ik helemaal verkocht en kon ik thuis alleen maar fantaseren om die akoordjes te spelen haha.

Ik wil nu dus een gitaar kopen.

Dit zijn de musten.
- het wordt een western akoestische gitaar met staalsnaren
- het budget is 150-250
- de stijl die ik wil spelen is rustige ballads (hymnes) en rock muziek


De vragen die ik heb zijn:

1. Wat zijn goede merken voor mijn musten ?

Van de volgende merken heb ik gelezen dat ze goed zijn, maar ik weet niet welke in mijn prijsrange zitten, of ze dat ook zijn met western-staalsnarige gitaren en voor de stijlen die ik wil spelen.

- Ibanez, Tanglewood, Yamaha, Walden, Seagull, Martin, Taylor, Ovation, Gibson, Guild, Gretsch, Godin, Alvarez.

Ik zal waarschijnlijk wel meerdere vragen hebben komende dagen.

Morgenmiddag ga ik bij de muziekwinkel rondkijken naar gitaren, kijken wat voor soort gitaar comfortabel speelt, wat voor houtkleur lekkerder klinkt.

En als het goed loopt kan ik de eind deze week lekker spelen op mijn eigen gitaar : ).


alvast dank voor de hulp.

Cue Zephyr
3 augustus 2010, 02:17
Die merken, plus Martin, Maton, Larrivée, Takamine, Blueridge, Eastman en Epiphone. Ik kan nog wel even verder gaan maar dat zal ik maar niet doen. ;)

Ik raad de Yamaha FG700S aan, en misschien de Takamine EG260C.
Verder heeft Tanglewood misschien nog iets rond die prijs, en Walden geloof ik ook. Misschien ook Ibanez maar daar ben ik zelf nooit voor gaan zoeken (misschien de AW40TCS?.

Soesje
3 augustus 2010, 08:12
Takamine gitaren zijn ook erg fijn! Heb zelf een Morgan gitaar uit Noorwegen.. ben nog niemand tegen gekomen die ook zo 1 heeft.. maar ben er zeer tevreden over.

Wat ik wel kan aanraden is om misschien klein beetje door te sparen zodat je in 1x een degelijke gitaar kan kopen.

Joey Centiago
3 augustus 2010, 18:39
Ik ben net terug van de muziekwinkel Huigens in Hengelo en ben al een paar dingen meer te weten gekomen.

Als eerste ben ik gaan kijken wat ik comfortabel en fijn vindt om vast te houden.

De vorm wordt dus een cut-away. Het voelt lekkerder in de hand en op de schoot en wat lichter.
Ik vind het ook mooier eruitzien dan zonder zo'n cutaway.

De snaarhoogte van fingerboard wil ik graag "hoog" (high action).
Het klinkt veel helderer, de hoge tonen lijken ook meer eruit te steken, wat bij mij meer past.



Ik heb nu een aantal vragen.

1. Hoe kom je erachter of het hout waarvan het bovenblad gemaakt is, licht of donker wanneer eroverheen gelakt is.

Want de donkere houtkleur heeft kennelijk betere hoge tonen en betere sustain dan de lichte houtkleur. De lichte houtkleur schijnt wel warmer te klinken en heeft een snellere respons (weet niet precies wat met respons bedoeld wordt).

En zijn deze houtkleur eigenschappen meestal kloppend of komt het ook vaak voor dat een lichte houtkleur juist betere sustain of juist betere hoge tonen weergeeft dan donkere houtkleuren ?

Heeft de lakkleur of zelfs wat voor laksoort nog invloed op de klank of andere eigenschappen ?


2. Een "bright" rechterhand techniek.
Betekent dit gewoon dat je meer hoge tonen aanslaat dan lagere of wordt hier wat anders mee bedoeld ?


3. Mijzelf lijkt me een "donker" of "dark" houtkleur beter voor mij, maar ik wil toch het nog even vragen.

De donkere houtkleur schijnt dus hoge tonen beter weer te geven, betere sustain heeft, maar minder snelle respons heeft en minder warm klinkt.

De lichte houtkleur schijnt snelle respons te hebben en klinkt warm, maar geeft hoge tonen minder goed weer en heeft minder sustain.

- de betere hoge tonen van de donkere kleur.
Ik heb een paar liederen beluisterd die ik graag wil spelen en het viel op dat de hoge tonen meer eruit springen dan lage tonen. Ik hoor wel duidelijke dikke e-snaar basnoten. Ik denk toch dat op dit gebied beter voor donker kan gaan dan licht.

- betere sustain.
Sustain lijkt me belangrijk voor mij, omdat ik ook veel rustige ballad nummers speel en dan tonen lekker lang doorklinken.
Ook hier lijkt me donker beter dan licht.

- warmheid.
Ik weet niet heel precies hoe warmheid klinkt, maar heb wel een idee van hoe het klinkt. Het lijkt mij een beetje het geluid van een klassieke gitaar met nylon snaren, maar ik kan er helemaal naast zitten.
Maar als dit klopt dan is warmheid wel wat voor mij vanwege de rustige ballads en hymnes die erg mooi klinken met dit soort geluid.

- snelle respons.
Geen idee wat respons nu precies betekent.

Deze 4 punten vergeleken staat het nu 2-1 voor donker.
En tenzij een snelle respons belangrijk is voor mij kan ik zeggen dat donker toch wat meer bij mij past dan lichte houtkleur.

Wat ik heb gelezen ergens is dat ik ook kan balanceren.
Bijvoorbeeld een donkere gitaar nemen en dat er iets anders aan de gitaar meer bright is.
Hier heb ik nog erg weinig over gevonden, ik zag wel ergens wat staan over "timbre" of toonkleur,maar daar moet ik nog wat meer over vinden.

LaurentB
3 augustus 2010, 20:00
Ik ben net terug van de muziekwinkel Huigens in Hengelo en ben al een paar dingen meer te weten gekomen.

Als eerste ben ik gaan kijken wat ik comfortabel en fijn vindt om vast te houden.


De snaarhoogte van fingerboard wil ik graag "hoog" (high action).
Het klinkt veel helderer, de hoge tonen lijken ook meer eruit te steken, wat bij mij meer past.



Dit is een kwestie van afstelling van de hals en het zadel (dat witte stripje waarover de snaren lopen op de klankkast), niet zozeer een vaste eigenschap van de gitaar.



Ik heb nu een aantal vragen.

1. Hoe kom je erachter of het hout waarvan het bovenblad gemaakt is, licht of donker wanneer eroverheen gelakt is.

Want de donkere houtkleur heeft kennelijk betere hoge tonen en betere sustain dan de lichte houtkleur. De lichte houtkleur schijnt wel warmer te klinken en heeft een snellere respons (weet niet precies wat met respons bedoeld wordt).



Nee, dit heeft niet met de kleur te maken, dat is slechts een kwestie van lakkleur. de meeste bovenbladen zijn van sparren(spruce) gemaakt, en sommige van ceder. Ceder heeft een wat warmere klank, sparren een helderdere.
Je kunt daarachter komen door te vragen of de specificaties op te zoeken, maar het beste is gewoon luisteren. De constructie van het bovenblad (de zangbalken op de achterkant ervan) is namelijk minstens even belangrijk als het materiaal.



Heeft de lakkleur of zelfs wat voor laksoort nog invloed op de klank of andere eigenschappen ?


De kleur niet, maar een erg dikke laklaag kan de trilling van het bovenblad wel wat dempen.



2. Een "bright" rechterhand techniek.
Betekent dit gewoon dat je meer hoge tonen aanslaat dan lagere of wordt hier wat anders mee bedoeld ?


Waar heb je dat gehoord? Ik weet ook niet wat daarmee bedoeld wordt. Misschien als je dichter bij het zadel aanslaat?



3. Mijzelf lijkt me een "donker" of "dark" houtkleur beter voor mij, maar ik wil toch het nog even vragen.


Nogmaals, dat is puur een esthetische kwestie, het heeft niets met het geluid te maken.



De donkere houtkleur schijnt dus hoge tonen beter weer te geven, betere sustain heeft, maar minder snelle respons heeft en minder warm klinkt.

De lichte houtkleur schijnt snelle respons te hebben en klinkt warm, maar geeft hoge tonen minder goed weer en heeft minder sustain.


Ik denk dat de verkoper je in dit geval het verschil tussen sparren en ceder uitlegde, waar de tweede ceder zou zijn. Maar die kleur is dan toeval geweest. zonder gekleurde lak is ceder wat donkerder, meen ik.




- snelle respons.
Geen idee wat respons nu precies betekent.


Sommige gitaren geven al een redelijk volume bij een zachte aanslag, bij andere moet je wat harder aanslaan. probeer echter ook hoe de gitaar reageert als je hard aanslaat, bij sommige gitaren wordt het geluid dan rommelig, of ze klinken bijna niet harder.

--=HANS=--
3 augustus 2010, 20:28
Of je hebt de verkoper verkeerd begrepen of hij heeft je echt een heleboel halve waarheden lopen verkopen. Het is niet per definitie zo dat de kleur van het gebruikte hout iets zegt over hoe het klinkt. Het is meer de combinatie van de gebruikte houtsoorten. Om toch even op kleuren terug te komen, een maple body (erg licht van kleur) i.c.m. een spruce top (ook licht van kleur) geeft juist een heel erg bright geluid terwijl bijvoorbeeld een mahonie body met een ceder top, beide donker gekleurde houtsoorten juist een veel warmer/wolliger geluid geven. Kortom, kijk niet naar de kleur van het hout of de lak maar kijk naar de houtsoorten in verschillende combinaties en luister vooral naar wat je hoort. Dat je een cutaway er mooi uit vind zien is natuurlijk een argument maar dat beter op de schoot ligt en lichter zou zijn lijkt me wat overtrokken. Als je zoekt naar een zo licht mogelijk instrument kun je beter kijken naar welk model je zoekt ( dreadnought, OM, OOO, GS etc etc) Een dreadnought met cutaway zal meestal nog veel zwaarder zijn dan een OOO zonder. Die cutaway zit daar voornamelijk om ook ver voorbij de 14e fret te kunnen spelen, in de praktijk zul je dit niet zo veel doen. Dus als je een mooie OOO vindt zonder cutaway, laat je er dan niet door weerhouden.

Cue Zephyr
3 augustus 2010, 20:38
Aan de beschrijving te zien bedoel je met lichte kleur mahonie en donker palissander. Ceder heeft namelijk meer respons dan sparren dus zou het daar half andersom zijn.
Mahonie heeft een wat meer gefocust spectrum. Palissander en andere soorten van de dalbergia (rosewoods) familie hebben een vergelijkbaar geluid. Verder heb je nog alternatieven zoals leden van de juglans familie (walnoot), guibourtia familie (bubinga en ovangkol), acacias (koa en Tasmanian blackwood), en uiteraard acer (maples).

Als je veel gaat soleren of halsbrekende fingerstyle gaat spelen dan is een cutaway wel handig, kwam ik laatst ook weer eens achter.

Respons heeft ook te maken met de klank, niet alleen het volume. Om een fatsoenlijke klank uit een Martin te krijgen moet je volgens mij veel harder werken dan bij bijvoorbeeld een Taylor (ik spreek uit gelimiteerde ervaring).

LaurentB
3 augustus 2010, 21:26
Voor de duidelijkheid: Cue Zephyr heeft het hier over de houtsoorten voor zij- en achterkanten.

Cue Zephyr
3 augustus 2010, 21:42
Even voor de duidelijkheid - wat overigens ook weer verwarring zal brengen:
Acacias, walnoot en mahonie worden ook dikwijls voor tops gebruikt. Denk aan de Taylor Koa series K2xCE en K6xCE types, en ook de Walnut series (worden helaas niet meer gemaakt). Martin heeft de 15 serie waarbij mahonie als top en zij- en ahcterkanten wordt gebruikt.

Joey Centiago
3 augustus 2010, 22:10
Dit is een kwestie van afstelling van de hals en het zadel (dat witte stripje waarover de snaren lopen op de klankkast), niet zozeer een vaste eigenschap van de gitaar.

Dat afstellen van de snaarhoogte kan dus bij elke gitaar verandert worden ?




[/QUOTE]Nee, dit heeft niet met de kleur te maken, dat is slechts een kwestie van lakkleur. de meeste bovenbladen zijn van sparren(spruce) gemaakt, en sommige van ceder. Ceder heeft een wat warmere klank, sparren een helderdere.
Je kunt daarachter komen door te vragen of de specificaties op te zoeken, maar het beste is gewoon luisteren. De constructie van het bovenblad (de zangbalken op de achterkant ervan) is namelijk minstens even belangrijk als het materiaal.[/QUOTE]

Morgen zal ik dan de verkoper vragen dat ik 1 van sparren en 1 van ceder wil bespelen om het verschil te horen.

Heb je misschien wat tips hoe ik kan zien of de constructie goed is ?
Wat bedoel je precies met "zangbalken" wat moeten die zijn om om goed te zijn ?





[/QUOTE]De kleur niet, maar een erg dikke laklaag kan de trilling van het bovenblad wel wat dempen.[/QUOTE]

Hoe kan ik checken dat er niet een te dikke laag op zit ?





[/QUOTE]Waar heb je dat gehoord? Ik weet ook niet wat daarmee bedoeld wordt. Misschien als je dichter bij het zadel aanslaat?[/QUOTE]

Dat dichter bij de zadel aanslaan is dat, nu je het zegt.
De verkoper had een stukje gespeeld met het aanslaan dicht bij de zadel en ook dicht bij de topkam en dat klonk idd wat brighter, maar dit soort spelen lijkt mij meer voor gevordenen, niet echt voor mij




[/QUOTE]Of je hebt de verkoper verkeerd begrepen of hij heeft je echt een heleboel halve waarheden lopen verkopen?[/QUOTE]

Ik wil even erbij zeggen dat niet alles wat ik hier neerzet info is van de verkoper bij die muziekwinkel, maar ook van andere forums





[/QUOTE]Het is meer de combinatie van de gebruikte houtsoorten. Om toch even op kleuren terug te komen, een maple body (erg licht van kleur) i.c.m. een spruce top (ook licht van kleur) geeft juist een heel erg bright geluid terwijl bijvoorbeeld een mahonie body met een ceder top, beide donker gekleurde houtsoorten juist een veel warmer/wolliger geluid geven. Kortom, kijk niet naar de kleur van het hout of de lak maar kijk naar de houtsoorten in verschillende combinaties en luister vooral naar wat je hoort[/QUOTE]

Heb je misschien een site of afbeelding waar ik kan zien welke houtsoorten het meest gebruikt wordt voor body en spruce top een wat voor klank het geeft?





[/QUOTE]Dat je een cutaway er mooi uit vind zien is natuurlijk een argument maar dat beter op de schoot ligt en lichter zou zijn lijkt me wat overtrokken. Als je zoekt naar een zo licht mogelijk instrument kun je beter kijken naar welk model je zoekt[/QUOTE]

Dat de cutaway die ik testte beter op de schoot lag en lichter voelde was misschien eerder de gitaar zelf dan doordat het een cutaway was.
Ik ben niet zozeer op zoek naar een zo'n licht mogelijke gitaar.
Hoewel ik wel de zwaardere minder fijn vind liggen in de hand en op schoot dan de wat lichtere.





[/QOUTE]Respons heeft ook te maken met de klank, niet alleen het volume. Om een fatsoenlijke klank uit een Martin te krijgen moet je volgens mij veel harder werken dan bij bijvoorbeeld een Taylor (ik spreek uit gelimiteerde ervaring).[/QUOTE]

Over een fatsoenlijke klank uit een gitaar te krijgen door hard aan te slaan . Komt dit vaak voor en zijn er merken die hier bekend om zijn ?

Fingerpick
3 augustus 2010, 23:07
- het wordt een western akoestische gitaar met staalsnaren
- het budget is 150-250
- de stijl die ik wil spelen is rustige ballads (hymnes) en rock muziek

Ik denk niet dat al de vragen die je stelt relevant zijn voor een gitaar van 150 à 250 Euro...
Indien je deze bedragen x10 vermenigvuldigd komen er inderdaad meer specs aan te pas, maar tegen de tijd dat je in die prijsklasse koopt heb je zelf ook al een heleboel meer luisterervaring , ook qua houtsoorten, aktie, bruggen en topkams, merken, modellen enz...enz...
Koop gewoon een gitaar die je NU prima vindt. De rest volgt later wel, je evolueert ook in die dingen ;-))

Cue Zephyr
4 augustus 2010, 00:17
Ja, elke gitaar is af te stellen, sommige iets meer dan andere.

Als het een bekendere naam is kun je meestal wel aannemen dat de constructie in orde is (de merken die je hebt genoemd).

Zangbalken (bracing in het Engels) is de versteviging onder het bovenblad.

En, zoals ik net nog ergens las, de gitaar (eindproduct) is een som van de houtsoorten, constructie en de 'ingebouwde klank'. Met ingebouwde klank bedoel ik wat bouwers in hun gitaar bouwen - Martins klinken als Martins, Taylors als Taylors, Lowdens als Lowdens, etc.

Ik heb geen site, maar ik kan je zo al vertellen welke houtsoorten voornamelijk voor top en body gebruikt worden. Dit gaat voornamelijk op voor de duurdere gitaren, though.
Soundboard:
Sitka spruce (picea sitchensis)
Red (aka Adirondack) spruce (picea rubens)
Engelmann spruce (picea engelmanii)
Western Red cedar (thuja plicata)

Body (back/sides):
Traditioneel:
Mahonie (swietenia macrophylia denk ik)
Rosewoods (aka palissander, sonokeling e.a.) (dalbergia latifolia [East Indian] nigra [Brazilian])
Maple (acer macrophyllum)

Niet traditioneel:
Walnut (juglans nigra [Black] hindsii [Claro] californica [common]
Koa (acacia koa)
Tasmanian blackwood (acacia melanoxylon)
Ovangkol/Amazaque (guibourtia ehie)
Cocobolo (dalbergia retusa)
... en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Over dat wat-harder-werken-voor-klank weet ik alleen Martin, maar heb me ook laten vertellen dat dit bij Collings ook het geval is.

En inderdaad, veel vragen zijn niet relevant bij zo'n aanschaf als deze.

--=HANS=--
4 augustus 2010, 00:37
Over dat wat-harder-werken-voor-klank weet ik alleen Martin, maar heb me ook laten vertellen dat dit bij Collings ook het geval is.


Daar kun je wat mij betreft grote vraagtekens bij zetten. Welke gitaren vergelijk je met elkaar en waar ben je aan gewend? Taylors zijn in mijn beleving allemansvrienden die idd makkelijk te bespelen zijn maar is dat dan meteen een "fatsoenlijk" geluid? Misschien gaat die Taylor ook wel beter klinken als je er harder op werkt. Het ligt denk ik erg aan wat je referentie is en wat je mooi vindt. Als je probeert om een gitaar van merk A als een gitaar van merk B te laten klinken, koop dan merk B.

Maar ik sluit me aan bij Fingerpick, dit is allemaal onzinnige informatie voor een starter met een beperkt budget.
Ga naar een speciaalzaak, er zijn er verschillende met een enorm assortiment in de prijsklasse waar je in zoekt, en ga gewoon kijken wat je binnen je budget kan vinden wat je goed ligt. Ik ken niet veel mensen die binnen een jaar zo goed konden spelen dat ze allerlei nuances in houtsoorten konden onderscheiden qua klank. Ik ken wel een aantal echt goede gitaristen die op een eenvoudige gitaar veel mooiere muziek kunnen maken dan ik op een peperduur instrument van een topmerk ;)

Fingerpick
4 augustus 2010, 02:07
Ik ken wel een aantal echt goede gitaristen die op een eenvoudige gitaar veel mooiere muziek kunnen maken dan ik op een peperduur instrument van een topmerk ;)

Inderdaad, het is de muzikant die de Muziek maakt, niet de kwaliteit van het instrument waar hij/zij op speelt .......

Cue Zephyr
4 augustus 2010, 14:40
Helaas zijn fan-fretted gitaren niet al te goedkoop... :(

Ik heb trouwens niks met elkaar vergeleken. Of ja, misschien ook wel. Ik kan me alleen herinneren ik maar moeizaam een goede klank uit een Martin D-28 of HD-16R kon krijgen, maar toen ik harder ging spelen er wat meer leven in kwam. Dit was ook het geval met een D-16GT (dacht ik dat het was) die ik later nog heb geprobeerd. Elke Taylor (stuk of 10-20) die ik heb geprobeerd liet zich makkelijk bespelen op redelijk zacht volume met mijn vingers. Natuurlijk klonk het allemaal wat indrukwekkender als je eenmaal harder ging spelen, maar toch. Larrivee's, Lowdens, Blueridges, Eastmans, Takamines, Yamahas en Seagulls spelen in mijn ogen (lees oren) ook ongeveer met dit gemak. Een Collings heb ik persoonlijk nog niet geprobeerd, hoop snel bij Casa Benelly eens die SJ Indian en OM3 te proberen.

Joey Centiago
4 augustus 2010, 19:18
Ik ben net weer terug van een muziekwinkel.

Als eerste wilde ik het klankverschil van sparren en cederhout horen.
Hiervoor had ik een Crafter lite D/CD (ceder) en een Crafter HTC 24 EQ/NT (sparren)

Tjonge, wat een verschil !
De cederhouten gitaar die ik bespeelde klonk zo veel meer warmer dan de sparren. De sparren was meer metaalachtig klinkend.
Hoewel de sparren kwa hoge noten veel meer eruit sprong.

De cederhouten had een mooie, volle sustain.

Ik heb volgens mij wel 10 keer die 2 gitaren omgewisseld om uit te vinden wat ik mooier vond klinken.

De warmheid van de cederhouten gaf de gitaar echt zo'n mooi geluid, vergeleken met de sparren echt een groot verschil.
Maar de hoge noten van de sparren klonken veel helderer en scherper.

De cederhouten was wat moeilijker te bespelen, ik moest wat harder op de snaren drukken om een fatsoenlijk geluid eruit te krijgen.

Ik vond het erg moeilijk kiezen welke van de 2 ik mooier vond klinken.


Mijn eerste vraag is:

1. Kan ik de hoge noten van de cederhouten gitaar wat scherper en helderer laten klinken door bepaalde dingen zoals soort snaren te veranderen zonder dat de klank op andere punten verandert (zoals de warmheid enzo) ?


2. Ik weet niet precies waarom de cederhouten wat moeilijker te bespelen was, helaas vergeten te vragen, maar hoe kan ik een gitaar makkelijker bespeeldbaar maken ? Ik weet dat wanneer de snaarhoogte hoog is dat je harder de snaren moet indrukken om een fatsoenlijk geluid eruit te krijgen, dus de snaarhoogte veranderen, misschien andere snaren ?


3. Het allerliefste wil ik dus een gitaar die warm klinkt en toch dat de hoge tonen eruit springen.

De cederhouten gitaar had een massief cederhouten soundboard en
een mahonie body.

Als ik op zoek zou gaan naar een gitaar met cederhouten soundboard, maar met een rosewood body (rosewood kan ietsjes lichter dan mahonie zijn) of
een gitaar met een sparren soundboard en palissander of maple of misschien mahonie of rosewood body.

Hoe groot is de kans dan dat ik een gitaar beluister die warm klinkt, volle sustain heeft, maar ook dat de hoge tonen eruit springen ?

Cue Zephyr
4 augustus 2010, 20:44
Moeilijker te bespelen? Heeft met de afstelling te maken.
Houd ook rekening met het feit dat sparren over tijd een meer open klank zal krijgen.

Ik vind het volgende:
Crafter Lite D/CD:
Solid Cedar top
Mahogany Back & sides (gelamineerd, neem ik aan)

Crafter HTC24 EQ
Solid sprce top (neem ik aan)
Mahogany back & sides (gelamineerd, neem ik aan)

Ik zie ook dat de HTC een kleinere sondbox heeft dan de D/CD, wat ook van invloed zal zijn geweest.

1. Een benen zadel (en wellicht topkam) kan helpen, 80/20 bronzen snaren ook.
2. Andere snaren, actie bij topkam of zadel verlagen, nekrelief bijstellen (truss rod).
3. Misschien redwood met cocobolo in een Grand Auditorim body, ik verzin maar wat.

Palissander = rosewood
Esdoorn = maple

Mahonie zoals ik al zei, zal een wat meer gefocste klank hebben. Rosewoods zullen wat minder gefocst klinken, en meer laag en wat meer hoog hebben, maar niet de midrange pnunch of het volume dat mahonie heeft. Als je hoge tonen wilt die eruit springen ga je meer richting maple, hoewel dit bij rosewoods ook kan. Persoonlijk zou ik dan eerder naar alternatieve houtsoorten gaan kijken als walnoot en de acacias maar dat is toch niet van toepassing in deze prijsklasse (x10 en dan kom je in de buurt).

LaurentB
4 augustus 2010, 20:54
Goed gedaan, gewoon uitgebreid getest en goed geluisterd! En nou nog eens doen bij een andere grote winkel, met liefst een ander assortiment.

Joey Centiago
5 augustus 2010, 00:24
1. Een benen zadel (en wellicht topkam) kan helpen, 80/20 bronzen snaren ook.


Deze bronzen snaren, wordt hierdoor de klank van de gitaar anders, minder warm ofzo ?



2. Andere snaren, actie bij topkam of zadel verlagen, nekrelief bijstellen (truss rod).


Over dat nekrelief bijstellen, ik zie dat je dan een extra draaiknop hebt op de kop hebt. Is dit wel te doen door een verkoper bij een muziekwinkel zonder dat er iets kapot gaat ofzo ?



Mahonie zoals ik al zei, zal een wat meer gefocste klank hebben. Rosewoods zullen wat minder gefocst klinken,

Wat wordt er eigenlijk bedoeld met "gefocust" ?

Cue Zephyr
5 augustus 2010, 01:36
Het hoeft er niet 'killer' op te worden. 80/20 snaren klinken over het algemeen veel brighter, alleen blijft deze brightness niet zo lang. Phosphor bronze vind ik een mooie balans, iets minder bright maar blijft veel langer in stand. Verder klinken andere merken snaren ook lichtelijk anders. Ik vind bijvoorbeeld dat Dean Markley Alchemy snaren erg warm klinken. Erg goede snaren om de gitaar wat op te warmen en wat top-end sparkle eruit te halen. Zo vind ik D'Addario EJ's erg bright, maar nog steeds warm en er is erg veel volme uit te halen in tegenstelling tot bijvoorbeeld Elixirs.

Nekrelief zou ik niet door een verkoper laten doen, maar door een luthier. Ben van plan mijn gitaren ook even bij de lokale luthier langs te brengen voor een afstelling. Mijn Taylor kan veel beter dan hoe deze nu is afgesteld.

Met gefocust bedoel ik iets meer midrange, wat minder diep laag of dat sprankel-/rinkelhoog, sterke fundamentals. Wordt ook wel beschreven als een 'woody' klank.

Joey Centiago
5 augustus 2010, 20:52
Vanmiddag weer even naar Huigens in Hengelo geweest.


Ik had een paar leuke gitaren op hun site gezien die ik even wilde testen, namelijk

- de Ibanez AE Serie AEL20E en de Crafter T035/N.

Omdat de Ibanez een maple bovenblad had en een maple back & sides wilde ik wel graag weten hoe dat zou klinken.

De Crafter had een massief spruce bovenblad en gelamineerd Palissander.

De vorige keren had ik mijn vader mee, die zelf wel wat verstand ervan heeft, maar dit keer ging ik alleen.

Op eerste gezicht leek het wel alsof de Crafter wat warmer klonk, wat kwa houtsoorten van de 2 gitaren wat raar leek.

Maar later, toen ik weer thuis was en met mijn vader over had, zei ik dat de 2 gitaren niet helemaal goed afgesteld waren.

Individueel klonken ze niet vals in geheel, maar de Crafter was wat lager afgesteld, waardoor die waarschijnlijk "nep warm" ofzo overkwam.

Volgende keer maar een stem apparaat meenemen en dan pas vergelijken.


Ik heb daar verder nog zitten rondkijken naar gitaren, misschien dat ik eentje zag liggen die me wel aansprak.

Toch nog 2 leuke gevonden, namelijk.

- de Epiphone AJ 185 (helaas nog geen specs op internet gevonden) en de
- Morgan 121 SCE-N (ook hier niets te vinden)

De homesite van Epiphone bestaat niet meer ofzo en van de Morgan heb ik wel een site gevonden die deze verkoopt, maar vertellen niets over de houtsoorten.

Deze 2 gitaren klinken allebei wel warmig, maar op dit moment is het voor mij veel beter om de volgende keer weer iemand mee te hebben die er meer oor voor heeft.



Van mijn vader mag ik zijn oude western gebruiken, totdat ik een eigen koop, maar hij zegt dat ik die ook mag hebben als ik wil.

Deze gitaar is kwa geluid veel beter, warmer en voller, en dit met erg oude snaren waarvan de dunne E-snaar geknapt was, alleen hij is echt super oud.
In ieder geval meer dan 25 jaar oud.
Het is een Hofner, en er zijn net bronzen 80/20 0.10 inch snaren van Martin op gedaan, dus ben benieuwd hoe die nu klinkt.

edit: net mijn vader gevraagd hoe oud die is, schijnt de Hofner zelfs nog ouder te zijn. Tussen de 45 en de 50 jaar.
Het is een jazz-gitaar en klinkt met de nieuwe snaren zeer goed.

Lekker warm en vol.

Ik moet na een tijdje spelen toch zeggen dat het best lastig te spelen is vergeleken met gitaren die ik getest heb in de muziekwinkels.

De action is al op z'n laagst.

LaurentB
5 augustus 2010, 21:01
Kijk dan inderdaad eens welke in de winkel beter klinken dan die Hofner met nieuwe snaren! Hofner was namelijk geen slecht merk.

Maple zij- en achterkant kan vrij helder klinken, maar heeft soms wat gebrek aan laag, zoals mijn Crafter.

Anarith
8 augustus 2010, 19:39
ik heb zelf een bristol bm16 voor 214 euro gekocht en ben hier zeer tevreden mee

yordi-15
8 augustus 2010, 21:06
haha, een echte gitaarlover zo te zien. 2 minuten spelen en meteen al verkocht.

Houd er wel rekening mee dat je in het begin blaren op je vingers krijgt.
Toen ik/iedereen voor het eerst speelt doet het indrukken van de snaren best pijn aan je vingers.
Vooral als je meteen metalen snaren meteen neemt kan het wel es bloeden.

Maar over het algemeen moet je gewoon zo,n prachtige western nemen. Voor 200 euro heb je al een hele goede.
Ik zelf heb nu nylon en het begint te zuigen na een tijdje. Western is in mijn ogen way much beteer:ok:

Cue Zephyr
8 augustus 2010, 23:43
Blaren? Wat doe je dan? Toen ik meerdere keren begon met spelen heb ik nooit blaren gehad. Wel pijn aan de vingertoppen, maar geen blaren. Zelfs niet toen ik begon te tappen met mijn rechterhand. ;)

Ik vind persoonlijk dat je pas voor 300-500 euro een fatsoenlijke gitaar hebt maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zoveel heb bespeeld dat ik kieskeurig begin te worden. Echter een goedkopere Tanglewood van die prijsklasse... never fails to impress me.

Ik heb een staalsnarige en wil nog steeds een nylonsnaar. :D

yordi-15
9 augustus 2010, 01:38
Blaren? Wat doe je dan? Toen ik meerdere keren begon met spelen heb ik nooit blaren gehad. Wel pijn aan de vingertoppen, maar geen blaren. Zelfs niet toen ik begon te tappen met mijn rechterhand. ;)

Ik vind persoonlijk dat je pas voor 300-500 euro een fatsoenlijke gitaar hebt maar dat komt waarschijnlijk omdat ik zoveel heb bespeeld dat ik kieskeurig begin te worden. Echter een goedkopere Tanglewood van die prijsklasse... never fails to impress me.

Ik heb een staalsnarige en wil nog steeds een nylonsnaar. :D

ik kreeg wel blaren, als ik toen ging streamen met mn duim bijvoorbeeld kreeg ik serieuze pijn en een dikke blaar

Ja iemand die al lang gitaar speelt wet natuurlijk beter wat die echt wilt en zoekt, ik vind zo,n beetje alle western gitaren vet(wel moeten ze goed klinken natuurlijk)

Cue Zephyr
9 augustus 2010, 02:37
Ik weet wat ik wil, maar ik speel vaak genoeg gitaren waar ik eigenlijk hélemaal niet naar op zoek ben. Ik was vaak genoeg onder de indruk van de goedkopere gitaren vooral van Tanglewood. Vrij neutrale sound maar van zeer goede kwaliteit voor die prijs (ja, 300-500 euro). Als je eenmaal de 1000-1500 euro passeert is het echter meer een kwestie van smaak. Je zult daar niet snel een gitaar tegenkomen die slecht klinkt/speelt of van slechte kwaliteit is. IOW you wouldn't mind owning any of them.

SantaX
9 augustus 2010, 03:03
Van staalsnaar heb ik niet zoveel verstand, maar ik wilde even kwijt dat ik het tof vind dat je echt bezig bent kennis te vergaren. Je stelde in dit topic nu al vragen waar ik pas na 10 jaar spelen mee bezig was. En dat voor een toetsenist! Wie had dat ooit kunnen denken. Een topic van een toetsenist en geen 1 keer het woord midi gebruiken. Hulde! Warmte is overigens een kwestie van smaak, maar mijn klassieke gitaren hebben een ceder bovenblad :) Vanwege die warmte, als je met je vingers gaat spelen en paar goede nagels aan je aanslaghand laat groeien kun je op ceder alsnog dat felle hoog eruit krijgen. (nylon nochtans, zoals ik al zei: van staalsnaren weet ik maar bitter weinig af, alleen mijn 12-snaar heeft ze) Maar een gitaar die dat warme niet heeft, zul je ook niet echt warm krijgen als je met de huid van je vingertoppen gaat spelen. Dat geroepen hebbende... ik ben een sucker voor dat warme en speel zelfs op ceder meestal met mijn vingertoppen in plaats van mijn nagels. Die laatste gebruik ik alleen voor effect en accenten.