PDA

View Full Version : Snaarbreuk lage E bij brugzadels



out of line
2 augustus 2010, 22:32
Ik ben nieuw hier en heb me aangemeld omdat ik al geruime tijd met een zeer irritant probleem zit.

Mijn lage E snaar breekt geregeld precies bij het brugzadel.

Ik heb een ander topic over snaarbreuk doorgelezen en daar een aantal mogelijke tips in zien staan, maar dat topic gaat voornamelijk over de hoge snaren van de gitaar.
Mijn probleem is dat alleen mijn lage E snaar breekt (op 1 keer de A snaar na)

Van de gitaren die ik heb, zijn dit de gitaren die ik veel gebruik (bij beide gitaren is er sprake van snaarbreuk):
Gibson Shred-X Explorer met Kahler 2215k tremolo systeem (snaar ligt in een brugwieltje)
Gibson Flying V met Tune-o-matic bridge met stopbar (snaar ligt in een zadeltje)

Dit heb ik al geprobeerd:
Bij de Explorer is er een brugwieltje van zachter metaal gemonteerd
Ook is er een E snaar ingelegd met een gesoldeerde (verstevigde) achterkant
Beide waren geen oplossing.

De dikte van de snaar waar ik mee speel is 046

Ik palm mute geregeld

Ik las dat hier mensen met dikkere plectrums zijn gaan spelen en dat daardoor de snaarbreuk afnam, zou dat ook voor dit probleem een oplossing kunnen zijn?
Ik gebruik nu plectrums van Jim Dunlop, de Jazz III

Hebben mensen misschien ook tips zodat ik mijn techniek kan testen of verbeteren?

Sorry voor de lange post. Ik hoop dat mensen me vooruit kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Harry
3 augustus 2010, 10:25
welk merk snaren gebruik je? Ik heb sinds ik op Ernie Ball speel niet of nauwelijks last van snaarbreuk.

HaroldA
3 augustus 2010, 10:49
welk merk snaren gebruik je? Ik heb sinds ik op Ernie Ball speel niet of nauwelijks last van snaarbreuk.

Ik ben juist van EB afgestapt omdat die allemaal bij de brug braken. Zo zie je maar dat dat per gitaar, plectrum en speler verschilt.

Madcow
3 augustus 2010, 11:15
Bij mij breken ze niet bij de brug maar vaker bij het balletje.

HaroldA
3 augustus 2010, 11:27
Verrek, ik zie nu pas dat je uit Goirle komt: ga eens bij Hans Stegers langs! (http://gitaarservice.nl)

Wabbie
3 augustus 2010, 11:54
Ik heb mijn brugzadels vervangen door graphtech zadels op zowel mijn jazzmaster als mijn strat. Verder ben ik van een standaard setje Ernie Ball 010-046 naar een set Ernie Ball Coated Titanium 012-056 gegaan en ben ik met een dunner plectrum gaan spelen.
Sindsdien heb ik geen last meer van brekende snaren.

HaroldA
3 augustus 2010, 11:58
Ik heb mijn brugzadels vervangen door graphtech zadels op zowel mijn jazzmaster als mijn strat.

Als je snaren zijn geaard door je brug kan het zijn dat je dankzij je graphtech zadels die link kwijt bent...

Ik heb 7 gitaren en ik breek op geen van allen snaren, tenzij ze echt heel oud zijn en lang stil hebben gestaan.

Wabbie
3 augustus 2010, 12:01
Heb ik eigenlijk geen last van. Bij mijn Jazzmaster zijn mijn snaren geaard via de tremolo, en bij mijn strat is er nog genoeg contact met andere metalen onderdelen van de brug.

HaroldA
3 augustus 2010, 12:05
Heb ik eigenlijk geen last van. Bij mijn Jazzmaster zijn mijn snaren geaard via de tremolo, en bij mijn strat is er nog genoeg contact met andere metalen onderdelen van de brug.

Bij een TOM brug heb je wel last van dat verschijnsel...

Wabbie
3 augustus 2010, 12:10
Hmmm, goed punt inderdaad. Daar had ik nog niet aan gedacht. Dat krijg je er van als je alleen maar op Fenders speelt. Maar een ToM brug kun je toch ook anders aarden? Naar het staartstuk bijvoorbeeld, is wel wat meer werk natuurlijk.

out of line
3 augustus 2010, 21:04
Ik heb mijn brugzadels vervangen door graphtech zadels op zowel mijn jazzmaster als mijn strat. Verder ben ik van een standaard setje Ernie Ball 010-046 naar een set Ernie Ball Coated Titanium 012-056 gegaan en ben ik met een dunner plectrum gaan spelen.
Sindsdien heb ik geen last meer van brekende snaren.

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Overgaan op een setje van 056 is voor de Explorer geen optie die passen niet in de Kahler brug die er opligt (en voor mij is een andere brug op de Explorer geen optie omdat de hoek van de snaar op die brug al zeer klein is wat erg handig kan zijn bij snaarbreuk) Daarnaast heb ik weleens 052 snaren gehad en vond die wel aan de dikke kant, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Bedankt voor de tip over Hans Stegers, met hem ben ik bezig om het probleem op te lossen. Hij wordt ook gek van mijn probleem, want ik breek zelfs snaren op de brug die hij aanraad bij snaarbreuk (de Kahler)

Ik hoop dat er meer mensen tips hebben.

Weet iemand ook nog tips of manieren waarmee ik naar mijn speeltechniek kan kijken, bijvoorbeeld om te checken of ik te hard op mijn snaren duw?

Alvast bedankt!

out of line
3 augustus 2010, 21:08
Voor ik het vergeet, ik heb altijd D'addario snaren gebruikt, die liggen nu ook op de Explorer.

Op de Flying V liggen nu Ernie Ball snaren.

Ik laat zowieso op de brug van de Flying V graphtech zadeltjes leggen.

G.G.
3 augustus 2010, 21:38
Als je snaren zijn geaard door je brug kan het zijn dat je dankzij je graphtech zadels die link kwijt bent...



Nee hoor, want de aarding gaat via de klauw naar het blok, naar de baseplate, naar de zadeltjes. De snaren raken de gaten in de baseplat en maken ook nog eens contact onderaan het blok. Aarding moet er genoeg zijn.