PDA

View Full Version : Welke speakers passen het beste bij een JTM45 of 1959SLP?



Bobstra
2 augustus 2010, 17:18
Ik heb zelf gedacht aan Celestion G12M 'greenbacks', G12H30 of G12T75.

Chris Winsemius
2 augustus 2010, 21:25
Rei. JTM45?

Hier even 'n rijtje speakers die bij de originelen werd gebruikt:

JTM45: hoofdzakelijk Alnico Blues en M20s (eerste greenbacks)

1959SLP: de rei. is nogal krasserig (stock) dus ik zou voor wat warmere speakers als de M20 of 65 Watter van Celestion gaan. Bij de 1e oude 100 Watters werden 20 Watters gebruikt, daarna 25 Watters en bij de bas-versies v/d 100 Watters 30 Watt greenbacks.

Puerco
3 augustus 2010, 01:35
Bij de 1e oude 100 Watters werden 20 Watters gebruikt, daarna 25 Watters en bij de bas-versies v/d 100 Watters 30 Watt greenbacks.

Dit waren dan wel 2 412 kasten, dus een full stack.
Bij 4 20 watters met een 100 Watt top erop loop je dikke kans de speakers op te blazen.
Die 30 Watt greenbacks dat zijn de G12H30, de 20 en 25 Watt de G12M. Beiden hadden groene kappen, beetje verwarrend, daar met greenback meestal de G12M bedoelt word. De G12H30 HERITAGE uitvoering heeft ook nog steeds een groene kap.

Chris Winsemius
3 augustus 2010, 09:11
Bij 4 20 watters met een 100 Watt top erop loop je dikke kans de speakers op te blazen.

Valt wel mee.....
Vier overleven het goed met 'n 100 Watt en twee kunnen vrij makkelijk een JTM45 voluit aan. Natuurlijk is dit "op het randje" maar de vermogensspecs van Celestions hebben imo 'n behoorlijke veiligheidsmarge en op deze manier heb je iig. het juiste type speaker bij de juiste amp.

'k Ken zat voorbeelden van gitaristen die bijvoorbeeld met twee 25 Watt greenbacks op 100 Watt amps spelen.

Mr.Jay
5 augustus 2010, 23:21
Ik heb een BB combo met G12M25's en een JTM45head aan een 2061 kastje met H30's.
2 dezelfde amps, maar aan H30/closed back is het toch effe een heel ander/mooier verhaal dan de BBcombo zelf. De M25's zijn compacter, middier vind ik. De BB aan de H30's gehangen zijn veel dynamischer en voller van toon.

Hoewel het lowpower-amps zijn zou ik er toch geen dure Bue alnico's aan durven hangen, al is het nog zo authentiek misschien.
Daarnaast moet je van alnico+Marshall houden, ik heb de amps ook es aan mijn ouwe AC30cab gehangen met diens originele alnico's, maar nee, niet mijn ding.
Maar ieder zijn ding uiteraard.

the sure thing
6 augustus 2010, 21:25
Ha Bobstra,

Het ligt eraan: welke gitaar heb je (strat/les paul, dus single coils of humbuckers) en hoe wil je klinken?

Wil je de maximale oversturing, ah la Van Halen? Of wil je meer als Jimmy Page klinken? Of Jimi Hendrix?

Of ga je dmv een pedaaltje erbij voor de metal kant?

Bobstra
10 augustus 2010, 00:34
Ik speel nu vooral met een Les Paul en ik hoop een mooie Hendrix-achtige sound te krijgen.

Kamiess
10 augustus 2010, 08:39
Valt wel mee.....
Vier overleven het goed met 'n 100 Watt en twee kunnen vrij makkelijk een JTM45 voluit aan. Natuurlijk is dit "op het randje" maar de vermogensspecs van Celestions hebben imo 'n behoorlijke veiligheidsmarge en op deze manier heb je iig. het juiste type speaker bij de juiste amp.

'k Ken zat voorbeelden van gitaristen die bijvoorbeeld met twee 25 Watt greenbacks op 100 Watt amps spelen.

Kijk, dat wilde ik nu ook weten.
Ben van plan mijn 2x12 te voorzien van G12H30's ipv vintage 30.
Kan iemand trouwens kort en krachtig het verschil tussen de G12m25 en de G12H30 uitleggen?

Fireburst
10 augustus 2010, 21:32
G12H30's klinken inderdaad fantastisch, mits ze goed ingespeeld zijn ! Dit 'inspelen' duurt iets langer als bv bij een V30 (membraanmateriaal wat stugger of zo ?) dus niet panikeren als je splinternieuwe speakers bij het eerste akkoord toch niet zo klinken als je gedacht of in de winkel gehoord had.
Ze hebben 'wat meer tijd' nodig zeg maar.

guitarguru
10 augustus 2010, 21:50
Ik speel nu vooral met een Les Paul en ik hoop een mooie Hendrix-achtige sound te krijgen.

Hahahaha, sig-worthy hoor! :seriousf:

Gearjunkie
10 augustus 2010, 22:01
Hahahaha, sig-worthy hoor! :seriousf:

Je lacht iemand uit omdat je zelf denkt dat Henrix enkel op Strats speelde begrijp ik??

guitarguru
10 augustus 2010, 22:05
Je lacht iemand uit omdat je zelf denkt dat Henrix enkel op Strats speelde begrijp ik??

Uitlachen niet persé hoor. :makeup: Maar Hendrix' kenmerkende sounds haalde hij natuurlijk uit zijn Strats. Ik geloof niet dat ik hem ooit met een Les Paul heb gezien, wel met b.v. Flying V's.

Gearjunkie
10 augustus 2010, 22:06
dan is 't goed ;)

Mitch
10 augustus 2010, 22:12
Gibson heeft die prachtige signature gitaar nooit uitgebracht geloof ik hè?

http://www.guitarworld.com/sites/future.p2technology.com/files/imce-images/news-jh2.jpg

Kamiess
10 augustus 2010, 22:20
Uitlachen niet persé hoor. :makeup: Maar Hendrix' kenmerkende sounds haalde hij natuurlijk uit zijn Strats. Ik geloof niet dat ik hem ooit met een Les Paul heb gezien, wel met b.v. Flying V's.

http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://majorleaguejerk.com/wp-content/uploads/2009/08/jimi-hendrix-les-paul.gif&imgrefurl=http://www.thegearpage.net/board/showthread.php%3Ft%3D603704&h=355&w=258&sz=18&tbnid=FUXomSFlqnd3zM:&tbnh=263&tbnw=191&prev=/images%3Fq%3Djimi%2Bhendrix%2Bles%2Bpaul&hl=nl&usg=__s0uEd9B1I5Sjegcw_7Pr96m_n9Y=&sa=X&ei=3rNhTO2RKtSVOJ6S2Z8K&ved=0CBwQ9QEwAA

Beetje lange link, maar wel Jimi met een les paul.(heb zelfs wel eens foto's gezien met een SG en LP special met dubbele cutaway)
Maar je blijft uiteraard gelijk hebben betreft de sound en strats

guitarguru
10 augustus 2010, 22:20
Gibson heeft die prachtige signature gitaar nooit uitgebracht geloof ik hè?

http://www.guitarworld.com/sites/future.p2technology.com/files/imce-images/news-jh2.jpg

Nee, het idee is snel onder het tapijt geveegd. Was te controversieel...:soinnocent:

guitarguru
10 augustus 2010, 22:25
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://majorleaguejerk.com/wp-content/uploads/2009/08/jimi-hendrix-les-paul.gif&imgrefurl=http://www.thegearpage.net/board/showthread.php%3Ft%3D603704&h=355&w=258&sz=18&tbnid=FUXomSFlqnd3zM:&tbnh=263&tbnw=191&prev=/images%3Fq%3Djimi%2Bhendrix%2Bles%2Bpaul&hl=nl&usg=__s0uEd9B1I5Sjegcw_7Pr96m_n9Y=&sa=X&ei=3rNhTO2RKtSVOJ6S2Z8K&ved=0CBwQ9QEwAA

Beetje lange link, maar wel Jimi met een les paul.(heb zelfs wel eens foto's gezien met een SG en LP special met dubbele cutaway)
Maar je blijft uiteraard gelijk hebben betreft de sound en strats

Grappig inderdaad om te zien, Jimi op Les Pauls. Die hoge noten zijn zo linkshandig helemaal niet te doen, lijkt mij...

Kamiess
11 augustus 2010, 08:53
Grappig inderdaad om te zien, Jimi op Les Pauls. Die hoge noten zijn zo linkshandig helemaal niet te doen, lijkt mij...

Lijkt me ook niet.

Maar ff ontopic voor de topicstarter.
Tips voor speakers.
Heb trouwens wat rondgevraagd > wel grappig hoe verschillend mensen denken hierover.
Sommigen zeggen dat je ver weg moet blijven van de G12h30 omdat deze voor bas bedoeld zou zijn en andere zijn er positief over en Jimmi Page en Hendrix gebruikten ze ook dacht ik.
K&E raadt voor een 2x 12 combi een aan van een G12m25 en een G12h30, maar een combi van V30+G12t75 schijnt bij een vintage amp ook te werken.
Persoonlijk ben ik van die combi's niet zo weg aangezien je op de meeste plekken maar 1 mic voor de speakers krijgt en welke pak je dan?!

Chris Winsemius
11 augustus 2010, 08:56
Hendrix + Les Paul (gitaar):

http://4.bp.blogspot.com/_cuAw628hCBk/SeackQauOmI/AAAAAAAAAKA/877Eq52aFRU/s400/imagen7.gif

(mid 50s LP Custom)

http://2.bp.blogspot.com/_bFuRFEdeTvs/Sc4uwnaX8HI/AAAAAAAAASc/pN5wa-o0rtE/s400/Hendrix%2520SG.jpg

Early 60s SG/LP Custom

Chris Winsemius
11 augustus 2010, 09:03
Kijk, dat wilde ik nu ook weten.
Ben van plan mijn 2x12 te voorzien van G12H30's ipv vintage 30.
Kan iemand trouwens kort en krachtig het verschil tussen de G12m25 en de G12H30 uitleggen?

Dan vergelijk ik wel even pre Rola M25s met pre Rola H30s (laatste in bass-versie):

De H30s zijn dan harder qua klank en qua volume, meer laag. Bij een scheurende/brightere Marshall (late 60s plexi) amp vind ik zelf de M25s lekkerder dan de H30s. De M25s lijken ook meer "mee te geven" en meer "rock" te klinken.

Bij JTM45s geef ik zelf de voorkeur aan M20s.

Mr.Jay
11 augustus 2010, 09:16
Sommigen zeggen dat je ver weg moet blijven van de G12h30 omdat deze voor bas bedoeld zou zijn

onzin. Er zijn G12H30's-75Hz cones, LEAD cones wel te verstaan. Een van de mooiste speakers op de aardbol. Helaas geen nieuwe versie van.

Kamiess
11 augustus 2010, 09:38
http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=7

Welke speaker is dit dan?
Naar mijn idee is dit de G12h30 toch?

guitarguru
11 augustus 2010, 09:43
http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=7

Welke speaker is dit dan?
Naar mijn idee is dit de G12h30 toch?

Inderdaad, maar dan wel de 55 Hz versie..

Chris Winsemius
11 augustus 2010, 09:47
http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=7

Welke speaker is dit dan?
Naar mijn idee is dit de G12h30 toch?

Da's de 55Hz/Bass versie v/d H30 uit de Heritage serie (en met greenback dus). De goedkopere H30/ann. is de 75Hz/lead versie.
Beiden dus H30s maar verschillend qua klank en dynamiek, de ann. H30 lijkt minder op 'n oude 75Hz dan de Heritage op 'n oude 55Hz lijkt imo.

Mr.Jay
11 augustus 2010, 09:49
http://professional.celestion.com/guitar/products/heritage/spec.asp?ID=7

Welke speaker is dit dan?
Naar mijn idee is dit de G12h30 toch?

Deze Heritage is de Re-issue van de 55Hz (BASS-CONE) H30, de meest gebruikte H30 in de 70's o.a.
Ik heb deze Heritage al vaker getest naast "dezelfde type" oudjes, die toch weer anders/mooier klinken. De conus is ook van een ander type dan de oudjes. Nieuwigheid speelt een grote rol natuurlijk maar ook de huidige gebruikte materialen.
Celestion gebruikt tegenwoordig een en dezelfde cone zo lijkt het (H1777).
Terwijl de oude H30's gemaakt zijn met verschillende cones (o.a. 003, 014, 04,4,444), daarom klinken die ook allemaal net iets anders.
Er is ook nog de Anniversary H30, dat is een 75Hz, maar of je die speaker mooi vind is weer ander verhaal, het klinkt wat goedkoop (is ie ook).

Mr.Jay
11 augustus 2010, 09:50
Da's de 55Hz/Bass versie v/d H30 uit de Heritage serie (en met greenback dus). De goedkopere H30/ann. is de 75Hz/lead versie.
Beiden dus H30s maar verschillend qua klank en dynamiek, de ann. H30 lijkt minder op 'n oude 75Hz dan de Heritage op 'n oude 55Hz lijkt imo.

je was me al voor zie ik nu :-)
+1 verder

Mr.Jay
11 augustus 2010, 09:53
De ann. H30 lijkt minder op 'n oude 75Hz

Ik maak ervan "helemaal niet" ....
De 003's LEAD cone H30's zijn een van de mooiste en muzikaalste speakers ever-made. De enige ook in 8 ohm versies, en dus heel weinig gemaakt en vind je dus ook bijna niet meer.
Wordt tijd dat die gere-issued wordt in top-kwaliteit.
Ik hoor em 100x liever dan een Blue alnico, but that's me.

Kamiess
11 augustus 2010, 10:19
Ok, heb al weer een hoop geleerd!!

Maar de hamvraag > welke past het beste bij genoemde versterkers.
Voor mij persoonlijk zou de keuze gaan tussen de echte 25w greenback(heritage of gewone>zit wel een behoorlijk prijsverschil in) of de G12H30 heritage.
Mijn geluid moet gaan ergens tussen led zep en Guns n Roses in (nu weet ik dat Slash V30 gebruikt,maar ik bedoel dan het echte oude geluid van AFD en eerder>daar zijn zeker weten geen V30's gebruikt).

Mr.Jay
11 augustus 2010, 10:29
Voor mij persoonlijk zou de keuze gaan tussen de echte 25w greenback(heritage of gewone>zit wel een behoorlijk prijsverschil in)

"echte"? hoezo? greenback is net zo goed de H30.
De G12M25 is er niet als Heritage, dat is de M20, weer een heel andere speaker dan de M25. Laatste is Classic series en kwam in 1989 uit n.a.v. de R.I. Bluesbreakercombo.
De M20 is er pas vanaf de Heritage series.
De M20 is "slechts" 96dB, de M25 98dB, de H30 100dB. Dat ga je waarnemen.

Kamiess
11 augustus 2010, 10:44
"echte"? hoezo? greenback is net zo goed de H30.
De G12M25 is er niet als Heritage, dat is de M20, weer een heel andere speaker dan de M25. Laatste is Classic series en kwam in 1989 uit n.a.v. de R.I. Bluesbreakercombo.
De M20 is er pas vanaf de Heritage series.
De M20 is "slechts" 96dB, de M25 98dB, de H30 100dB. Dat ga je waarnemen.

Tjongejonge > valt nog niet mee al die speakers uit elkaar houden :-)
Wel verwarrend wat nu eigenlijk "de" greenback is > Eddy van Halen gebruikte altijd de 20w versie.Greenback is zo'n algemene term geworden waar inmiddels meerdere speakers onder vallen.
En wat raadt je aan dan > de M20,25 of 30?

Nielsje
11 augustus 2010, 11:10
Tja, wat is aan te raden?
Dat is gewoon geheel smaak (en financieel) gebonden.
Het klinkt suf, maar je moet het gewoon proberen, leuke zoektocht hoor!

Overigens slaat greenback, heel simpel, op de groene achterkant van de speaker. Celestion heeft gewoon een bepaalde periode groene kunststof covers op de achterzijde gehad. Daar wordt nu gemakshalve vaak naar gerefereerd, terwijl de speakers nogal kunnen verschillen. Er zijn ook speakers geweest met een zwarte cover, die worden dan wel eens 'zwarte greenbacks' genoemd. Tja...

Mr.Jay
11 augustus 2010, 11:29
En wat raadt je aan dan > de M20,25 of 30?

Kan ik niet zeggen, ben niet zo thuis in jouw stijl.
Ik vind de H30 de meest muzikale van allen, grootste dynamiek, efficiënst en zeer prettig op alle frequenties. Spreek dan wel over ouwe exemplaren en over de leadversie.
De Heritage komt redelijk in de buurt als ie ingespeeld is. Prima speaker, liever had ik daar de 75Hz cone in gezien. Hopelijk komt die nog es uit.
De 20 vind ik erg klein/compact klinken en de 25 is wel oké, maar vind de M's wat te middy voor mijn smaak, te beperkt. De H is dynamischer zoals ik al zei.
Maar net wat JIJ mooi vind verder.
Alle nieuwe speakers zijn erg stug en pinnig, en ik hou nou eenmaal van de smeuiigheid van een oud exemplaar, de losse ophanging en flink opgespeelde conus.
In de HW-series zitten "ge-agede" exemplaren naar men zegt, ik merk het echter niet :-)

Mr.Jay
11 augustus 2010, 11:33
Tja, wat is aan te raden?
Dat is gewoon geheel smaak (en financieel) gebonden.
Het klinkt suf, maar je moet het gewoon proberen, leuke zoektocht hoor!

Overigens slaat greenback, heel simpel, op de groene achterkant van de speaker. Celestion heeft gewoon een bepaalde periode groene kunststof covers op de achterzijde gehad. Daar wordt nu gemakshalve vaak naar gerefereerd, terwijl de speakers nogal kunnen verschillen. Er zijn ook speakers geweest met een zwarte cover, die worden dan wel eens 'zwarte greenbacks' genoemd. Tja...

En creme, en wit nog, en met foute labels ook nog :-) Allemaal "Greenbacks". Wel allemaal andere conussen > andere toon! Ik vind er echt niet-mooie Celestions tussen zitten. Maar in andere amps zal er wel een doel voor zijn, b.v. de 444-conussen in de Blackbacks M's. Ze zaten o.a. in AC30's van de 70's, kan daar best mee matchen, maar in een Fender absoluut waarderloos. Veel te muffe speaker(om maar even een voorbeeld te noemen).

Kamiess
11 augustus 2010, 11:45
Tja, wat is aan te raden?
Dat is gewoon geheel smaak (en financieel) gebonden.
Het klinkt suf, maar je moet het gewoon proberen, leuke zoektocht hoor!

Je hebt gelijk hoor, maar er zijn maar weinig zaken waar ze beide hebben en dan ook nog eens in 2x12.
De speakers moeten weer in mijn K&E komen en dan kan ik bij een gitaarzaak wel een marshall 1960ax proberen,maar dit is toch weer anders als een 2x12 en sowieso is de opbouw van een K&E anders.

Dus ik denk als er nou heel wat dezelfde meningen zijn dan kan ik misschien eens een gokje wagen mocht ik iets tegenkomen.

Nielsje
11 augustus 2010, 12:17
Ik snap je probleem wel.
Destijds heb ik gewoon meer speakers gekocht via marktplaats. Testen, en wat je niet bevalt verkoop je gewoon weer.

Mr.Jay
11 augustus 2010, 12:33
+1
kopen/verkopen/leergeld......de manier om ervaring op te doen. JE moet het toch zelf horen en ervaren allemaal, is met alle gear.

Kamiess
11 augustus 2010, 15:06
misschien wel vloeken in de kerk hier,maar iemand toevallig ook een mening over de tegenhanger van de greenback van eminence.
De legend GB?
Was wat aan het googlen en hij schijnt er dicht bij een greenback te komen qua klank.