PDA

View Full Version : Elektronica werkt niet goed meer, potmeter kapot? help!



}{Metalmaster}{
2 augustus 2010, 14:40
Ey mensen,

Na 2 jaar mijn gitaartje af te hebben, mn explorer, flipt de elektronica m. Laatst reageerde de volume pot van de brugpickup niet meer lekker. Vervolgens eventjes gekeken wat het was, beetje die draadjes daar wat gesoldeerd. Dit werkte niet, vervolgens dus alles opnieuw gesoldeerd, werkt nog steeds niet goed.

Het probleem wat ik met de pot had was dat hij niet meer reageerde als ik de pot dichtdraaide, het volume bleef aan van dezelfde pickup, tamelijk weird.

Nu is het al helemaal vaag want nu klinkt het alsof de tone pot niet meer lekker werkt, in principe werkt die ook niet meer nu dus, maar het klinkt dus nogal neuzig allemaal en niet zoals het hoort.


Heeft iemand een idee wat dit kan zijn? Ik dacht toch eigenlijk wel dat potmeters niet zo snel al kapot gaan, dus na 2 jaar lijkt me dan wel erg vreemd... Mijn sg heeft hier nog nooit last van gehad...


Groeten,
Wieger

snaarplukker
2 augustus 2010, 15:14
Kijk even of de 3e pin van je potmeter goed aan de behuizing(massa) is gesoldeerd. Als dat het probleem niet oplost zal waarschijnlijk je pot kapot zijn door oververhitting bij het solderen.

}{Metalmaster}{
2 augustus 2010, 21:11
:blast:
Kijk even of de 3e pin van je potmeter goed aan de behuizing(massa) is gesoldeerd. Als dat het probleem niet oplost zal waarschijnlijk je pot kapot zijn door oververhitting bij het solderen.

Thanks, ik zal even kijken. Het viel me wel op dat de massa niet aangesloten is van de neck pickup, wel van de bridge pickup tevens. Wel vreemd, maar hij had het voorheen dus wel gedaan zonder die massa draad. Maar goed. Tot zover ik weet zit de hele aarding erin goed. Ik check nogmaals eventjes de massa. Anders wordt het toch een nieuw potmetertje erin stouwen, ik heb er nog wel 1 liggen dacht ik dus dat is wel fijn.

Alvast bedankt en ik zal laten weten wat het is geworden.

Groeten,
Wieger

G.G.
2 augustus 2010, 21:19
Heb je een simpel digitaal metertje om te kijken of je pot nog een beetje fatsoenlijk is? Ik ga ervanuit dat je het schema gecontroleerd hebt en dat alles klopt.

}{Metalmaster}{
2 augustus 2010, 22:39
Heb je een simpel digitaal metertje om te kijken of je pot nog een beetje fatsoenlijk is? Ik ga ervanuit dat je het schema gecontroleerd hebt en dat alles klopt.

Eigenlijk niet. Ik denk dat ik het eventjes woensdag ga proberen om een andere pot erin te zetten, ik heb een gevoel dat dat gaat helpen, aangezien ik nooit aan de bedrading had gezeten toen hij nog goed was. Hij heeft in de koffer ook geen harde klappen gevangen. Het was plotseling dat de volume pot het niet meer goed deed.. Maargoed. Qua schema issie goed aangesloten, dat is zeker.

no 1 hops
3 augustus 2010, 07:23
foutzoeken is uitsluiten.
en een multimeter is dan onmisbaar.
ik gebruik nog een oude met naald waardoor je tijdens het draaien mooi het verloop van de ohmse waarde kunt zien aan hoe de naald reageert

echte electronica tin gebruiken en geen busje ontvetter (s39??)

als er niks verandert als je draait is het sleepcontact misschien gaar door oververhitting tijdens solderen.