PDA

View Full Version : Fractal Audio MFC101



hole
2 augustus 2010, 14:36
..hij is (in de VS) vanaf midden augustus leverbaar.

Prijs: $799

Zijn er mensen die aanschaf overwegen?

Verder zijn (mijn) de exacte specs niet bekend trouwens.

Ik ben eigenlijk best tevreden met mijn FCB1010. Als er al een uitbreiding komt, dan is het de Little Giant.

LordRiffenstein
2 augustus 2010, 15:20
MFC101 met een wachtlijst sinds mei 2008?? :stop: :seriousf:

hole
2 augustus 2010, 15:31
ik vind de layout wel prettiger dan de Gordius :makeup:

hole
2 augustus 2010, 15:41
http://www.fractalaudio.com/images/MFC_101.JPG

Veel IA's is:cheerup:

Baco
2 augustus 2010, 15:45
MFC101 met een wachtlijst sinds mei 2008?? :stop: :seriousf:

Knappe controller, maar die wachtlijst is er idd serieus over...

Maar toch, best wel benieuwd, eigenlijk

Chiel
2 augustus 2010, 16:34
Met als enige meerwaarde dat er een display sync is met de Axe (tenminste, dat mag ik aannemen?).

Scopperloit
2 augustus 2010, 17:19
Met als enige meerwaarde dat er een display sync is met de Axe (tenminste, dat mag ik aannemen?).

Volgens mij, te zien aan de lay-out van het bord, kan je ook patches maken/aanpassen via de MFC101. In ieder geval, dat denk ik dan als ik "parameter", "decr" en "incr" zie staan. Lijkt me zeker niet verkeerd voor de prijs van $799

Baco
2 augustus 2010, 18:40
Idd, je vindt alleszins alle knoppen terug om in de menu's te gaan navigeren. Ook de tuner display kan je op deze controller laten zien. In mijn geval super handig, da's weer een kabel minder die in de fik kan gaan (+pedaal minder op pedalboard) :)

hole
2 augustus 2010, 19:06
Idd, je vindt alleszins alle knoppen terug om in de menu's te gaan navigeren. Ook de tuner display kan je op deze controller laten zien. In mijn geval super handig, da's weer een kabel minder die in de fik kan gaan (+pedaal minder op pedalboard) :)

Sowieso, waarom nog een pedalboard als je een AXE hebt?

Baco
2 augustus 2010, 19:18
M'n MIDI controller moet/staat ook op een pedalboard, al staat er wel niet veel meer op: 2 expressiepedalsn, een tuner en een buffer voor als m'n wireless de geest geeft (kabel ligt klaar om snel te wisselen met de out van m'n wireless ontvanger in m'n rack, met tijd moet daar een Lehle 1@3 komen)

hole
3 augustus 2010, 08:56
Op Fractal forum wordt gezegd dat de prijs € 899,00 wordt.... Lekker, ten opzichte van de $650 die in de VS gaat gelden. :stop:

Baco
3 augustus 2010, 08:58
Hmm, we zullen het even aan Sussi moeten vragen dan wat de prijs betreft. 899 euro is idd schandalig veel tov de Amerikaanse prijs...

hole
3 augustus 2010, 11:23
Invoerrechten, BTW etc etc, dat begrijp ik. En voor G66 moet er ook iets aan de strijkstok blijven hangen, maar dit is wel een hele dikke strijkstok...


Trouwens: gave site Baco!

Baco
3 augustus 2010, 11:34
Oei, dus die prijs kwam van hen? Jawadde, dat is er toch aardig over imho. Ik zal m'n GCPro nog maar wat verder gebruiken dan...

Die site moet nog wat aangepast worden (is onze bassist die dat doet, maar die is nu genieten van z'n verlof), maar ik vind hem ook wel knap gedaan, eerlijk gezegd ;)

hole
3 augustus 2010, 12:07
Oei, dus die prijs kwam van hen? J

Nee, van het Fractal forum (maar daar werd dan weer wel gezegd dat het van G66 afkwam)

Trouwens, voor de duidelijkheid: de service van G66 is geweldig, en ik vind het niet erg om daarvoor te betalen...maar dan nog..het verschil tussen $650 en € 899 is groot.

morris
3 augustus 2010, 23:34
deftige controller...
Ik neem tenmninste aan dat alle preset buttons ook te programmeren zijn als IA's. En dat de tuner info wordt meegestuurd. Hoeveel Exp outs heeft ie? Tot dusver voldoet mijn FX1 uitstekend, maar deze lijkt me wat compacter?

Morris

hole
4 augustus 2010, 09:03
standaard zijn de onderste rij voor presets. Als je op "reveal" drukt kun je je echter ook als IA's gebruiken.

Hij ondersteunt 4 exp. peds.

Uiteraard wordt tuner info getoond op het scherm.

Ook leuk: Als je van presets wisselt, geeft hij aan welke IA's 'bevolkt zijn'.
Heb je bv een patch met alleen cho, rev, maar geen flanger en tremolo, dan zijn de leds bij cho en rev gedimd (of andere kleur, dat ben ik even kwijt), die bij flanger en tremolo zijn uit (even ervan uitgaand dat cho en rev gebypassed zijn in de preset)

Liquid_Metal
4 augustus 2010, 09:15
standaard zijn de onderste rij voor presets. Als je op "reveal" drukt kun je je echter ook als IA's gebruiken.

Hij ondersteunt 4 exp. peds.

Uiteraard wordt tuner info getoond op het scherm.

Ook leuk: Als je van presets wisselt, geeft hij aan welke IA's 'bevolkt zijn'.
Heb je bv een patch met alleen cho, rev, maar geen flanger en tremolo, dan zijn de leds bij cho en rev gedimd (of andere kleur, dat ben ik even kwijt), die bij flanger en tremolo zijn uit (even ervan uitgaand dat cho en rev gebypassed zijn in de preset)

Groot ding, zoveel IA's lijkt mij ook wel wat. 4 exp. pedals lijkt me wat overdreven, de tuner lijkt me wel erg gaaf. Ik moet eens bedenken hoe ik dat zelf op kan lossen...
Hoeveel voegt dat laatste nou toe? Als je de effecten niet hebt in een patch hoef je ze toch ook helemaal niet te gebruiken? Dan zou het handiger zijn om ze ergens anders voor te gebruiken.

Baco
4 augustus 2010, 09:22
standaard zijn de onderste rij voor presets. Als je op "reveal" drukt kun je je echter ook als IA's gebruiken.

Hij ondersteunt 4 exp. peds.

Uiteraard wordt tuner info getoond op het scherm.

Ook leuk: Als je van presets wisselt, geeft hij aan welke IA's 'bevolkt zijn'.
Heb je bv een patch met alleen cho, rev, maar geen flanger en tremolo, dan zijn de leds bij cho en rev gedimd (of andere kleur, dat ben ik even kwijt), die bij flanger en tremolo zijn uit (even ervan uitgaand dat cho en rev gebypassed zijn in de preset)

hmm, beetje het principe van active sensing, nee? Wel nice idd, scheelt weer wat programmeerwerk :)

Nu nog die prijs naar beneden krijgen ;)

Tony L
4 augustus 2010, 11:00
Nu nog die prijs naar beneden krijgen ;)

Is de prijs al bekend dan?

hole
4 augustus 2010, 11:44
Groot ding, zoveel IA's lijkt mij ook wel wat. 4 exp. pedals lijkt me wat overdreven, de tuner lijkt me wel erg gaaf. Ik moet eens bedenken hoe ik dat zelf op kan lossen...
Hoeveel voegt dat laatste nou toe? Als je de effecten niet hebt in een patch hoef je ze toch ook helemaal niet te gebruiken? Dan zou het handiger zijn om ze ergens anders voor te gebruiken.

Het is wel handig. Veel mensen gebruiken de Axe toch als veredeld pedalboard met vaste plaatsen voor de Ia's. Kan efficiënter, ben ik met je eens.

Daarnaast denk ik dat er wel de mogelijkheid is om een "dynamische" setup te maken hoor (andere config per preset). Maar ja, nog geen manual, dus zeker weten doe ik het niet.

@tony: In plaats van te zeggen "lees even het topic door voordat je iets vraagt" ben ik aardig en zeg: prijs wordt (waarschijnlijk) € 899

Tony L
4 augustus 2010, 14:09
@tony: In plaats van te zeggen "lees even het topic door voordat je iets vraagt" ben ik aardig en zeg: prijs wordt (waarschijnlijk) € 899

Wat zijn we weer aardig. Helaas voor jou zag je mijn cynische ondertoon niet. Ik zal er de volgende keer een smiley bij zetten :soinnocent:

Iedereen zit er op los te speculeren en willen de prijs nog lager hebben terwijl er nog geen enkele prijs bekend is. Beetje raar of niet dan?

herrieman
7 augustus 2010, 15:56
Zelf voor iets anders besloten. Ik maakte me zorgen om het aantal schakelaars en de afmeting van mijn voeten. Maatje 48/49 heeft toch echt meer ruimte tussen de schakelaars nodig. Qua prijs is het echt de totale onzin. Ook al is het Euro 750 dan blijft het belachelijk voor decennia oude technologie. Die jongens zijn echt aan het cashen geslagen nadat ze Petrucci en Vai voor zich hebben gewonnen En als er genoeg gekken zijn waarom ook niet. Zo kunnen een aantal ego-tjes weer bevredigd worden met zo'n MFC-101 voor zich. Jammer alleen als er bier en vunzigheid overheen gaat! (over de MFC dan :-). Of niet......... In het filmpje op U-tube van de MFC 101 komt ook nog een leuk versterkertje in beeld. Nou dat wordt pas echt smullen!

hole
7 augustus 2010, 17:25
Die monoblock is er al hoor...

Ben benieuwd hoe de stealthboard je bevalt trouwens. Ik hou het bij mijn ge-uno-ficeerde FCB1010...wellicht later nog een little giant erbij.

herrieman
7 augustus 2010, 18:13
Niet de Mono Block. Ik bedoel de versterker boven de Axe-Fx op 1:15 min. in de volgende video http://www.youtube.com/watch?v=Md9_KqVG5oU

Op de Stealthboard moeten we nog even wachten. Schijnt September Oktober te worden. Waarschijnlijk heb ik hem dan toch nog eerder dan the MFC-101.
Probleem met de little giant is dat ie mac niet snapt en de prijs. En voor die Euro 250,= kon ik die mac compatible Stealthboard echt niet laten staan. Dus vandaar.

Overigens ben ik niet meer actief op het AXFX forumpje. Ben eruit getrapt (beter gezegd vrijwillige verwijdering) na een verhelderende discussie met TK.

hole
9 augustus 2010, 11:36
€699 (http://www.g66.eu/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.flypage_fractal&product_id=100&category_id=15&manufacturer_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=91)

En tegen die prijs vind ik hem toch de moeite van het overwegen waard. Een big little giant kost € 749, maar de formfactor van de MFC is handiger (en meer knoppen)

Alleen jammer dat er nog steeds geen manual beschikbaar is, dus geen idee wat hij allemaal (niet) kan i.v.g. de Gordius.

herrieman
9 augustus 2010, 17:59
Ik snap je volledig

Die gordius zal echt prijstechnisch moeten gaan bewegen. De MFC-101 gaat er goed onderdoor. En qua functionaliteit voor de AXFX staat de MFC-101 op 1.

Die G66 heeft Fractal goed geadviseerd.

hole
9 augustus 2010, 19:01
En qua functionaliteit voor de AXFX staat de MFC-101 op 1.



Daar ga ik maar van uit...maar zeker weten, ho maar.

Ik vind het toch wel raar dat er zoveel mensen zijn die voorintekenen voor iets waarvan de mogelijkheden (zelfs nu het ding leverbaar is) niet duidelijk zijn.....

Liquid_Metal
9 augustus 2010, 19:28
Daar ga ik maar van uit...maar zeker weten, ho maar.

Ik vind het toch wel raar dat er zoveel mensen zijn die voorintekenen voor iets waarvan de mogelijkheden (zelfs nu het ding leverbaar is) niet duidelijk zijn.....

<designed to work with the Axe-Fx> zegt volgens mij al genoeg.

Yek1
10 augustus 2010, 15:55
Ik snap je volledig

Die gordius zal echt prijstechnisch moeten gaan bewegen. De MFC-101 gaat er goed onderdoor. En qua functionaliteit voor de AXFX staat de MFC-101 op 1.

Die G66 heeft Fractal goed geadviseerd.

MFC lijkt me een logische keus voor Axe-Fx gebruikers. Prijs valt niet mee en niet tegen.

Hamvraag is wat ie (de editor) allemaal kan. Syncen van presets en IA's binnen die presets is leuk. Maar kan je ook ook preset-varianten maken?

Zo ja, dan gaat de Gordius terrein verliezen aan de MFC. Zo niet, dan niet. De Gordius is de MIDI-controller voor de power user, ook voor de niet AXE-Fx gebruikers.

hole
10 augustus 2010, 20:31
preset-varianten ?
.

Wat is dat precies? Edit: Google is je vriend. Is dit dat je (een deel van) de inhoud van de ene patch kunt veranderen bij het kiezen van een andere patch ?

Ik was (ben nog steeds) zwaar onder de indruk van de mogelijkheden van de Gordius, en eigenlijk lijkt mij (zeker ook kostentechnisch gezien) de combo van Little Giant +FCB me ideaal...Then again...2 controllers meesjouwen.... da's ook niet alles.

MFC heeft prettigere formfactor. Als de Gordius (BLG) een ' normale' formfactor had, dan was het voor mij een nobrainer trouwens.

Ik vind het overigens raar (heb ik al gezegd) dat je iets zou kopen (MFC) zonder uberhaupt te weten wat iets kan...zeker als je d'r 700 pegels voor moet neertellen.

Edit2: op dat filmpje van de NY Amp show: Ik zie geen verschil tussen die kleuren leds hoor (ben kleurenblind) (ik bedoel "effect aanwezig - niet ingeschakeld" en " effect aanwezig - wel ingeschakeld" ) Of ligt dat aan de opname?

Yek1
10 augustus 2010, 20:47
Ik geloof dat Xavier al gezegd heeft dat een nieuwe hardwarebehuizing voor de LG waarschijnlijk meer in lijn zal zijn met de rest op de markt. Zou ik ook wel fijn(er) vinden hoewel ik met de huidige goed overweg kan.

Preset-varianten: ik gebruik de presets van de Gordius als basis voor het bouwen van specifieke songpresets. Ik kan bv. op basis van één Axe-Fx-preset (1 amp/cab met verschillende fx) een aantal presetvariaties maken in de Gordius (fx aan en uit). Dat zjn dus bv. 5 presets in de Gordius, gebaseerd op één Axe-Fx preset. Dat scheelt enorm in het presetbeheer op de Axe!

Ben weer thuis van vacance, dus weer a/h klooien.

hole
10 augustus 2010, 21:06
aah, dat verklaart je lengte van jouw signal chains.

Idd, erg handig!

HMM nieuwe behuizing? Da's interessant. Ik wil wel beta testen ;)

LordRiffenstein
10 augustus 2010, 21:40
Ik geloof dat Xavier al gezegd heeft dat een nieuwe hardwarebehuizing voor de LG waarschijnlijk meer in lijn zal zijn met de rest op de markt. Zou ik ook wel fijn(er) vinden hoewel ik met de huidige goed overweg kan.

Preset-varianten: ik gebruik de presets van de Gordius als basis voor het bouwen van specifieke songpresets. Ik kan bv. op basis van één Axe-Fx-preset (1 amp/cab met verschillende fx) een aantal presetvariaties maken in de Gordius (fx aan en uit). Dat zjn dus bv. 5 presets in de Gordius, gebaseerd op één Axe-Fx preset. Dat scheelt enorm in het presetbeheer op de Axe!

Ben weer thuis van vacance, dus weer a/h klooien.

Tenzij ik niet helemaal mee ben, is dit toch niks speciaals. Je hebt preset A die een bepaalde preset oproept met bv del en rev aan en in preset B heb je dezelfde preset maar dan met del en chorus aan en rev uit? Dat kan toch met elke controller, kwestie van preset A te copieren nr preset B en andere fx aan te zetten via IAs.