PDA

View Full Version : Fishman Pro Blend maakt te veel herrie



TheJazzman2
2 augustus 2010, 11:20
Ik heb een Fishman Pro Blend PU in mijn Alhambra Crossover zitten en die maakt teveel herrie wanneer ik niet speel. Het lijkt een aardeprobleem maar ik bezit ook een Yamaha LL11 met een, ik dacht, Matrix van Fishman en die is gedurende dezelfde omstandigheden muisstil. Geen gebrom of gecrackel. Echt helemaal niks terwijl die pro Blend een brom geeft waar een vlieg bij wie dit zo hoort jaloers op zou worden. Ik heb het geprobeerd op mijn Roland Cube ( ja ja geen versterker voor zo'n gitaar maar dat doet er nu even niet toe ) maar ook via de UX1 van Line 6 geeft ie hetzelfde probleem. Ik kan dus ook niks opnemen want het is geen gehoor. Alleen wanneer je de Blend slider helemaal naar Mic toe zet is het weg. Volgens de gegevens van Fishman hebben alle EQ regelingen op deze PU geen invloed op alleen de MIC stand. Schuif je echter richting pickup dan gaat het mis.

Heeft iemand een idee???

paulusdeBKB
2 augustus 2010, 11:29
Misschien zit de isolatiemantel van de piezo niet langer vastgesoldeerd? Heb je het kabeltje van de piezo naar de preamp al nauwkeurig geinspecteerd (met een zaklamp en een spiegeltje)?

Succes!

TheJazzman2
2 augustus 2010, 12:22
Bedankt voor je bericht Ik kan gitaarspelen maar van al dit soort dingen blijf ik liever af. Ik wil echter bij de gitaardokter niet met een mond vol tanden staan dus vandaar mijn vragen. Maar ik neem aan dat deze PU net zo fluisterstil moet zijn als andere en dit niets met een eventueel geaard stopcontact te maken heeft????

LaurentB
2 augustus 2010, 12:58
Dat moet bijna wel een slecht of verbroken aardecontact zijn, ja.

paulusdeBKB
2 augustus 2010, 14:54
Het heeft (uiteindelijk) wel degelijk met een geaard stopcontact te maken. Een signaalkabel heeft minimaal 2 draadjes: een voor het signaal en een andere voor de aarde. Ook je piezo heeft deze twee draadjes en ik denk dat het soldeerpunt van dit aardedraadje (meestal een mantel om het signaaldraadje heen) heeft losgelaten.

Overigens helemaal niet erg om dat soort dingen niet te weten als je bij een reparateur langsgaat: het is zijn/haar vak om een diagnose te stellen op basis van door een leek geformuleerde klachten.

Succes!

Jedeel
2 augustus 2010, 17:10
.... en dit niets met een eventueel geaard stopcontact te maken heeft????

Heb je jouw versterker dan wel uitgeprobeerd in een geaard stopcontact?
Bromt de piezo dan ook?

TheJazzman2
2 augustus 2010, 20:04
Klinkt allemaal heel logisch maar....................... wanneer ik de versterker in een geaard stopcontact is het wel minder maar nog steeds niet geruisloos. Het wordt ook erger wanneer ik de bas treble en of contourslider open schuif.

Blijft feit dat mijn Yamaha steelstring, die ook is uitgerust met een Fishman PU, ook met gebruikmaking van een niet geaard stopcontact, muisstil is. Geen brommetje of ruisje te bekennen zonder geaard stopcontact. Hebben jullie daar dan ook een verklaring voor??

Dat het probleem met aarding te maken heeft is nu wel vrijwel zeker. Wanneer ik mijn plug aanraak is het gebrom weg. Maar dat speelt zo rot.:sneaky

LaurentB
2 augustus 2010, 20:31
Nee, dan is er gewoon iets mis. Terug ermee!

Jedeel
2 augustus 2010, 21:20
Nee, dan is er gewoon iets mis. Terug ermee!

Klopt!
Zeker als de gitaar en/of het element nog in de garantie valt!!!

TheJazzman2
20 augustus 2010, 21:41
Ik ben eruit!! Yohoo!!! Ben bij Casa Benelly geweest en wat ik reeds vermoedde was ook zo. De piezo was gewoon niet .i.o. Piezo eruit, nieuwe erin en klaar. 10 minuten werk en weer geheel storingsvrij.

Wil bij deze nog wel even melding maken van de geweldige service van Casa Benelly in de hoedanigheid van Sherah op de Loosduinseweg in Den Haag. Nieuwe piezo, gitaar naar mijn wensen geheel afgesteld plus nw snaren. Helemaal tevreden. Tis en blijft toch gewoon een goede zaak met een goede service!