PDA

View Full Version : e-bow ??



skabouter
2 mei 2003, 18:20
hallo, ik weet wat een E-bow is, en ik weet wat ie doet.

maar niet hoe het werkt !!

hoe kan zo`n ding: http://www.ai.wakwak.com/~music/diar/2000/diar05/ebow.jpg
nou voor sustain zorgen?

wat moet je ermee doen ?

SiNiSTRaL
2 mei 2003, 23:15
die laatste vraag beantwoord ik wel ff:
je kan er:
1. teveel geld voor betalen
2. vasthouden
3. sustain uit krijgen zodat je net zo klinkt als je helden van kane :razz: )

Nemesis
3 mei 2003, 09:54
ik heb zelf een e-bow, je moet hem boven je snaren houden....ehh, er zitten als het ware drie geulen in die je op de snaren legt, via de middelste zorgt een magneet ervoor dat de snaren trillen zodat je dus een lange sustain hebt, e-bows zijn lachen maar als je het teveel gebruikt gaan mensen zich ergeren

Mithrandir
3 mei 2003, 13:25
Het zijn leuke apparaten, maar je hoeft ze niet perse te gebruiken zoals Kane (of U2) dat doet. Dat is een beetje fantasieloos gebruik maken van dat ding. Je kan er veel meer mee.

Maar zoals bij alle bijzondere FX moet je hem idd met mate gebruiken en op de juiste manier.

koen_V
3 mei 2003, 15:47
Zoals coldplay hem gebruikt vind ik het geweldig, samen met een bottle neck.
mooi hoor vind ik!!

skabouter
3 mei 2003, 16:25
hmmmm. ik snap iets niet. je moet hem boven de snaren HOUDEN ?? vasthouden, tijdens het spelen ? wat LOMP !!!

skabouter
3 mei 2003, 16:25
hmmmm. ik snap iets niet. je moet hem boven de snaren HOUDEN ?? vasthouden, tijdens het spelen ? wat LOMP !!!

Mithrandir
3 mei 2003, 17:01
Lomp?? Dat is het principe van de E-Bow (eletronische strijkstok), dat de snaar waar hij boven hangt blijft trillen door het magnetisch veld. Wat had je dan verwacht?

telecastermaster
3 mei 2003, 17:22
check ff de website zou ik zeggen

http://www.ebow.com/test/newtest/players_guide/players_guide.htm

http://www.ebow.com/test/newtest/home/home.htm

Nemesis
3 mei 2003, 17:25
dit is een nummer van de band waar ik mee speel, ik heb er later een e-bow in de intro en halverwege aan toegevoegd, als je de andere stand gebruikt maakt hij er automatisch een soort van boventoon in wat ze waarschijnlijk in dat nummer van coldplay ook doen,

je moet met de rechtermuisknop klikken en dan "doel opslaan als" kiezen :grin:
http://www.xs4all.nl/~boektot/messin_around.mp3

skabouter
3 mei 2003, 19:59
ummmm, nemesis ? zijn jullie van die band die ook meedeed aan die contest in de buk ?

ik ben van JableCna Stava, die band die overall 3e werd :smile:

ik vind het maar een lomp idee, die E-bow. ik wil een sustainer, maar niet een die ik in mijn hand moet vasthouden, en boven de snaar moet houden. Damn, maar ik vind dit echt een dom idee, sorry dat ik het zeg. ik ga dan voor de Fernandes Sustainer, das pas een ding ! heeft nog vette controleerbare feedback effecten ook !

Nemesis
3 mei 2003, 20:01
ehh...nee, we zijn gewoon een garage rock bandje...heheheh :grin:

skabouter
3 mei 2003, 20:05
ohw, ok ! :smile: die band die meedeed aan die contest heette ook Nemesis. rockbandje, met een vrouwelijke cellospeelster :grin:

skabouter
3 mei 2003, 20:10
heej, relaxt nummer. lekker chillen. ik vind hem mooi :smile:

Jesus_etc.
3 mei 2003, 21:22
Ed O'Brien van Radiohead gebruikt ook best vaak een e-bow. Bij Talk Show Host live op Pinkpop kan je het goed zien. Is als het goed is wel op Kazaa te vinden.

SiNiSTRaL
4 mei 2003, 11:58
ik denk ook dat jij een sustainer bedoelt....
(skabouter dus)
een ebow is meer dan een sustainer zoals mith al zei het is een strijkstok voor je gitaar, je kan er strijkpartijen mee nadoen als het ware, das heel wat anders dan een sustainer, een ebow komt (als het goed is) heel subiel in en wordt langzaam harder, een sustainer doet precies het omgekeerde...

skabouter
4 mei 2003, 15:59
juist, dat is ook zo. maar uit voorgaande gesprekken in sustainer topics (waarin ik altijd te vinden was) kreeg ik de indruk dat een e-bow ook gewoon een sustainer was.

maar je speelt dus met je rechterhand dan de e-bow als strijkstok, en met je linkerhand pak je noten, akkoorden enzo ?

vaagggggg

Mithrandir
4 mei 2003, 16:03
Geen akkoorden, enkele noten, de E-bow kan meer 1 snaar tegelijk in trilling brengen. Je kan dan natuurlijk wel van snaar naar snaar springen, maar dat is behoorlijk lastig.

koen_V
11 mei 2003, 15:54
Is het eigelijk moeilijk om met een e-bow te werken?
Of ben je er meteen mee weg als je zo een ding vastpakt?
Ik geloof dat iemand me eens verteld heeft dat het best lastig is in het begin...
iemand ervaringen?

elliemark
11 mei 2003, 16:00
De beroemdste E-Bow lick (heet dat zo?) is door Robert Fripp op David Bowie`s "Heroes"

Fvddungen
11 mei 2003, 20:49
En wat dacht je van With or without you van U2.

skabouter
11 mei 2003, 21:40
ik ga lekker een sustainiac laten installeren bij de Plug. het kan even duren, voor ik de benodigde 250 euro heb, maar ik ga het zeker wel doen denk ik !

Nemesis
12 mei 2003, 07:42
je kan akkoorden doen met een e-bow, is alleen wel even oefenen :grin: .....nog een
e-bow nummer: Falling into grace van red hot chili peppers, de solo zit een e-bow in

Mithrandir
12 mei 2003, 08:38
Hoe speel je dan akkoorden met een e-bow??

Harry
12 mei 2003, 10:05
Op 2003-05-12 08:38, schreef Mithrandir:
Hoe speel je dan akkoorden met een e-bow??


niet, hij drijft 1 snaar tegelijk aan. En skabouter, hoezo is het lomp? Voor elk ding dat bedacht is is een toepassing. Ik heb er zelf het geld niet voor over, maar vind het wel een leuk apparaat.
En kane vind ik niet echt een goed voorbeeld, de e-bow bestaat al dik 25 en wordt ook al zolang gebruikt.

Nemesis
12 mei 2003, 11:28
het zijn meer arpreggios die je doet maar het wel akkoorden, als je op de goeie manier speelt kan je echt een heel mooi geluid maken

Harry
12 mei 2003, 12:00
Op 2003-05-12 11:28, schreef Nemesis:
het zijn meer arpreggios die je doet maar het wel akkoorden, als je op de goeie manier speelt kan je echt een heel mooi geluid maken


hoe speel je een akkoord op 1 snaar dan? bij een akkoord speel je minstens 3 noten tegelijk, volgens mij lukt dat niet.

skabouter
15 mei 2003, 23:06
ok, sorry, lomp is niet het goede woord. maarok het is gewoon niets voor mij. onze optredens zijn vrij wild en hectisch, en dan zie ik mezelf niet in de bridge naar mijn e-bow grijpen om mijn solo`s van sustain te voorzien........

Nemesis
16 mei 2003, 08:16
Op 2003-05-12 12:00, schreef Harry:


hoe speel je een akkoord op 1 snaar dan? bij een akkoord speel je minstens 3 noten tegelijk, volgens mij lukt dat niet.


je kan ze niet tegelijk spelen maar wel snel achter elkaar als je de e-bow naar beneden en naar boven duwt zodat je een arpreggio(of hoe je dat ook spelt :grin:) idee krijgt...klinkt errrrrg leuk, ik zal binnenkort wel wat opnemen