PDA

View Full Version : electro - akoestische gitaar kopen



xSophie
1 augustus 2010, 20:55
Ik wil binnekort een electro-akoestische gitaar kopen, eigenlijk vooral omdat ik de nirvana mtv unplugged cd erg goed vind, net zoals de hole liedjes met een akoestische gitaar erin. natuurlijk spelen die mensen wel op een iets duurdere gitaar als wat ik ga kopen maar ik loop nu tegen het verschil aan kunststof achterkant of niet. Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee? en wat is beter voor de richting die ik op wil?

caliban
1 augustus 2010, 21:12
Ik ken niet veel van akoestische gitaren, maar voor mij moet een gitaar van hout gemaakt zijn :), een gitaar die half uit plastic is gemaakt, zou ik raar vinden

xSophie
1 augustus 2010, 21:15
Ik ken niet veel van akoestische gitaren, maar voor mij moet een gitaar van hout gemaakt zijn :), een gitaar die half uit plastic is gemaakt, zou ik raar vinden

Dat dacht ik ook, maar hij loopt iets boller aan de achterkant waardoor ik denk, meer ruimte dus meer volume en betere klank...
want die volledige van hout heb ik al geprobeert, maar eigenlijk vond ik het geluid niet echt wat ik verwacht.

Plant
1 augustus 2010, 21:35
Hebben we het nu soms over Ovation? Met zo'n 'bowlback' van composietmateriaal (Kevlar?) uit de vliegtuigwereld.

LaurentB
1 augustus 2010, 21:38
Ik ken niet veel van akoestische gitaren, maar voor mij moet een gitaar van hout gemaakt zijn :), een gitaar die half uit plastic is gemaakt, zou ik raar vinden

Jij hebt toch zeker wel eens van Ovation gehoord?

xSophie
1 augustus 2010, 21:52
Nee geen ovation, was het maar zo'n feest. Gewoon een goedkope staalsnarige gitaar. Maar voor dezelfde prijs kan ik ook een kunststof achterkant krijgen, dus ik wil eigenlijk weten wat nou het verschil is in geluid met een gitaar volledig hout en wat misschien wel beter is voor wat ik wil.

LaurentB
1 augustus 2010, 22:24
Gewoon vergelijken, zou ik zeggen. Het kan lastig zijn om mee te zitten, omdat die bolle achterkant van je knie kan glijden.
Goedkope Ovationachtigen en ook goedkopere Ovations vind ik zelf niet denderend klinken.

r1100rs
2 augustus 2010, 16:47
Maar voor dezelfde prijs kan ik ook een kunststof achterkant krijgen, dus ik wil eigenlijk weten wat nou het verschil is in geluid met een gitaar volledig hout en wat misschien wel beter is voor wat ik wil.
Wat ik van het concept van die kunststof achterkant begrijp is dat die vooral ontwikkeld zijn om het geluid versterkt goed weer te geven. Als je vooral acoustich speelt haal je hier weinig voordeel uit. Ik heb zelf wel eens een dure Ovation geprobeerd maar was er ook niet kapot van (onversterkt dus). Overigens zal je in de goedkopere klasse niet snel een volledig houten (als in massief) gitaar vinden (hoewel laminaat natuurlijk ook hout is).

Cue Zephyr
2 augustus 2010, 20:53
Gelamineerd hoeft niet verkeerd te zijn. Er zijn tenslotte ook slecht klinkende volledig massief-houten gitaren.

Soesje
3 augustus 2010, 08:14
Ben persoonlijk voor de "gewone" houten gitaren :)
Heb ook een ovation geprobeerd bij een maat, maar dat ding glijdt steeds van me schoot :s

Firesmoother
3 augustus 2010, 20:06
De Tanglewood TW45NSB is voor mij de beste keuze geweest, en zal hem dus ook aan andere aanraden.

Geheel ceder houten top, ebony fingerboard wat een vol, warm geluid geeft, en hij is prachtig afgewerkt.
Het geluid is te accentueren door, mits hij aan een versterker is aangesloten, met de ingebouwde EQ te spelen.
Je kunt er Treble, Presence, Bass, Middle en Volume mee instellen.
Ook zit er een ingebouwde tuner in, die perfect werkt.
Een echte premium gitaar dus, waar je meer voor krijgt dan dat je ervoor betaald.
Zoals bijna alle premium Tanglewood gitaren is hij met de hand gemaakt in Engeland.

Ik heb een demo gepost op deze link:
http://www.youtube.com/watch?v=56LyGkeMVD0
Lenny acoustic guitar cover - Tribute to Stevie Ray Vaughan

Prijs gitaar: +- 600 euro

Keep rocking, Sander aka Firesmoother.

Thyrif
3 augustus 2010, 21:40
Lekker gitaartje Sander!

Zeker een kandidaat, een Takamine eg530/31 is ook lekker, maar damn, wat klinkt dat ding lekker. (komt ook door jouw vingers natuurlijk ;)

Quasimodo
4 augustus 2010, 21:35
Ik wil binnekort een electro-akoestische gitaar kopen, eigenlijk vooral omdat ik de nirvana mtv unplugged cd erg goed vind, net zoals de hole liedjes met een akoestische gitaar erin. natuurlijk spelen die mensen wel op een iets duurdere gitaar als wat ik ga kopen maar ik loop nu tegen het verschil aan kunststof achterkant of niet. Wat is eigenlijk het verschil tussen die twee? en wat is beter voor de richting die ik op wil?

Ik weet niet wat je budget is, maar ik heb vandaag een Richwood RD-12-CESB besteld bij Totally Music te Almelo: Klik hier. (http://shop.strato.com/epages/61351642.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61351642/Products/20350010) Had hier op 't forum en elders op het internet goede berichten over deze gitaar gelezen. Inclusief verzendkosten nog net geen € 112,=!

Het is deze gitaar:
http://www.doremi-music.de/richwood/richwood%20western/bilder/rd-12-cesb.jpg

Firesmoother
5 augustus 2010, 15:33
Lekker gitaartje Sander!

Zeker een kandidaat, een Takamine eg530/31 is ook lekker, maar damn, wat klinkt dat ding lekker. (komt ook door jouw vingers natuurlijk ;)

Hij klinkt echt super lekker ja.
Ik ben blij dat ik heb kunnen helpen, ga anders gewoon een keer langs bij een gitaarwinkel waarvan je weet dat ze deze Tanglewood hebben staan, dan kan je hem zelf proberen.
Hij speelt ook super fijn!

En wat je al zegt, Takamine's zijn ook super goede gitaren. Een goed alternatief.

Ik ben nu bezig met een cover van Fur Elise. Dit speel ik in fingerstyle, als die op internet staat laat ik het weten, dan kan je ook horen hoe dat klinkt.

Laat het me even weten als je een beslissing hebt gemaakt, of vragen hebt natuurlijk!

Quasimodo
6 augustus 2010, 22:06
Gisteren dus de Richwood RD-12-CESB binnen gekregen en het was een enorme teleurstelling. Hoge E-snaar gaf ontzettende fretbuzz. G-en B-snaar vanaf de 7de positie ook behoorlijke fretbuzz. Versterkt een hoop gekraak en tijdens het spelen viel het volume soms weg. Minder erg maar wel hinderlijk is dat de zwarte "slagplaat" al gedeeltelijk losliet. Gitaar is dus retour naar afzender.

Kennelijk ben ik een pechvogel en heb ik een "maandagmorgen-monster" toegestuurd gekregen, aangezien ik op dit forum en elders op het internet alleen maar positieve reviews had gelezen.

Balen! Wel heb ik ontdekt dat ik op een zgn. westerngitaar wel het lekkerst speel. Dus ik ga nog wel op zoek naar een andere.

RB-1
6 augustus 2010, 22:20
Balen! Wel heb ik ontdekt dat ik op een zgn. westerngitaar wel het lekkerst speel. Dus ik ga nog wel op zoek naar een andere.Je hebt het hier dus over een 'Dreadnought' model.
Kijk eens onder Blueridge. Ga je geen spijt van krijgen.
Sloeg helemaal geen gek figuur naast mijn Martin D-28...
Zelfs beter dan de Aria AD-28 die ik soms als back up gebruik.

Cue Zephyr
6 augustus 2010, 22:50
Vergeet ook niet de Stanford PSD modellen.
Oh, en de Eastmans.

Quasimodo
7 augustus 2010, 06:56
De gitaar moet wel een cutaway hebben. Wil graag ook nog op comfortabele wijze een barré-akkoord op de 10de en 12de positie kunnen pakken.

Cue Zephyr
7 augustus 2010, 17:34
De gitaar moet wel een cutaway hebben. Wil graag ook nog op comfortabele wijze een barré-akkoord op de 10de en 12de positie kunnen pakken.
Vrijwel alles wat een 'C' in de naam heeft heeft een cutaway. :p

Quasimodo
7 augustus 2010, 21:08
Blueridge gegoogled en geen cutaway en Satnford PSD ook niet, vandaar dat ik de cutaway erbij vermeldde.

Cue Zephyr
8 augustus 2010, 01:02
Ah zo.

Furch/Stonebridge Vintage Bluegrass, Durango of Millenium serie.

Plant
8 augustus 2010, 12:39
Gisteren dus de Richwood RD-12-CESB binnen gekregen en het was een enorme teleurstelling. Hoge E-snaar gaf ontzettende fretbuzz. G-en B-snaar vanaf de 7de positie ook behoorlijke fretbuzz. Versterkt een hoop gekraak en tijdens het spelen viel het volume soms weg. Minder erg maar wel hinderlijk is dat de zwarte "slagplaat" al gedeeltelijk losliet. Gitaar is dus retour naar afzender.

Kennelijk ben ik een pechvogel en heb ik een "maandagmorgen-monster" toegestuurd gekregen, aangezien ik op dit forum en elders op het internet alleen maar positieve reviews had gelezen.

Balen! Wel heb ik ontdekt dat ik op een zgn. westerngitaar wel het lekkerst speel. Dus ik ga nog wel op zoek naar een andere.

Tja, dat van die fretbuzz kan gewoon afstelling zijn. Die is bij een nieuwe gitaar af fabriek bijna nooit goed en kan pas eigenlijk goed gedaan worden a.d.h.v. de snaren (dikte) en de speelstijl van de koper.
Maar een (gratis) afstelbeurt zoals je die in een goede winkel krijgt, zit er voor jou niet in. Je hebt het ding ergens besteld omdat dat waarschijnlijk goedkoper was. En dat prijsverschil zie je op deze manier terug.

Gekraak en een loszittende slagplaat mogen natuurlijk nooit! Maar zoals al zo vaak te lezen op dit forum, moet je nooit ongezien / ongespeeld een gitaar zomaar bestellen, ook al zijn overal de reviews positief. Geen gitaar is gelijk en je mist de service die erbij hoort.

Cue Zephyr
8 augustus 2010, 14:35
Maar zoals al zo vaak te lezen op dit forum, moet je nooit ongezien / ongespeeld een gitaar zomaar bestellen, ook al zijn overal de reviews positief. Geen gitaar is gelijk en je mist de service die erbij hoort.
Tenzij je een custom bestelt, uiteraard. ;)

Quasimodo
11 augustus 2010, 13:59
Na omruil van de Richwood en bijbetaling vandaag een Ibanez V72ECE-NT (http://shop.strato.com/epages/61351642.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61351642/Products/2060003)ontvangen. Bijna € 60,= duurder maar een wereld van verschil in kwaliteit! Iets boven het maximum wat ik wilde uitgeven, maar dan ook een betere gitaar. Speelt heerlijk en klinkt goed, zowel acoustisch als versterkt. Ook mooi afgewerkt en goed afgseteld. Ingebouwde tuner is ook wel handig. Me happy :)

http://beat.com.ua/images/V72ECE-NT.jpg

Plant
11 augustus 2010, 21:23
Na omruil van de Richwood en bijbetaling vandaag een Ibanez V72ECE-NT (http://shop.strato.com/epages/61351642.sf/nl_NL/?ObjectPath=/Shops/61351642/Products/2060003)ontvangen. Bijna € 60,= duurder maar een wereld van verschil in kwaliteit! Iets boven het maximum wat ik wilde uitgeven, maar dan ook een betere gitaar. Speelt heerlijk en klinkt goed, zowel acoustisch als versterkt. Ook mooi afgewerkt en goed afgseteld. Ingebouwde tuner is ook wel handig. Me happy :)

Een geluk bij een ongeluk dus. Ibanez heeft ook in de goedkope sector een goede naam, net als b.v. Yamaha. Doorgaans waar voor je geld.

Ik zie dat deze gitaar 159 Euro kost en volgens schrijven bijna 60 Euro duurder is dan die krakkemikkige Richwood die je hebt teruggestuurd. Die was dan dus rond de 100 Euro en dat voor een electro-akoestische gitaar :???:

Daar had je m.i. nooit aan moeten beginnen, voor dat geld kun je niks verwachten van een gitaar met element.

Quasimodo
12 augustus 2010, 06:29
Ik heb een Richwood precisionbas gehad (pre-lawsuit) waar helemaal niks mis mee was. Zelfs één van m'n fijnste precisions gebleken te zijn! Bovendien las ik enkel goede reviews op het internet over deze semi-acoustische gitaar en heb daarom de gok gewaagd en de RD-12-CESB besteld.