PDA

View Full Version : homebrew humbuckers probleem...



SEAL
1 augustus 2010, 13:52
een halfjaar geleden vatte ik het idee post om mijn squier strat te verbouwen tot een HH-stratje. Na lang zoeken nog een gitaar erbij gevonden, en daar een coil uit kunnen slopen. Vervolgens de humbuckers gemaakt en erin gezet.

het was prachtig geluid, maar na een half jaar wilde ik meer. Dus bedacht ik dat het leuk zou zijn om S-H-switch per humbucker erin te bouwen. Zo gezegd, zo gedaan, maar toen ging het mis.

eerst deed een van de humbuckers niets, er kwam alleen een hoop gebrom uit. afijn, dacht ik, ik speel lekker verder op één van mijn andere gitaren. Maar een weekje geleden kwam bij mij toch weer de drang van het gitaarmodificeerwerk opzetten. Voor mij dus reden genoeg om mijn eerste elektrische gitaar weer op de werkbank te leggen. ik besloot om van de gitaar weer een volledig humbucker gitaar (zonder switches) te maken. zo gedacht zo gedaan, dacht ik, maar zo makkelijk was het nog niet. Doordat ik de windingsrichting van de spoelen niet meer weet, heb ik ze waarschijnlijk verkeerd aangesloten, zodat er nu in stand één en drie (waar alleen de brug of de neck werkt) een bijzonder onzalige brom te horen is. In stand twee (aan elkaar geschakeld) is weer wel een mooi, gewoon geluid te horen.

hullup! en dank alvast :)

aaronstonebeat
1 augustus 2010, 15:07
Doet mij vermoeden dat je één of twee spoelen hebt die wel aan de signaalkant zijn aangesloten maar niet aan de aardekant. Dat geeft nl. precies wat jij beschrijft: wel brom maar geen signaal.

Drie standen-schakelaar?
Maak er eens wat foto's van; op deze manier blijft het giswerk.

SEAL
1 augustus 2010, 15:47
ik denk het niet, dan zou ik toch in serieschakeling (stand twee) ook die brom horen?

even gekeken, en inderdaad is alles gewoon aangesloten... ik zat zelf te denken aan elkaar cancelende singlecoils...

driestandenschakelaar is een gewone strat 3wayswitch.

anywaus, hier zijn de foto's:
totaalplaatje
http://94.100.125.9/1040200001-1040250000/1040211601-1040211700/1040211649_5_hnBG.jpeg
close up van pickups
http://94.100.123.137/1040200001-1040250000/1040209201-1040209300/1040209239_5_XfTV.jpeg
en van het schakelgebeuren
http://94.100.119.243/1040200001-1040250000/1040207501-1040207600/1040207504_5_wRay.jpeg

even voor de duidelijkheid.
het gaat nu om twee humbuckers, met ieder een volumeknop, en een tone-schakelaar (aanuitschakelaar met een condensator op de ground, alsof de toneknop open gedraaid is)
verder nog een killswitch (het witte draadje en de bijbehorende schakelaar)

aaronstonebeat
1 augustus 2010, 17:07
Ik vrees dat ik daar niet echt wijs uit kan worden.

Als ik met deze situatie zat, zou ik alles loshalen en opnieuw opbouwen. Allereerst: ik zie drie gelijksoortige elementen en één andere; heeft die andere een messing bodemplaat? En is die dan ook met één kant van de spoel verbonden (aan de klodder soldeer te oordelen, zou ik denken van wel)?
Zo ja, dan moet die kant hoe dan ook aan de aardekant van je circuit. Als dat niet het geval is zou dat de brom van dat element kunnen verklaren.

Vervolgens zou ik controleren of per humbucker de twee magneetvelden tegengesteld zijn. Als je de bovenkanten naar elkaar toe houdt, zouden ze elkaar moeten aantrekken. Als dat niet het geval is heb je wel twee spoelen, maar geen humbucker.

Als dat dan goed zit, zou ik de elementen liefst min of meer op hun oorspronkelijke plek in de gitaar zetten (zodat je ze kunt horen) en gaan experimenteren met de aansluitingen. Er zijn dan maar twee mogelijkheden: ze staan in fase of uit fase (ik heb het nu over elke humbucker op zich); uit fase geeft een heel dun, schel geluid, duidelijk te onderscheiden van de volle klank die je hoort als ze in fase staan.
Eventueel uit fase staan kan op zich geen brom veroorzaken, tenzij er chasisdelen aan de signaalkant van het circuit hangen.

EDIT:
Foutje verbeterd: 'afstoten' moest 'aantrekken' zijn

SEAL
2 augustus 2010, 19:33
elke singlecoil opzich gecheckt, ze doen het allemaal. ook de electronica apart gecheckt. Daar zit ook geen probleem.

ik denk dat ik nog eens ga kijken naar de humbuckers opzich...

als humbuckers uit fase staan, wat voor geluid geeft dat? bijna geen geluid?

aaronstonebeat
2 augustus 2010, 20:28
Als de spoelen en magneten hetzelfde zijn, blijft er bij een humbucker maar een heel dun geluid over; bijna geen is weer overdreven. Wat hetzelfde is in die spoelen heft elkaar op; wat overblijft, is het verschil. Hoe gelijker de elementen zijn en hoe meer ze op dezelfde plaats staan (kan natuurlijk nooit helemaal) hoe minder geluid er over blijft. In de praktijk wordt het dunner, scheller, funkier. Werkt het beste met elementen die een eindje uit elkaar staan en een beetje van elkaar verschillen.

Brian May gebruikte het veel, maar op zijn gitaar staan de elementen in serie; dat maakt toch ook weer verschil (solo's van Bohemian Rhapsody en Somebody to Love bijvoorbeeld).

Maar binnen één humbucker hoor je het verschil heel duidelijk. In fase is dik en vol, uit fase is dun en iel.

SEAL
2 augustus 2010, 21:01
ok, dan dacht ik dat dat het was...

maar ik ben nu verder gaan experimenteren en heb twee singlecoils genomen, die allebei één potmeter gegeven voor het volume, en dat is het.

toch krijg ik niets anders dan een aardebrom, deze brom gaat ook niet weg als ik de volumes dichtdraai. Alleen als ik de killswitch aanzet is het stil.

het is dezelfde brom van een ontplugde kabel...

is dit gewoon goed verbindingen checken?
edit: heb nu de potmeters eruit gehaald... nu alleen nog de driewegschakelaar en twee singlecoils, die als het goed is, uit fase zijn.
getest, en in de seriestand (twee) van de schakelaar klonk overduidelijk een humbucker. dat is de bedoeling. Op de andere twee standen (één singlecoil) hoor ik nog steeds de aardebrom

aaronstonebeat
2 augustus 2010, 22:40
Als beide elementen ingeschakeld zijn, staan ze dan parallel of in serie? Dat maakt wel verschil voor hoe je de potmeters en de switch moet aansluiten.

SEAL
4 augustus 2010, 14:23
de driewegswitch is kapot, daar ligt het aan.
vandaag nieuwe gekocht, en alles werkt weer perfect :cheerup: