PDA

View Full Version : Voedingstrafo 2 oude jmi voxjes ac30



master99
1 augustus 2010, 10:18
Heren !

Door een gelukkige samenloop van omstandigheden staan er op mijn werkbank 2 oude JMI/VOX AC30 amps uit de 60-er jaren. Beide hebben problemen met hun voedingstrafo .... 1 heeft een (slechte) vervanger en de andere ... uhh, helemaal geen. Beide horen Woden trafo's te bevatten. De eigenaar van de PT-loze AC30 wil het liefsts een originele PT. Ik heb hem al laten weten dat de kans buitengewoon klein is dat dat gaat lukken. De PT van de andere AC30 is er een zonder 5V wikkeling voor de GZ34, dus gelijkrichting wordt gedaan met 2 diodes. Niet mooi, dus ook hiervoor ben ik op zoek naar een vervanger.

Nu zijn er een aantal leverancier die vervangers bieden. Voor zover ik heb kunnen vinden leveren Mercurey Magnetics (MMP-V30W), Hammond 290NX, TAD (fabrikant onbekend, maar alleen 115 en 230V primair).

Nu zit ik in de gelukkige positie dat de prijs geen issue is. Maar om lukraak voor de duurste te kiezen (Mercurey Magnetics) alleen omdat deze een goede naam heeft, lijkt me geen goed argument. Ik heb geen ervaring met MM trafo's, dus uit ervaring kan ik niet zeggen dat deze de centen meer dan waard zijn.

Hebben jullie nog goede suggesties?

Bedankt,
Erik

tommus42
1 augustus 2010, 10:36
Welke is die (slechte) vervanger? Het lijkt me een beetje overdreven om voor een voedingstrafo het allerbeste te kiezen, of zie ik dit verkeerd?
Voor de gloeistroom van de rectifier kun je misschien het trafootje van een halogeenlamp gebruiken.

master99
1 augustus 2010, 10:46
De trafo in de amp die nog een PT heeft, is een no name. Ik betitelde hem 'slecht' omdat hij een 5V aftakking mist en omdat hij ondermaats bemeten is en niet alle primaire aansluitingen heeft. Dat ik daar het liefste het 'aller beste', in terug wil, is gewoon een keuze, die niet per se goed of fout is.

Aangezien de klant van de ac30 zonder trafo vraagt om het allerbeste, is dat niet overdreven. Het aller beste bij zo'n oudje is m.i. een originele, die functioneel goed is.

Beide amps vertegenwoordigen zowel een psychologische als economisch aanzienlijke waarde, dus is de prijs gewoon geen issue ...

tommus42
1 augustus 2010, 10:51
Wat ik van voedingstrafo's begrepen heb is dat die 'ondermaatsheid' juist een gewenst effect kan geven.

master99
1 augustus 2010, 12:42
Wat ik van voedingstrafo's begrepen heb is dat die 'ondermaatsheid' juist een gewenst effect kan geven.

... ondermaats ... we praten hier niet over kabouters. ;)
Laat ik het anders stellen dan. Wat komt het dichtste bij origineel? Wie heeft ervaring met de genoemde PT's?

Chris Winsemius
1 augustus 2010, 14:42
Mijn ervaring (maar ik ben njiet geheel onpartijdig :) ):

MM beduidend meer note-seperation, wat "krachtiger, duidelijker en steviger" dan MojoTone/TAD qua PTs. Bij een aantal type amps verschillende PTs getest en MM kwam iedere keer als beste uit de bus imo. Doe zoiets wel als de (standaard) OT al zeer goed is; bij een mindere OT zou ik zelf, voor geluids/feel-verbetering, eerst die vervangen maar hier gaat het om reparatie.
Door veel mensen worden die MMs ook geizen als "juiste vervanger" bij vintage versterkers en heb je wat minder waardevermindering dan bij andere (en goedkopere) merken. Ook nog 10 jaar garantie mits gekocht bij een MM-dealer en goed ge-installeerd.

Bij de AC30 zonder GZ34 zijn er nog wat mogelijkheden om de spanning wat omlaag aan te passen of zelfs wat "GZ34-achtige-sag" toe te voegen.

Yves Pexsters / TAS
1 augustus 2010, 16:50
Door veel mensen worden die MMs ook geizen als "juiste vervanger" bij vintage versterkers en heb je wat minder waardevermindering dan bij andere (en goedkopere) merken.

Niet helemaal on-topic maar inpikkend op Chris, wil ik toch ook melding maken van een hele andere ervaring met Mercury Magnetics. Een zestal maanden geleden werd mij door een verzamelaar een Fender Tweed Deluxe en een Harvard aangeboden ter restauratie. De Deluxe uitgangstrafo, origineel een #50246 was in het verleden vervangen door iets onbekend. De eigenaar had zelf al een Mercury FTDO-59 besteld, zgn een clone van de originele uitgangstrafo. Om een lang verhaal kort te maken, we kregen die Deluxe wel betrekkelijk goed maar toch niet zoals we van een 5E3 gewend zijn, je kan het het best uitdrukken als een gebrek aan rijkdom en complexiteit. Uiteindelijk hebben de uitgangstrafo van de Harvard (een originele #50246 zoals ook in de Deluxe hoort te zitten) in de Deluxe ingebouwd. Toen is ook duidelijk geworden dat de MM wel degelijk de bottleneck was.

Door deze vaststelling hebben we beide trafo’s dan maar eens technisch in kaart gebracht.
Na analyse van beide trafo’s blijkt dat :

1. het aantal wikkelingen van beide exemplaren identiek is (prim 4200 t)
2. het gebruikt wikkeldraad verschilt marginaal hetgeen resulteert in +- gelijke dc weerstand (636 vs 608 Ohm voor de MM)
3. de lekzelfinductie van de MM wat minder is dan het origineel maar de parallelcapaciteit een stuk hoger
4. de zelfinductie sterk (36%) verschilt (bij 1V rms en 50Hz, 31 Henry voor de originele t.o.v 22.7 voor de MM), kernmateriaal of assemblage gebonden.

Punt 3 is makkelijk te verklaren wanneer je de spoelkoker goed bekijkt. MM maakt hier geen gebruik van de klassieke wikkeltechniek zoals dat het geval is bij de originele trafo waarbij het spoellichaam een karton koker (paper bobbin) is zonder zijflenzen en waar tussen elke primaire laag een isolatiefolie gelegd wordt (= layer winding).

De MM maakt gebruik van een plastic bobijntje met zijflenzen waarbij de verschillende lagen van een volledige primaire sectie over elkaar geklost worden (zoals een gitaarpickup) en enkel bij de overgang naar een secundaire een isolatielaag gelegd wordt (= bobbin winding). Dit werkt een stuk sneller. Bij layer winding dien je bij zulke trafo de machine +- 20 keer te stoppen om een folie aan te brengen. Electrisch gezien is het gevolg dat door deze techniek de eigencapaciteit (hetgeen de eindbuizen zien) sterk verhoogd. Het effect is hetzelfde alsof je een C parallel aan de primaire hangt. Als de bronimpedantie daarbij nog vrij hoog is (niet tegengekoppeld tetrode eindtrap) gaan de eindbuizen op hogere frequenties een quasi kortsluiting gaan zien (de // capaciteit) ipv een trafo. Ik wil geen waardeoordeel geven over MM. Deze trafo is alleen geen clone van het origineel zoals beweerd wordt.

Chris Winsemius
1 augustus 2010, 17:18
Hoi Yves!

Plastic vs. paper > mee eens.
Wat ook meespeelt: toleranties/verschillen tussen oude trafo's onderling.

Wil ook eens een trafo van jou proberen....

mVg!

Chris

tommus42
2 augustus 2010, 18:41
mmm, maar een Hammond transformator is toch best goed? Ik zou zeggen helder en gedefinieerd. Ik zou dan gewoon een Matchless DC30 kopen:seriousf:

beus
2 augustus 2010, 19:41
ik ben het met Chris eens dat een MM gezien wordt als de vervanger die dicht ligt bij het orgineel en minder waarde verlies oplevert. voordeel van een MM is ook dat ze gewoon passen en er hetzelfde uitzien als het orgineel, inclusief de kappen

ik heb in mijn JMI een MM OT geprobeerd en die vond ik echt heel goed klinken.

een JMI PT kom je echt heel zelden tegen, ik heb hier nog wel een begin 70er jaren AC30 PT liggen (van Lemark). zonder 5V...

Aart

tommus42
2 augustus 2010, 20:05
....een JMI PT kom je echt heel zelden tegen, ik heb hier nog wel een begin 70er jaren AC30 PT liggen (van Lemark). zonder 5V...

Aart

De originele (1983) PT van mijn AC30 is wijlen, heb wel interesse, wat moet je er voor hebben?

master99
3 augustus 2010, 11:30
ik ben het met Chris eens dat een MM gezien wordt als de vervanger die dicht ligt bij het origineel en minder waarde verlies oplevert. voordeel van een MM is ook dat ze gewoon passen en er hetzelfde uitzien als het orgineel, inclusief de kappen
Aart

Ik ging er vanuit dat de Hammond ook 1:1 zou passen, maar heb net even de kapotte Woden opgemeten en vergeleken met de specs van Hammond. De Hammond is idd een fractie groter.

.. maar zou het echt zo zijn dat iemand de MM als minder waardeverminderend zou zien .. Voor mij blijft het, ondanks dat het technisch een prima trafo zal zijn, toch een niet origineel onderdeel.

Maar goed, ik zoek verder en als dat niets oplevert ga ik voor de MM.

tommus42
4 augustus 2010, 17:16
Tja, kun je doen. Ik vind je wel een purist, wat moet je met een zo originele Vox? Je hoeft er niet gelijk hifi ringkernen in te zetten, maar ik vind een Vox vrij uitgesproken klinken.

master99
4 augustus 2010, 17:22
Tja, kun je doen. Ik vind je wel een purist, wat moet je met een zo originele Vox? Je hoeft er niet gelijk hifi ringkernen in te zetten, maar ik vind een Vox vrij uitgesproken klinken.

Uhh, het is niet mijn wens. Ik repareer gitaarversterkers voor een aantal winkels in Nederland, en dit is er een van een klant. En het is zijn wens waar ik aan probeer te voldoen.

nico verduin
4 augustus 2010, 19:02
Ik ging er vanuit dat de Hammond ook 1:1 zou passen, maar heb net even de kapotte Woden opgemeten en vergeleken met de specs van Hammond. De Hammond is idd een fractie groter.

.. maar zou het echt zo zijn dat iemand de MM als minder waardeverminderend zou zien .. Voor mij blijft het, ondanks dat het technisch een prima trafo zal zijn, toch een niet origineel onderdeel.

Maar goed, ik zoek verder en als dat niets oplevert ga ik voor de MM.Wel eens overwogen de woden opnieuw te laten wikkelen?

master99
4 augustus 2010, 22:25
Wel eens overwogen de woden opnieuw te laten wikkelen?

Ja, wel aan gedacht. Helaas ontbreekt de kap en is het blikpakket niet geheel jofel meer. Maar wie zou het kunnen?