PDA

View Full Version : Uni-vibe pedaal.



muziekschuur
31 juli 2010, 23:23
Ik ben op zoek naar een Vibe pedaal dat een expressiepedaal heeft. Zoiets als de Dunlop Uni-vibe.

Dit effect, bekend gemaakt door Jimi Hendrix (i.c.m. een fuzz), is een vibe effect dat iets anders is dan chorus.
http://www.rocknrollvintage.com/prodimages/late%2060%27s%20early%2070%27s%20univibe%20w%20foo t%20controller%20ec.jpg
De snelheid van dit effect dat een leslie moest benaderen is aan te passen en kan daarmee het geluid op bepaalde passages dus fase laten draaien. Het heeft een eigen plek en geluid verworven in de rock geschiedenis.

Omdat er zoveel pedalen gemaakt worden, tegenwoordig, vraag ik me af of er andere pedalen zijn die een expressiepedaal mogelijkheid hebben.

Mitch
31 juli 2010, 23:31
Ja, maar dan ga je vooral de digitale hoek in. Vibes worden plenty gemodelleerd. Maar goed, je hebt ons net uitgelegd wat een univibe is en als je bij dat verhaal optelt dat het zelfs op de analoge manier amper lukt om een goed, authentiek klinkend exemplaar nieuw te bouwen dan kun je je misschien iets voorstellen bij het niet-niet-gehalte van digitale voorstellingen hiervan.

ThomasL
31 juli 2010, 23:48
Ik ben op zoek naar een Vibe pedaal dat een expressiepedaal heeft. Zoiets als de Dunlop Uni-vibe.

Dan koop je toch een Dunlop Univibe? Met de UV1FC footcontroller... makkelijk zat!

muziekschuur
1 augustus 2010, 00:31
Hmja, zou kunnen. De Fulltone dejavibe is misschien ook een mogelijkheid. Ik heb de Marshall regenerator ook gezien en die kan ook met een expressiepedaal worden bediend.

Zo'n pedaal past beter op mijn pedalboard waar nog 1 plekje vrij is.... maar klinkt die net zo goed?

Aca Ilic
1 augustus 2010, 08:51
dit is foto van Shin Ei Univibe, maar als je moderne equivalent zoekt dan moet je toch Fulltone Deja vibe 2 zoeken
http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=128252

Cirquit gemaakt op dezelfde basis, maar dan nog stiller en ten opzichte van orginele heb je minder ruimte op je board nodig.
Originele Shin Ei kun je nog op ebay voor slordige 1500 $ vinden. Ruis krijg je gratis bij, en mits je een beetje pech hebt echtscheidingspapieren ook....

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170520094617
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=260643994596
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=300450792651
http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=280541639090

apekop
1 augustus 2010, 12:11
Dan koop je toch een Dunlop Univibe? Met de UV1FC footcontroller... makkelijk zat!

inderdaad deze
http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=282

komt deze niet het meest in de buurt van het originele pedaal qua klank?

Aca Ilic
1 augustus 2010, 12:59
inderdaad deze
http://www.jimdunlop.com/index.php?page=products/pip&id=282

komt deze niet het meest in de buurt van het originele pedaal qua klank?

nope......

apekop
1 augustus 2010, 13:37
bedankt voor je uitgebreide antwoord. Leg uit.....welke dan volgens jou?

Ik vind die dunlop wel goed klinken eigenlijk

Mitch
1 augustus 2010, 14:12
Als je niks beters hebt gehoord klinkt die Dunlop prima. Het is met zoveel dingen op gitaargebied: je vindt spullen goed totdat je beter hoort óf totdat je er rijp genoeg voor bent dat je dat soort verschillen kunt horen en waarderen.
Op de allereerste pedalendag (oh, the good old days) was er een Vibe shootout en de Dunlop was aardig, maar zonder meer de minste van de dag.

vinni
1 augustus 2010, 15:30
Ik heb een Foxrox Aquavibe.
Volledig analoog met controller input.
Zeldzaam en kwalitatief zeer goed pedaal.

Beetje decadent....
Gebruik'm niet..........

Vinni

Dirk_Hendrik
1 augustus 2010, 16:40
Op de allereerste pedalendag (oh, the good old days) was er een Vibe shootout en de Dunlop was aardig, maar zonder meer de minste van de dag.

Wat toch vreemd iss daar die Dunlop technisch verreweg de meest complexe vibe is van alle smaken die er zijn.

apekop
1 augustus 2010, 16:47
Op de allereerste pedalendag (oh, the good old days) was er een Vibe shootout en de Dunlop was aardig, maar zonder meer de minste van de dag.

welke kwam dan als beste uit de bus?
als ik de videotjes vergelijk vind ik de Dunlop trouwens wel als een van de beste uit de bus komen, maar dat zijn maar videotjes natuurlijk.

Mitch
1 augustus 2010, 17:01
Wat toch vreemd iss daar die Dunlop technisch verreweg de meest complexe vibe is van alle smaken die er zijn.
Technische hoogstandjes zijn geen garantie voor goede sounds?


welke kwam dan als beste uit de bus?
als ik de videotjes vergelijk vind ik de Dunlop trouwens wel als een van de beste uit de bus komen, maar dat zijn maar videotjes natuurlijk.
Ik weet het niet goed meer, omdat het me niet zo heel veel interesseerde, die Fulltone was in ieder geval een stuk mooier. Zowel duidelijker qua vibe maar toch nog een herkenbaar gitaargeluid, beter qua behoud van dynamiek staat me ook bij. Maar ik heb het nu over iets van jaren terug, ik had vaag het idee dat er toen ook nog een ander model was maar geen idee meer welke.

Aca Ilic
1 augustus 2010, 21:17
bedankt voor je uitgebreide antwoord. Leg uit.....welke dan volgens jou?

Ik vind die dunlop wel goed klinken eigenlijk

Ik denk dat Mitch het best verwoord heeft. Rest is gewoon smaak kwestie. Heb ze ge-a/b-ed en ik vond Dunlop mwaa... Ik ben al jaren lang gebruiker van Geruis & Knetter Rotosphere mk II, maar dat is zoals ik het al schreef smaak kwestie.
Verder bij Shin Ei komt Deja vibe II erg aardig in de buurt. Waarom erg ardig in de buurt en niet helemaal...?
Shin Ei ruist ;-) en heeft enorme Mojo gehaalte. Wou je 1500 dollar voor een ruisbak met tig kabels uitgeven-prima zou ik zeggen, be my guest .
Ik neem aan dat uitleg toch een beetje aan uitgebreide, zeverige kant is...vind je dat niet..?

muziekschuur
1 augustus 2010, 21:27
De Marshall Regenerator-1 (95 euro) heeft een controller input en klinkt (via Youtube) helemaal niet slecht. (Lijkt mij).

Zijn er mensen hier die dat ding al getest hebben? Thanks.

muziekschuur
1 augustus 2010, 21:35
Ik heb een Foxrox Aquavibe.
Volledig analoog met controller input.
Zeldzaam en kwalitatief zeer goed pedaal.

Beetje decadent....
Gebruik'm niet..........

Vinni

Een vibe klinkt goed met een distortion/overdrive (voor of na) zoals een (Fulltone)OCD (Robin Trowers doet dat nu). Jimmie Hendrix gebruikte hem samen met een Fuzz en een Octavia (Dunlop heeft een Octavio).
Als je hem zo gebruikt dan klinkt een vibe alleen maar vreemd. I.c.m. overdrive en een expressiepedaal is het ineens een heel andere wereld die je betreedt.

Toen; Marshall JTM45 (of een andere Plexi)>fuzz> Uni-vibe> Octavia
Nu; Blackstar of b.v. Ceriatone HRM> Fulltone OCD> vibe met expressiepedaal

Ook heeft MXR (=dunlop) nu een nieuwe Fuzz met iets nieuws erin zodat de Fuzz ook veel helderder klinkt. (dus moderner).


Keep em coming.... Ik heb in dit draadje weer veel geleerd. Andere tip van mij aan anderen. Meeste gitaristen in dit draadje hebben wel een volume pedaal. Koop daarbij een INSERT kabel (twee mono jacks verbonden aan een stereo jack (zo te koop in de winkel) en je maakt van je volumepedaal een expressiepedaal. Een goedkope manier om eens te klooien met een expressiepedaal.

apekop
1 augustus 2010, 21:44
Verder bij Shin Ei komt Deja vibe II erg aardig in de buurt.

wat is eigenlijk het verschil met de mini dejavibe 2 en de 'gewone' dejavibe 2.
is dat alleen dat een mini geen speed knob heeft? en mis je die knop niet?

J.B.
1 augustus 2010, 22:00
De Mini Deja Vibe 2 heeft een ingebouwd expressiepedaal, net als de grote. Naar mijn weten is-ie gewoon kleiner en gelikter dan een grote Deja Vibe 2.

Aca Ilic
1 augustus 2010, 23:39
wat is eigenlijk het verschil met de mini dejavibe 2 en de 'gewone' dejavibe 2.
is dat alleen dat een mini geen speed knob heeft? en mis je die knop niet?

weet ik niet Barend, mini dejavibe heb ik niet uitgeprobeerd, ik zie alleen visueel dat MDV 2 op adapter werkt en Dejavibe 2 op netstroom.
Waar ik me het meest van schrok toen ik Shin Ei uitgeprobeerd heb ( en opengemaakt ), is wat ze voor een schoenendoos gebruikt hebben voor klein beetje componenten. Op dat gebied ( en dan kom ik weer terug op dat ruis gedeelte , God ik ben langzaam saai aan het worden) hebben en Dejavibe 2 en MDV 2 groot plus punt.

Rutger
2 augustus 2010, 01:52
Je hoort er weinig van maar de Dunlop Rotovibe is een degelijke en zeer bruikbare vibe. De puristen vinden het wellicht niet "DE vibe", maar ik hem hem korte tijd gehad en vond hem erg goed klinken en het expressiepedaal vreselijk handig!

Aca Ilic
2 augustus 2010, 09:27
Je hoort er weinig van maar de Dunlop Rotovibe is een degelijke en zeer bruikbare vibe. De puristen vinden het wellicht niet "DE vibe", maar ik hem hem korte tijd gehad en vond hem erg goed klinken en het expressiepedaal vreselijk handig!

Rutger dat is precies wat ik zeg -smaak kwestie. Ik denk dat heel veel muzikanten op forum hun eigen vibe hebben, die meestal combinatie van geluid-gebruiksvriendelijkheid-prijs is .
Wat ook een hele goede is , die volgens mij ook in Top 5 hoort maar geen expressie pedaal heeft ( snelheid kun je alleen met een externe switch bepalen) is Korg G4

http://www.gitaarmarkt.nl/index.php?ct=effapp&md=details&id=128771

die bijv. Joe Bonamassa gebruikt....

Tristan
2 augustus 2010, 10:08
Volgens mij vergeten jullie het onderscheid tussen een vibe en een rotary, een vibe is echt iets anders.

Aca Ilic
2 augustus 2010, 10:13
Volgens mij vergeten jullie het onderscheid tussen een vibe en een rotary, een vibe is echt iets anders.

Tristan wat is dan verschil tussen Rotovibe en .....Rotovibe?

Mitch
2 augustus 2010, 11:08
Zowel de Rotosphere als de Rotovibe zijn meer de rotary-simulators. Waarbij de Rotosphere een stuk beter klinkt naar mijn idee. Heel simpel gezegd en kort door de bocht is een rotary meer chorus-gebaseerd, een vibe phaser-gebaseerd.

apekop
2 augustus 2010, 11:11
Bij mij om de hoek:
VibeTool van Guitar Systems:
http://www.moviez.ro/download-videoclipuri/guitarsystems-id-hPZPukpQjUg.html

Volgens mij is dit nog een prototype. Ik moet die toch eens gaan proberen.
Hij klinkt minder dof dan de meeste Univibe's die ik heb gehoord.
Hij heeft wel geen expressiepedaal, ik weet ook niet of er een aansluiting voor op zit.

Aca Ilic
2 augustus 2010, 11:30
Echter is wat topic starter als foto opgegeven heeft ,"de moeder" van alle Univibes. Dunlop heeft op basis van Shin Ei zijn ontwerp gemaakt, met nog steeds de bedoeling om Dopler effect ( oftewel Leslie simulator) na te bootsen.

Tristan
2 augustus 2010, 16:16
Tristan wat is dan verschil tussen Rotovibe en .....Rotovibe?

Naar mijn idee is dat meer een rotary, zoals Mitch ook al aangaf, maar niet zo fantastisch daarin en als zodoende dus eigenlijk weer interessanter als vibrato/phase achtige sound.
Een beetje een vreemde eend in de bijt zou ik zeggen.
Een rotary komt voor mijn gevoel dichter in de buurt van een vibrato achtige sound, meer het leslie idee, terwijl een vibe meer een soort wobbelige phaser is, met die 'lekkere throb' dus, haha. :D

Dirk_Hendrik
2 augustus 2010, 18:26
Een rotary komt voor mijn gevoel dichter in de buurt van een vibrato achtige sound, meer het leslie idee, terwijl een vibe meer een soort wobbelige phaser is, met die 'lekkere throb' dus, haha. :D

Prima uitgedrukt. Uiteindelijk is elke vibe die op het concept van de Shin Ei is gebaseerd een phaser. Een grove phaser maar nog steeds een phaser.

Terwijl alle pogingen tot rotary simulaties een ander element meenemen. Delay. Korte tijden in de chorus-range, 25-50 milliseconde welliswaar maar aanzienlijk minder dan de microsecondes die een vibe doet.

muziekschuur
3 augustus 2010, 18:19
De Uni-vibe is ook verkocht als Roto-vibe. Dus als Dunlop een Roto-vibe uitbrengt, en de techniek erin is fotocel gebaseerd dan is het niet gek om te veronderstellen dat je met een Uni-vibe gebaseerd pedaal te maken hebt.

Dus hoe zou een Deja-vibe (in wah pedaalstijl) zich verhouden tot de Dunlop Rotovibe....

Rutger
3 augustus 2010, 19:40
Naar mijn idee is dat meer een rotary, zoals Mitch ook al aangaf, maar niet zo fantastisch daarin en als zodoende dus eigenlijk weer interessanter als vibrato/phase achtige sound.
Een beetje een vreemde eend in de bijt zou ik zeggen.
Een rotary komt voor mijn gevoel dichter in de buurt van een vibrato achtige sound, meer het leslie idee, terwijl een vibe meer een soort wobbelige phaser is, met die 'lekkere throb' dus, haha. :D

Ja daar heb je gelijk in, de Rotovibe is soundwise een mix tussen rotary/phaser/vibe. Ik vond het te gek want ik hou van alle drie en vooral van phasers :ok:

Maar was de vibe oorspronkelijk ook niet bedoeld als leslie-simulator...?

muziekschuur
3 augustus 2010, 22:01
Yes.

De Rotovibe is al wat langer in het assortiment van Dunlop aanwezig. En ik vermoed van voor de tijd dat Dunlop de naam Uni-vibe had aangekocht?

RolandT
4 augustus 2010, 08:15
Keep em coming.... Ik heb in dit draadje weer veel geleerd. Andere tip van mij aan anderen. Meeste gitaristen in dit draadje hebben wel een volume pedaal. Koop daarbij een INSERT kabel (twee mono jacks verbonden aan een stereo jack (zo te koop in de winkel) en je maakt van je volumepedaal een expressiepedaal. Een goedkope manier om eens te klooien met een expressiepedaal.Ik heb zelf de KR MegaVibe (http://www.krmusicalproducts.com/productsmegavibe.htm) die is volgens de maker "modeled after an "original" 1969 Univox Uni-Vibe pedal & features the exact same authentic circuitry-100% 1969 Univox Uni-vibe solid state circuitry". Maakt voor mij niet veel uit want ik ken het origineel niet, maar het resultaat is wel fantastisch. Ik heb ook nog een Univibe clone, zeer goed... zolang je de Megavibe niet gehoord hebt.

Zo'n volumepedaal met insert is dat exact hetzelfde als een expressiepedaal?

apekop
4 augustus 2010, 12:14
Mooi pedaal die KR!

samples klinken goed. Wel een beetje dof (zoals meer univibes), maar dat zal wel bedragen aan het vintage (Hendrix) karakter. Kan misschien ook aan de samples liggen.

muziekschuur
31 mei 2011, 16:16
Inmiddels heb ik een Coolcat vibe & een French toast fuzz pedaal (octave up fuzz). En deze pedalen zijn naar tevredenheid.

Ik zag trouwens http://www.tonestack.nl . Heel betaalbare pedalen van eigen bodem. Incl. de Vibelicious. Een uni-vibe achtig pedaal met expressiepedaal aansluiting..... Cool.

titzenpitzer
31 mei 2011, 16:37
Op mijn Sweetsound Mojovibe staat ook een exp-input. Nog nooit gebruikt!

muziekschuur
31 mei 2011, 17:01
Een simpel volumepedaal met een stereo naar twee keer jack mono snoer zou je dan een expressiepedaal geven. (als je een los volumepedaal hebt natuurlijk).

Dirk_Hendrik
31 mei 2011, 17:07
Ik zag trouwens http://www.tonestack.nl . Heel betaalbare pedalen van eigen bodem. Incl. de Vibelicious. Een uni-vibe achtig pedaal met expressiepedaal aansluiting..... Cool.

Judge yourself:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,4477.0.html

en waar die discussie mee begon:
http://www.newtone-online.nl/forum/index.php/topic,4472.0.html
De openingspost zou genoeg moeten zijn....

muziekschuur
31 mei 2011, 17:28
Ik oordeel wel na een bestelling.... Maar goed. Ik heb mijn spullen. Nu... Misschien op een later moment.

Ron Houben
31 mei 2011, 17:46
TJEZUS!

Dan zeg ik het toch maar: De Roger Mayer VoodooVibe+. De man die met Jimi Hendrix heeft gewerkt. Als je die hebt gehoord wil je echt niets anders. En je kunt met een Roland FV50L de snelheid bepalen.

Ik zal wel op mij kop krijgen voor commercial content, maar soit. Dit is informatie die je wel moet hebben als je zo een pedaal zoekt. Ik zal eens een banner laten maken voor op de site, dat mensen Roger Mayer beter leren kennen.

Harm
31 mei 2011, 19:47
Vibetool van Paul Lenders, mooi pedaal, heeft input voor expressiepedaal!
Ik vind 'm lekker


Bij mij om de hoek:
VibeTool van Guitar Systems:
http://www.moviez.ro/download-videoclipuri/guitarsystems-id-hPZPukpQjUg.html

Volgens mij is dit nog een prototype. Ik moet die toch eens gaan proberen.
Hij klinkt minder dof dan de meeste Univibe's die ik heb gehoord.
Hij heeft wel geen expressiepedaal, ik weet ook niet of er een aansluiting voor op zit.

Mitch
31 mei 2011, 19:52
TJEZUS!

Dan zeg ik het toch maar: De Roger Mayer VoodooVibe+. De man die met Jimi Hendrix heeft gewerkt. Als je die hebt gehoord wil je echt niets anders. En je kunt met een Roland FV50L de snelheid bepalen.

Ik zal wel op mij kop krijgen voor commercial content, maar soit. Dit is informatie die je wel moet hebben als je zo een pedaal zoekt. Ik zal eens een banner laten maken voor op de site, dat mensen Roger Mayer beter leren kennen.
Als iemand tevreden is met Danelectro pedalen denk ik niet dat je 'm kan overtuigen om op RM spul over te stappen. Just my 2 cents...

Dirk_Hendrik
31 mei 2011, 23:07
TJEZUS!

Dan zeg ik het toch maar: De Roger Mayer VoodooVibe+. De man die met Jimi Hendrix heeft gewerkt. Als je die hebt gehoord wil je echt niets anders. En je kunt met een Roland FV50L de snelheid bepalen.

Ik zal wel op mij kop krijgen voor commercial content, maar soit. Dit is informatie die je wel moet hebben als je zo een pedaal zoekt. Ik zal eens een banner laten maken voor op de site, dat mensen Roger Mayer beter leren kennen.

Al heeft de man voor Hendrix gewerkt, da's dan wel 40 jaar geleden. Noem me een Mayer ontwerp van na Hendrix dat een status aparte heeft gekregen vanwege z'n uniekheid. Ik weet er geen. De Vibe waarmee hendrix speelde was ook nog eens geen Mayer apparaat maar een Fumio Mieda ontwerp. En daarmee, en ik heb dit al eens eerder gezegd, heeft Mayer geen ander bestaansrecht dat door die gelukkige Hendrix connectie. Waar ie dus na 40 jaar nog steeds (doende alsof liever niet) over door lult. Qua technische ontwikkeling is de man rond 1975 blijven steken.

En wat betreft de Mayer Voodoo vibe. Ik heb er uitgebreid mee gespeeld. Nee dank. Er zijn in dit draadje al meerdere (goedkopere en vooral, fysiek kleinere) vibes voorbij gekomen die aanzielijk prettiger spelen, werken en bedienen.

peter_heijnen
1 juni 2011, 09:06
Barend, je bent nou eenmaal meester dus ik neem het strenge op de koop toe. ;)

VDB
1 juni 2011, 09:19
Ik heb een Sweatsound Mojo Vibe gehad maar ingeruild voor een Fulltone Mini DéjaVibe vanwege de volume drop bij die Mojo.

Het geluid van de Fulltone vind ik ook beter maar deze heeft in tegenstelling met de Mojo geen optie om een expressiepedaal aan te sluiten.

De knoppen zijn echter groot genoeg om deze met de voet te regelen.

Voor diegene die een expressie pedaal willen passend voor ELK pedaal ...

http://www.toneinprogress.com/

apekop
1 juni 2011, 10:21
Vibetool van Paul Lenders, mooi pedaal, heeft input voor expressiepedaal!
Ik vind 'm lekker

Hij is zeker tof, maar wel heel erg duur. Ik dacht iets an 400 euro of zo.

Dirk_Hendrik
1 juni 2011, 10:30
Barend, je bent nou eenmaal meester dus ik neem het strenge op de koop toe. ;)

Wat je wilt. Hoeft niet.
het is voor mij voornamelijk de verbazing dat iemand die 40 jaar geleden toevallig op de juiste plek was zo'n enorme reputatie heeft terwijl de produkten het op kwaliteit niet waar maken. Een gemiddeld BYOC pedaal zit qua ontwerp beter steviger en betrouwbaarder in elkaar.

En dan heb ik het niet over geluid want dat is subjectief.

Ron Houben
1 juni 2011, 20:17
O.K. Dirk Hendrik,

Ik ken je nog niet, misschien mis ik iets.
Bij welke hit-opnames ben jij al geweest? Hoeveel mengtafels heb je al gebouwd? Hoeveel limiters worden er van jou nog steeds gebruikt in Electric Lady Studio, the Hit Factory, Olympic Studios etc?
Na Hendrix heeft Roger Mayer o.a. de eerste synthesizers van Stevie Wonder gemodificeerd, naar volle tevredenheid van meneer Wonder. Isley Brothers, Bob Marley, Jimmy Page, Jeff Beck etc.

Het kan zijn dat Roger's effecten niet jouw smaak zijn. Dat mag. Er zijn echter ook zeer veel mensen die de effecten van Roger wel goed vinden.

Ik hoop dat dit niet te bitchy overkomt.

tomdiedom
2 juni 2011, 00:33
Ik vind jullie beide een beetje bitchie overkomen, maar hoogstwaarschijnlijk heeft DH meer binnenkanten van effecten gezien (en gerepareerd) dan wij allen bij elkaar en weet hij verdomd goed waar hij het over heeft en wat er mis is met bepaalde fxbouwers.
Moet zeggen dat ik af en toe struikel over z'n woordkeuze, maar dat ie verstand van zaken heeft, staat buiten kijf.

Dirk_Hendrik
2 juni 2011, 08:18
O.K. Dirk Hendrik,

Ik ken je nog niet, misschien mis ik iets.
Bij welke hit-opnames ben jij al geweest? Hoeveel mengtafels heb je al gebouwd? Hoeveel limiters worden er van jou nog steeds gebruikt in Electric Lady Studio, the Hit Factory, Olympic Studios etc?
Na Hendrix heeft Roger Mayer o.a. de eerste synthesizers van Stevie Wonder gemodificeerd, naar volle tevredenheid van meneer Wonder. Isley Brothers, Bob Marley, Jimmy Page, Jeff Beck etc.

Het kan zijn dat Roger's effecten niet jouw smaak zijn. Dat mag. Er zijn echter ook zeer veel mensen die de effecten van Roger wel goed vinden.

Ik hoop dat dit niet te bitchy overkomt.


Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik niet scherp en kritsch over kan komen.

Dan,
Om 1 of andere reden wordt bij veel mensen de denkfout gemaakt "dat je het ook gedaan moet hebben" om kritisch te mogen zijn. Dat zou betekenen dat de concertresencent moet leren spelen als Vai of zingen als Pavarotti, de moderesencent moet leren ontwerpen als Lagerfeld etc. etc. Dat argument is een stomme dooddoener.

Die vlieger gaat dus niet op. Waar het om gaat is die vakinhoudelijke kennis en op dat punt trek ik de schoen aan Ron. Ja. Daar heb ik die ontwerpervaring en scholing binnen dat vakgebied waarmee ik oordeel en stel dat meneer Mayer op de goede tijd op de goede plaats wat maar technisch op een 1975 level is blijven hangen.

En dan heb ik het dus nog steeds niet over klank maar puur over fysieke vormgeving, constuctie en onderdelenkeuze.

Tristan
2 juni 2011, 09:32
Ach ja, jodelaars en azijnpissers gaan niet zo goed samen, ik hou niet zo van jodelaars, azijnpissers moet je met een korreltje zout nemen. :D

Mitch
2 juni 2011, 13:31
Ik herken 't wel. Als ik vaktechnisch kijk naar Arjen Robben zie ik sowieso al vijf dingen die ik aan zou pakken om 'm minder blessure gevoelige te maken, maar als de nood aan de man is gaat -ie naar Dick van de Toorn om 'm met fysiotherapie niveau 1975 snel op te kunnen lappen. Ook puur een geval van destijds op de juiste plaats, juiste moment. Dat -ie jaren geleden al bij andere clubs werd afgeschreven omdat -ie te ouderwets werkte wordt dan voor 't gemak even vergeten :D
Maar goed, om gewoon even on topic te blijven: ik heb die RM vibe één keer gehoord en vond 'm wel oké, maar veel te groot. Mini Deja Vibe klinkt iets klinischer maar is veel kleiner en makkelijker te bedienen. En de Sweetsounds vind ik tot nu toe nog steeds de lekkerst klinkende die ik heb gehoord.

Nielsje
2 juni 2011, 17:44
Nou, als ik m'n vriendin mag geloven zit de lekkerste vibe in m'n onderbroek.
Maar die is niet subtiel, en ook veel te groot voor het pedalboard.

Pepe
2 juni 2011, 18:16
De best klinkende rotary is, in mijn oren, dit ding omdat ik, telkens als ik dit filmpje afspeel, als door een onzichtbare magneet naar mijn oude platenspelertje getrokken wordt en, resistance is futile, George Harrisons's All Things Must Pass uit zijn hoesje vis en keihard afspeel.
Ik heb er geen verklaring voor.:dontgeti:


http://www.youtube.com/watch?v=Kdefwfnt4Zw&feature=related

Dirk_Hendrik
2 juni 2011, 20:52
De best klinkende rotary is, in mijn oren, dit ding omdat ik, telkens als ik dit filmpje afspeel, als door een onzichtbare magneet naar mijn oude platenspelertje getrokken wordt en, resistance is futile, George Harrisons's All Things Must Pass uit zijn hoesje vis en keihard afspeel.
Ik heb er geen verklaring voor.:dontgeti:


http://www.youtube.com/watch?v=Kdefwfnt4Zw&feature=related

Maar die is digitaal!!
fuk..... jammie zeg!:mmmm:

jero
3 juni 2011, 14:16
Ik heb wel eens met die Voodoo vibe gespeeld en klonk wel aardig. De hoeveelheid knoppen en gevoeligheid ervan mmakt hem voor mij - in ieder geval live - niet echt geschikt. 't Is leuk om zowel tremolo, vibrato en chorus in 1 pedaal te herbergen, maar als voor alle drie de instellingen volstrekt anders zijn werkt dat voor mij live niet helemaal.

Als Jimi nog zou leven zou hij dat Roger vast even hebben ingefluisterd :sssh:

Van alle vibes die ik tot nu toe heb gehad vind ik de Sweetsound Ultravibe het best, een mooie diepe vibe die niet zo steriel klinkt als andere vibes. Ik gebruik hem nog steeds erg graag (met dank aan Dirk Hendrik voor het opnieuw tot leven wekken :))

De Mircovibe vond ik ook een goed ding, de Fulltones en de Dunlop konden me niet echt boeien, met name door het steriele karakter (erg veel hoog, weinig mid).

muziekschuur
3 juni 2011, 22:57
Pepe, wat een lekker pedaal zeg.... Jammie. Iemand wat meer over de constructie van dat ding?

http://www.neo-instruments.de/en

Pepe
3 juni 2011, 23:12
Ja, ik wordt er wel blij van. De Strymon Lex heeft ook zijn fans, hij is op dezelfde technologie gebasseerd maar klinkt anders, meer SRV leslie. De Ventilator nails de Pink Floyd, Beatles en Procol Harum leslies.

Hoewel ik de Ventilator beter vind klinken zou ik toch voor de Strymon kiezen, een stuk kleiner en kan bij de 9 volt jongens aanhangen.

Het probleem is dat we geen nummers hebben waar je zo een leslie in knalt. Op zich wel weer een uitdaging.
Hmmm...

Mitch
4 juni 2011, 00:04
Dit is dus waarom ik een rotary een stuk interessanter vind dan een vibe. Maar eigenlijk vooral voor mijn toetsen :hide:

muziekschuur
4 juni 2011, 02:09
Ik wil ze eigenlijk allebei omdat ze een eigen plek hebben....
Mijn pedalenbordje werkt toppie met m'n 4 en 6 snarenbasje. Maar vast ook op m'n Roland RD150.
Een andere vergelijking vind ik de Roland band echo's en de andere varianten daarvan (copiecat etc). Allebei heel andere effecten.

ewout
8 juni 2011, 12:12
Ik heb sinds kort een Deja Vibe I, zo'n grote in gouden doos met netsnoer. Ik vind hem erg goed klinken, maar hij lijkt wat subtieler dan hoe veel andere vibes klinken op opnamen of YouTube samples. Aan de andere kant heeft hij geen volume drop en blijft je EQ behoorlijk neutraal, wat ik persoonlijk pluspunten vind. Ik ben benieuwd wie dit model in real-life (dus niet de nieuwere witte) heeft vergeleken met andere vibes.

Tristan
8 juni 2011, 12:32
Je verhaal klinkt alsof 'ie hetzelfde klinkt als die witte Deja Vibe.
Ik vond 'm ook subtieler dan de meeste vibes, een beetje vergelijkbaar met de Voodoo Lab Micro Vibe, met name goed bruikbaar op een drivesound wat sommige dikkere vibes minder lijken te doen.

Persoonlijk hou ik van een zo dik mogelijke vibe met een ongelofelijke throb, ik ben niet zo'n Hendrix man (ik vind 'm te gek, maar ik wil zelf niet zo klinken) en vind zo'n enorme wobbel op mijn clean/crunch geluid juist erg gaaf maar zou het niet zo gauw op mijn drivesound zetten.

De Voodoo Vibe vond ik ook maar slapjes eigenlijk, heeft ietsje meer dan de Deja Vibe en Micro Vibe maar veel scheelt het eigenlijk niet, daarbij is het een lomp groot ding, niet in te stellen en veel te duur.
De Black Cat Vibe blijft nog steeds mijn favoriet, maar het pedaal ruisde als een gek dus die heb ik terug moeten brengen, de 19" schijnt dat probleem niet te hebben gek genoeg.
Ik heb nu zelf de Pickle Vibe, best een goed ding eigenlijk, heeft een redelijke throb en past ook nog op een sound met wat meer drive, heeft niet die modderige midrange boost van de Mojo Vibe maar klinkt desondanks toch lekker vet.
De Tube Vibe heb ik weleens getest, klinkt erg mooi en warm met een redelijke throb, maar vond ik vrij braafjes, de Mojo Vibe klonk wel behoorlijk plat ten opzichte van deze.

vinni
8 juni 2011, 17:11
Ben bezig een tweede rig te bouwen. Oldschool.....
Heb al een Ceriatone JTM45, CS relic Strat, FX-ENG Moab booster en een PL Fuzztool.

Ik heb nu ook een PL Vibetool besteld. Lijkt me wel wat.
De Foxrox Aquavibe heb ik verkocht....kon het er niet mee vinden.

Maar goed...geef direct toe dat er voor mij nog wat te leren valt hoe je dit
soort effecten het beste kan gebruiken.

Vinni

jero
8 juni 2011, 20:55
Ik blijf erbij, als je een lekkere smeuïge vibe wilt, de Sweetsound Ultravibe is wat je zoekt. Niet te netjes , lekker diep en vuil en geen gerotzooi met je eq.

muziekschuur
23 juni 2011, 20:12
Er is nu een japanner die nieuwe Uni-vibes maakt.

http://www.youtube.com/watch?v=bqhVhXFmL3I

LordRiffenstein
24 juni 2011, 00:44
Hier nog een leuke vibe sound, vanaf 8:14:


Youtube video (http://www.youtube.com/watch?v=nBFOgJWZrAg&feature=youtube_gdata_player)

muziekschuur
24 juni 2011, 11:20
Alle pedalen zijn daar gerackt en via een controller bediend. Dus...... Welke vibe was er gebruikt in dit clipje (vanaf 8 minuten dus...)

Ik heb info verkregen dat een meneer Mieda (Japanner) was de originele ontwerper van de Uni-vibe. Eerst onder de naam Honey. Later onder de naam Shin EI. Shin Ei betekent zoveel als nieuwe stroming.

Ik kreeg zelfs een foto van meneer Mieda en een catalogus foto van hem met de diverse Uni Vibes.

LordRiffenstein
24 juni 2011, 12:37
Alle pedalen zijn daar gerackt en via een controller bediend. Dus...... Welke vibe was er gebruikt in dit clipje (vanaf 8 minuten dus...)

Wat vinden de vibe-freaks er van? Ik heb lang gezocht naar de vibe-sound en vindt dit prima klinken.

muziekschuur
24 juni 2011, 13:05
Klinkt prima. Wat ik frappant vind. Hij zet de vibe aan en ineens staan er 5 man om hem heen te genieten van dat vibe geluid. Dat effect ken ik zo sterk.

Even wat beeldjes;
http://classicamplification.net/Effects/Univibe_00.jpg

http://classicamplification.net/Effects/1973Lafayette.jpg

De binnenkant;
http://classicamplification.net/Effects/Comparison_02.jpg

http://classicamplification.net/Effects/Comparison_03.jpg

http://classicamplification.net/Effects/Comparison_04.jpg



Het origineel versus de Dunlop Univibe. Je vraagt je af waarom er in de Dunlop zoveel extra parts zitten. Het gaat dus niet om de hoeveelheid maar de kwaliteit van de parts. Net als bij een Germanium transistor paar in een fuzz.

Tristan
24 juni 2011, 13:06
Ik hoor het niet eens echt, veel te subtiel voor mij, maar ik begrijp dat veel mensen deze sound juist zoeken hoor, zeker de DejaVibe?
Dat Paul Lenders ding vond ik op de filmpjes ook al geen ene reet aan, maar goed, zoals gezegd zoek ik in een vibe vooral een enorm dikke throbbende sound op het clean.
Die amp klinkt wel goed overigens!
Dat Japanse vibe ding ook, dat lijkt me nog wel wat.

bass blom
24 juni 2011, 13:28
ik heb ook eens heel even met een dejavibe staan spelen en vond dat erg spannende geluiden geven :P

LordRiffenstein
25 juni 2011, 11:26
Ik hoor het niet eens echt, veel te subtiel voor mij, maar ik begrijp dat veel mensen deze sound juist zoeken hoor, zeker de DejaVibe?
Dat Paul Lenders ding vond ik op de filmpjes ook al geen ene reet aan, maar goed, zoals gezegd zoek ik in een vibe vooral een enorm dikke throbbende sound op het clean.
Die amp klinkt wel goed overigens!
Dat Japanse vibe ding ook, dat lijkt me nog wel wat.

Ik hou ook wel van die dikke throb maar dan enkel met clean en ik gebruik vibe meestal NIET met clean. In mijn bands moet ik steeds 'concurreren' met keyboard/Hammond in het mid-gebied en dan is een wat dunnere vibe beter omdat die beter door de mix prikt. Een Mojovibe vind ik bv veel te donker. De vibe in mijn Captain Coconut 2 vind ik perfect, die kan trouwens ook heel dik, maar dat is niet de vibe in de video. :sssh:

vinni
25 juni 2011, 11:54
Hee Yoeri,

Herken dat wel....
De Aquavibe die ik had, had ook zo'n hele dikke throb....dezelfde bouwer hé.
Was me iets te veel....

De PL Vibetool heb ik al binnen.....maar nog niet gebruikt. Binnenkort.

Trouwens......funny guyz @ Guitarsystems :cooler:

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-6VP6ONSH.jpg

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-PHTT8EPM.jpg

Vinni

muziekschuur
26 juni 2011, 09:18
Da's wel een heel mooi pedaal. Aansluiting voor expressiepedaal aanwezig? Yep ik zie em..

muziekschuur
26 juni 2011, 09:19
Hieronder een foto van de ontwerper van de Univibe

http://hp44.0zero.jp/data/907/MrUnivibe/pri/1.jpg

Als iemand een traditionele Univibe zoekt. Hieronder de maker van de Heavenly vibe. De bouwer is de jonge japanner met rode lokken die naast de bedenker van de Univibe staat.. Hij is niet goedkoop. Maar dan heb je wel wat.

http://www.youtube.com/user/doggiesguitars#p/u/31/3J57XUf_QtU

wat vergelijkingen tussen UNI-VIBE en andere vibe klonen
http://www.youtube.com/user/showzi666#p/search/0/htT-DW4w5xg

http://www.youtube.com/watch?v=gSicftPAA8Y

http://www.youtube.com/user/showzi666#p/search/1/O73v7M41i9g

http://www.youtube.com/user/showzi666#p/search/3/YLtDTpHqQVc

http://www.youtube.com/user/showzi666#p/search/2/Zs73_XFOUGM

DStout
22 juli 2011, 16:28
De Sweetsound Ultravibe en Mojovibe zijn naast die van Foxrox en KR de betere vibes.

De Mojo Vibe heeft overigens een volume regeling dus een eventuele volume drop - waar die van mij geen last van heeft - valt te compenseren. Daarnaast heeft de Mojo Vibe een vintage en een modern mode die intern met een dipswitch kan worden ingesteld. De modern mode is wat helderder / minder donker dan de vintage stand. Het hangt overigens ook af van je elementen en de plaats van de Vibe in de keten.

vinni
23 juli 2011, 19:14
Heb de Vibetool nu een paar keer gebruikt.

Supergeweldig ding! Heerlijke sound. Zowel met clean als
met scheurpedaaltjes/fuzz.

Ook fijn....je hoort'm pas als je je snaren aanslaat. Anders is-ie muisstil.

Van harte aanbevolen dus.

Vinni

muziekschuur
24 juli 2011, 01:12
Kost dat? Dat pedaal?

vinni
24 juli 2011, 01:19
Iets van Eur 380 geloof ik.

Vinni

Harm
25 juli 2011, 15:08
Iets van Eur 380 geloof ik.

Vinni

Verdorie!!! Jij hebt de mod die ik Paul voorgesteld had.... Die heb ik dus niet... Moet ik maar ff regelen met Paul....
Te gek pedaal he? :D

vinni
25 juli 2011, 15:24
Nou ja....mod :seriousf:

Puur een kwestie van het verplaatsen van de speedknop.

Nog wel met Ad gesproken over een eventuele volumeregelaar.
Met Tremolo heb ik dat ook altijd. Bij unitygain staan ze net effe te zacht wat
te wijten is aan het type effect.

Maar echt een superpedaal!
Heb ook de fuzztool trouwens.

Vinni

Harm
25 juli 2011, 15:50
Nou ja....mod :seriousf:

Puur een kwestie van het verplaatsen van de speedknop.

Nog wel met Ad gesproken over een eventuele volumeregelaar.
Met Tremolo heb ik dat ook altijd. Bij unitygain staan ze net effe te zacht wat
te wijten is aan het type effect.

Maar echt een superpedaal!
Heb ook de fuzztool trouwens.

Vinni

Ok, ik vind 'm lekker in de mix liggen, mooi om je eigen geluid! Erg lekker pedaal!! :)

Ah, ik moet binnenkort richting Paul, dus dat komt wel goed... En dan ga ik zeker de fuzztool uitproberen plus nog wat andere pedalen :).

Ik vind het lekkere pedalen!!! :D

Harm

vinni
25 juli 2011, 16:00
Heb ze allemaal geprobeerd....wil ze ook allemaal wel hebben.
Maar ja...heb geen onbeperkte middelen.

Die Tony Bendertool is voor zware fuzz echt te gek.

Er komt trouwens ook een Drivetool aan.:sssh:

Vinni

vinni
25 juli 2011, 16:07
Weet je wat wel te gek zou zijn?

Een Vibetool met Taptempo......Hmm....Ad?

Vinni

Harm
25 juli 2011, 16:24
Heb ze allemaal geprobeerd....wil ze ook allemaal wel hebben.
Maar ja...heb geen onbeperkte middelen.

Die Tony Bendertool is voor zware fuzz echt te gek.

Er komt trouwens ook een Drivetool aan.:sssh:

Vinni

Yep, weet ik.... binnenkort ga ik ze hopelijk testen bij hem...

Harm

Maiki
27 juli 2011, 01:26
Ik moet zeggen dat ik enorm tevreden ben van de Roger Mayer voodoovibe...
Het is een fantastische tremolo, en mijn enige modulatieeffect. Dat ik er es voorover moet voor bukken om settings te wijzigen neem ik er graag bij...


(Trouwens mij eerste post hier, hallo allemaal:soul:)