PDA

View Full Version : Jazzmaster



Static-M
2 mei 2003, 18:09
Hoi mensen, ik had vandaag in Utrecht wat Jazzmasters gezien, ik kon ze al, altijd al vette gitaren gevonden. Maar wat doen die draaiknopjes nou links van de elementen (als ie in de standaard staat)? Dus zeg maar die draaiknopjes die erin verzonken zijn.

Wouter J
2 mei 2003, 18:20
Die zijn bedoelt als een extra kanaal in de gitaar. Ze staan aangesloten op het hals element en maken dat element vetter dan als je hem normaal gebruikt (waarom het hals element weet ik ook niet.)

Static-M
2 mei 2003, 18:39
Jah maar het zijn er twee! En hoe zit dat dan, net zo iets als een tone-knop dus eigenlijk of is het echt een apart kanaal en moet er een stereo-kabel in?

hoofd
2 mei 2003, 18:51
http://www.fender.com/gear/gear.php?op=3&partno=0100800

De specs van de Jazzmaster

“Lead” Circuit: Volume, Tone,
“Rhythm” Circuit: Volume, Tone
Zou dit 't zijn?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: mtlhead op 2003-05-02 18:52 ]</font>

Jesus_etc.
2 mei 2003, 19:36
Yep... Met de een regel je dan de volume en met de ander tone.

Static-M
2 mei 2003, 19:50
Maar hij heeft ook een tone en een volumeknop.! Zou dat de master zijn dan?

Negative K3 fan
2 mei 2003, 20:35
die jazzmasters en jaguars hebben een rededlijk ingewikkeld systeem, en dat is voor de meeste mensen ook redelijk onbruikbaar, veel jazzmaster en jag bezitters rewiren gewoon de hele zooi.

wietse
2 mei 2003, 22:21
het is de bedoeling dat je met die minipots
een bepaald geluid kan presetten naast je mastergeluid .
zodat je kan switchen tussen 2 verschillende
instellingen zonder dat je er weer aan moest draaien.
hoe dat precies werkt en hoe je die instelling kan activeren weet ik ook niet zal ergens nog wel een knopje voor zitten.

ieme
2 mei 2003, 23:05
das toch gewoon tone?

hansoonk
2 mei 2003, 23:34
Met de slide-switch bovenaan kun je kiezen tussen een lead- en een rhythm-instelling. In de rhythm instelling heb je beide elementen parallel en kun je volume en toon instellen met de roller-pots bovenin. In de lead-instelling kun je met de 3-way switch beneden het elementen selecteren (hals, hals/brug of brug) en kun je volume en toon instellen met de pots onder de witte draaiknoppen. Met de Jazzmaster kun je met de lead/rhythm-switch direct tussen twee instellingen switchen ...

Static-M
3 mei 2003, 13:30
Ow, zit dat zo... Best nutteloos eigenlijk!

hansoonk
3 mei 2003, 16:04
Ik vind het wel wat hebben. Het is denk ik een overblijfsel uit de jaren 50, toen ze nog geen pedalen hadden. Het is dan wel handig als je tijdens een solo wat meer power wilt hebben.

Fuhgawz
3 mei 2003, 17:12
Bekijk deze site eens voor meer info: http://www.webrocker.de/jaguar/
Vooral de 'Virtual Jag' bij 'Miscellanous' is erg leuk :grin:

Static-M
3 mei 2003, 19:09
Heej toffe site dude!

john.3001
6 mei 2003, 09:53
Op 2003-05-03 13:30, schreef Static-M:
Ow, zit dat zo... Best nutteloos eigenlijk!


Daarom is die gitaar ook enorm geflopt toen die werd uitgebracht...je had er helemaal niks aan...

Static-M
6 mei 2003, 14:53
Het is ook eigenlijk alleen de vorm die ik tof vind. In een mooie bruine sunburst is zoon ding zooooo geil!!! Als ik er nog es een koop dan knal ik wel gelijk een SD in de brug! :grin:

iam
4 juni 2003, 11:51
kvind vooral de blonde of olympic white jazzmaster met turqouise slagplaat erg geil...

iam
4 juni 2003, 13:13
IK WIL NU TOCH WEL EEN JAZZMASTER ZEKER???

GAS-ATTACK :-?

wietse
4 juni 2003, 20:32
volgens mij heb je constant last van een gas attack wil je elk model gitaar wel hebben, niet erg hoor heb ik ook hou het alleen bij kopie's dat is wat minder duur en zitten soms verrassend goede tussen.

iam
4 juni 2003, 20:50
hier heb je het idd bij het rechte eind wietse...

ik ben een GAS-man

thomaster
21 oktober 2004, 14:13
Op 2003-05-03 13:30, schreef Static-M:
Ow, zit dat zo... Best nutteloos eigenlijk!


Daarom is die gitaar ook enorm geflopt toen die werd uitgebracht...je had er helemaal niks aan...

BULLSHIT
het is een ontzettend handig systeem. je hebt in principe dezelfde schakeling als op een Les Paul, maar dan nog met een extra circuit erbij. ikzelf gebruik het in bijna elk nummer dat ik speel met mn band. ik gebruik de rhythm-instelling voor de wat cleanere gedeeltes, ik stel t rhythmcircuit dan in met een iets lager volume. het leadcircuit heeft ook een duidelijk andere klank, meer treble, dan het rhythmcircuit. als je er een Overdrivepedaal tussenpleurt, heb je met het lead-circuit ineens een bak meer scheur (moet je wel een goede buizenbak/pedaaltje hebben)
een ander voordeel van de 'schuif-potmetertjes', je kunt ze heel makkelijk bedienen. zonder dat je het ongewenst doet

Static-M
21 oktober 2004, 16:26
Over oude topics uit de sloot halen gesproken...

Jollert
24 oktober 2004, 16:05
Als je echt diehard jazzmaster fan bent, moet je natuurlijk wel ff je mening erover geven. Die vorm is trouwens wel ubergeil. Als Fender nou eens die vorm op de markt bracht met een Seymour Duncan humbucker bij de brug en met een beter tremolo systeem. Ach ja dromen kan altijd

Mitch
24 oktober 2004, 17:06
Dat lijkt me ook wel wat.
:D




http://home.kabelfoon.nl/~sjem/images/gitaarzooi/gier/twaalfde/body%20strap.jpg

Jollert
24 oktober 2004, 17:07
Ja met dat fototopic toen zat ik al helemaal te kwijlen alleen jammer van die megagrote tremolo

dejohan
26 oktober 2004, 14:42
Als je echt diehard jazzmaster fan bent, moet je natuurlijk wel ff je mening erover geven. Die vorm is trouwens wel ubergeil. Als Fender nou eens die vorm op de markt bracht met een Seymour Duncan humbucker bij de brug en met een beter tremolo systeem. Ach ja dromen kan altijd

Het tremelo systeem IS heel goed, enkel de brug is niet zo goed. Maar een goed afgestelde Jazzmaster met een Mustang brug is qua tuning echt superstabiel.

Neals
27 oktober 2004, 11:55
Zelf gebruik ik de volume pot om een cleaner geluidje te creeren, omdat ik altijd rondwandel on-stage heb je niet altijd de pedalen bij de hand.

Verder vind ik een cleane tone met een wat nahangende gorgel gewoon uiterst lekker!

JvD.
27 oktober 2004, 12:12
als fender nou een van die lelijke knobbel headstock zou afstappen =/

Mitch
27 oktober 2004, 12:22
Ja, traditie hè......maar het is inderdaad het meest fantasieloze en lelijke wat je kan bedenken.

Static-M
27 oktober 2004, 17:11
Ik zou wel een vaste brug installeren.

Lucluc
28 oktober 2004, 17:44
De Jazzmaster was niet bepaald een flop bij de introductie. Eigenlijk is ie in heel de jaren '60 populair geweest, totdat mensen beinvloed raakten door ene Hendrix en Slowhand. Als je een strat kunt waarderen, dan zal je een jazzmaster ook prima vinden. En vintage exemplaren zijn nog enigzins te betalen ten opzichte van een strat.