PDA

View Full Version : Vervanger voor mijn LTD EC1000 VBK



RedBuell
31 juli 2010, 14:54
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn LTD EC 1000 VBK. Ik vind het een fijne gitaar maar de sound bevalt me toch niet helemaal. Ik vind hem niet beefy genoeg klinken, ik heb al een EMG 85 in de brug positie gezet ipv de 81 maar hij blijft wat te dun klinken naar mijn smaak.

Mijn Ibanez RG 770 met dunnere snaren en gestemd in E standard klinkt voller dan de LTD met dikke snaren gestemd in Eb of D. Hij snijdt wel lekker door de mix, klinkt goed strak en speelt heerlijk. Ook onversterkt klinkt de Ibanez RG 770 stukken beter, veel meer een heldere maar ook vollere tone.

Nu dus op zoek naar een andere plank.
Wat zijn mijn wensen:

Vaste brug !!!!!!!!
Zelfde soort hals als van mijn EC 1000 VBK, liefst 24 frets.
Een lekkere volle maar wel strakke rock tone, maar moet ook clean kunnen.
Liefst 2x humbucker
Liefst LP style body, is echter geen must.

Wat wil ik absoluut niet:

Tremelo!!!
Dunne snelle hals
Punten, scherpe randen ed
fretboard zonder inlay
metal only

Muziek stijlen:

Blues, rock, hardrock en net wat harder. Eventueel moet er ook wel metal uit te halen zijn maar dat is niet de hoofd moot.

ZZ top, AC/DC, Alice in Chains, The Black crowes, 3 doors down e.d. maar Godsmack moet er ook mee te doen zijn hoewel ik dat niet dagelijks zal doen.

Prijs indicatie.... De LTD was € 1000,- nieuw in de winkel, +/- 200 a 300 daar boven zou maximaal zijn, het ligt er ook een beetje aan natuurlijk wat ik voor de LTD vang als ik hem verkoop.

Ik zou graag wat suggesties zien, ik zou momenteel niet weten waar ik voor zou moeten kijken. Ik stuitte vorige week op het merk Mayones, klinken goed maar redelijk boven het budget en geen inlays op het fretboard bij bijna alle modellen.

TimoSomers
31 juli 2010, 14:58
En wederom springt het woord Gibson Les Paul BFG (woorden, dus :D) in m'n hoofd.
Lijkt me ideaal voor jou: Belachelijk dikke strakke rock sound, prachtig clean, les paul, vette looks, 1000 euro.
Zeker ff eentje proberen te checken!

RedBuell
31 juli 2010, 15:08
Zo te zien hebben ze geen inlays op de hals, iets wat ik toch echt wel graag wil.

Waren dat niet die modellen die destijds van die rare houten knoppen hadden en zo'n P90 element in de hals positie hadden..?

Noctiis
31 juli 2010, 15:25
Jep, die extreem ruw afgewerkte gitaren. Ik vond het niks, leek wel alsof ik zaagsel aan mijn handen kreeg van het spelen (maar kan ook stof van de winkel zijn geweest, hehe).
Wel dikke hals, verder een erg lichte gitaar (voor een les paul)

Mad mind
31 juli 2010, 15:58
Voor hoeveel doe je je LTD weg? ;) (spam)

Braindead
31 juli 2010, 16:00
Als ik je verhaal zo lees vraag ik me toch wel een beetje af of je misschien niet beter gewoon passieve picpups in je gitaar moet zetten.

Die Ec1000 heeft een mahonie body (met maple top dat wel) en mahonie neck. Ik heb zelf een esp 1 ctm en die emg's klinken al snel dun op de een of andere manier. Niet dat emg's niet vet klinken maar ze klinken gewoon erg anders. Moeilijk te omschrijven maar ik herken dat wat je zegt wel. Emg's klinken daarnaast ook zo erg opvallend. Ga eens op myspace naar diverse metalbands luisteren en je haalt die emg sound er meteen uit maar dat terzijde. Ik denk dat als je een goede dikke pickup erin gooit dat ie dan echt wel vet moet kunnen klinken. Misschien een tonezone misschien wel Gibson pickups maar geen emg's iig. Blijf je wel met de inleg op je hals zitten maar dat lijkt me toch niet het belangrijkste aan een gitaar toch?

RedBuell
31 juli 2010, 16:03
Ik sta er eerst mee op Parckpop (15 aug in Ilpendam) en dan ga ik hem adverteren, of eerst hier spammen ;) natuurlijk. Ben er ook nog niet helemaal uit wat ik ervoor ga vragen maar hou mijn sig in de gaten...:sssh:

RedBuell
31 juli 2010, 16:11
Als ik je verhaal zo lees vraag ik me toch wel een beetje af of je misschien niet beter gewoon passieve picpups in je gitaar moet zetten.

Die Ec1000 heeft een mahonie body (met maple top dat wel) en mahonie neck. Ik heb zelf een esp 1 ctm en die emg's klinken al snel dun op de een of andere manier. Niet dat emg's niet vet klinken maar ze klinken gewoon erg anders. Moeilijk te omschrijven maar ik herken dat wat je zegt wel. Emg's klinken daarnaast ook zo erg opvallend. Ga eens op myspace naar diverse metalbands luisteren en je haalt die emg sound er meteen uit maar dat terzijde. Ik denk dat als je een goede dikke pickup erin gooit dat ie dan echt wel vet moet kunnen klinken. Misschien een tonezone misschien wel Gibson pickups maar geen emg's iig. Blijf je wel met de inleg op je hals zitten maar dat lijkt me toch niet het belangrijkste aan een gitaar toch?


Ik wil juist wel inleg op de hals, ik vind mijn weg op de hals makkelijker met inleg dan zonder, heb zelfs liever lelijke inleg dan geen inleg. Misschien ga ik eens met mijn LTD naar Zjons guitar shop in medemblik, die heeft een 6505+ staan en een ESP met SD's erin. ff luisteren en vergelijken, wellicht is een setje passieve elementen een uitkomst en een stuk goedkoper dan een nieuwe gitaar......

Hoewel... mijn Ibanez RG 770 klinkt met dezelfde element set up vele malen voller met meer low end, hij is ook zwaarder. De LTD is ook iets minder stabiel, wat gevoeliger voor fretbuzz e.d.

Braindead
31 juli 2010, 19:00
ah okay, dat van die inleg had ik niet goed gelezen dan maar des te beter. In dat geval zou ik inderdaad eens een ltd met seymours proberen. Ik wil bij mijn esp ook nog steeds de emgs eruit gooien maar het komt er elke keer niet van...

JeanPaul du Vinnie
31 juli 2010, 19:52
Ik ben op zoek naar een vervanger voor mijn LTD EC 1000 VBK. Ik vind het een fijne gitaar maar de sound bevalt me toch niet helemaal. Ik vind hem niet beefy genoeg klinken, ik heb al een EMG 85 in de brug positie gezet ipv de 81 maar hij blijft wat te dun klinken naar mijn smaak.

Wat zijn mijn wensen:

Vaste brug !!!!!!!!
Zelfde soort hals als van mijn EC 1000 VBK, liefst 24 frets.
Een lekkere volle maar wel strakke rock tone, maar moet ook clean kunnen.
Liefst 2x humbucker
Liefst LP style body, is echter geen must.

Kijk eens rond of je op tweedehandssites geen LTD EC400 VF op de kop kan tikken. Die hebben een dikkere body dan de andere Eclipses waardoor ze veel voller klinken, maar voor de rest hebben ze dezelfde specs. Heb er zelf nog eentje gehad, heerlijke gitaren.

Rens van Herpt
31 juli 2010, 20:14
Hoewel... mijn Ibanez RG 770 klinkt met dezelfde element set up vele malen voller met meer low end, hij is ook zwaarder. De LTD is ook iets minder stabiel, wat gevoeliger voor fretbuzz e.d.


Ik denk dat er wat fundamentele verschillen zijn tussen je Ibanez en je LTD. Je Ibanez is waarschijnlijk gemaakt van basswood, wat meer low end heeft (denk ik) dan mahonie. Daarnaast heeft je LTD een kortere mensuur, waardoor het misschien zo kan zijn dat de snaren wat losser zitten (en dus eerder ontstemmen?). Dat probleem had ik wel met een BC Rich i.v.m. een Dean. De Dean bleef maar niet gestemd, de BC Rich wel raar genoeg..

RedBuell
1 augustus 2010, 12:04
Ik denk dat er wat fundamentele verschillen zijn tussen je Ibanez en je LTD. Je Ibanez is waarschijnlijk gemaakt van basswood, wat meer low end heeft (denk ik) dan mahonie. Daarnaast heeft je LTD een kortere mensuur, waardoor het misschien zo kan zijn dat de snaren wat losser zitten (en dus eerder ontstemmen?). Dat probleem had ik wel met een BC Rich i.v.m. een Dean. De Dean bleef maar niet gestemd, de BC Rich wel raar genoeg..


Van basswood kan ik me herinneren (hier op het forum gelezen geloof ik) dat het juist in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden wat scheller klinkt. Persoonlijk vind ik het heerlijk klinken, lekker helder. De Ibanez is wel een stuk zwaarder dus daar zal het ook wel aan liggen dat hij voller klinkt.

Thundermane
1 augustus 2010, 12:45
Zelf heb ik een voorkeur voor EMG 81 boven de EMG85. Heb je overigens überhaupt al geprobeerd om de 18volt truc te proberen voor je gitaar om het wat beter te laten klinken? Zou ik eerst doen voordat je een nieuwe gitaar overweegt.

RedBuell
1 augustus 2010, 15:49
Hij loopt al op 18v, ik heb de 81 vervangen voor een 85. De 81 vond ik helemaal dun klinken voor rock, ging de gain en het volume omhoog, tuning omlaag en ga ik palmmutes spelen dan klinkt zo'n 81 wel lekker.

ER!K
1 augustus 2010, 16:04
een tijdje terug heeft LTD ook een nieuwe serie Eclipse gitaren uitgebracht, de 1000T serie, met de T voor traditional. die zijn Full Thickness :) volgens mij zat er ook nog een model met Seymour Duncans tussen, maar dat moet ik even voor je nakijken..

EDIT: hierzo: http://www.espguitars.com/news/11newmodels.html

Braindead
1 augustus 2010, 20:14
Klopt basswood (lindenhout) heeft juist eerder meer mids en hoog als mahonie.


Van basswood kan ik me herinneren (hier op het forum gelezen geloof ik) dat het juist in tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden wat scheller klinkt. Persoonlijk vind ik het heerlijk klinken, lekker helder. De Ibanez is wel een stuk zwaarder dus daar zal het ook wel aan liggen dat hij voller klinkt.

TimoSomers
1 augustus 2010, 20:25
Klopt!
Hoewel het niet 'scheller' is, meer 'sprankelend' en 'open'.
Dit is bijv. een groot verschil tussen de K-7 en Universe.

andoni
1 augustus 2010, 20:54
Waarom gewoon geen mooie 2e handse Gibson? Nieuw kan een Les Paul Studio nog met dat budget en 2e hands zit er misschien wel een Classic of Standard in. Geloof me, ondanks gelijkaardige looks heel anders van feel en klank dan een ESP.

RedBuell
2 augustus 2010, 08:56
Waarom gewoon geen mooie 2e handse Gibson? Nieuw kan een Les Paul Studio nog met dat budget en 2e hands zit er misschien wel een Classic of Standard in. Geloof me, ondanks gelijkaardige looks heel anders van feel en klank dan een ESP.

Zit daar ook aan te denken, qua bespeelbaarheid en looks is die LTD echter geheel mijn ding. De sound en stabiliteit bevalt mij stukken minder.

Vorige week ff snel een mayones in mijn handen gehad (niet uitgebreid getest ofzo) het model met neck trough. Dat ding klonk behoorlijk vet en leek me behoorlijk stabiel, downtunen geen probleem. Hoewel erg mooi afgewerkt vond ik het uiterlijk niet echt mijn smaak en het ontbreken van inlay vind ik niet fijn. De prijs is boven het budget, qua sound wel mijn ding denk ik.

iWishmaster
2 augustus 2010, 09:14
De oudere studio's van voor 1992 hadden een ebben toets en een wat slankere hals (meer richting de 60's neck) als de huidige studio's. Een aanrader: ik vond ze vele malen fijner spelen. Qua klank heb ik ze niet 1 op 1 vergeleken, maar gezien de ebben toets zou ik een wat strakkere, meer heldere klank verwachten.

fret1979
2 augustus 2010, 09:21
Zit daar ook aan te denken, qua bespeelbaarheid en looks is die LTD echter geheel mijn ding. De sound en stabiliteit bevalt mij stukken minder.

Vorige week ff snel een mayones in mijn handen gehad (niet uitgebreid getest ofzo) het model met neck trough. Dat ding klonk behoorlijk vet en leek me behoorlijk stabiel, downtunen geen probleem. Hoewel erg mooi afgewerkt vond ik het uiterlijk niet echt mijn smaak en het ontbreken van inlay vind ik niet fijn. De prijs is boven het budget, qua sound wel mijn ding denk ik.

Ik zou mijn gitaarkeuze niet van de inlays willen laten afhangen: je kunt toch gemakkelijk bij een gitaarreparateur inlays erin laten zetten? kun je het precies zo krijgen als jij het wilt.

muziekschuur
2 augustus 2010, 09:23
Dean Soltero Std. Ga die eens proberen bij Feedback.....

Een andere gitaar zou een Ibanez Jem of een Ibanez Art kunnen zijn;
http://www.thomann.de/nl/ibanez_art300_bbc.htm
http://www.thomann.de/nl/ibanez_jem555wh.htm

En anders zou ik eens zoeken naar een tweede hands Musicman gitaar. Lijkt me ook iets voor jou.
http://muziek.marktplaats.nl/snaarinstrumenten-gitaren-elektrisch/361414770-ernie-ball-musicman-axis-2001-amber-quilt.html?return=eJwtjFsKgzAQRfci6KcaLUIjQewS3EFI UgzmMTgjLS3de0far3vOvcNoKeTby3ZEKYZOFuj0btZxJQLZNF sGl%2Bqo940gaE1Yp9D8TmpYYXoGJSqLinLZz6Lsb9YzcAbifH lgxLvF%2Fwpn2zJEHuZ0RLd7w7o9WOOB3kSd2DOeb7oK4FBtBR nJZOvUZbgOy1KMny%2FKGTmu&df=1&fta=eNotj0mOwjAQRe%2FiBWvbxFNZuQILLoDKQ%2BioE2LhBF Aj7t6udK%2F8%2FEr6VR%2FBwLuCBbbdp8sDp8p8%2B2pgr6kX h1T7dQHh0wh%2BWuFnLL4OqTZTVuB%2BLnDb5nwfo%2F9%2Bwr zVMc5480sdQR5K2Xp%2BKEtd45Jy32mnz2dK74AVvGbmx5ZT4Q hsTPtaYTgwoeKx60R%2BCeWEzMY0CDliFgTCWp0I0ElDgNodJS ejBuMCmfYaRZCG5MQOaONAgXLgmow2XbC0ApUeAhmnZegcgYo2 YAOLUSn3B9zIHUJIlCOdMhr3k9v161Iw1cuUb9f1i1rxNnDAZn xdqGjrlvamEhg%2BmT%2F944N5BA7vz%2BcX%2B7Z2Dw%3D%3D&fta_ind=17&fs=1

RedBuell
2 augustus 2010, 10:26
Inlays laten maken lijkt me best prijzig.


Musicman en die Jem 555 hebben helaas een tremelo, anders was zo'n musicman wel wat geweest voor mij, heb er igg wel aan zitten denken. Werd in combi met mijn 5150 wel erg EvH terwijl ik niet eens een EvH fan ben. Ik denk overigens dat mijn made in Japan RG770 niet onder zal doen voor de Jem555

JeanPaul du Vinnie
2 augustus 2010, 14:34
Zit daar ook aan te denken, qua bespeelbaarheid en looks is die LTD echter geheel mijn ding. De sound en stabiliteit bevalt mij stukken minder.

Ik denk dat je echt niet verder moet zoeken. Ga voor deze:

een tijdje terug heeft LTD ook een nieuwe serie Eclipse gitaren uitgebracht, de 1000T serie, met de T voor traditional. die zijn Full Thickness :) volgens mij zat er ook nog een model met Seymour Duncans tussen, maar dat moet ik even voor je nakijken..

EDIT: hierzo: http://www.espguitars.com/news/11newmodels.html
Of de EC400VF die ik voorstelde. De dikkere body maakt echt een wereld van verschil. In plaats van superstrats in Les Paulvorm (zoals de normale Eclipses) zijn dit pure Les Pauls met een comfortabele, dunne nek.

RedBuell
2 augustus 2010, 14:48
Ik denk dat je echt niet verder moet zoeken. Ga voor deze:

Of de EC400VF die ik voorstelde. De dikkere body maakt echt een wereld van verschil. In plaats van superstrats in Les Paulvorm (zoals de normale Eclipses) zijn dit pure Les Pauls met een comfortabele, dunne nek.

Dunnere nek dan van een gewone EC 1000 ? ik vind namelijk de nek van mijn ec1000 namelijk net goed, niet te dik maar ook zeker niet te dun zoals de wizard van mijn ibanez rg 770...

Ik heb trouwens ook eens gespeeld op een EC 400 AT goldtop en deze klonk idd stukken voller, minder output maar vele malen voller...

Braindead
2 augustus 2010, 17:33
Er zijn ook Musicman EVH's met vaste brug of de Axis sport dacht ik ook.


Inlays laten maken lijkt me best prijzig.


Musicman en die Jem 555 hebben helaas een tremelo, anders was zo'n musicman wel wat geweest voor mij, heb er igg wel aan zitten denken. Werd in combi met mijn 5150 wel erg EvH terwijl ik niet eens een EvH fan ben. Ik denk overigens dat mijn made in Japan RG770 niet onder zal doen voor de Jem555

angl2k
2 augustus 2010, 18:47
ik zou ook eerst naar nieuwe pickups gaan kijken als je voor de rest tevreden bent over de gitaar

je LTD met je ibanez vergelijken is als appels en peren vergelijken... die gitaren zijn erg verschillend in houtsoort voor de body en neck

je zou een setje seymour duncan JB/'59 erin kunnen zetten. enkele modellen van esp en ltd worden standaard geleverd met dat setje. dit setje vind ik heerlijk klinken op mijn gitaar (esp horizon) voor rock en de wat lichtere metal

JeanPaul du Vinnie
5 augustus 2010, 20:11
Dunnere nek dan van een gewone EC 1000 ? ik vind namelijk de nek van mijn ec1000 namelijk net goed, niet te dik maar ook zeker niet te dun zoals de wizard van mijn ibanez rg 770...

Ik heb trouwens ook eens gespeeld op een EC 400 AT goldtop en deze klonk idd stukken voller, minder output maar vele malen voller...
Dezelfde nekken, thin u's als ik me niet vergis. Als je meer output wil kan je er nog altijd een ander pickupje in zetten hé.

Damn, ik heb er nog altijd spijt van dat ik de mijne ooit weggedaan heb.

http://i11.photobucket.com/albums/a195/jeanpaul_du_vinnie/gitaar/IMG_0392.jpg?t=1281031859