PDA

View Full Version : beetje ten einde raad



>Jelle<
31 juli 2010, 12:29
hee mensen,

ik heb 2 maanden geleden mijn 120 euro dean gitaartje vervangen door een gibson LP, sindsdien heel veel meer gespeeld dan eerst;) maar nu steekt er opeens een probleem de kop op waar ik echt geen raad mee weet...

toen ik 2 weken geleden terugkwam van vakantie waren opeens de snaren vanaf de kam tot de brug helemaal roodbruin van de roest. vanaf de stemknoppen tot de kam glommen ze nog en vanaf de brug ook weer, maar ertussen dus helemaal verroest. snaren vervangen ("nee sorry gibson heb ik niet meer hier heb je d'addario" kreeg ik te horen-.-) afijn ik weekje gespeeld, afgelopen week in de ardennen geweest en kom gisteren terug, weer precies hetzelfde, snaren tussen de kam en de brug roodbruin en verder glanzend... nooit eerder last van gehad met d'addario:dontgeti:

ik ga hier niet op spelen dan verknal ik m'n fretten maar ik heb ook geen zin om elke week snaren te vervangen...

moet erbij zeggen dat ik de laatste uit de voorraad had (lucky me) maar dat was dus t showmodel, was verder niets mis mee hing er ook pas een maand dus het is 2.5 maand goed gegaan met die snaren. (naar mijn weten waren t de originele snaren)

kan iemand me alsjeblieft vertellen wat ik verkeerd doe? ik word hier namelijk een beetje moe van, ik kan niet spelen zo;) hoop dat jullie me kunnen helpen

grtz

ps mocht dit n veel te lang bericht zijn, ik ben nieuw op t forum dus k doe ook maar wat...;)

Hendriks
31 juli 2010, 12:34
Snaren kunnen gaan roesten , het ene merk sneller dan de andere , probeer gewoon eens een ander merk . De Gibson gaat er echt niet minder van worden hoor.

Steven Otto
31 juli 2010, 12:41
Het ligt gelukkig niet aan de gitaar zelf dat de snaren zo snel roesten! :)
Even met een doekje over de snaren na het spelen, en ze gaan veel langer mee.
Ik gebruik Elixir nanoweb snaren. Die gaan een stuk langer mee.

Riky
31 juli 2010, 12:52
Nooit last van gehad met d'addario (speel ik toch al ruim 4 jaar mee).
Zijn naar mijn mening de meest betrouwbare snaren. Elixer op electrische gitaar was bij mij 2x over geen succes. Na 3 weken begonnen de snaren het te begeven/knappen.

Ik neem aan dat je gitaar goed droog staat, misschien komt het door zweet van de vingers?

RoelSmoel
31 juli 2010, 12:55
Elke keer na het spelen met een doekje de snaren schoon maken wil ook helpen.

FruscianteFan
31 juli 2010, 13:01
Nooit last van gehad met d'addario (speel ik toch al ruim 4 jaar mee).
Zijn naar mijn mening de meest betrouwbare snaren. Elixer op electrische gitaar was bij mij 2x over geen succes. Na 3 weken begonnen de snaren het te begeven/knappen.

Ik neem aan dat je gitaar goed droog staat, misschien komt het door zweet van de vingers?
En dergelijke ervaringen hebben mij er heel lang van weerhouden om Elixir uit te proberen, maar bij mij werken ze uitzonderlijk goed. Zeker als roest een probleem is, zou ik dat zeker aanraden.

Sowieso is het de laatste tijd redelijk warm, dus zweet je veel. Ik heb laatst nieuwe snaren op een akoestische gitaar gezet, 2 dagen heerlijk erop gespeeld, en daarna zaten ze onder de roest en het vuil. Dan betalen die gecoate snaren zich wel terug.

showband
31 juli 2010, 13:02
+1 na gebruik afnemen.

het vuil/vocht/zweet/vet in je handen is heel erg corrosief. bij sommige mensen is dat extreem.

Dat afnemen helpt.

Thyrif
31 juli 2010, 13:06
Het kan zijn dat jouw zweet iets zwaarder voor de snaren is dan dat van een ander. Even schoonmaken na het spelen kan helpen, ook het fretboard schoonmaken wanneer je de snaren vervangt is belangrijk.
Verder neem ik aan dat de gitaar niet op een vochtige plek staat?

Als je dan nog ontevreden bent kan ik Elixirs aanraden, ik versleet ernie ball slinkys in 3 weken, daddarios in 6, en deze gaan al lekker 4 maanden mee!! Ze voelen ook nog eens heerlijk (nadat je even een weekje gewend bent natuurlijk ;).
Elixirs hebben een speciale coating (nanoweb) die vet en zuur vanuit je handen en het hout tegengaat, en zo roest en slijtage voorkomt.
De verhalen van Riky over het knappen of begeven van de Elixirs kan ik niet onderschrijven, maar misschien ligt dat aan de speelstijl en de snaardikte (ik heb 010 op 25"scale)

Dus:
- Snaren schoon houden
- Fretboard onderhouden wanneer je je snaren vervangt (ontvetten met een klein beetje wasbenzine, daarna insmeren met een beetje fretboardolie/hardhoutolie/lemonoil)
- Als dat niet werkt, probeer een keer een setje Elixirs

munkie
31 juli 2010, 13:22
Net besteld bij Lord Of The Strings, de volgende dag binnen, 40 euro inclusief VZK: 10 pack D'Addario XL110. Dus 4 euro per setje. Als je je een GLP kan veroorloven...:cheerup:

Ijselrobo 07
31 juli 2010, 13:51
misschien, omdat het in de zomer vochtig is, en je de gitaar misschien in een vochtige ruimte hebt staan, gaan de snaren roesten?

Aan de snaren kan het niet liggen denk ik zo,
ik speel al 10 jaar gitaar, en heb altijd D'addario snaren op mijn gitaar liggen, en nog nooit problemen mee gehad.

Grtz. From ijselrobo 07

>Jelle<
31 juli 2010, 14:06
moet zeggen dat ik idd nogal last had van zweethandjes afgelopen zomer dus t doekje ga ik er zeker maar eens bijpakken;) ga zo nieuwe snaren kopen, moet toch ff naar de stad. gitaar stond gewoon in m'n kamer maar t raam heeft wel de hele zomer open gestaan vanwege de hitte dus dat kan t ook geweest zijn... in ieder geval bedankt voor de tips!:)

FruscianteFan
31 juli 2010, 14:15
moet zeggen dat ik idd nogal last had van zweethandjes afgelopen zomer dus t doekje ga ik er zeker maar eens bijpakken;) ga zo nieuwe snaren kopen, moet toch ff naar de stad. gitaar stond gewoon in m'n kamer maar t raam heeft wel de hele zomer open gestaan vanwege de hitte dus dat kan t ook geweest zijn... in ieder geval bedankt voor de tips!:)
Nog iets, als je gedoemd bent regelmatig nieuwe snaren te moeten kopen, koop ze niet in de winkel. Thomann.de, Musicstore.de, Banzaimusic en Nekymusic zijn veel goedkoper, scheelt soms zomaar de helft.

nickofzo
31 juli 2010, 18:16
probeer ook eens een ander merk :makeup:
daddarios hebben sowieso al probleempjes door de chemische reactie van de zakjes waar ze in zitten .. de snaren schijnen daar niet zo goed tegen te kunnen (verklaart natuurlijk niet de roest)

soup
31 juli 2010, 18:40
Nog nooit meegemaakt dit, ligt dan toch aan jou... overdreven zweten of iets in die trant

frander
31 juli 2010, 18:42
FF je handen wassen als je vriendin is langs geweest...soms een hoge zuurgraad.

SRV2000
31 juli 2010, 20:13
De 1 heeft er minder last van dan de ander, zelf heb ik ook last van transpirerende handen. Ik heb een tijdje gehad dat ik maar 2 weken met een setje snaren kon ( dure hobby word het dan )

sommigen zullen we lachen maar hier een kleine tip voor mensen die last hebben van transpirerende handen,

Meestal voor dat ik een optreden heb was ik mijn handen met handzeep, daarna smeer ik mijn handen in met talk poeder ( wel goed uit smeren )
Ook smeer ik mijn snaren in met fast fret ( dit zorgt voor een soort vet laag )

Ik heb een talkpoeder busje op het podium staan, zodra ik voel dat ik na een aantal nummers last van zweet handen krijg, strooi ik nog wat poeder over mijn handen en je zult merken dat niemand het opvalt.

aan de einde van mijn optreden ga ik met een doek over mijn snaren maar neem ik ook elke snaar apart ( meeste vuil zit aan de onderkant van de snaar.

Daarna nog even insmeren met fast fret en daarna gaat hij weer de koffer in.

Ik kan nu 3 a 4 maanden met een setje dus dat scheelt een hoop en het speelt voor mij veel plezieriger vooral als je een noot moet opdrukken, dan zijn zweten haden erg lastig.

ik gebruik trouwens Elixir Nanoweb.

FruscianteFan
31 juli 2010, 20:30
volgens de site van Elixir heb je bij Elixirs helemaal niks aan GHS fastfret. En dat kan goed kloppen, want vuil hecht toch niet aan die snaren. Vandaar ook dat ik dan niet met strijkstok kan spelen...

Steven Otto
31 juli 2010, 20:34
met FastFret worden ze echt wel een stuk sneller en het is goed voor mijn fretboard. Ik gebruik ook Elixirs.

FruscianteFan
31 juli 2010, 20:40
sneller? niet nodig voor mij. Vind Elixirs al snel genoeg.

vulvasonic
31 juli 2010, 21:11
FF je handen wassen als je vriendin is langs geweest...soms een hoge zuurgraad.
:seriousf:
*veegt koffie van scherm*

hezz
1 augustus 2010, 00:18
wow... ik doe toch altijd wel 2 maanden met een setje Ernie's (fijnste snaren vind ik toch) zonder voorzorg maatregelen te nemen. Ben ik nu een slechte gitarist? :(

UnDefined
1 augustus 2010, 12:04
wow... ik doe toch altijd wel 2 maanden met een setje Ernie's (fijnste snaren vind ik toch) zonder voorzorg maatregelen te nemen. Ben ik nu een slechte gitarist? :(

Neen, er zijn er hier meer :P

@Topicstarter: Had ik ook met m'n standaard Gibson snaren, gelijk eraf geknalt en d'addario's op gelegd en nu Ernie Ball's Not Even Slinky's

mesaman
1 augustus 2010, 12:50
vriendin of niet.gewoon elke keer je handen wassen voor het spelen.dat vinden ze allebei het fijnste.ik denk dat daar het meeste al is opgelost,en natuurlijk na het spelen alles weer schoon maken