PDA

View Full Version : plectrums, voor mij "gladde jongens"



vederlicht
30 juli 2010, 22:36
Sorry mensen, nog even iets over het gebruik van de plectrum: ik speel er weinig mee mede omdat mijn ervaring is het moeilijk te vinden de plectrum gedurende het spelen goed op z'n plek te houden tussen duim en wijsvinger.
Ik begin met een bepaalde stand die voor mij prettig is maar de plectrum verschuift tijdens het spelen en ik weet niet wat ik daaraan kan doen.
Doorgaans kies ik een plectrum die niet helemaal glad is maar dan nog....
Heeft iemand een truuk/ advies om dat op te lossen?
Vederlicht

Flipkoos
30 juli 2010, 22:43
Dat heb ik nou ook, vooral tijdens een gig, als er ook nog wat zweet bij komt kijken. Die dingen glibberen overal heen...

maar hoort deze niet in speeltechnieken ofzo?

yordi-15
30 juli 2010, 23:12
Ja ik heb wel een tip, koop cactus plectrums , die hebben speciale grip die echt helpen. Zelf heb ik er ook een paar van. Maar ik heb voor de rest geen last van glibberij

RoelSmoel
30 juli 2010, 23:12
Ja ik heb wel een tip, koop cactus plectrums , die hebben speciale grip die echt helpen. Zelf heb ik er ook een paar van. Maar ik heb voor de rest geen last van glibberij

Cactus plectrums!?

yordi-15
30 juli 2010, 23:14
Cactus plectrums!?

ja zo heten die dingen

Snippo
30 juli 2010, 23:17
Ergens in een ander topic kwam iemand met het advies om met een hete naald wat groeven in je plectrum te krassen.
Zelf heb ik het nooit nodig gehad maar het lijkt mij een goede oplossing.

RoelSmoel
30 juli 2010, 23:18
ja zo heten die dingen

Pics or it didn't happen.....

yordi-15
30 juli 2010, 23:20
Best wel maffe naam maar het is tog echt waar;)

RoelSmoel
30 juli 2010, 23:25
Best wel maffe naam maar het is tog echt waar;)

Stuur gewoon een link, dan heb ik ook mijn zin:chicken:

yordi-15
30 juli 2010, 23:27
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://cdn3.ioffer.com/img/item/119/913/555/4OWm.jpg&imgrefurl=http://www.ioffer.com/c/Picks-1017439&usg=__A9kTiAQGBEsD7yeFUG6SHJIOOXQ=&h=375&w=500&sz=39&hl=nl&start=0&tbnid=gHgy4yx2Zo75YM:&tbnh=166&tbnw=251&prev=/images%3Fq%3Dcactus%2Bplectrum%26hl%3Dnl%26biw%3D1 362%26bih%3D599%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=162&vpy=310&dur=1050&hovh=194&hovw=259&tx=125&ty=163&ei=qENTTLqiN5CNONjotZ4O&page=1&ndsp=20&ved=1t:429,r:13,s:0

RoelSmoel
30 juli 2010, 23:30
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http://cdn3.ioffer.com/img/item/119/913/555/4OWm.jpg&imgrefurl=http://www.ioffer.com/c/Picks-1017439&usg=__A9kTiAQGBEsD7yeFUG6SHJIOOXQ=&h=375&w=500&sz=39&hl=nl&start=0&tbnid=gHgy4yx2Zo75YM:&tbnh=166&tbnw=251&prev=/images%3Fq%3Dcactus%2Bplectrum%26hl%3Dnl%26biw%3D1 362%26bih%3D599%26gbv%3D2%26tbs%3Disch:1&itbs=1&iact=hc&vpx=162&vpy=310&dur=1050&hovh=194&hovw=259&tx=125&ty=163&ei=qENTTLqiN5CNONjotZ4O&page=1&ndsp=20&ved=1t:429,r:13,s:0

Die kun je dus ook gewoon van Dunlop krijgen:D

Tankman
30 juli 2010, 23:38
Met een beetje oefenen hoort het al makkelijker te worden om de plectrum niet te laten glijden.

Ik gebruikte altijd Dunlop Tortex .88, maar die gaan op een gegeven moment alsnog glijden. Ik heb nu Dunlop XL Jaxx III's. Die hebben wat tekst erop die ook meteen als extra grip fungeert.

Verder heb je nog de nieuwe Dunlop Max Grip series. In principe dat verhaal van die hete naald, maar dan doen zij het al voor je. In Nederland ben ik tot nu toe alleen de Jazz III varianten tegen gekomen, maar er is bij bv Thomann de complete Nylon lijn te bestellen in verschillende diktes.

GlobalWarming
30 juli 2010, 23:51
http://i17.ebayimg.com/02/i/000/f6/62/80bc_1.JPG?set_id=7

Zoals die onderste, zo heb ik er eens eentje gebruikt, glijdt niet weg en is goed genoeg voor ritme... normaal gezien alleen bedoelt voor finger picking, denk ik...

en anders is deze er ook nog:

http://www.officenorte.com.ar/img/web/32peg%20prit2.JPG

Tankman
31 juli 2010, 00:03
De punt van een duimplectrum ligt voor mij in een onnatuurlijk hoek en speelt niet prettig. Probeer de Max Grips.

vederlicht
31 juli 2010, 00:45
De punt van een duimplectrum ligt voor mij in een onnatuurlijk hoek en speelt niet prettig. Probeer de Max Grips.

Precies, dat heb ik ook met duimplectrums. Dan speel ik makkelijker met mijn lange duimnagel maar die breekt steevast af als ik wat aan het klussen ben.
Nee, het gaat mij met name om de plectrums voor "tussen duim en wijsvinger". Maar ik heb enkele tips gelezen die ik eens ga uitproberen.
Bedankt allemaal!
Vederlicht

guitargeek3
31 juli 2010, 07:56
Ergens in een ander topic kwam iemand met het advies om met een hete naald wat groeven in je plectrum te krassen.
Zelf heb ik het nooit nodig gehad maar het lijkt mij een goede oplossing.

Zoals Snippo al aangaf, alleen doe ik het met een aardappelmes, kruislings over de pick.

EuroCinema
31 juli 2010, 10:47
Vroeger gebeurde dit me heel vaak, ging dat ding draaien tussen m'n vingers of gleed de verkeerde kant op, zodat ik een bizar kort puntje overhield. Was ik echt wel 'ns bang dat ik m'n solo niet af kon maken. Tegenwoordig heb ik het nooit meer - en ik speel vaak met gladde plectrums. Het is toch voor een groot deel hoe je dat ding vasthoudt, denk ik dus. Ik houd 'm nu veel losser vast dan vroeger, gek genoeg :???: Misschien dat je 'm door er (te) hard in te knijpen juist eerder wegduwt of zo...

Harald
8 augustus 2010, 21:10
Michel Wegen maakt plectrums met gaten of groeven. Dat werkt prima. Maar ik heb ook zijn Mandolin picks en die hebben een min of meer glad oppervlak. Ook geen probleem. Vroeger had ik ook vaker dat ik de grip op het het plectrum verloor, maar tegenwoordig eigenlijk zelden. Is denk ik toch ook een stuk techniek/ervaring. Al te stevig vastpakken is iig niet de oplossing. Je moet juist zo ontspannen mogelijk zijn.

yordi-15
8 augustus 2010, 21:13
die cactus picks die ik heb werken echt hoor. Je hebt er veel grip op, vraag er maar es na in de muziekzaak;)

YannickH
8 augustus 2010, 21:53
kun je tegen zo'n duimplectrum niet een gewone plectrum vastlijmen?
zou het dan niet natuurlijker aanvoelen?
het is misschien dom maar ik ga het toch eens proberen

Harald
8 augustus 2010, 23:13
Duimplectrum is toch echt een andere techniek dan flatpick. Je kunt met een flatpick ontzettend veel nuance aan brengen door het plectrum steeds net iets anders vast te houden, of een andere hoek van aanslag te gebruiken. Dat lukt met een thumbpick nauwelijks. Bovendien kun je met een thumbpick geen combinatie van plectrum en vlees van je duim gebruiken. Voor pinch harmonics moet je dan dus ook truuken.

Git Aar
9 augustus 2010, 18:47
die cactus picks die ik heb werken echt hoor. Je hebt er veel grip op, vraag er maar es na in de muziekzaak;)

Ik ken deze plectrums. Volgens mij zijn ze gestanst ofzo, waren veel te scherp. Vond de lak niet zo leuk. Goedkope meuk als je het mij vraagt.
Wedgie heeft ook gripplectra, die zijn beter.
En wat anderen al aangaven, als je wat langer speelt gaat het vanzelf beter.

Portel
9 augustus 2010, 18:56
Sorry mensen, nog even iets over het gebruik van de plectrum: ik speel er weinig mee mede omdat mijn ervaring is het moeilijk te vinden de plectrum gedurende het spelen goed op z'n plek te houden tussen duim en wijsvinger.

Tussen duim, wijs- en middelvinger houden. Helpt ook.
En natuurlijk plectrums met zo een bobbeltje/grip-laagje.
En veel gitaar spelen, dan leer je je plectrum beter te beheersen.

ellisvertellis
9 augustus 2010, 21:54
Wat ik doe, deed althans, was met een stukje schuurpapier even over het "gripgedeelte" te schuren, zo kreeg je een ruw oppervlak (hoe groffer de korrel, hoe meer grip) waar je vingers niet afgleden. Heb dit een tijdje gdaan en ben er zonder het te beseffen op een moment mee gestopt; had het niet meer nodig. :ok:

Probeer eens met een van je plectrums: kost je geen nieuwe!

Jilles
10 augustus 2010, 20:50
Een variant op de ''hete naald'' is gewoon een lekker diep rastertje krassen met een mesje. Je krijgt hierdoor scherpere randjes, dus meer grip, en het is iets minder omslachtig. Works for me!
Wel aan te raden op dikkere plectrums omdat dunne een dusdanig zwakke plek krijgen dat ze snel breken.

Gearjunkie
10 augustus 2010, 21:58
Paar gaatjes in boren?

Pirate
10 augustus 2010, 21:59
op een iets dikke plectrum een gaatje perforeren?

Hendriks
10 augustus 2010, 22:48
Ik doe het als volgt , ik heb gladde Fender plectrums: ik plak over de brede kant , dus waar je hem vasthoud een reepje schilderstape , eerst vouw ik er smal reepje erover en dan een paar iets grotere reepjes , je krijgt dan een kleine verdikking die stroef is , als hij weer wat gladder word,plak ik er weer een stukje tape op.

Cue Zephyr
10 augustus 2010, 22:53
En mijn voorkeur gaat uit naar duimplectrums tegenwoordig. :p

RB-1
19 augustus 2010, 00:21
kun je tegen zo'n duimplectrum niet een gewone plectrum vastlijmen?Spaar je de moeite, die dingen zijn er al:
http://www.jimdunlop.com/files/1145338990_FLAT_THUMBPICKS_HE111-4_group_463x342.jpg


zou het dan niet natuurlijker aanvoelen?Natuurlijker dan wat? Ik speel mandoline en el.gitaar met een flatpick en banjo en dobro met (o.a.) een thumbpick. Gitaar met allebei.
Voor mij allemaal even natuurlijk.
Spelen met je nagels, DAT is pas onnatuurlijk....:seriousf:

Eko
19 augustus 2010, 09:56
Ik gebruik voor de acoustische gitaar altijd Ultec van Dunlop op het podium. Die zijn een stuk ruwer en lijker eerder te plakken aan je vingers als ze zweterig worden. Ook klinken ze een eind mooier. Ze zijn wel wat harder/stijver dan een nylon versie van dezelfde dikte , houdt daar wel rekening mee.

ellisvertellis
19 augustus 2010, 10:36
En? Heeft de TS nu al iets geprobeerd? Wat bevalt je wel/niet? Na zoveel goeie tips ben ik benieuwd welke hij opvolgt! :)

movo.
19 augustus 2010, 10:54
Spaar je de moeite, die dingen zijn er al:
http://www.jimdunlop.com/files/1145338990_FLAT_THUMBPICKS_HE111-4_group_463x342.jpg

Natuurlijker dan wat? Ik speel mandoline en el.gitaar met een flatpick en banjo en dobro met (o.a.) een thumbpick. Gitaar met allebei.
Voor mij allemaal even natuurlijk.
Spelen met je nagels, DAT is pas onnatuurlijk....:seriousf:

Ziet er wel handig uit. Nja ik gebruik die Dunlop Nylon met zo'n griplaag.

yordi-15
19 augustus 2010, 14:14
Paar gaatjes in boren?

lol, dat kun je bijna geen plectrums meer noemen^^^at plaatje hierboven, meer vingerbandjes met een plectrum eraanhangend.

Heb gek genoeg nooit last van plectrums die uit mn hand vallen, ookal zweten ze

vederlicht
19 augustus 2010, 21:27
En? Heeft de TS nu al iets geprobeerd? Wat bevalt je wel/niet? Na zoveel goeie tips ben ik benieuwd welke hij opvolgt! :)

Ik heb er nu wat extra groefjes in gesneden, werkt inderdaad beter! Die Herco plectrums kende ik niet (zie foto op het forum van Movo). Lijken toch erg op die duimpectrums, maar misschien is het toch net wat ik zoek. Ga kijken waar ik ze kan kopen.
Dank allemaal!
vederlicht

RoelSmoel
19 augustus 2010, 21:46
lol, dat kun je bijna geen plectrums meer noemen^^^at plaatje hierboven, meer vingerbandjes met een plectrum eraanhangend.

Heb gek genoeg nooit last van plectrums die uit mn hand vallen, ookal zweten ze

Dat zijn duimplectrums.. En nog iets, plectrums kunnen niet zweten:D