PDA

View Full Version : Volumedrop engl poweramp



Thiez
30 juli 2010, 22:17
Even een vraag voor een vriend van mij.
Hij heeft een engl poweramp, ik geloof dat het E840 is. Wanneer hij speelt zakt soms ineens van de B-kant zijn volume weg en komt er een brom. Wanneer hij hem dan een kwart harder zet kan hij wel gewoon spelen maar de brom word dan natuurlijk ook harder.
Is dit gewoon een slechte buis of wat kan dit zijn?

Ivis
30 juli 2010, 22:52
Even een vraag voor een vriend van mij.
Hij heeft een engl poweramp, ik geloof dat het E840 is. Wanneer hij speelt zakt soms ineens van de B-kant zijn volume weg en komt er een brom. Wanneer hij hem dan een kwart harder zet kan hij wel gewoon spelen maar de brom word dan natuurlijk ook harder.
Is dit gewoon een slechte buis of wat kan dit zijn?
brom heeft toch meestal te maken met een slechte condensator, ik heb dat met mijn poweramp ook gehad en ze toen maar gelijk allemaal vervangen, het was toen ook over, engl gebruikt goedkope componenten, beetje jammer.

Boekel Amps
31 juli 2010, 10:39
90 % van de tijd is het gewoon een buis. Natuurlijk kan het een condensator zijn, maar daar zou ik niet vanuit gaan. gewoon even naar een buizen kenner gaan, deze kan je in 10 minuten zeggen of het een condensator of een buis is.

Succes

cluseau
31 juli 2010, 12:09
Wanneer hij speelt zakt soms ineens van de B-kant zijn volume weg en komt er een brom.

Conclusie is overduidelijk...er valt één buis uit van de push-pull trap. Hierdoor zakt je volume in en ontstaat een 100Hz bromrimpel omdat er nu maar één buis stroom trekt. Kijk maar eens goed naar je buisvoet, deze zal wel los in de print zitten.

Om verder te testen trek je er tijdens uitvallen één buis uit. Valt het geluid nu helemaal weg dan is de andere buis degene die niet werkt. Maakt het geen verschil heb je de niet werkende buis te pakken. Een 840 is stereo, als je de buizen even merkt kun je links rechts even omwisselen om te testen.

Frans.

Thiez
31 juli 2010, 12:14
Bedankt frans! en de rest natuurlijk. We gaan testen.

Thiez
31 juli 2010, 17:23
Hoe kan ik dat testen beste aanpakken. Als de sound wegvalt een van de buizen trekken.
Moet ik hem dan eerst uitzetten? of op standby voldoende?

cluseau
31 juli 2010, 17:39
Hoe kan ik dat testen beste aanpakken. Als de sound wegvalt een van de buizen trekken.
Moet ik hem dan eerst uitzetten? of op standby voldoende?

Als je bij de uitgangstrafo op de print kijkt zie je de markeringen A-C en B-C. Dit zijn de meetpunten voor de buisstroom. Hang daar een meter overheen (ene meter over A-C, andere meter over B-C) en laat de amp zijn werk doen. Als op één van de meetpunten de spanning wegvalt is dat de niet werkende buis. Wat nog niet wil zeggen dat de buis defect is of er een onderbreking in de print zit. Op mijn site zie je ook een artikeltje over een print van een Engl waarin ik beschrijf hoe een zwak punt eruit ziet. Dit betrof een soortgelijke klacht. In dat opzicht is de print niet geweldig en verlangt regelmatige controlle.

Frans.

edit
zat nog even je openingspost te lezen en las dat de brom regelbaar in volume is. In dat geval zou ik mijn eerdere conclusie moeten herroepen. Een voedingsbrom veroorzaakt door onbalans in de eindtrap laat zich namelijk niet echt regelen met de vol pot. Misschien moet je dan nog even verder zoeken maar kijk zeker goed naar de lasjes van de buisvoeten. Er zijn ook een aantal dunne printsporen, wees voorzichtig met solderen mocht je zo'n dikke gamma bout hebben welke eigenlijk voor de dakgoot bedoeld is :D.
/edit

Thiez
31 juli 2010, 17:55
Ok top, bedankt weer! We gaan testen. Hopen dat we het kunnen vinden.